چهارشنبه 07 آذر 1397 - 15:45:12

از سیر تا پیاز رنگ کردن مو


آموزش رنگ کردن مو در خانه

هر آنچه لازم است درباره رنگ کردن مو بدانید

 

 

 

چه چیزهایی دوست دارید درباره رنگ کردن مو بدانید، آیا دوست دارید، موی دو رنگ خود را رنگ کنید یا درصد اکسیدان نسبت به رنگ مو را بدانید یا حتی از این هم فراتر بروید و بخواهید درباره اینکه، اولین رنگ مو چگونه تولید شد، چیزی بدانید. در این مقاله از سایت رژلب قرار است از سیر تا پیاز رنگ کردن مو را به شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

 

 اولین رنگ موی شیمیایی چه زمانی تولید شد؟

 

تا سال 1900 میلادی، رنگ موها از طیف گسترده ای از مواد گیاهی و طبیعی ساخته می شدند. ایگین شولر (Eugene Schuller) برای اولین بار درسال 1909 توانست، اولین رنگ موی تجاری شیمیایی را خلق کند. اختراع او در این زمینه یک فرمول جدید شیمیایی و بی ضرر بود (paraphenylenediamine)، که پایه و اساس شرکت خود را بر آن نهاد و نام شرکتش را کمپانی رنگ موی بی ضرر فرانسوی گذاشت. یک سال بعد، نام شرکت او به آنچه که امروزه معروف به L'Oreal است، تغییر یافت. L'Oreal یکی از بزرگترین و بهترین شرکت های آرایشی - بهداشتی است، که طی سال ها تلاش، رشد فزاینده ای داشته است. این شرکت، به تحقیقات پیشرفته و کاربردی در زمینه توسعه مواد آرایشی در بازار و موفقیت جهانی، اهمیت زیادی قائل است.
دو ماده اصلی شیمیایی که در هر فرایند رنگ که طولانی تر از 12 بار شامپو زدن ماندگار می ماند عبارتند از:
پراکسید هیدروژن (همچنین به عنوان عامل توسعه دهنده یا اکسید کننده شناخته می شود) - این عنصر، در شکل های مختلف و آثار قوی، به فرآیند رنگ سازی و ماندگاری رنگ کمک می کند. بیشتر حجم اکسید کننده، و مقدار گوگرد از مو حذف می شود. حذف گوگرد مو، باعث سخت شدن و از دست دادن وزن آن می شود. به همین دلیل، برای اکثر رنگ موها، اکسید کننده در حدود 30 درصد یا کمتر می باشد. آمونیاک – این ماده قلیایی می تواند به عنوان یک کاتالیزور برای روشن شدن، زمانی که رنگ مو دائمی همراه با پراکسید باشد، استفاده شود. مثل تمام قلیاها، آمونیاک تمایل دارد که کوتیکول را جدا کند و رنگ مو را به قشر موها نفوذ دهد. علاوه بر این، انواع مختلفی از الکل، که همچنین می تواند مو را خشک، در بسیاری از رنگ مو ها وجود دارد.

 

 

 

رنگ مو با فویل

 

 

 

 حقایق علمی درباره رنگ کردن مو

شواهد باستان شناسی نشان می دهد که زمانی که مردم در این سیاره ساکن شده اند، آنها تحت تأثیر شادابی و تغییر فیزیک ظاهری خود بوده اند که اغلب شامل تمایل به رنگ کردن و تزئین موهایشان بوده است. باستان شناسان شواهدی دارند که نشان می دهد انسان اولیه ممکن است از مواد معدنی، گیاهان و حشرات استفاده کند تا بدن و موی خود را رنگ و نقاشی کند، خواه به عنوان راهی برای جلب نظر دیگر انسان ها یا به عنوان راهی برای کمک به انسان های اولیه در بازدارندگی شکارچیان. همچنین شواهدی مربوط به حدود 1500 سال پیش از میلاد مسیح وجود دارد که مصری ها از حنا به عنوان عامل رنگ آمیزی مو استفاده می کردند. در دوران امپراطوری روم، موهای خاکستری با شانه آغشته به سرکه تیره می شدند. رنگ موی اولیه از گیاهان و حشرات درست می شده. برای مثال: حنا و بابونه ، معمولا برای رنگ مو در مصر استفاده می شدند. علاوه بر این، انواع توت ها اغلب برای رنگ کردن موها نیز استفاده می شد. لیمو و سایر مرکبات، گوگرد سیاه و عسل به منظور روشن کردن مو استفاده می شد. این نوع از رنگ مو مبتنی بر گیاهان یا مواد معدنی، تا قرن نوزدهم منبع غالب رنگ مو بوده است. تا زمانی که، پیشرفت های علمی در شیمی اجازه رشد عناصر رنگ موی جدید را داد.

 مواد تشکیل دهنده رنگ مو چیست؟

مواد تشکیل دهنده رنگ مو به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند: موقت، نیمه دائمی و دائمی. با یک بار استفاده از رنگ مو، رنگ حاصل اگر به مدت یک روز، چند روز یا چند هفته باقی بماند به ترتیب به آن رنگ موقت، نیمه دائم و دائم می گویند. استفاده از ترکیبات مواد تشکیل دهنده، اجازه می دهد تا طیف گسترده ای از سایه ها و اثرات در رنگ مو بوجود بیاید. دلایل اصلی ایجاد سایه در رنگ مو،  پوشاندن موهای سفید، از مد افتادن یک رنگ مو یا مطلوب تر بودن رنگی دیگر و.. می تواند باشد. رنگ مو را می توان توسط یک آرایشگر یا خودتان در خانه انجام دهید.

 

 

رنگ کردن مو در منزل

 

 

 

 

 آموزش رنگ کردن مو در خانه

رنگ کردن موها در خانه کار چندان سختی نیست. حتی اگر موها سفید شده باشد، به آسانی می توان آن ها را رنگ کرد، فقط کافی است نکات ساده ای را بدانید. رعایت این نکات باعث می شود، رنگ روی موها به آنچه می خواهید نزدیک شود و دوام بیشتری یابد.

 ابتدا قیچی به دست شوید

یکی از مهم ترین نکاتی که باید رعایت کرد تا نتیجه بهتری از رنگ کردن موها به دست بیاید، این است که اگر نوک موهای شما به هر دلیل دچار موخوره شده است، باید قبل از رنگ کردن، مو را کوتاه کنید. در حقیقت، موی خشک و شکننده نمی تواند به خوبی رنگ را در خود نگه دارد و بعد از مدت کوتاهی رنگ از بین می رود و به اصطلاح موها کدر می شود، بنابراین بهتر است، قبل از رنگ کردن، حتماً قسمت های اسیب دیده مو را کوتاه کنید تا به اصلاح موها "زنده" شوند و برای رنگ پذیری آماده باشند.
 

 شماره های رنگ مو را بشناسید

سطح رنگ مو را از درجه یک تا 10 تقسیم بندی شده است. رنگ موی شماره 10 مو را روشن و شماره یک آن را تیره می کند، به طور کلی درجات رنگ مو را می توان به این صورت نشان داد:1- سیاه، 2- قهوه ای خیلی تیره، 3- قهوه ای تیره، 4- قهوه ای، 5- قهوه ای متوسط، 6-قهوه ای روشن، 7- بلوند تیره، 8- بلوند متوسط، 9- بلوند روشن، 10 - بلوند پلاتینی روشن. البته 11و 12 هم در بعضی کاتالوگ ها وجود دارد که این رنگ ها در ترکیب با این رنگ های اصلی برای روشن کنندگی فوق العاده زیاد، کاربرد دارد. شماره های بعد از ممیز نشانگر ترکیب رنگ اصلی با رنگ های فرعی هستند. مثلا 1/2و1/1و1/3.

 چرخه رنگ مو را بشناسید

اگر شما چرخه رنگ را بشناسید، رنگ کردن برایتان آسان تر خواهد شد. ممکن است به نظرتان عجیب برسد که موهای شما ترکیبی از 3 رنگ است؛ قرمز، زرد و آبی. اینها رنگ های اصلی هستند. رنگ های ثانویه، نارنجی، سبز و بنفش هستند که از ترکیب رنگ های اصلی به دست آمده اند. یکی از عناصر و عوامل مهم رنگ کردن مو، تعیین رنگدانه زیرین موی شماست. وقتی که شما رنگی را انتخاب می کنید و روی موهای تان می گذارید، امکان دارد به خاطر رنگدانه زیرین در موی شما، همان رنگ دلخواه به دست نیاید. اگر شما نگاهی به چرخه در رنگ بیندازید یک رنگ مخالف برای هر رنگ وجود دارد؛ یعنی اگر موی شما نارنجی باشد رنگ سبز باعث می شود که موی شما قهوه ای شود یا اگر موی شما یک تون (tone) زرد دارد، رنگ بنفش آن رنگ را از بین خواهد برد. پس باید خنثی کننده های رنگ موی خود را بشناسید. آنچه رنگ موی اصلی شماست با رنگ موی شیمیایی، رنگ موی نهایی را به شما می دهد.
 

 

 طرز رنگ کردن موهای سفید

رنگ کردن موی دو رنگ

برخی از موهای سفید به ویژه موهای ریز، کلفت و خاکستری رنگی که در اطراف شقیقه ها می رویند، در برابر رنگ مو مقاوم هستند یا در مقایسه با سایر موهای سفید، به سرعت رنگ خود را از دست می دهند. اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است، شاید لازم باشد که قبل از رنگ کردن موهای سفید آن ها را نرم کنید، چون با نرم کردن، لایه های کوتیکول رنگ را بهتر جذب می کنند.

 

 رنگ مو چند دقیقه باید روی سر بماند

در موهایی که 80 تا 100 درصد سفید شده اند، ابتدا اکسیدان با Vol 20 یا 30 را مستقیماً روی موی سفید بگذارید و پس از 5-7 دقیقه بشویید. بهتر است از جایی که سفیدترین موها را دارد شروع کنید و پس از شستن، با حوله خوب خشک کنید سپس از رنگی که یک درجه تیره تر از رنگ مورد نظرتان است، استفاده کنید. چون به دلیل نبودن رنگدانه در تار مو، رنگی که می گذارید، روشن تر به نظر می رسد. برای بالا رفتن قدرت جذب موی سفید توصیه می شود، مدت زمان گذاشتن رنگ مو را به حدود 45 دقیقه برسانید. یادتان باشد، این موها در مقایسه با سایر موهای سفید به سرعت رنگ خود را از دست می دهند.

 مقدار اکسیدان در رنگ مو

قدرت اکسیدان که به عنوان تسریع کننده فعالیت شیمیایی در رنگ مو به کار می رود با نتایج مورد نیاز و دلخواه شما و همچنین با تمایلات سازندگان رنگ ها تعیین می شود. اکسیدان Vol 10 فقط رنگ را به طور جزئی باز می کند، اکسیدان Vol 20 قدرت بازکنندگی و روشن کنندگی بالاتری دارد و اکسیدان Vol 30 قدرت روشن کنندگی بسیار بالا را با کمترین میزان رنگ دارد. از آنجایی که اکسیدان های با درجه بالا میزان بیشتری از سولفور موهای شما را پاک می کند، معمولاً توصیه می شود از اکسیدان های با درجه کمتر از 30 استفاده کنید. آمونیاک هم همین خطر را دارد. آمونیاک ماده ای است که معمولاً در رنگ موهای دائمی استفاده می شود و مانند تمام قلیاها تمایل به جداکردن کوتیکول دارد و به همین دلیل به رنگ اجازه می دهد تا به داخل مو نفوذ کند. اگر آمونیاک به کار رفته بیش از حد تند باشد، پیوندهای سولفور مو بیش از اندازه جدا شده و در نتیجه مو سفت می شود و قطر و وزنش را از دست می دهد.

 

 نسبت رنگ مو به اکسیدان

نحوه ترکیب رنگ مو با اکسیدان متفاوت است:

  • اگر رنگ موی شما روی پایه بالا باشد به پوشش قوی با تناژ بالا نیاز دارید که ترکیب رنگ با اکسیدان ضعیف و غلظت بالا انجام شود. (60میل رنگ +30 میل اکسیدان)
  • اگر روی پایه دکلره بالا  بخواهید از اکسیدان استفاده کنید، می توانید فقط سایه یا رفله ای خاص ایجاد کنید که در این صورت به ترکیب رقیقی نیاز دارید. ( 30 میل رنگ +60میل اکسیدان 3%)
  • در صورتی که نیاز به پوششی قوی، ولی روشن با تناژ یا سایه دارید از رنگهای روشن در کنار 000 با اکسیدان 3% به همراه چند سانت تناژ مورد نظر استفاده کنید و میزان ترکیب رنگ با اکسیدان : مثلا 60 میل رنگ با 30 میل اکسیدان و مکث بالای 20 دقیقه.

 

 آبکشی را جدی بگیرید

بعد از رنگ کردن موهای تان را با آب سرد یا آب ولرم آبکشی کنید؛ این روش تا حدی از ریزش موها جلوگیری می کند.

 

 

آموزش رنگ کردن مو تصویری

 

موهای زبر را چطور رنگ کنیم؟

اگر موهای شما خیلی زبر و مقاوم در برابر رنگ است، شاید لازم باشد که قبل از رنگ کردن آن ها را نرم کنید، چون با نرم کردن، لایه های کوتیکول رنگ را بهتر جذب می کنند.

 

مزایای استفاده از فویل برای رنگ کردن مو

 یکی از مزایای استفاده از فویل این است که به راحتی میتوانیم برای رنگ کردن مو آنها را جدا کنیم و آن قسمت را به راحتی روشن یا به هر رنگی در آوریم. فویل موجب میشود که قسمت رنگ شده از دیگر قسمت ها جدا باشد. فویل کمک میکند که موها زودتر و سریعتر رنگ بگیرند و دلیل این امر آن است که فویل باعث ایجاد گرما شده و در نتیجه موها سریعتر رنگ میگیرند و شما دقیقاً به همان رنگ روشن دلخواه خواهید رسید.

روش های استفاده از فویل

برای استفاده از فویل، شما میتوانید از دو راه استفاده کنید، یکی اینکه فویل ها را ببرید و به روش تکه ای استفاده کنید و یا به حالت شاخه ای که بیشتر برای هایلایت استفاده میشود. روش تکه ای به این حالت است که شما به راحتی یک تکه از موی خود را روشن میکنید و روش دیگر، بصورت یک در میان است. برای گذاشتن فویل حتماً باید اول از پایین شروع کنید و به سمت بالا و ریشه مو حرکت کنید. برای گذاشتن فویل بعدی موهایتان را بخش بندی کرده و جدا میکنیم. این نکته را در نظر بگیرید که همان تعداد که موهایتان را داخل فویل میگذارید به همان تعداد هم موهای روشنی خواهید داشت. برای مثال اگر 50% از موهای شما با فویل بسته شده پس در نتیجه شما 50% موی روشن دارید.

 جدا کردن فویل

برای جدا کردن بخش های مو میتوانید از هرچیز باریکی مثل مداد، چاپ استیک و یا حتی چاقوی آشپزخانه هم استفاده کنید. بعد از جدا سازی موها را به سمت بالا برده، فویل را نزدیک به ریشه موها بچسبانید. سپس موها را داخل فویل بگذارید. سپس رنگ را از بالا به پایین بزنید، فویل را به 3 بخش تقسیم کرده و موها را در آن جمع کنید. اگر رنگ کردن مو را با آگاهی کافی انجام دهید، می توانید، به رنگی دلخواه برسید. از سیر تا پیاز رنگ کردن مو برای دست یابی به همین اطلاعات برای شما عزیزان نگارش شده که امیدواریم از خواندن آن استفاده کافی را برده باشید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (5)

سه شنبه 13 آذر 1397 - 23:31:26
عالی‌بود..
سه شنبه 13 آذر 1397 - 22:35:19
مطالب خوبی بود ولی جدا کردن موها با چاقو کار عاقلانه ای نیست که تو مطلبی نوشته شده
سه شنبه 13 آذر 1397 - 00:58:59
توضیحات جامع و کاملی بود ممنون از سایت خوبتون
جمعه 09 آذر 1397 - 23:51:45
عالی????????????
جمعه 09 آذر 1397 - 23:51:22
عالی بود
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: