چهارشنبه 26 اردیبهشت 1397 - 11:55:33

سه راه برای جلوگیری و درمان خشکی لب

 سه راه برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب

درمان خشکی لب 

 


 

 

تقریبا همه ما حداقل یکباردر طول زندگیمان  با مسئله خشکی و ترک خوردگی لب ها رو به رو شده ایم. این اتفاق شایع، علیرغم ساده بودن میتواند بسیار آزار دهنده باشد. اگر شما هم از جمله کسانی هستید که از کندن پوست لب و خشکی لبهایتان کلافه شده اید این مقاله از سایت آرایشگری رژلب را دنبال کنید 

راه اول: درمان

 


1. موم زنبور عسل.

این محصول طبیعی سالم ترین و مطمئن ترین راه برای مرطوب کردن لب ها و پیشگیری از ترک خوردن و یا پوسته پوسته شدن لب ها است. برخی بالم لب ها حاوی عصاره موم یا برخی خواص برگرفته از موم هستند اما هیچ یک نمیتوانند به خوبی خود موم طبیعی عمل کنند.

2. بالم لب خود را به دقت انتخاب کنید.

شاید تصور کنید که هر مرطوب کننده یا چرب کننده لبی وضعیت لب شما را بهتر میکند اما این تصور اشتباهی است. متاسفانه محصولاتی که حاوی منتول، کافور یا نعنا هستند به لب های شما آسیب جدی وارد میکنند. موقع خرید بالم لب از نبود این مواد در آن اطمینان حاصل کنید. بسیاری از متخصصان پوست وازلین را پیشنهاد میدهند اما برخی دیگر از متخصصان با این نظر مخالف هستند و عقیده دارند که وازلین میتواند در دراز مدت موجب صدمه به لب ها شود.

3. آب رسان های لب را امتحان کنید.

برعکس بالم لب ها که با استفاده از خاصیت مرطوب کنندگی مانع از خشکی لب ها میشود، مرطوب کننده ها حاوی آبرسان مستقیما آبرسانی و رفع خشکی میکنند. برخی از متخصصین پوست آبرسان هایی که حاوی ویتامین های A، B و E و یا دایمتیکون باشند را توصیه میکنند. بهتر این است که این آبرسان ها بلافاصله بعد از حمام که شوینده ها به لب آسیب وارد کرده اند استفاده شود.

4. درمان های طبیعی را امتحان کنید.

تمام بالم لب ها و آبرسان های طبیعی میتوانند موثر واقع شوند. ولی بسیاری از آنها ادعا های بدون دلیل و مدرک میکنند. به صورت کلی موم زنبور عسل و چربی های طبیعی به مرطوب شدن لب ها کمک میکند. موم زنبور عسل، شی باتر یا همان روغن شی، روغن نارگیل، کره کاکائو و روغن های گیاهی دیگر. اگرچه باید دقت کنید ممکن است چیزهای معطر و عصاره های طبیعی لب های شما را ملتهب کند یا حتی موجب واکنش آلرژیک شود.


5. بالم لب خانگی خودتان را بسازید.

اگر مایل به خرید بالم لب از مغازه ها نیستید به راحتی میتوانید بالم لب خودتان را در آشپزخانه منزل درست کنید. ولی بهتر است که از محصولات ساده و ارگانیک استفاده کنید و از عصاره ها بپرهیزید. برای درست کردن بالم لب، یک فنجان موم زنبور عسل تمیز و له شده را با 3 قاشق غذا خوری روغن نارگیل و یک قاشق چایخوری روغن ویتامین E ترکیب کرده و بجوشانید. بعد از حل شدن مواد در هم شعله را خاموش کنید و منتظر بمانید تا مواد سرد شده و در طول شب خودش را بگیرد.


6. لایه برداری کنید.

یک لایه برداری لطیف میتواند به بهبود وضعیت لب های شما کمک کند اما زیاده روی در این کار به لب های شما آسیب جدی میزند. ترکیب روغن زیتون، عسل و شکر را به مدت ده دقیقه روی لب خود بمالید و سپس آبکشی کنید. این ترکیب باعث نرمی و لطافت لب های شما میشود اما در صورت بروزهر گونه علامت آسیب کار را متوقف کنید.

7. از روغن بذر کتان استفاده کنید.

برخی اعتقاد دارند که روغن بذر کتان لبهایی که به علت خشکی دچار ترک شده اند را درمان میکند. اما موقع استفاده از روغن این بذر، به وجود هرگونه واکنش آلرژیک یا شرایط خاص پزشکی دقت کنید.

 

روش پنجم درمان خشکی لب 

ساختن بالم لب خانگی

 

راه دوم: ترک عادت های مضر

 

 

1. گاز گرفتن و کندن پوست لب را ترک کنید.

افراد اکثرا به صورت ناخوودآگاه وقتی احسای استرس، خستگی یا کلافگی میکنند لب های خود را میجوند. اگر متوجه شدید که لب هایتان پوسته پوسته شده است و یا ترک خورده، سعی کنید دقت کنی که آیا لب هایتان را گاز میگیرید یا نه. اگر متوجه شدید که به طور ناخودآگاه این کار را انجام میدهید راه هایی برای ترک این عادت پیدا کنید.

2. مواد آلرژی زا را محدود کنید.

اگر متوچه شدید که لب های شما به خوردن غذایی خاص واکنش نشان میدهد از خوردن آن تا جای ممکن خود داری کنید. اگر لب هایتان بعد مواد آرایشی خاصی یا در فصل خاصی پوسته پوسته میشود ممکن از در اثر واکنش آلرژیک باشد.

3. لب هایتان را لیس نزنید.

وقتی لبهایمان خشک و خشن است. لیس زدن و خیس کردن لبها بسیار وسوسه انگیز است این عادت میتواند در دراز مدت آسیب زا باشد.

4. پوست های روی لب را نکنید.

اگر چه ممکن است کندن این پوست های مزاحم باعث آسودگی خیال موقتی شما شود اما این کار در دراز مدت به لب های شما آسیب خواهد زد.

5. همیشه آب بنوشید و یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید.

  کم آبی بدن یکی از عمده عوامل پوسته پوسته شدن و ترک خوردگی لب هاست . در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید . هر انسان حدودا به یک و نیم لیترآب در طول روز احتیاج دارد که بسته به سبک زندگی و شرایط آب و هوایی منطقه زندگی شما این عدد میتواند تغییر کند. به زبان ساده شما باید در حدی آب بنوشید که به ندرت احساس تشنگی کنید. اگر رنگ ادرار شما بی رنگ یا زرد بسیار روشن است احتمالا شما به اندازه کافی آب مینوشید.

6. خوردن غذاهای سالم.

متعادل نگه داشتن برنامه غذایی میتواند حدود 20 درصد از آب مورد نیاز روزانه بدن شمارا تامین کند. هندوانه و اسفناج دو نمونه از خوراکی هایی هستند که بیش از 90 در صد حجمشان از آب تشکیل شده است.

7.مرطوب کننده هوا بخرید.

اگر هوای منزل شما خشک است یا در منطقه ای زندگی میکنید که هوای خشک یا آلوده دارد روی خریدن یک مرطوب کننده هوا سرمایه گذاری کنید. این دستگاه هوای خانه شمارا مرطوب نگه داشته و از خشکی و ترک خوردن لبهایتان جلوگیری میکند.

 

 


راه سوم: دوری از خرافات

 


1. مرکباتی که حاوی اسید سیتریک هستند ممکن اسب لبهای شما را ملتهب کنند پس تا حد امکان از برخورد آنها با لبهایتان جلو گیری کنید. این مواد برای لایه برداری پوست لب مناسب نیستند. همچنین نور خورشید میتواند موجب حساسیت منجر به خارش و خونریزی شود. بنابر این در این دو مورد اثرات منفی بیشتر از اثرات مثبت است و بهتر است از تماس مستقیم و مداوم با آنها  خودداری کنید.

 

2. از موادی که لایه بردازی عمیق و سخت انجام میدهد اجتناب کنید چرا که ممکن از موجب آسیب رسیدن به لب هایتان شود . بهتر است که به لایه برداری ملایم و لطیف اکتفا کنید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: