دوشنبه 08 اردیبهشت 1393 - 23:38:15

لیفتینگ صورت

دکتر علی اصغر شیرازی

عضو انجمن جراحان پلاستیک آمریکا و استرالیا

 

 

تلفن تماس جهت مشاوره :88550469

لیفتینگ صورت

کشیدن پوست صورت یا لیفتینگ نوعی جراحی زیبایی‌ است که برای جوان‌تر ساختن صورت به کار می‌رود. در این جراحی ابتدا پوست قسمتهای وسیعی از ناحیه 2/3 پایین صورت و همچنین گردن از بافتهای زیر آن جدا گشته و کشیده میشود تا چین و چروک آن بر طرف شود. آنگاه پوست اضافی برداشته و بقیه آن دوخته می‌شود به نحوی که چین و چروک از بین برود. با افزایش تجربه جرّاحان دریافتند که کشیدن پوست به تنهایی کافی‌ نیست چون پس از مدت کوتاهی چینها به صورت اول بر می‌گردند. لذا امروزه علاوه بر کشیدن پوست یک لایه از بافتهای زیر آن به نام اختصاری SMAS نیز کشیده، کوتاه و سپس روی نقاط ثابت مثل استخوان فیکس میشود.

اولین جراحی لیفتینگ توسط جراح آلمانی‌ به نامه اوگن هلندرEugen Hollander) ) در سال 1901 در برلین انجام شد ولی‌ اولین بار اسکوگ(Skoog) این جراحی را به روش جدید در سال 1956 انجام داد. امروزه روشهای متنوعی در آن به کار می‌رود همانند بکار بردن آندوسکوپ در لیفتینگ قسمت میانی صورت.

بالا بردن ابرو و 1/3 بالایی صورت یا پیشانی روش خاصی دارد که در جای دیگری مورد بحث قرار می‌گیرد.

این جراحی پس از لیپوساکشن، جراحی کوچک و بزرگ کردن پستان وجراحی پلک، جراحی شکم و رینوپلاستی، ششمین جراحی پلاستیک در امریکاست و سالانه بیش از 120000 عمل در آنجا صورت می‌پذیرد. در ایران آمار دقیقی‌ در دسترس نیست ولی‌ شواهد نشان می‌دهد که در حدود 10000 لیفتینگ در سال در کشورمان انجام می‌شود.

علت به وجود آمدن چین و چروک صورت چیست؟

به مرور زمان و با افزایش سنّ عوامل اجتناب ناپذیری در ایجاد چین و چروک و افتادگی پوست صورت موثرند. جاذبه زمین از عوامل اصلیست. به علاوه از بین رفتن بافت‌های کلاژن که نقش اساسی‌ در استحکام پوست دارند با پیر شدن تسریع می‌شوند. نور آفتاب نیز از فاکتورهای مهمی‌ است که باعث شل شدن پوست می‌گردد. با بالاتر رفتن سن و به خصوص بعد از 50 سالگی عوامل دیگری همچون تحلیل چربی زیر پوست و استخوان‌ها نیز دخیل می‌شوند.

سرعت سیر این تحولات به عوامل دیگر مثل ژنتیک، مصرف دخانیات و الکل، جنس و نژاد بستگی دارد.

آیا این جراحی تنها راه از میان بردن چین و چروک صورت است؟

خیر، این جراحی برای از بین بردن چروک‌های با عمق متوسط و عمیق و همچنین افتادگی پوست مناسب‌تر است ولی‌ برای چروک‌های کم عمق از روش‌های دیگری همچون تزریق بوتاکس، ژل و چربی‌، لیزر، پیلینگ و dermabrasion می‌توان استفاده کرد.

آیا تمامی‌ چین و چروک‌ها با این روش از بین میروند؟

خیر، در مواردی همچون خط خنده، خط پایین دو گوشه دهان، چروک‌های ریز اطراف چشم و لب این جراحی موثر نیست. در این گونه اشکالات باید از روش‌های دیگری همچون تزریق ژل یا چربی‌ و یا گذاشتن پروتز استفاده کرد.

آیا با استفاده از این روش‌ چین و چروک ها برای همیشه از بین میروند؟

خیر، هیچکدام ازاین روش ها همیشگی‌ نیستند. پایداری آنها به عوامل گوناگونی بستگی دارند. در این میان تکنیک جراحی و طبیعت بیمار و مراقبت‌های پس از جراحی از همه مهمترند. به عنوان مثال روش قدیمی‌ که فقط پوست و نه بافت عمقی‌تر آن کشیده و کوتاه می‌شد، پس از 1 تا 3 سال چروک‌ها بر می‌گشتند ولی‌ با روش‌های جدید ماندگاری بیش از 10 سال را هم می‌توانیم انتظار داشته باشیم. یا مثلا بیماری که پس از جراحی به نکته پیش‌گیرانه همچون عدم استعمال دخانیات و در معرض نور خورشید قرار نگرفتن را رعایت نکند زودتر با برگشت چین و چروک مواجه می‌شود. به هر حال افزایش سن و تاثیرات آن پدیده‌ای مداوم است که بالاخره چین و چروک را باز می‌گرداند.

آیا می‌توان این جراحی را با دیگر جراحی‌های زیبایی صورت به طور همزمان انجام داد؟

در پاره‌ای از موارد برای از بین بردن کامل چروک‌ها بایداقدامات گوناگونی همچون لیفتینگ، پیلینگ و یا تزریق بوتاکس یا گذاشتن پروتز انجام داد.جراحی‌هایی همچون جراحی پلک یا بینی‌ نیز می‌تواند همزمان انجام شود ولی‌ با توجه به طولانی بودن آنها باید توانایی بیمار در تحمل چند جراحی مد نظر قرار گیرد.

چه افردی برای این جراحی مناسبند؟

فرد باید از نظر سلامت جسمی‌ و روانی‌ در وضعیت خوبی باشد. بهترین کاندیدها خانم‌های میانسال بین 45 تا 65 سال با چین و چروک و افتادگی متوسط پوست صورت که وزن متعادل و پوستی با ضخامت کم تا متوسط می‌باشند. همان گونه که گفته شد افراد با چروک‌های خیلی‌ کم بهتر است از روش‌های کمتر تهاجمی مثل تزریق بوتاکس و ژل یا چربی‌ و یا پیلینگ استفاده کرده و عمل لیفتینگ را در زمانی‌ که چروک‌ها عمیق‌تر شدند، انجام دهند.

افراد چاق با پوست ضخیم‌تر و یا چروک‌های بسیار عمیق می‌توانند این عمل را انجام دهند ولی‌ باید توجه داشته باشند که نتیجه کار همچون دیگر افراد نیست.

این عمل در چه کسانی‌ ممنوع است؟

جراحی نباید در کسی‌ که از نظر روانی‌ مشکل دارد انجام شود چون این گونه افراد هیچگاه به رضایت نمی‌رسند.

کسانی‌ که بیماری‌هایی همچون فشار خون بالا، دیابت، اشکالات انعقادی، بیماری‌های مزمن و سخت مثل بیماری‌های قلبی، ریوی کلیوی و یا کبدی دارند، نباید جراحی شوند.

همچنین کسانی‌ که سیگار می‌کشند باید از یک ماه قبل تا دو ماه بعد از عمل از مصرف سیگار خودداری کنند. مصرف برخی‌ داروها مثل داروهای ضد انعقاد، آسپیرین، استروئید، بروفن، مفنامیک اسید نیز حداقل 10 روز قبل تا 2 هفته بعد از عمل باید قطع شود.

جراحی چقدر طول می‌کشد، از چه روشی‌ برای بیهوشی استفاده می‌شود و چه مدت نیاز به بستری شدن است؟

جراحی حدوداً 3 ساعت طول میکشد و تحت بیهوشی عمومی یا موضعی انجام میشود. معمولاً بیمار برای 24 ساعت بستری می‌شود.

آیا این جراحی عوارضی هم دارد؟

بلی، درد، تورّم و کبودی جز پیامدهای معمول این جراحی است.

شایع‌ترین عارضه خونریزی و یا جمع شدن خون زیر پوست است که باید به سرعت و با دقت برطرف شود. این مساله در حدود 8 تا 10 درصد موارد اتفاق می‌افتد.

از عوارض دیگر عفونت است که با روش‌های استریل و استفاده آنتی بیوتیک‌ها به حداقل می‌رسد. آسیب به اعصاب صورت از عوارض مهمی‌ است که خوشبختانه در دست جراح با تجربه بسیار نادر است.

روش جراحی لیفتینگ چگونه است؟

برش‌ها در این جراحی در نقاطی انجام می‌شود که تا حد امکان دیده نشود. به دین منظور برش از جلو و بالای لاله گوش شروع شده و به نحوی به طرف پایین می‌آید که در خطوط طبیعی آن پنهان شود. آنگاه از زیر گوش به سمت پشت و تا داخل موها امتداد می‌یابد. سپس پوست از قسمت‌های زیری جدا گشته و به سمت بالا و پشت کشیده می‌شود به اندازه‌ای که چین و چروک‌ها از بین رفته و فشار بیش از اندازه به آن وارد نشود. آنگاه بافت زیر پوست از قسمت‌های عمیق‌تر جدا و به نقاط ثابت مثل استخوان فیکس می‌گردد. در پایان قسمت‌های اضافی پوست برداشته شده و پوست باقی‌ مانده روی بستر جدیدش در صورت و گردن پهن می‌شود. محل برش باید به دقت دوخته شود.

چه مسایلی‌ بعد از عمل باید توسط بیمار رعایت شود؟

معمولا پانسمان نسبتا محکمی برای 1 تا 2 هفته روی صورت قرار دارد که باید از آن مراقبت شود. آنتی‌بیوتیک برای 7 تا 10 روز و مسکن تا زمانی‌ که درد وجود دارد باید استفاده شود. استفاده از کیسه یخ برای 24 ساعت اول به کاهش تورّم و کبودی کمک می‌کند.

بهتر است در هنگام خواب سر تخت به مقدار حدوداً 45 درجه بالاتر باشد.

در صورت افزایش درد، تورّم، اشکال در حرکت صورت باید با پزشک تماس گرفت.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

نظرات دیگر (4)

ممنون از توضيحات كامل و دقيقتون
عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییی بود
چه پيشنهادی برای مريض های دیابتی دارید؟پيشاپيش ممنون از لطفتون
اين عمل فقط برای از بين بردن چین و چروكهاست يا برای شكل دهی به صورت هم امكان پذير است؟برای فرم دادن و كشيدن چشم ها؟
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: