یکشنبه 22 مهر 1397 - 13:26:23

کراتینه مو چیست و چه کاربردی دارد؟


با کراتینه کردن مو بیشتر آشنا شوید
نکاتی درباره کراتینه مو

 

اغلب کسانی که دارای موهای مجعد یا به اصطلاح وز هستند از حالت موهای خود راضی نیستند. این احساس نارضایتی، عموماً از آنجا ناشی می شود که خانم ها یا آقایانی که موی مجعدی دارند، حالت واقعی موهای خود را تنها پس از سشوار یا اتوکردن می توانند ببیند. به همین دلیل بسیاری از آنها برای خلاصی از این وضعیت به صاف کردن یا کراتینه کردن موهای خود روی می آورند.
مقاله امروز ما درباره آشنایی با جنس مو و ساختار فیزیکی موی صاف، محصولات کراتینه اسیدی و قلیایی (PH)، محافظت های قبل و بعد از کراتینه، مراحل فیزیکی و شیمیایی صاف، کراتینه مو و مواد مراقبت کننده بعد از کراتینه، است.
کراتین از عناصر اصلی تشکیل دهنده مو ساخته شده و ماده ای پروتئینی می باشد. کمبود کراتین در موها سبب خشکی و کدرشدن آن می گردد. تا پیش از این کارشناسان پوست و مو به دنبال روشی بودند که بتوانند به نحوی کراتین را به موها تزریق کنند تا مشکل کمبود کراتین در موها را حل نمایند. آزمایش های گوناگون به همراه پیگیری کارشناسان منجر به موفقیت در حل این مشکل شده و کراتین برای ترمیم خشکی موها وارد بازارهای جهانی گردید.

 

صاف کردن مو

 

 


کدام دسته از موها نیازمند کراتینه هستند؟

-موهایی که در حالت طبیعی مجعد و وز هستند و فرد علاقمند است تا حالتی ابریشمی به خود بگیرد.
-موهایی که در اثر رنگ و دکلره سوخته اند. این موها را می توان جهت ترمیم، صاف و ابریشمی نمودن کراتینه کرد.
- براق و ابریشمی نمودن موهایی که در اثر استفاده از اتو و سشوار کدر و مجعد شده اند.


مواد کراتینه مو


صاف کننده های شیمیایی مو، طی روندی ساختار موی فر را به شکل صاف و نرم تغییر می دهند. مواد مخصوص کراتینه و فرکردن مو تنها به لحاظ شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت دارند، امّا کارکرد شیمیایی آنها دقیقًا یکسان است؛ حتی اگر هیدرواکسید موجود در کراتینه و فر دایمی متفاوت باشد.
همه مواد کراتینه و فر شکل مو را با شکستن پیوندهای هیدروژن تغییر می دهند. دو نوع مشترک کراتینه شیمیایی مو، تیوگلی کولیت آمونیوم و سدیم هیدرواکسید است.
محصولات کراتینه، دارای دو ماده اساسی کرم صاف کننده و کرم خنثی کننده یا تثبیت کننده می باشند. این دو محصول بدین ترتیب استفاده می شوند: در  مرحله اول، صاف کننده استفاده می شود. در مرحله بعدی خنثی یا تثبیت کننده مصرف می شود تا حالت موها را تثبیت کند.
کراتینه مو با دو خاصیت اسیدی و قلیایی در بازار موجودند. محصولات قلیایی از هیدروکسید سدیم بوده و هرچه خاصیت قلیایی مواد بالاتر باشد، تأثیر بیشتری دارند و سرعت واکنش آن ها سریع تر است. البته این امکان نیز وجود دارد که به موها آسیب وارد شود و موها نیازمند به مراقبت بیشتری باشند. PH قلیایی کراتینه ها 8.5 تا 12 است.


آماده کردن ابزار و لوازم کار و محافظت های قبل از کراتینه


-جهت مراقبت لباس مشتری، بهتر است از پیشبند یا روپوش رنگ استفاده نمایید.
-پوست سر را بررسی نموده و در صورت هرگونه خراش، جوش، بریدگی و ... از کراتینه مو خودداری نمایید.
-کراتینه خود را متناسب با جنس مو انتخاب کنید.
- قبل از شروع، کراتینه مو مورد نظر را آزمایش کنید و مدت مکث را رعایت کنید.( نحوه آزمایش کراتینه مو در پایین آمده است)
-تا جایی که ممکن است از صاف کردن موهایی که قبلاً از مواد شیمیایی استفاده کرده اند خودداری کنید.
-اطراف صورت، گردن و گوش ها را با کرم محافظ چرب کنید.
-مدت زمان مکث برای کراتینه مو بسته به دستورالعمل شرکت سازنده شان متفاوت است. در بعضی شرکت ها میزان مکث روی موهای طبیعی 15 الی 30 دقیقه و برای موهای رنگ شده و حساس 10 الی 15 دقیقه توصیه شده است. هم چنین برای موهای ضعیف و نازک 10 الی 20 دقیقه مشخص شده است. رعایت نکردن مدت مکث، می تواند باعث تبدیل موها به حالتی ناخوشایند شود.
-بعد از مکث کافی، موها باید درست آبکشی شود. در صورتی که شرکت صاف کننده شامپویی را توصیه کرده برای دستیابی به مدل موی دلخواهتان از آن استفاده کنید.
-بعد از شستشو حتماٌ از تثبیت کننده استفاده کنید.
-بهتر است در دوران عادت ماهیانه یا بارداری از کراتینه مو خودداری کنید.
- تا زمانی که موهای آسیب دیده، ترمیم نشده اند از کراتینه مو استفاده نکنید.
-محصولات کراتینه را از پشت سر و 2 سانتی متر مانده به ریشه موها بزنید.
- هنگام کار از دستکش و ماسک استفاده کنید.
-صاف کننده را در فضای باز یا در مکانی که دارای تهویه هوا است، بکار ببرید.

 

آزمایش مواد کراتینه مو

اگر در انتخاب نوع کراتینه تردید دارید، آن را آزمایش کنید. بدین ترتیب که لایه نازکی از موها را که فر زیادی دارد، جدا کرده و به مواد آغشته نموده و داخل فویل قرار دهید. موها را در جهت رویش شانه کشیده و به حالت آویزان قرار دهید تا صاف شود. مدتی صبر کرده و لایه مو را شسته و خشک کنید. اگر در موها شکستگی ایجاد نشد، این یعنی مواد کراتینه مناسب موهای شماست. ولی اگر در موها شکستگی ایجاد شد، باید مواد ضعیف تری برای صاف کردن موها انتخاب کنید.


مواد لازم و ابزار کار برای کراتینه مو


شامپوی اسیدی ، دستکش، ماسک طبی، برس رنگ یا اسفنج، پنبه، پیشبند، کلیپس، باند دور گردن، شانه دندانه درشت ، کرم صاف کننده ، خنثی کننده و تثبیت-کننده ، برس و قلم موی رنگ ، اتو.
پس از اینکه مواد کراتینه مو را آزمایش کردید؛ حالا باید گام به گام مراحل کراتینه مو را انجام دهید. برای مطالعه مراحل کراتینه مو می توانید به پست بعدی ما با همین موضوع مراجعه کنید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: