شنبه 02 تیر 1397 - 11:52:56

شناسایی جنس و نوع پوست

 

روش شناسایی جنس پوست

چگونه جنس پوست را تشخیص بدهیم؟

 

 

احتمالا بارها اتفاق افتاده که یک محصول آرایشی فوق العاده را خریداری کرده اید ولی بعد از استفاده تغییر خاصی مشاهده نکرده اید یا حتی وضعیت پوستتان بدتر شده باشد. ممکن است که این اتفاق به این خاطر افتاده باشد که محصولی که خریده اید مناسب جنس پوست شما نبوده باشد. حتما بارها شنیده اید که باید جنس پوستتان را بشناسید و محصولات مناسب جنس پوست خودتان را بخرید. در این مقاله از سایت آرایشگری رژلب به شما روش هایی معرفی میکنیم تا بتوانید جنس پوستتان را شناسایی کنید.

 

چگونه جنس پوست را بشناسیم؟

قبل از اینکه محصول آرایشی یا مراقبتی پوست بخرید حتما باید نوع پوستتان را شناسایی کنید. امروزه انتخاب های بسیار زیادی برای انواع مختلف مو وجود دارد و میتوایند محصول مناسب پوستتان را به راحتی پیدا کنید.

 

گام اول:

ابتدا صورت را با یک شوینده ملایم بشویید و تمام روغن و آلودگی را از سطح پوست پاک کنید.

گام دوم:

صورت را با یک حوله یا دستمال تمیز به آرامی خشک کنید و هیچ نرم کننده و موادی به صورتتان نزنید. اجازه بدهید پوستتان عملکرد  طبیعی خودش را داشته باشد.

گام سوم:

یک ساعت صبر کنید. در این زمان به هیچ وجه به صورتتان دست نزنید. بعد از یک ساعت از نزدیک در نور خوب به پوستتان نگاه کنید و ببینید آیا روی پوستتان چربی وجود دارد.

 

اگرچه عموما پوست در زمان جوانی و نوجوانی بیشتر چرب است و با افزایش سن چربی پوست کاهش میابد. بین سن 20 تا 30 سالگی پوست اغلب افراد مختلط است. پوست پس از 30 سالگی به مرور به سمت خشک شدن میرود و به مرور قابلی تولید چربی خود را از دست میدهد.

 

1. جنس پوست خشک

اگر پوستتان پس از شست و شو حس خشکی، کشیدگی و خارش داشت احتمالا جنس پوست شما خشک است. اغلب اوقات حس میکنید پوستتان رطوبت کافی ندارد و اگر با ناخن روی صورت بکشید پوسته پوسته و قرمز میشود. (شبیه سرما زدگی) .

بین پوست خشک و پوست بدون رطوبت تفاوت وجود دارد.پوست خشک یک نوع جنس پوست است که دلیل آن عدم تولید روغن کافی توسط پوست است. پوست بدون رطوبت بر اثر شرایط محیطی و جوی، سن کمبود آب بدن اتفاق میوفتد.

 

چرا پوست صورت خشک میشود؟

کمبود ترشح روغن به دلایل مختلفی رخ میدهد که از جمله آن میتوان به به هم ریختن بالانس هورمونی، آب و هوای خشک، نزدیک بودن به بخاری رد فصل سرما، حمام آب داغ، دارو، وراثت و افزایش اشاره کرد.

 

اگر پوستتان خشک است از این موارد اجتناب کنید

به هیچ وجه از محصولاتی که پایه الکل دارد یا در آنها از الکل استفاده شده است استفاده نکنید. در حمام زیر دوش آب داغ نروید و با آب ولرم حمام کنید. در منزل از دستگاه مرطوب کننده هوا استفاده کنید.

 

2. جنس پوست چرب

 

در صورتی که پوستتان براق است یا روی پوست صورتف گردن، شانه و پشتتان چربی اضافی وجود دارد احتمالا پوست شما چرب است. احتمالا بعد از استفاده از محصولاتی که پایه روغن دارند دوست دارید به سرعت صورت خود را بشویید. منافذ پوست چرب بزرگتر از حد معمول است و باعث ایجاد جوش زیر پوست یو جوش سرسیاه میشود.

چرا پوست چرب میشود؟

اغلب پوست چرب دلایل وراثتی دارد. سایر عوامل میتواند شامل مشکلات هورمونی، آب و هوای شرجی، یا شست و شوی بیش از حد پوست باشد. شست شوی بیش از حد پوست و پاک کردن تمام روغن از پوست غدد چربی را وادار به ترشح بیشتر چربی میکند.

 

اگر پوستتان چرب است از این موارد اجتناب کنید

از پاک کننده های پوست حاوی روغن، مطوب کننده های سنگین و آرایش پرهیز کنید. از مواد حاوی الکل و سولفات استفاده نکنید اگرچه این پاک کننده به ظاهر پوست را خشک میکنند اما با زدودن تمام چربی، پوست را وادار میکنند تا در یک مکانیزم دفاعی چربی بیشتری تولید کند.

 

3. جنس پوست مختلط

اگر پوست شما در برخی نقاط چرب و مستعد جوش زدن است ( به این ناحیه اصطلاحا منطقه  T میگویند که شامل پیشانی، بینی وچانه است) ولی در سایر مناطق به ویژه فک و اطراف صورت نرمال یا خشک، جنس پوستتان مختلط است. محافظت از پوست مختلط سخت تر از سایر پوست هاست ولی با رعایت اعتدال و مصرف لوازم مناسب به نتیجه ایده آل میرسید.

علت مختلط بودن جنس پوست

باز هم ژنتیک و وراثت در نوع و جنس پوست مهمترین نقش را ایفا میکند. اگر در منطقه T صورت از مواد آرایشی زیادی استفاده میکنید، میتواند زمینه بروز این جنس پوست را فراهم بیاورد. احتمال این وجود دارد که مواد آرایشی که استفاده میکنید دلیل این عدم تعادل باشد. به هر حال بهتر است که چربی مفید سطح پوست را از مناطق میانی صورت به اطراف پخش کنید.

 

اگر جنس پوست شما مختلط است از این مواد اجتناب کنید

از مواد آرایشی که حاوی الکل هستند بپرهیزید. لوازم آرایشی که برای پوست خیلی چرب یا خیلی خشک طراحی شده اند برای تمام نقاط صورت مناسب نیست. برای آرایش و مراقبت از پوست مختلط میتوانید در نقاط مختلف از مواد متفاوت و مناسب همان ناحیه استفاده کنید یا محصولاتی تهیه کنید که مخصوص پوست مختلط طراحی شده اند و هدف آنها معتدل کردن شرایط پوست است.

 

جنس پوستتان را بشناسید

 

4. جنس پوست نرمال

اگر پوست شما حتی بعد از شست و شوی کامل بدون نقص و مشکل است و چربی یا خشکی خاصی روی پوست حس نمیکنید. اگر زیاد جوش نمیزنید یا در صورت جوش زدن خیلی زود خوب میشود. در صورتی که به محصولات پوستی واکنش خاصی ندارید و پوستتان را ملتهب نمیکند احتمالا از آن دسته افراد خوش شانس با جنس پوست نرمال هستید.

 

اگر جنس پوست شما نرمال است از این مواد استفاده نکنید

اگرچه پوست شما یکی از آسان ترین ترین پوست هاست اما نشانه های پیری به سرعت روی پوست نرمال پدیدار میشوند. استفاده از محصولات ضد پیری و جوانساز پوست را فراموش نکنید. حتما هر روز صورت را دو مرتبه مرطوب کنید. و البته همه ی این کارها هر چه از سن پایین تری شروع شود نتیجه آن بهتر خواهد بود. بنابراین همین امروز مراقبت از پوست را آغاز کنید.

 

5. جنس پوست حساس

اگر پوست شما مرتبا ملتهب میشود و روی پوستتان احساس خارش و خشکی دارید، اگر پوستتان به سرعت قرمز میشود احتمالا جنس پوست شما حساس است. پوست شما به محصولات آرایشی بهداشتی جدید واکنش نشان میدهد و در هوای گرم به سرعت سرخ میشود. همیشه بعد از اصلاح از ملتهب و قرمز شدن شدید پوست رنج میبرید و روی صورتتان و بدنتان دانه ای قرمز ظاهر میشود.  افرادی که پوست حساس دارند به راحتی آفتاب سوخته میشوند و ممکن است به راحتی دچار بیماریهای پوستی مختلف از قبیل اگزما و رزوشیا شوند.

علت حساس بودن جنس پوست

عموما عوامل متعددی باعث حساس بودن جنس پوست و نمیتوان نها به یک دلیل اشاره کرد. وراثت، مشکلات هورمونی، آب و هوا، هوای خشک و سخت میتواند تاثیر به سزایی در حساس بودن جنس پوست داشته باشد. محصولات پوستی که حاوی مواد شیمایی یا رایحه های تند و شدید باشد میتوایند پوست را حساس کرده و موجب واکنش آلرژیک شود.

 

اگر جنس پوست شما حساس است به این نکات دقت کنید

به هیچ وجه از محصولاتی که حاوی رایحه ی تند و مواد شیمایی حساسیت زا هستند استفاده نکنید. بهتر است از مواد طبیعی استفاده کنید مثلا بعضی روز ها از مقدار کمی روغن نارگیل به عنوان مرطوب کننده استفاده کنید و سراغ مواد شمیایی نروید. همیشه قبل از اینکه محصولی را به صورت بزنید به مدت 24 ساعت آن را در نقطه کوچکی از پوست دست استفاده کنید و در صورت وجود هر گونه واکنشی آن را کنار بگذارید. بهتر است که از داروخانه یا لوازم آرایشی سمپل محصولی که میخواهید را به رایگان بگیرید تا دچار مشکلات بعدی نشوید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

شنبه 06 مرداد 1397 - 10:21:31
بنظرم شناسایی پوست کار بسیار سختیه و هر کسی از عهده این کار برنمیاد.. راستش من از سایت های دیگه و پیج یکی از اسپا های تهران رفتم و اونجا با مشاوره پزشک مخصوص اونجا نوع پوست و مزاج و مواد مفید و مضر برام شرح داد پیشنهاد میکنم برید. اینجوری سریع تر از پوست خودتون محافظت میکنید.
ینکش براتون میزارم
http://beautytime.ir/apps/beauty?utm_source=rojelab&utm_medium=content&utm_campaign=intro_app_rojelab
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: