یکشنبه 11 مرداد 1394 - 11:59:03

دلایل به وجود آمدن موخوره و روش های رفع آن

 

موها یکی از مهم ترین اعضای بدن در زیبایی هستند، اما اگر اخیرا موهایتان آسیب دیده اند حالت دادن آن ها نیز کار سخت تری شده است. یکی از مهم ترین دلایل آن موخوره یا دو شاخه شدن پایین موست. می توان گفت که بسیاری از خانم ها حداقل یک بار با موخوره در موهای خود روبرو شده اند اما دلیل و چگونگی  به وجود آمدن موخوره و نحوه درمان آن را نمی دانسته اند. در این مقاله ما به چنین سوال هایی پاسخ می دهیم.
موخوره چیست؟
به دوشاخه شدن موها در پایین مو، موخوره گفته می شود. اما در بعضی موارد حاد پایین موها به جای تقسیم به دوشاخه چند شاخه می شوند که این علاوه بر نازیبایی موها باعث به خطر افتادن سلامت و آسیب رساندن به موها نیز می شود. بنابراین اگر موهای بلندی دارید که نیاز به مراقبت بیشتری دارند، در نگهداری از موهای خود دقت کافی داشته باشید تا از به وجود آمدن موخوره روی موهای خودجلوگیری کنید.
چرا موخوره اتفاق می افتد؟
هنگامی که بدن تحت فشار جسمی یا روحی قرار می گیرد به گونه های مختلفی به این فشار و درد پاسخ می دهد، موها هم همینطور هستند. اگر برای موهای خود از وسایل فیزیکی و حرارتی و محصولات شیمیایی بیش از حد استفاده کنید، موها زمخت و بد حالت شده،  درخشش خود را از دست داده و دچار موخوره می شود. بعضی از روش هایی که با آن ها شما به موهای خود آسیب می رسانید به شرح زیر است:
صاف یا فر کردن موها
معمولا با وسایلی که روی موها حرارت می دهند موها را صاف و یا فر می کنند. درست است که موهای این چنینی زیباست ولی با استفاده بیش از اندازه از این وسایل موها رطوبت خود را از دست داده و باعث خشک و زبر شدن موها می شود که یکی از مهم ترین دلایل موخوره نیز خشکی موهاست. بنابراین اگر می خواهید از موخوره در امان بمانید، از این وسایل در کمترین درجه حرارت خود استفاده کنید. درست است کار شما زمان بیشتری می برد ولی سلامت موهایتان مهم تر است.
استفاده از سشوار
استفاده بیش از اندازه از هوای داغی کهاز سشوار خارج می شود نیز منجر به بروز موخوره می شود. پس خود را عادت بدهید که موهایتان را با حوله خشک کنید و یا بگذارید خودشان درهوای آزاد خشک شوند. مگر اینکه مجبور باشید سشوار کنید که در این صورت نیز این کار را با کمترین دمای ممکن انجام دهید تا از آسیب رساندن و به وجود آمدن موخوره جلوگیری کنید.
رنگ و هایلایت مو
مواد شیمیایییکی از عمده ترین دلایل آسیب دیدن موها هستند، زیرا این مواد شیمیایی با موهای شما ترکیب شده و ازدرون به آن ها آسیب می رسانند. در واقع این مواد بافت موها را تخریب می کنند. موهای رنگ شده به سرعت زبر شده و رطوبت خود را از دست می دهند که همانطور که گفته شد این یکی از دلایل بروز موخوره در موهاست. پس از این به بعد اگر می خواهید موهای خود را رنگ کنید از رنگ موهای طبیعی استفاده کرده و پس از رنگ مو، آن ها را با محصولات آبرسان مناسب بشویید.
شامپوهای نامناسب
اگر شما موهای خود را رنگ کرده یا صاف یا فر نموده اید، احتمالا آرایشگر شما فراموش کرده که پس از انجام این کارها موهای شما را با نرم کننده و شامپوهای مخصوص بشوید. به همین دلیل، موهای شما در معرض مواد شیمیایی بیشتری قرار گرفته اند که باعث نازک شدن و آسیب دیدن موها شده و در موها موخوره به وجود می آورد.
شانه/برس کشیدن
برس کشیدن بیش از اندازه موها نیز باعث تضعیف موها و به وجودآمدن موخوره می شود. بنابراین موهای خود را به دقت و به اندازه کافی برس بکشید، به خصوص اگر خیس هستند از آن ها بهتر مراقبت کنید زیرا موهای خیس شکننده تر و حساس تر هستند. از بیشترین دلایل به وجود آمدن موخوره خشک شدن مو و شانه کشیدن بی رویه موهاست.
دلایل ژنتیکی
برای بعضی از افراد داشتن موهایی که موخوره داشته باشد یک مشکل ژنتیکی است که به آن تریکورکسیس ندوسا گفته می شود. این بیماری در بافت موهاست پس ممکن است موهای بعضی از قسمت های سر پرپشت و بعضی کم پشت باشد که این عدم هماهنگی در رشد موها منجر به بروز موخوره می شود.
چگونه از بروز موخوره جلوگیری کنیم؟
• تا جای ممکن از مدل دادن بیش از اندازه موهای خود دوری کنید
• به دنبال درک این باشید که موهای شما به چه چیز هایی نیاز دارد
• به موهایتان توجه کنید
• هر 2 یا 3 ماه یکبار موهای خود را کوتاه و مرتب کنید
علاوه بر این کار ها اگر می خواهید از بروز موخوره جلوگیری کنید، غذای سالم خورده آب زیاد بنوشید. هنگامی که به زیر آفتاب می روید موهای خود را با روغن بپوشانید تا از بروز مشکلاتی که در اثر خوردن اشعه های آفتاب روی موها می شود جلوگیری کنید. با موهای خود خوب رفتار کنید تا موها نیز سالم مانده و روی آنها موخوره به وجود نیاید.

جمع آوری و ترجمه شده توسط رژلب دات کام
انتشار مطالب فوق تنها با ذکر مرجع به همراه لینک وب سایت رژلب مجاز می‌باشد.
لطفا به حقوق هم احترام بگذاریم

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: