جمعه 03 مهر 1394 - 12:37:55

پوست های حساس و مراقبت های از آن

 



پوست حساس معمولا پوستی است با بافت تقریبا نرم و یکنواخت که رنگ کمی قرمز تر از معمول دارد. به راحتی توسط محصولات و فاکتور های بیرونی تحریک می شود، همچنین مستعد سرخی و آلرژی است، رگه های کوچکی در اطراف گونه ها و بینی دیده می شود. گستره ی حساسیت پوست ها متفاوت است. اگر شما فکر می کنید که از هیچ محصولی بدون آن که تحریکی برای پوست تان بوجود آورد نمی توانید استفاده کنید، همه پوست را با شیر تمیز کرده و با گلاب و محلول های حاوی گلیسیرین مرطوب کنید. این اقدام التهاب پوست را تسکین می دهد.
پوست حساس به میزان خیلی بیشتری محصولات تسکین دهنده برای نرم و سالم نگه داشتن آن نیاز دارد. از میان تعداد زیادی محصولات هیپو-آلرژیک، محصولی که برای پوست حساس تولید شده را انتخاب کنید. این محصولات عاری از عوامل ملتهب کننده رایج، مثل خوش بو کننده ها، که پوست را خشک یا ایجاد خارش می کنند و یا حتی واکنش های آلرژیک را سبب می شوند، هستند.

ویژگی های پوست حساس:
اگر شما پوست حساسی دارید، با مراقبت های پوستی یا محصولات آرایشی که استفاده ی دشواری دارند، خارش، پوسته پوسته شدن و قرمزی ایجاد می کنند، مواجه هستید. 8 درصد خانم ها تصور می کنند که پوست حساسی دارند، ولی در حقیقت فقط 10 تا 20 درصد ویژگی های این نوع پوست را دارند. اگر شما یکی از آن ها هستید، احتمالا پوست، لطیف یا مویی قرمز دارید، به راحتی ملتهب می شود (رگ های قرمز و رنگ زیاد پوست نشان هایی از استعداد نهانی پوست های حساس است) یا از دیگر انواع آلرژی ها، مثل سرفه خشک یا تنگی نفس، رنج می برید، همه ی این ها باعث آزاد سازی آنزیم هیستامین که عامل افزایش واکنش های پوستی است، می شود. تثبیت پوست از طریق استفاده از محصولاتی که این واکنش ها را سبب نمی شوند روشی کار آمد برای داشتن ظاهری خوب است.

علل داشتن پوست حساس:
1. وراثت: شما ممکن است از هنگام تولد با عوامل مستعد داشتن پوست حساس به دنیا آمده باشید، مثل وزن کم، پوست روشن که پوست، مستعد آفتاب سوختگی می شود. در این مورد، شما هیچ کاری نمی توانید برای رفع آن انجام دهید، فقط باید بیاموزید که چگونه التهاب پوستی را کاهش دهید و سپس به همین ترتیب در زندگی ادامه دهید.
2. حساسیت نسبت به یک محصول: پوست ممکن است به یک محصول خاص حساس بوده و در اثر استفاده از آن ملتهب شود. به طور مثال محصولات شوینده، خوش بو کننده ها، سفید کننده ها، کرم های ضد آفتاب و غیره می توانند این چنین باشند.
3. مواد خوراکی و  ویتامین ها: از فرآورده هایی که ادویه تند یا فلفل دارند، دوری کنید. مراقب با شید که پوست تان با فلفل تازه برخورد نکند ( از دستکش هنگام درست کردن سس تند سالسا استفاده کنید) زیرا می تواند پوست تان را بسوزاند. غذاها و مایعات بسیار تند، سوزش های درد ناکی روی پوست ایجاد می کند. کافئین و الکل هم عروق را باز کرده و سوزش و قرمزی پوست را منجر می شوند. غذا ها و نوشیدنی های متنوع را امتحان کنید، اما دقت کنید که آیا یکی از آن ها به تنهایی یا از طریق ادغام با ماده ای دیگری روی پوست التهاب ایجاد می کند. برخی ویتامین ها نیز می توانند حساسیت پوست را بالا ببرند.  افراد دارای پوست حساس باید از مصرف زیاد نیاسین ( ویتامین   B3) اجتناب کنند زیرا آنزیم هیستامیناز آزاد کرده که باعث گشاد شدن عروق پوستی می شود.
4. فاکتور های محیطی: عوامل محیطی ای مثل سردی هوا، وزرش باد، بارش باران، نور خورشید و گرما می توانند آلرژی ایجاد کنند و روی پوست لک یا کهیر بر جای گذارند. این عوامل حساسیت پوست را بالا می برند.
5. برخی رفتار ها: استفاده از موم ها، درمان های با لیزر، مواد شیمیایی، خراشیدن پوست و حتی اصلاح کردن می تواند پوست را ملتهب کند. دوش آب داغ، سنا و جکوزی ( به علت کلر استفاده شده در ) همچنین می تواند پوست را خشک و ملتهب کند.
باید ها و نباید ها در مورد پوست حساس:
باید ها:
1. صابون های معمولی پوست را خشک می کنند، حتما از صابون های مرطوب کننده استفاده کنید. صورت تان را با صابون  های مخصوص خردسالان بشویید.
2. شب ها قبل از رفتن به رختخواب از ماسک های خانگی استفاده کنید.
3. تماس خود با موادی که پوست را ملتهب می کند محدود کنید.
4. دستکش بپوشید، مخصوصا هنگام شستن ظرف ها و تمیز کردن خانه. اگر از دستکش پلاستیکی استفاده می کنید، حتما بعد از آن دست ها را به منظور کاهش التهاب بشویید.
5. زمان حمام کردن و دوش گرفتن خود را کوتاه کنید و از آب ولرم استفاده کنید. سپس فورا از کرم مرطوب کننده برای به دام انداختن رطوبت استفاده کنید.
6. فقط از مرطوب کننده هایی که مخصوص پوست حساس است، استفاده کنید.
نباید ها:
1. هرگز از هیچگونه لوازم آرایشی و عطری پیش از آن که کمی از آن را روی مچ دست امتحان کنید، استفاده نکنید. بعضی لوازم آرایشی فقط برای پوست حساس است.
2. روی پوست محکم نکشید یا خراش ایجاد نکنید. این نه تنها پوست را ملتهب می کند، بلکه باعث شکسته شدن سطح پوست شده و باکتری ها تجمع کرده و در نتیجه التهاب افزایش می یابد.
3. استعمال دخانیات را قطع کنید، دخانیات پوست را خشک و ملتهب می کند.
4. استرس خود را کم کند تا التهاب پوست و حساسیت آن کم شود.
5. استفاده از ضد آفتاب را فراموش نکنید.

چگونه از پوست حساس مراقبت کنیم:
ابتدا هر ماده ی غیر ضروری را از رژیم خود حذف کنید. به طور متوسط، خانم ها از 5-6 محصول برای مراقبت پوست استفاده می کنند، بنابراین پوست شان را با حدود 100 نوع ماده شیمیایی روزانه در تماس قرار می دهند – که ممکن است شما نسبت به هر یک از آن ها حساس باشید. تمام آنچه شما برای داشتن یک پوست خوب نیاز دارید، یک پاک کننده، یک مرطوب کننده ویک ضد آفتاب، و بر اساس سن تان به یک کرم چشم است. سایر چیز ها غیر ضرری است – و، در مورد محصولات دیگر مثل شیر پاک کن ها، ویتامین ها و آلفا هیدروکسی اسیدها به جای آن که مشکلی را حل کنند بیشتر مساله ساز هستند.
دومین گام، اطمینان پیدا کنید از محصولاتی که مواد اولیه آن ها پوست را حساس می کند استفاده نمی کنید. این مواد معمولاد شامل: خوش بو کننده ها، رنگ ها و نگه دارنده ها ( مخصوصا فرمالدهید ها) است، هرچند که شما ممکن است نسبت به هر ماده ای حساس باشید. از راه های کاهش ریسک حساسیت، استفاده از محصولات با مواد اولیه ی هیپو آلرژیک است. فرآورده های طبیعی ممکن است برایتان مناسب باشد، که معمولا شامل مواد اولیه ای مثل بابونه، گل گندم، شیر و شیرین بیان می باشد.
گام سوم، از پوست تان مراقبت کنید. حتما در پایان روز هر گونه آرایش را از روی پوست بردارید تا منجر به واکنش در اثر تماس با پوست نشود. از کرم های لایت یا پاک کننده های صورت استفاده کنید که با مواد کمتری در تماس قرار بگیرید.  پاک کننده های سخت، یک بار در روز به محافظت ازخود پوست کمک می کند. از پاک کننده های مخصوص چشم استفاده کنید، زیرا مواد اولیه موجود در پاک کننده های صورت، ممکن است به چشم آسیب برساند.
مرطوب کردن اهمیت دارد: هر چه پوست خشک تر باشد بیشتر حساس خواهد بود. دو بار در روز مرطوب کننده ی لایت بزنید. برای درمان سایر مشکلات مثل افزایش سن و لک ها، این کار را یک بار در هفته و با یک محصول خاص انجام دهید. اگر پوست واکنش نشان داد، آن را بشورید و آن را با کرم هیدرو کورتیزون مخلوط کنید. اگر همچنان حساسیت باقی است دیگر از آن استفاده نکنید.
رژیم مناسب برای پوست حساس:
1. از لوازم آرایشی غیر آلرژیک استفاده کنید و همچنین برای زدودن آن نیز ابتدا از یک پاک کننده ی آرایش چشم نرم استفاده کنید. این کار را با زدن تکه ای چوب پنبه انجام دهید، سپس با کشیدن آرام چوب پنبه روی پوست هرگونه آلودگی باقی مانده را بزدایید.
2. بهتر است از صابون های شستشوی صورت استفاده نکنید، زیرا همانطور که این ها چربی و رطوبت پوست را بر می دارند، می توانند سبب بیشتر شدن حساسیت شوند. بنابراین، یک لوسیون تمیز کننده ی غیر-آلرژیک و لایت انتخاب کنید.
3. برای خشک کردن پوست، یک حوله ی نرم را به آهستگی روی آن بگذارید، حوله را روی پوست نکشید زیرا این کار باعث قرمزی و التهاب پوست می شود.
4. این نکته ضروری است که پوست تان را مرطوب نگه دارید تا در مقابل متورم شدن و در نتیجه حساسیت قوی شود. خشکی پوست حساسیت را بیشتر می کند . بنابراین انتخاب یک مرطوب کننده ی مناسب، مهم است.

تسکین صورت برای پوست حساس:
1. بابونه آرام بخش است، پس در اینجا از پاک کننده ها را کنار گذشته و به جای آن بابونه را برای شستشو انتخاب می کنیم. 4 عدد برگ بابونه را در آب داغ خیسانده سپس وقتی آب خنک شد، آن را 20-30 بار روی صورت بپاشید.
2. تا زمانی که هنوز صورت نمناک است، روی پوست و به سمت پایین ضربه بزنید. این کار مواد سمی زیر سطح پوست را خارج می کند و در نتیجه شانس ایجاد واکنش های آلرژیک را کم می کند.
3. از انواع ماسک های غیر-آلژیک آبپوشی (هیدراته)، و یا از ماسک های مرطوب کننده: 1 فنجان ماست طبیعی و 2/1 قاشق آرد جو دو سر را خوب مخلوط کنید و 10 دقیقه روی صورت گذاشته و سپس با آب گرم صورت را بشورید، استفاده کنید.این ترکیب تورم پوست را کم می کند و همچنین برای قسمت های آسیب دیده پوست مفید است. اگر حساسیت چشم و سوزش و قرمزی احساس می کنید، با پنبه آغشته به بابونه، که در توضیح شماره ی 1 آمده، بکشید. 10-5 دقیقه ریلکس کنید، و سپس صورت را با آب بشورید. با یک پارچه نرم به آهستگی روی پوست گذاشته اما روی پوست نکشید – که پوست فقط قرمز تر می شود. در انتها با یک مرطوب کننده ی خنک، کار را خاتمه دهید. برای گرفتن نتیجه بهتر، قبل از استفاده، ژل را در یخچال بگذارید.

درمان های خانگی پوست حساس:
اگر پوست حساس دارید، باید در مورد محصولاتی که روی پوست تان استفاده می کنید دقت داشته باشید. از امتحان کردن مواد آرایشی مختلف و استفاده از ماسک های متفاوت خانگی روی پوست حساس تان خود داری کنید.
1. ماسک آلوئورا: 3 قاشق آب خیار تازه را با 2 قاشق ژل آلوئورا خالص و 1 قاشق ماست کم چرب مخلوط و آن را روی صورت و گردن بکشید. 15 دقیقه صبر کنید. خیار و ماست پاک کننده های بی رنگ و آلوئورا نرم کننده و مرطوب کننده است.
2. ماسک عنبه: مخلوط 1 ورق عنبه، 6 قاشق ماست را به شکل پوره در آورید. 15 دقیقه روی صورت قرار دهید. این ماسک مواد مغذی مورد نیاز پوست حساس را فرآهم می کند.
3. ماسک آرد جو دو سر: نصف موز له شده ( مرطوب کننده)، 2 قاشق آرد جو دو سر (نرم کننده)، شیر یا کرم، 2 قاشق آرد گندم (آنتی اکسیدان)، کمی جوز هندی (ضد عفونی کننده) را مخلوط و به شکل خمیر در آورید. آن را روی پوست تمیز شده بکشید و پس از 10-5 دقیقه شسته و خشک کنید.
4. ماساژ روغن: مقدار مساوی از مغز بادام و روغن جوجوبا بردارید. به نرمی روی پوست صورت و گردن بکشید و ماساژ دهید و سپس با پارچه ی گرم، آن را از روی پوست بردارید.
5. ماسک عنبه ی هندی:
3/2 فنجان عنبه ی هندی را له کنید. یک عدد تخم مرغ هم زده را با آن بیفزایید. 15 انس کدو تنبل به آن اضافه کنید.مخلوط را روی صورت و گردن بکشید. بعد از 15 دقیقه آن را بشویید.

آرایش درست پوست حساس:
1. تا جای ممکن از لوازم آرایشی مایع دوری کنید. از لوازم آرایش پودری  که راحت تر زدوده می شود و مواد اولیه حساسیت زا کمتری برای پوست حساس دارد، استفاده کنید.
2. هنگام خرید لوازم آرایشی به تاریخ انقضای آن توجه کنید و آن هایی که خیلی قدیمی شده اند را دور بریزید.
3. اگر نیاز به سایه زدن چشم ها دارید از نوعی که غلظت رنگ دانه های آن بالا است و التهاب کمتری ایجاد می کند، استفاده کنید.
4. تا جای ممکن از فرآورده های گیاهی و حیوانی، و همچنین لوازم آرایشی ای که تعداد مواد اولیه ی آن کمتر از 10 تا می باشد، استفاده کنید.
5. همیشه از ضد آفتاب های با SPF  15 و بیشتر که پایه غیر چرب دارند، استفاده کنید.
6. استفاده از ساختارهای لایت و حالت پودری برای شما بهتر است.

پنج نکته اساسی برای پوست حساس:
1. استفاده از محصولاتی با مواد اولیه ی کمتر از 10، ریسک آلرژی داشتن پوست را پایین می آورد. محققان دریافته اند که استفاده از محصولات با تعداد زیاد انواع ماده ی اولیه بر روی پوست، سیستم مقاومت پوست را تحریک می کند.
2. ضد آفتاب بزنید. محصولاتی که مواد شیمیایی مثل تیتانیوم دی اکسید ندارند و کمتر واکنش های آلرژی زا دارند، انتخاب کنید.
3. از محصولات جایگزین استفاده کنید. پوست نسبت به محصولات تحریک کننده حساس می شود. دو محصول مختلف پیدا کنید و هر چند هفته یک بار، آن ها را با هم جا به جا کنید.
4. بروشور ها را بخوانید. اگر شما می دانید که نسبت به یک ماده ی اولیه حساسیت دارید، از آن دوری کنید. وان حمام پر از کف و معطر شده می تواند شامل ترکیبات شیمیایی ضد آفتاب برای جلوگیری از محو شدن آن ها، لاک ناخن شامل فرمالدهید باشد، از علل اصلی سوزش چشم ها است.
5. اگر آلرژی شما زیاد است، فقط از آب و کرم های هیدروکورتیزون به مدت 6 ماه استفاده کنید. سپس به تدریج از محصولات دیگر استفاده کنید.

محصولات آنتی-ژن:
به طور مرتب از کرم های چشم مخصوص پوست های حساس استفاده کنید. به عنوان یک قانون کلی، یک کرم آنتی-ژن مخصوص پوست های حساس که از مواد اولیه ای مثل: آلوئورا، چای سبز یا روغن های اساسی مثل اسطوقدوس تشکیل شده، انتخاب کنید. همان طور که سن شما بالا می رود بهتر است از آرایش لایت و همچنین رنگ مو های روشن استفاده کنید.

 

برای مشاهده فیلم آموزش مراقبت از پوست اینجا کلیک کنید.

 

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: