دوشنبه 10 اردیبهشت 1397 - 12:51:03

شناخت مو

شناخت مو با 6 روش
تشخیص جنس مو


شناخت مو 

هر نوع مویی مراقبت های خاص خود را نیاز دارد.  نوع مو شامل تعداد و ضخامت مو، میزان منافذ موجود در موها (این که موها تا چه حد می توانند رطوبت را در خود نگه دارند)، انعطاف پذیری موها و میزان فر آن ها می شود. از طرفی تنها با شناخت موست که می توان مدل کوتاهی، مدل شینیون و رنگ موی مناسب را برای فرد در نظر گرفت. به همین دلیل در این مقاله از سایت آرایشی رژلب،  نحوه  شناخت مو آموزش داده می شود.

 

6 روش شناخت مو

روش اول: تخمین تراکم و تعداد موها

 ابتدا در جلوی آینه ایستاده و با انگشتان و یا شانه فرق بگیرید. می توانید با دست هایتان موهای هر سمت را در پایین نگه دارید.
 با دست های خود هر طرف مو را کشیده و سپس آن ها را جابجا کنید تا از هر طرف ریشه موها را مشاهده کرده باشید. بهتر است این کار را در نور مناسب انجام دهید.
 تراکم مو عملا تعداد تارموهایی است که کل سر شما را پوشانده اند. برای تشخیص آن باید با توجه به این که چه میزان از پوست سرتان را می بینید، تراکم را تشخیص دهید.
در صورتی که پوست سرتان خیلی مشخص نیست و فرق بسیار باریکی دارید، به این معنی است که تعداد موهای زیادی داشته و در نتیجه تراکم موی زیادی دارید. در صورتی که فرق سرتان متوسط بوده و کمی از پوست سر دیده می شود، تراکم موی متوسطی دارید. ولی اگر مقدار زیادی از پوست سر خود را می بینید، به این معنی است که تراکم موی کمی داشته و در نتیجه تعداد موهایتان کم است.

 برای اطمینان از این موضوع، فرق سر را از محل دیگری گرفته و تراکم قسمت های مختلف را با هم مقایسه کنید.

 

 

روش دوم: تشخیص قطر مو

 ابتدا موها را به صورت معمول شسته و کاندیشنر بزنید. سپس آن ها را آبکشی کنید. دقت داشته باشید که هنگامی این کار را انجام دهید که موها عرق نکرده باشند.
  صبر کنید تا موها خشک شوند و یا با سشوار آن ها را خشک کنید.
یک نخ معمولی به طول 18 تا 24 سانتیمتر انتخاب کرده و آن را به اندازه گفته شده ببرید.
 یک تار موی بلند خشک شده را جدا کنید. این تار مو بهتر است از موی تاج سر باشد، زیرا موهای این قسمت وضعیت همه موهای شما را نشان می دهند. دقت داشته باشید که مو خشک بوده و هیچ محصول آرایشی بهداشتی روی آن نباشد.
 نخ و تارموی جدا شده را روی کاغذی سفید در کنار هم قرار داده و قطر آن ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
از نزدیک به تار مو و نخ نگاه کنید. برای این کار می توانید از ذره بین نیز استفاده کنید. در صورتی که مو فر است نیز آن را کمی بکشید تا صاف شده و مقایسه را ساده تر کند. در صورتی که موی شما از نخ باریک تر است به این معنی است که موهای نازکی دارید. در صورتی که تار مو هم اندازه نخ است، به این معنی است که قطرمویتان متوسط است. و اگر تار مویتان از نخ ضخیم تر باشد، یعنی موهای ضخیمی دارید.

 

ویژگی های انواع مو


 

روش سوم: میزان منافذ مو - میزان حفظ رطوبت مو

 ابتدا موها را با شامپو و کاندیشنر شسته و آبکشی نمایید.
 با یک حوله تا حدی موها را خشک کرده و آب آن ها را بگیرید. دقت کنید که موها بیش از اندازه خشک نشوند تا بتوان میزان منافذ آن ها را بهتر تشخیص داد.
 موهایتان را در دست نگه داشته و کمی فشار دهید تا نم آن ها را حس کنید. در صورتی که موهایتان خشک شده بود، به این معنی است که منافذ بالایی دارند و رطوبت را به سرعت از دست می دهند.
در صورتی که موهایتان نم داشت ولی چسبنده نبود، به این معنی است که میزان منافذ و درصد حفظ رطوبت آن ها متوسط است. در صورتی که موها خیس و چسبنده بودند، به این معنی است که میزان رطبت موها کم است و رطوبت را تا مدت بیشتری حفظ می کنند.

 یک تار مو را در ظرفی که از قبل از آب پر کرده بودید، قرار دهید تا معلق شود. سپس مشاهده کنید که چه اتفاقی برای مو می افتد. موهایی که منافذ کمی دارند، اصلا غرق نمی شوند. موهایی که منافذ متوسطی دارند، پس از چند دقیقه غرق می شوند. موهای با منافذ کم سریع به ته ظرف رفته و غرق می شوند.


 از آن جایی که ممکن است آب و هوا در تست قبلی تان دخیل بوده باشد، روز دیگری که درجه رطوبت و شرجی بودن هوا کمتر است، این تست را انجام داده و نتایج را با آزمایش قبلی مقایسه کنید.


 

روش چهارم: تشخیص میزان چربی مو


 موها را با شامپو و کاندیشنر شسته و آبکشی کنید. زمانی را برای این کار انتخاب کنید که تحرک کمتری دارید و موها عرق نکرده اند.

 صبر کنید تا موها خشک شوند و تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید. همچنین روی موها از هیچ محصول آرایشی بهداشتی استفاده نکنید تا نتایج دقیق تر باشند.

  8 تا 12 ساعت به موها فرصت دهید تا چربی تولید کنند.

 صبح روز بعد یک دستمال کاغذی را در کف سر، در تاج سر و پشت گوش ها فشار دهید. دستمال را روی موها نکشید و فقط آن را روی پوست کمی فشار دهید.
در صورتی که موهایتان چرب باشند، دستمال چرب می شود. در صورتی کمی از چربی روی دستمال حس شود، موهایتان معمولی است. در صورتی که دستمال به هیچ وجه چرب نشود، موهای خشکی دارید.
در صورتی که یک قسمت از کف سر دستمال را چرب کرده و قسمت دیگر آن را چرب نکرده به این معنی است که موهایتان ترکیبی است و در قسمت هایی چرب تر است.

 تست را در روزی که هوا خشک تر است انجام دهید تا از نتیجه به دست آمده مطمئن شوید.

 


روش پنجم:  شناخت مو با بررسی انعطاف پذیری


 ابتدا از موهایی که به تازگی شسته شده و خشک شده اند، یک تار مو جدا کنید. بهتر است این تار مو از موهای تاج سر جدا شده باشند.

 با هر دو دست خود مو را در دست گرفته و آن را بکشید. دقت داشته باشید که این کشیدن باید به آرامی باشد تا مو به سرعت نصف نشود.

 مو را به آرامی کشیده و با دقت به آن نگاه کنید. معمولا موها تا 50% کش آمده و سپس نصف می شوند. در صورتی که مو کش آمده و نصف شدن آن طول کشید به این معنی است که موهایتان انعطاف پذیری بالایی دارند.
در صورتی که پس از مدتی که موها تا حدی کش آمدند، نصف شدند، انعطاف پذیری آن ها متوسط است. ولی اگر موها چندان کش نیامده و به سرعت از وسط نصف شدند، به این معنی است که انعطاف پذیری کمی دارند. این موها حتی پس از نصف شدن وز شده و جمع می شوند.

 برای مقایسه نتیجه و اطمینان از آن، تار موی دیگری از قسمت دیگر سر جدا کرده و همین کار را با آن تکرار کنید.

 


روش ششم: تشخیص فر موها


 ابتدا موها را با شامپو و کاندیشنر شسته و آبکشی نمایید.
 برای این مرحله بهتر است صبر کنید تا موها در محیط خشک شوند و تا جای ممکن از سشوار استفاده نکنید.

 موی صاف هیچ انحنایی نداشته و کاملا صاف است. موی مجعد حالت دار است ولی انحنای خاصی ندارد. موی فر متوسط به شکل S بوده و حتی بدون حالت دادن آن الگوی s خود را حفظ می کند.
موی فر ریز به شکل Z بوده و حتی بعد از این که کشیده شود، به شکل اولیه خود بازمی گردد. این مو می تواند تا 75% اندازه اولیه خود کشیده شود.

  با توجه به شناخت مو  و میزان فر بودن آن ها، می توان میزان فِرپذیری آن ها را هم به دست آورد.


1A: موهای نرمی است که فر را نگه نمی دارد.
1B: موهای که حجم دارند ولی فر را به خوبی نگه نمی دارند.
1C: موهایی که ضخیم و پرپشت هستند و فر را نگه نمی دارند.
2A: موهای مجعد که شکل S داشته و ضخیم است.
2B: موهای وز که حالت مجعد خاص خود را دارند.
2C: موهای مجعد با جعدهای بزرگ که ضخیم هستند.
3A: موهایی که فرهای بزرگی دارند.
3B: موهای با فر متوسط
3C: موهای با فر مدادی و ریز
4A: موهای با فر خیلی ریز به اندازه سوزن
4B: موهای با الگوی زیگزاگی که شکل حرف Z را دارند.
4C: ممکن است چنین موهایی وجود نداشته باشند. این موها زیگزاگی درهم هستند و الگوی خاصی ندارند.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: