جمعه 14 دی 1397 - 00:12:26

راهکارهای تقویت و افزایش رشد ناخن

کارهایی که می توان در جهت رشد ناخن انجام داد
معرفی روش های طبیعی برای مراقبت از ناخن

 

 

ناخن های مقاوم و زیبا نقش به سزایی را در جذابیت بانوان ایفا می کنند. بسیاری از ما تمایل داریم در زمره افرادی قرار بگیریم که همیشه ظاهر ناخن هایشان آراسته و زیبا جلوه می کند؛ اما گاهی بنا به دلایلی این شرایط امکان پذیر نیست. عوامل بسیاری در شکنندگی و آسیب پذیر بودن ناخن ها موثر هستند که از جمله آن ها می توان به برخی بیماری ها، افزایش سن، کم کاری یا پرکاری تیروئید، پسوریازیس، عفونت های قارچی و ... اشاره کرد.
علت کاهش مقاومت ناخن ها هر چه که باشد، این مژده را به شما می دهیم که راهکارهای بسیاری برای غلبه بر آن وجود دارند. در ادامه این مقاله با وب سایت رژلب همراه باشید تا به جزئیاتی پیرامون راهکارهای تقویت و افزایش رشد ناخن بپردازیم.


آشنایی با ساختمان کلی ناخن


ناخن ها به طور طبیعی 3 میلی متر در ماه رشد می کنند. البته این موضوع به عوامل مختلفی همچون فعالیت روزمره، سن و ارث بستگی دارد. این بخش از بدن، توسط سلول های زنده پوستی دست و پا و از کراتین که به نوعی پروتئین سخت است، ایجاد می شوند.
ناخن شامل قسمت های مختلفی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
- ریشه ناخن که پنهان در گوشت بدن بوده و توسط آن رشد صورت می گیرد.
- قسمت قابل مشاهده ناخن که از کراتین تشکیل شده است. جالب است بدانید که این قسمت بدون رنگ است؛ اما به وسیله مویرگ های خونی که در زیر آن وجود دارد، صورتی به نظر می رسد.
- و در نهایت، پوست زیر ناخن که از بافت پیوندی تشکیل شده و نقش تغذیه قسمت قابل مشاهده ناخن را بر عهده دارد.


افزایش رشد ناخن چگونه میسر می شود؟


قدم اول در رفع مشکلات مربوط به ناخن، شناخت و برطرف سازی عوامل تاثیرگذار است. سپس با توجه به نوع مشکل، درمان های طبیعی یا شیمیایی پیشنهاد داده می شود. در ادامه مقاله به انواع راهکارهای تقویت و افزایش رشد ناخن اشاره خواهیم کرد تا با توجه به نیاز خود، از آن ها بهره مند شوید.


مواد مغذی تاثیرگذار در تقویت رشد ناخن


یکی از موثرترین عناصر تشکیل دهنده ناخن، روی است. این ماده معدنی نقش مهمی را در سنتز پروتئین دارد و رشد ناخن را سبب می شود. عنصر روی برای جذب بهتر به ویتامین ب 6 نیاز دارد که در منابع مختلفی همچون گوشت قرمز و گوشت سفید به خوبی یافت می شود.
خشکی و شکنندگی ناخن به عوامل دیگری نظیر کمبود آهن نیز وابسته است. بهتر است جهت پیشگیری از کمبود آهن، مواد غذایی حاوی آهن همچون زرده تخم مرغ، انواع گوشت قرمز و سفید، میوه خشک و ... را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. اقدام دیگری که برای جذب بهتر آهن در بدن می توانید انجام دهید، مصرف ویتامین C است که در مواد غذایی همچون مرکبات، گوجه فرنگی، کلم بروکلی، سیب زمینی و هندوانه به وفور یافت می شود.

 


تقویت ناخن به صورت کاملا گیاهی


اگر تمایل دارید برای تقویت ناخن های خود به روش های کاملا گیاهی متوصل شوید، راهکارهای مفیدی را برای شما گردآوری کرده ایم. به عنوان مثال می توانید کتیرا را با مقداری آب داغ حل کرده و یک روز در میان، روی ناخن های خود بمالید. انجام این عمل را به مدت دو ماه تکرار کنید.
روش دوم آن است که یک عدد تخم مرغ را شسته و با پوست در یک استکان آبلیمو بیندازید. پس از گذشت 48 ساعت، تخم مرغ را از استکان خارج کرده و آبلیمویی که حالا سرشار از کلسیم شده را همراه با عسل میل کنید.
اگر ناخن هایتان لایه لایه می شوند، کمی روغن زیتون را به روش بن ماری گرم و چند قطره آبلیمو به آن اضافه کنید. دستان خود را به مدت 10 دقیقه در این محلول قرار دهید. استفاده از پماد ویتامین ای نیز می تواند در برطرف کردن مشکل فوق، کمک شایانی به شما کند. به طور کلی استفاده از روغن هایی همچون روغن نارگیل و روغن زیتون کمک شایانی به سلامت و افزایش رشد ناخن ها می کنند که استفاده از آن ها را می توانید در برنامه روزانه خود قرار دهید.


انواع محلول های موثر در افزایش رشد ناخن


دو مورد از محلول های تقویت ناخن وجود دارند که جهت مقاصد مختلف مورد استفاده قرار می گیرند:


محلول ترمیم ناخن هیدرودرم

این محلول حاوی مواد موثر بسیاری هستند که از جمله آن ها می توان به گلوکونات روی، گلوکونات منگنز، عصاره جلبک سبز و عصاره چای سبز اشاره کرد. روش مصرف این محلول بدین صورت است که ابتدا ناخن را از هر گونه فرآورده های مربوط به ناخن پاک کرده و سپس با استفاده از یک برس کاملا تمیز، محلول ترمیم ناخن هیدرودرم را روی تمام سطوح ناخن بمالید. اگر فرورفتگی در سطح ناخن خود مشاهده کردید، می توانید پس از خشک شدن محلول، یک بار دیگر از آن استفاده کنید.


محلول رسپینا

برای درمان ناخن های نرم و شکننده می توان از لوسیون گیاهی به نام رسپینا استفاده کرد. این محلول حاوی پروتئین گندم، شیر، کلسیم و ویتامین ث است که استحکام ناخن ها را به نحو احسن میسر می گرداند. استفاده از این محلول برای ناخن های حساس که احتمال لایه لایه شدن و شکنندگی در آن ها بالا است، ضروری می باشد. علاوه بر این، افرادی که ناخن هایشان به دلیل تماس با حلال ها، لاک پاک کن ها و سایر مواد شیمیایی دچار آسیب شده است، می توانند جهت بازسازی از لوسیون رسپینا بهره مند شوند.
به طور کلی، لوسیون هایی که حاوی آلفا هیدروکسی اسید یا لانولین هستند، برای ناخن های شکننده بسیار مفید واقع می شوند. این محلول ها را می توان قبل و بعد از خیس کردن دست ها روی ناخن ها مالید. محلول های حاوی اوره یا اسید لاکتیک نیز در درمان خشکی ناخن موثر هستند. در نهایت، همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، روغن زیتون یک درمان طبیعی و ارزان قیمت است که در درمان و تقویت کلیه مشکلات مربوط به ناخن تاثیرگذار می باشد.

 


استفاده از لاک های تقویت ناخن


یکی دیگر از محصولاتی که می توان در جهت افزایش رشد ناخن به کار گرفت، برخی لاک های طبیعی موجود در بازار هستند که تاثیر زیادی در افزایش ضخامت ناخن دارند. در ادامه به معرفی این لاک ها می پردازیم.


لاک الترا استرانگ

لاک مقاوم کننده الترا استرانگ حاوی فرمالئید است که ناخن های شکننده را مقاوم می سازد. بهتر است پیش از به کارگیری این لاک، کوتیکول های ناخن خود را با مقداری کرم چرب، ماساژ دهید. پیشنهاد ما به شما این است که حداکثر 3 هفته از این محصول استفاده کنید و در این بین، پس از دو روز استفاده مستمر، یک روز به ناخن ها استراحت دهید.


لاک میسلین

این لاک دارای ویتامین ای است که از ناخن ها در برابر آسیب، مقاومت به عمل می آورد. پس از استفاده از لاک میسلین، لایه ای روی ناخن شما قرار می گیرد که از شکسته شدن و لایه لایه شدن آن جلوگیری می کند.
لازم به ذکر است که جهت پاک کردن لاک خود، بهتر است از لاک پاک کن های بدون استون استفاده کنید.


نکاتی که برای داشتن ناخن سالم باید به آن ها توجه داشت


- غذاهای سرشار از روی و بیوتین مانند سویا، شیر، بادام، گوجه فرنگی و عدس مصرف کنید. مکمل های حاوی این مواد معدنی نیز در رشد هر چه بیشتر ناخن ها به شما کمک بسیاری می کنند که بهتر است مصرف آن ها با مشورت پزشک صورت گیرد. غذاهای سرشار از پروتئین نظیر انواع گوشت ها، آجیل و سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج نیز در افزایش رشد ناخن و سلامت آن تاثیرگذار هستند.
- سعی کنید فعالیت های ورزشی را در برنامه روزانه خود قرار دهید تا جریان خون در بدن بهتر صورت گیرد. این عامل تاثیر بسیاری در رشد سریع تر و سلامت ناخن ها خواهد داشت.
- اگر از لاک استفاده می کنید، سعی کنید برندهای معتبر و باکیفیتی را تهیه نمایید.
- آب فراوان بنوشید و در معرض نور آفتاب قرار گیرید تا بدن تان قادر به جذب ویتامین دی باشد.
- در صورت کار با مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید.
- از کرم های مخصوص کوتیکول و وازلین جهت رطوبت رسانی به ناخن ها بهره بگیرید.
- توصیه ما به شما این است که ناخن های خود را همواره کوتاه نگاه دارید تا آب و مواد شیمیایی کمتری جذب آن شوند.
- همیشه از کفش های مناسب استفاده کنید و به این نکته توجه داشته باشید که قسمت جلوی کفش فضای کافی برای راحتی انگشتان پا داشته باشد.
- توجه داشته باشید که ترک های کوچک روی روی ناخن می تواند به شکننده تر شدن آن دامن بزند؛ پس با مشاهده حتی یک ترک یا شکستگی کوچک روی ناخن، فورا با استفاده از سوهان اقدام به برطرف سازی آن کنید.

 


برای افزایش رشد ناخن این کارها را انجام ندهید


- سعی کنید از ناخن مصنوعی استفاده نکنید؛ چون ممکن است باعث ایجاد عفونت های قارچی شود.
- از پاک کننده های حاوی الکل و استون استفاده نکنید؛ زیرا ناخن هایتان را خشک می کنند.
- از جویدن ناخن ها یا کندن کناره های آن خودداری کنید.
- از تماس زیاد دست با آب به خصوص مواد شیمیایی اجتناب کنید.
- لاک های بی کیفیت دارای مواد شیمیایی مضری هستند که مصرف آن ها علاوه بر آسیب به ناخن ها، آسیب به سایر نقاط بدن نظیر پوست را نیز به ارمغان می آورند. در نتیجه بهتر است از مصرف این گونه لاک ها خودداری کنید.

 

رعایت تمام راهکارهای تقویت و افزایش رشد ناخن به شما کمک می کنند تا ناخن هایی هر چه زیباتر و مقاوم تر داشته باشید. امیدواریم با به کارگیری این نکات و راهکارهای دیگری که در مقالات بعدی سایت رژلب به آن ها اشاره خواهیم کرد، با ناخن های زیبای خود بیش از پیش در تمام محافل بدرخشید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: