جمعه 26 بهمن 1397 - 11:00:33

برای داشتن ناخن سالم و محکم چه بخوریم؟

راهکار هایی برای داشتن ناخن های محکم و زیبا
مواد غذایی مفید در افزایش رشد ناخن

 

راهکارهای تقویت ناخن

 

اصولا ژنتیک و وراثت نقش بسیار مهمی در جنس ناخن های هر فردی دارد اما سبک زندگی و تغذیه هم نقش ویژه ای را در این بین ایفا می کنند. برای اینکه ناخن های سالم و محکمی داشته باشید، نکاتی در مقاله برای داشتن ناخن سالم و محکم چه بخوریم؟ ذکر شده است که پیشنهاد می دهیم مطالعه آن را از وب سایت رژلب از دست دهید.

 

پروتئین برای تقویت ناخن


ناخن از ماده ای به نام کراتین تشکیل شده است. کراتین نوعی پروتئین است بنابراین پیگیری رژیم غذایی سرشار از پروتئین مهمترین راه داشتن ناخن هایی سالم و محکم است . تخم مرغ و گوشت از جمله منابع غنی از پروتئین هستند. همچنین میتوانید پروتئین را در مواد گیاهی مثل لوبیا، کینوا و توفو پیدا کنید.

 

روی برای تقویت ناخن

 

یکی از مهمترین عوامل شکننده بودن ناخن ها کمبود روی در رژیم غذایی است. کمبود روی همچنین میتواند باعث ایجاد لکه های سفید روی ناخن شود. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است. بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد. تخم کدو نیز یکی از منابع غنی روی است که میتوانید به صورت روزانه از آن استفاده کنید.

 

آهن برای تقویت ناخن


اگر ناخن های شما شکننده و پوست پوست است، احتمالا از کمبود آهن رنج میبرید. انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها از جمله منابع سرشار از آهن محسوب می شوند.

 

ویتامین B برای تقویت ناخن


ویتامین  B  عامل رشد و نمو سلول های بدن است و همچنین به بدن کمک میکند تا آمینو اسید های ضروری را بسازد. بنابراین ویتامین B نقش بسیار مهمی در شکل گیری، رشد و نمو و همچنین تقویت ناخن ها دارد. برای گرفتن نتیجه سریعتر میتوانید از مکمل غذایی ویتامین ب استفاده کنید. اما اگر ترجیح میدهید این ویتامین را به صورت طبیعی دریافت کنید، میتوانید این ویتامین را در تخم مرغ، جوانه گندم، نان سبوسدار و ماهی قزل آلا پیدا کنید.

 

مواد غذایی مفید برای رشد و تقویت ناخن

 

مکمل های داروخانه ای


گاهی اوقات ویتامین های آماده ای با عنوان مکمل ناخن و مو در داروخانه ها به فروش میرسد. شاید از خود بپرسید آیا این قرص و مکمل ها واقعا کار میکند. پاسخ این است که بله ولی به شرط اینکه مکمل مناسب را با توجه به نیاز و کمبود بدنتان انتخاب کرده باشید. مثلا در اغلب اوقات افراد از کمبود ویتامین  B رنج میبرند و استفاده از همین ویتامین مشکل آنها را حل خواهد کرد به همین علت توصیه ما این است که در صورت خوردن تمام مواد مغذی بالا به صورت مداوم نتیجه نگرفتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با یک آزمایش خون ساده کمبود بدن شما را پیدا کنید.

 

مواد گیاهی موثر در رشد و تقویت ناخن


داشتن ناخن بلند به سادگی میسر نیست. اما دقت به نکات فوق به این موضوع کمک کرده و باعث رشد بهتر و تقویت ناخن می شود.

ژلاتین

یکی از مواد موثر در رشد بهتر و تقویت ناخن، ژلاتین است. این ماده معمولا در دسرها و ژله ها پیدا می شود. اما از آن جایی که نمی توان از آن به طور روزانه استفاده کرد باید از کپسول های ژلاتین برای رشد و تقویت ناخن  استفاده کرد. البته برای این کار باید از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

کلسیم

در صورتی که ناخن کوتاهی دارید که به سادگی بلند نمی شوند، خوب است بدانید که دلیل آن کمبود کلسیم است. جهت رفع این مشکل می توانید مواد غذایی حاوی کلسیم نظیر لبنیات را به برنامه غذایی روزانه خود اضافه کنید.

بکینگ سودا

برای از بین بردن زردی ناخن می توان از بکینگ سودا استفاده کرده و با قرار دادن ناخن  در مخلوط آب و بکینگ سودا به مدت 15 دقیقه سفیدی ناخن  را به آن ها بازگرداند. 

روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین تقویت کننده های ناخن شکننده است. از آن جایی که این ماده حاوی چربی اشباع است، ناخن ها را مرطوب نگاه داشته و از عفونت در آن جلوگیری می کند. برای بهره مند شدن از فواید روغن نارگیل می توانید آن را به روش بن ماری گرم کرده و ناخن های خود را به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. می توانید این کار را دو یا سه بار در روز انجام دهید.
یک راهکار دیگر برای استفاده از روغن نارگیل این است که چند قطره آبلیمو را به یک چهارم از این روغن اضافه کنید. سپس ناخن های خود را قبل از خواب به مدت 10 دقیقه در محلول قرار دهید. در طول شب دستکش بپوشید تا ناخن های سالم تر و قوی تری داشته باشید.

نمک دریا

نمک دریا یکی دیگر از مواد موثر در تقویت ناخن است که آن ها را براق و تقویت می کند. می توانید در کاسه کوچکی مقداری آب گرم بریزید و 2 قاشق غذاخوری نمک دریا، 2 قطره روغن کندر، 2 قطره روغن جوانه گندم و 2 قطره آبلیمو طبیعی را به آب بیفزایید. سپس ناخن ها را به ندت 10 تا 15 دقیقه در ترکیب قرار دهید و با آب گرم آبکشی نمایید. می توانید از مرطوب کننده نیز استفاده کنید. این عمل را دو تا سه بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه مطلوب دست یابید.

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان موثر برای ناخن های ضعیف به حساب می آید. این ماده حاوی کلسیم، آهن، انواع ویتامین، پتاسیم، منیزیم و ... است که در تقویت و پیشگیری از عفونت ناخن بسیار مفید واقع می شوند. آب و سرکه سیب را به میزان برابر در ظرفی ریخته و ناخن های خود را به مدت چند دقیقه در محلول قرار دهید.

آب لیمو طبیعی

آبلیمو در تقویت و درخشان کردن ناخن ها بسیار موثر است. برای بهره مندی از خواص این ماده مفید، دو راهکار وجود دارد. در روش اول می توانید 3 قاشق غذاخوری روغن زیتون را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب و آن را گرم کنید. قبل از خواب یک تکه پنبه بردارید و آن را آغشته به محلول کنید. سپس به آرامی روی ناخن ها مالیده و در طول شب دستکش بپوشید.
روش دوم اما می توانید آبلیموی تازه و روغن آرگان را به میزان مساوی با هم مخلوط کرده ناخن ها را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. هر دو راهکار مذکور را می توانید هر روز به مدت 2 تا 3 هفته انجام دهید.

زرده تخم مرغ

اگر ناخن های خود را به دلیل خشکی بیش از حد از دست می دهید، نگران نباشید. زرده تخم مرغ می توانید بهترین درمان برای شما باشد. پیشنهاد ما به شما این است که زرده تخم مرغ را با شیر ترکیب کنید و ناخن های خود را چند دقیقه با آن ماساژ دهید. زرده تخم مرغ قادر است رطوبت مورد نیاز ناخن را تامین کند.

روغن زیتون

روغن های گرم می توانند کیفیت و بافت ناخن را ارتقا دهند. مقدار مساوی از روغن جوجوبا، روغن بادام و روغن زیتون را با هم ترکیب و به روش بن ماری گرم کنید. تکه ای پنبه را به محلول فوق آغشته کرده و به ناخن ها بمالید. اجازه دهید 10 دقیقه به همان حالت بمانند و سپس بشویید.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از بیوتین است که ناخن ها را ضخیم و محکم می کند. دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را همراه با نصف فنجان آب گوجه فرنگی ترکیب کرده و به مدت 10 دقیقه روی ناخن ها قرار دهید. این کار را می توانید هر روز تکرار کنید.

آب پرتقال

آب پرتقال حاوی اسید فولیک است که در رشد ناخن بسیار تاثیرگذار می باشد. ناخن های خود را به مدت 10 دقیقه در آب پرتقال قرار دهید. برای این کار حتما از آب پرتقال تازه استفاده کنید. می توانید این راهکار را هر روز انجام دهید تا ناخن ها حسابی تقویت شوند.

 

تقویت ناخن با مواد گیاهی

 

گیاه دم اسب

گیاه دم اسب حاوی یک ماده معدنی ضروری به نام سیلیکا است که در تقویت ناخن ها بسیار مفید واقع می شود. این گیاه در برطرف کردن لکه های سفید روی ناخن نیز مفید است. یک فنجان را از آب گرم پر کنید و دو قاشق غذاخوری گیاه خشک شده دم اسب به آن اضافه نمایید. روی فنجان را بپوشانید و 10 دقیقه صبر کنید تا گیاه به خوبی خیس بخورد. اجازه دهید محلول خنک شود و سپس ناخن ها را به مدت 20 دقیقه در آن قرار دهید. سپس ناخن ها را خشک کنید و به آن ها روغن زیتون بزنید. این کار را می توانید تا 3 یا 4 بار در هفته نیز انجام دهید.

چای سبز

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که در سلامتی و تقویت ناخن بسیار موثر می باشد. چند برگ چای سبز را یک فنجان آب جوش ریخته و مدت زمان کوتاهی صبر کنید تا خیس بخورد. اجازه دهید کمی خنک شود و سپس ناخن ها را به مدت 10 تا 15 دقیقه در آن قرار دهید. انجام این کار را میتوانید دو بار در هفته تکرار کنید.

روغن کرچک

روغن کرچک علاوه بر این که به ناخن های شما استحکام می بخشد، در از بین بردن عفونت های قارچی نیز موثر است. چند قطره روغن نعناع را با مقداری روغن کرچک مخلوط کرده و به آن نمک اپسوم اضافه کنید. انگشت های خود را به مدت 10 دقیقه در محلول فوق قرار داده و سپس آبکشی کنید.

شی باتر

شی باتر یک مرطوب کننده فوق العاده برای پوست، مو و ناخن است. شی باتر را به مدت 20 دقیقه روی ناخن و کوتیکول بمالید و سپس آبکشی نمایید. این کار موجب ترمیم آسیب دیدگی های ناخن خواهد شد.

روغن درخت چای

روغن درخت چای می تواند شکنندگی ناخن ناشی از عفونت قارچی ار درمان کند. چند قطره روغن درخت چای را به نصف یک کپسول حاوی روغن ویتامین ای اضافه کنید و به ناخن ها بمالید. نیم ساعت صبر کنید و سپس با آب گرم آبکشی نمایید. این کار را می توان به مدت یک ماه و روی دو بار انجام دهید.

روغن کتان

روغن کتان سرشار از ریز مغذی هایی همچون ویتامین ب، پتاسیم و اسیدهای چرب امگا 3 است که برای سلامت ناخن ضروری است. روغن کتان را می توانید مستقیما روی ناخن مالیده و چند دقیقه ماساژ دهید. بهتر است این کار را قبل از خواب انجام دهید و دستکش دست کنید. صبح روز بعد دستکش را در آورده و به خوبی آبکشی نمایید.


کارهایی که می توان در جهت تقویت ناخن انجام داد


- ناخن ها را مرتبا با وازلین ماساژ دهید تا مرطوب بماند
- مرتبا ورزش کنید تا جریان خون بهتری داشته باشید. این موضوع در سلامت و افزایش رشد ناخن هایتان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
- از مواد غذایی حاوی بیوتین مانند غلات سبوس دار، تخم مرغ، بادام، گل کلم، توت فرنگی، عدس، لبنیات، سویا و ... غافل نشوید. مصرف مکمل های بیوتین نیز می تواند گزینه خوبی باشد.
- ناخن ها را همواره کوتاه نگه دارید تا مواد شیمیایی کمتری از محیط جذب کنند.
- روزانه چند دقیقه ناخن های خود را در معرض نور خورشید قرار دهید تا ویتامین دی دریافت کنند.
- سعی کنید آب فراوان بنوشید تا دچار کم آبی نشوید.
- از لاک های باکیفیت استفاده نمایید.
- حتما هنگام کار با مواد شیمیایی از دستکش استفاده کنید.

 

راهکارهای تقویت و رشد ناخن ها


کارهایی که نباید در جهت تقویت ناخن انجام داد


- ناخن های خود را از تماس با مواد شیمیایی دور نگه دارید.
- از آن جایی که استفاده از ناخن مصنوعی احتمال بروز عفونت های قارچی را افزایش می دهد، سعی کنید از مصرف آن خودداری نمایید.
- از مصرف لاک ها و استون هایی که حاوی مواد شیمیایی مضر هستند، اجتناب کنید
- زیاد از لاک پاک کن استفاده نکنید.
- ناخن ها را نجوید و از کندن پوسته های اطرف آن خودداری کنید.


در این مقاله از وب سایت رژلب به بررسی این موضوع که برای داشتن ناخن سالم و محکم چه بخوریم؟ پرداختیم. چنانچه هر گونه سوال یا نظری راجع به این مقاله داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: