سه شنبه 29 خرداد 1397 - 09:54:25

علت و درمان جوش سرسیاه

 

درمان سریع جوش سرسیاه

چگونه جوش سرسیاه را از بین ببریم؟

 

همه میدانند که جوش صورت در بدترین موقع ممکن ظاهر میشود، اما علت جوش زدن چیست؟ آیا تفاوت جوش های مختلف و علت به وجود آمدن آنها را میدانید؟ در این مقاله از سایت آرایشگری رژلب علت به وجود آمدن جوش سرسیاه و تمامی راه های درمان و پیشگیری از آن را گفته ایم.

 

 

 

جوش سرسیاه چیست؟

جوش سر سیاه دانه هایی هستند که در صورت مسدود شدن مسیر فولیکول مو، سبوم پوست یا آلودگی به وجود می آید. در حیقیت جوش سرسیاه نوعی آکنه است که میتواند در سرتاسر سطح بدن ظاهر شود. اکثر اوقات جوش سرسیاه روی صورت ظاهر میشود اما در نقاط دیگری مثل شانه، پشت و کمر، سینه، گردن و دست هم ایجاد میشود. همانطور که ذکر شد وقتی منافذ پوست به هر وسیله ای بسته شود و راه تنفس برای پوست باقی نماند هر کدام از منافذ پوست میتواند محلی برای رشد جوش سر سیاه شود. منافذ پوست یا دارای مو هستند یا چربی. این منافذ از سبوم و روغن طبیعی که برای صاف و نرم نگه داشتن پوشت تولید میشود پر شده اند. افزایش سبوم و پوست مرده میتواند منجر به ایجاد برجستگی روی صورت شود و در راس این دایره باکتری و پوست های مرده جمع میشود. علت سیاه بودن سر این جوش برخورد ملانین پوست با اکسیژن و اکسید شده آن است. اگر سبوم پوست با هوا ترکیب نشود این جوش در رنگ های دیگری از خاکستری تا زرد ظاهر میشود.این اتفاق به شکل تک دانه ای و جوش تکی یا مجموعه جوش ایجاد میشود. جوش ها میتوانند سر باز یا سر بسته باشند.در جوش سرسیاه روی جوش باز است به این معنی که جریان هوا بین منفذ پوست و سطح جوش برقرار است. برخلاف جوش های چرکی، جوش سر سیاه دردناک نیست و دلیل این امر میزان کمتر عفونت و میکروب جمع شده درون این نوع جوش است.

 

راه درمان جوش سرسیاه چیست؟

درمان های زیاید برای از بین بردن جوش سرسیاه وجود دارد که موثر بودن آنها ثابت شده است. چند نمونه از این درمان ها شامل:

 

داروهای موضعی

درمان های دستی مثل پاکسازی پوست

نور درمانی (فوتو درمانی) مخصوص جوش

درمان با لیزر

قرص و دارو های خوراکی

میکرودرم

 

دلایل به وجود آمدن جوش سر سیاه چیست؟

هورمون

هرمون یکی از مهنترین دلایل ایجاد جوش سرسیاه است. تغیرات هرمونی میتواند میزان تولید سبوم و چربی پوست را بیشتر کند و همین امر موجب به وجود آمدن انواع جوش، من جمله جوش سرسیاه است. در دوران بلوغ که تغیرات هورمونی زیادی در بدن رخ میدهد جوش غرور جوانی و جوش های ریز درشت در بدن و صورت ظاهر میشود که علت اصلی آن همین تغییر تنظیمات هورممونی است و با گذر از دوره بلوغ همه چیز به حالت عادی باز میگردد. البته در طول زندگی ممکن است تغیرات و مشکلات هورمونی در بدن ایجاد شود که موجب به وجود آمدن جوش، من جمله جوش سرسیاه میشود.

 

 

قاعدگی

بسیاری از خانم ها جوش های مختلفی از جمله جوش سرسیاه را درست پیش از شروع قاعدگی تجربه میکنند. علت این اتفاق نوسانات هورمونی است که در این زمان رخ میدهد. وقتی سطح استروژن پایین می آید پروژسترون افزایش میابد. با افزایش میزان پروژسترون تولید چربی و سبوم پوست بیشتر میشود و همین امر موجب به وجود آمدن جوش در صورت و بدن است. این اتفاقات بین دو تا هفت روز پیش از قاعدگی رخ میدهند و بعد از اتمام قاعدگی و تنظیم مجدد میزان پروژسترون، پوست هم به حالت نرمال برمیگردد.

 

قرص ضد بارداری

برخی از خانم ها بعد از استفاده از قرص ضد بارداری شاهد محو شدن جوش هایشان هستند اما برخی از تجویز ها ممکن است باعث ایجاد جوش شود. در یک تحقیق علمی که در سال 2012 روی 31 مورد انتخابی از بین 12هزار نسخه تجویز شده صورت گرفت نشان داد که برخی از قرص های ضد بارداری باعث کاهش میزان جوش میشوند. از طرف دیگر قرص های ضد بارداری که ترکیبات اندروژنی دارد باعث افزایش جوش میشود.

 

بارداری

در حدود هفته ششم بارداری بعضی از خانم ها جوش زدن را تجربه میکنند. علت این اتفاق تغییرات هورمونی است که در این دوره رخ میدهد و سطح اندروژن خون بالا میرود. همچنین تجمع آب بیشتردر بدن موجب جمع شدن سموم و دفع نشدن آن میشود که نتیجه آن به وجود آمدن جوش است.

 

مدل موی چتری

برخورد چربی مو با پوست باعث تشدید جوش به ویژه جوش سرسیاه میشود. با بسته شدن منافذ پوست توسط چربی اضافه به همراه باکتری ها و موادی که مو به پوست انتقال میدهد در نقاط برخورد مو با پوست جوش به وجود می آید. بنابر این اگر مستعد جوش زدن هستید حتما موهایتان را از روی صورت جمع کنید.

 

عرق کردن بیش از حد و گرما

عرق کردن به خودی خود باعث به وجود آمدن آکنه و جوش نمیشود اما زمینه مناسبی را برای رشد و نمو جوش تشکیل میدهد. اگر پوست شما به صورت طبیعی چرب است عرق کردن و گرما میتواند شرایط پوستی شما را بدتر بکند. کسانی که پوست چربی دارند باید هنگام ورزش کردن از پوست خود محافظت کنند.

 

استرس

اگر چه تا کنون تحقیقات جامعی در مورد رابطه بین استرس و جوش زدن انجام نشده است اما متخصصان پوست و محققان به این امر باور دارند که استرس بالا میتواند باعث بروز جوش شود. استرش به صورت مستقیم باعث جوش زدن نمیشود بلکه با بالا بردن میزان هورمون کورتیزول و اندروژن این کار را میکند.

 

رژیم غذایی

مدت زیادی است که ثابت شده است مصرف غذاهای پرچرب یکی از مهمترین عوامل جوش زدن است. تحقیقات معتبری صورت گرفته گرفته که تاثیر رژیم غذایی را بر سلامت پوست تایید میکنند.

 

علل و درمان جوش سرسیاه

 

پیشگیری از جوش سرسیاه

 

به این نکته دقت کنید که به هیچ وجه هیچ جوشی من جمله جوش سرسیاه را فشار ندهید چرا که با پخش شدن باکتری درون جوش آن را به اطراف منتشر کرده و باعث ایجاد جوش های بیشتر یا وخیم تر دشن وضع جوش فعلی شوید.

شست و شوی بیش از حد

برخی فکرمیکنند با شست و شوی بی اندازه پوست میتوانند از بروز جوش پیشگیری کنند یا جوش های فعلی را درمان کنند. درحالی که با شست و شوی بیش از حد علاوه بر وخیم تر کردن شرایط جوش صدمات دیگری هم به صورت میزنید. شست و شوی به اندازه صورت و پاک کردن چربی و آلودگی یکی از مهترین عوامل پیشگیری از جوش سر سیاه است. روزی یک مرتبه صورت را با شوینده مناسب جنس پوستتان بشویید و در صورت آرایش کردن دوبار این کار را انجام دهید.

پاکسازی پوست

اگر در حال حاضر شرایط پوستی شما ایده آل نیست بهتر از به متخصص مراجعه کنید تا با روش های درمانی موضعی پوستتان را پاکسازی کرده و با روش صحیح جوش ها را تخلیه کند. تخلیه جوش سرسیاه کاری نیست که در نزل انجام دهید و این کار فقط به بدتر شدن شرایط دامن میزند.

 

تغذیه صحیح

برای پیشگیری از جوش سرسیاه به تغدیه و چیزی که وارد بدنتان میکنید دقت کیند. موادی که وارد بدن میشوند میتوانند مشکلات متعددی من جمله جوش ایجاد کنند در بسیاری از مواقع جوش تنها یک نشانه از مشکل جدی تری است که در درون بدن شما وجود دارد. حتما در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات فراوان استفاده کنید.

 

مراقبت از پوست

مهمترین نکته این است که از مواد آرایشی چرب و سنگین استفاده نکنید و تحت هیچ شرایطی با آرایش نخوابید. خوابیدن با آرایش بدترین کاریست که میتوانید با پوستتان بکنید. مراقبت از پوست را فراموش نکنید و با مواد مناسب پوستتان صورت را شست و شو دهید.

ماسک های پوستی

این نوع ماسک را میتوانید به صورت آماده از داروخانه تهیه کنید یا بهتر اینکه ماسک طبیعی مناسب پوستتان را بسازید و حد اقل هفته ای دوبار از ماسک استفاده کنید.

 

آب بنوشید

آب بنوشید، آب بنوشید و باز هم آب بنوشید. آب نقش حیاتی در سلامت پوست دارد. اگر به فکر شادابی پوستتان هستید حتما یک بطری آب روی میز کارتان قرار دهید و در طول روز از آن بنوشید.

 

فیشال

انجام مراقبت های پوستی دوره ای به نام فیشال که توسط تکنسین مخصوص همین کار انجام میشود تاثیر به سزایی در بهبود شرایط پوستی و از بین بردن جوش سرسیاه  دارد.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: