شنبه 24 آذر 1397 - 11:53:05

با انواع رنگ مو آشنا شوید

 

شناخت انواع رنگ مو

انواع رنگ مو کدام است؟

 

 

 تاریخچه رنگ در جهان

 

از گذشته های دور رنگ کردن مو امری رایج بوده است. یونانیان از صابون‌های زبر و حنا برای رنگ نمودن موهای خود و رومیان با جوشاندن پوست گردو و تره فرنگی برای تیره کردن موهایشان استفاده می‌کردند. یونانیان رنگ کردن مو را نشانه شجاعت خود می دانستند. مصریان، یونانیان و رومیان باستان با استفاده از خون حیوان و گیاه طبرق، نوعی رنگ مو برای خود درست می کردند. در قرون وسطی، رنسانس و عصر ویکتوریا، طیف کاملی از رنگ مو در نتیجه یک اشتباه ژنتیکی به وجود آمد. تا سال‌های متمادی کسانی که موی قرمز رنگ داشتند به جادوگری مظنون بودند. رنگ موی قرمز طبیعی را ملکه الیزابت در قرن شانزدهم میلادی رواج داد. اندکی بعد با اقلامی مثل حنا که به مصر باستان برمی گردد، رنگ قرمز در بازار وارد شد. در قرن 19 میلادی پس از استفاده از رنگ های گیاهی، ترکیبات شیمیایی کشف شد. برای رنگ آمیزی الیاف حیوانی در ابتدا از این ترکیبات استفاده می گردید. امروز قرار است با انواع رنگ مو بیشتر آشنا شوید. با رژلب همراه باشید.

 

 

 انواع رنگ مو

رنگ مو موقت

رنگدانه‌های رنگ مو موقت به دلیل بزرگ بودن مولکول‌ها، فقط روی سطح مو را پوشانده و قابل حل در آب می‌باشد. رنگ مو موقت به داخل پولک‌های مو نفوذ نمی‌کند و با یک بار شست و شو از روی موها پاک می‌شوند. PH رنگ مو موقت، اسیدی بوده و اثر بعضی از این رنگ ها بین 14 تا 28 بار شست و شو روی موها می‌ماند. دلیل پوشش موهای سفید و عدم توانایی روشن و بی‌رنگ کردن موها به دلیل آمونیاک بسیار کم و پراکسید هیدروژن اندک در بعضی از رنگ های موقت است.

 

 ویژگی رنگ مو موقت

رنگ مو موقت برای ایجاد هاله‌های رنگی روی مو استفاده می شود. با ایجاد تغییر فیزیکی در ساقه موها، مولکول های این رنگ ها غلاف دور مو را می پوشاند. به دلیل عدم وجود آمونیاک یا میزان کمی آمونیاک، رنگ مو موقت ایجاد حساسیت نمی کند. لوسیون رنگ کننده و حالت‌دهنده، کف‌های رنگی، ژل‌ها، کرم‌های رنگ کننده و اسپری رنگ مو جزء رنگ موهای موقت هستند.

 

 کاربرد رنگ مو موقت

کف رنگ مو

این محصولات به صورت کف در قوطی با سایزهای متفاوت وجود دارند و رنگ مو موقت به شمار می آیند. میزان استفاده از این محصول به ضخامت، تخلخل و طول موهای مشتری بستگی دارد. بعد از مصرف رنگ مو موقت، روی موها با سشوار خشک نموده و میزانپلی کنید.

 

 مزیت استفاده از کف رنگ مو

کف رنگ مو، دارای طیف وسیعی از رنگ‌ها است که نحوه‌ی استفاده از آن‌ها نیز آسان می‌باشد. از دیگر مزایای کف رنگ مو این است که هنگام مصرف این رنگ‌ها، روی پیشانی و گوش‌ها سرازیر نشده و شره نمی‌کند. برای رنگ کردن و حالت دادن به موها نیز مناسب است. بعد از مصرف کف رنگ مو، موها به راحتی شانه شده و لخت می شوند.

 

 

رنگ مو

 

 اسپری رنگ مو

اسپری رنگ مو که نوعی رنگ مو موقت به شمار می‌آید، برای ایجاد جلوه‌های خاص و زیبا روی موها استفاده می شود. اسپری رنگ مو در قوطی‌های آئروسل عرضه می شود که می توان روی موهای خشک در تمام سر یا قسمت‌هایی از سر استفاده نمود.

 

 کرم رنگ مو چیست؟

کرم و ژل رنگ مو موقت

کرم و ژل رنگ مو موقت، دارای رنگ‌های متنوع در بازار است. کرم یا ژل رنگ مو موقت، بعد از شست و شو از روی موها پاک می‌شود. ولی در موهای خشک، متخلخل و موهای دکلره شده، ته رنگ آن باقی خواهد ماند. از این محصول روی تمام سر یا فقط بخشی از موها استفاده می‌شود که در روش کلی محصول را روی موها پخش کرده، سپس شانه می‎زنیم تا یکنواخت شود.

 

 شامپو رنگ مو

شامپو رنگ مو با توجه به رنگی که روی سر قرار دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول در رنگ‌های متفاوت در بازار وجود دارد. این شامپوها ترکیبی از رنگ مو و شامپو هستند که بعد از مصرف آب‌کشی شده و ته رنگ زیبایی روی موها به جا می‌گذارند.

 

 لوسیون رنگ مو

لوسیون رنگ مو در رنگ‌های متفاوتی در بازار وجود دارد. برای استفاده از لوسیون رنگ مو، بروشور کارخانه سازنده را به دقت مطالعه کنید. قبل از مصرف، شیشه رنگ را خوب تکان داده و رنگ مو را روی سر پخش کنید. سپس با شانه دندانه درشت موها را شانه کنید. چنان چه پوست سر به رنگ آغشته شد با یک پنبه مرطوب پوست را تمییز نمایید، ولی حتی الامکان دقت کنید که پوست سر رنگی نشود.

 

 رنگ مو نیمه دائم چیست؟

 

رنگ مو نیمه دائم بعد از چندبار شست و شو از روی موها پاک می‌شوند؛ زیرا دارای رنگدانه‌هایی است که داخل پولک‌های مو نفوذ کرده؛ امّا توانایی ترکیب با مولکول‌های طبیعی مو را ندارد و نمی تواند نفوذ زیادی به لایه کورتکس داشته باشد. رنگ مو نیمه دائم، دارای مولکول های ریز و زبر است و در حالت طبیعی موها تغییر ایجاد نمی کند و فقط به لایه بیرونی مو اضافه می گردد. واریاسیون‌ها، بعضی از شامپوها، رنگ‎های تون آن تون که در ظروف پلاستیکی به صورت آماده وجود دارند و با آب یا بدون آب، مستقیماً روی موها مصرف می شوند، جزء رنگ مو نیمه دائم به شمار می‌آیند. رنگ مو نیمه دائم کاربرد آسانی داشته و قابلیت روشن کردن موها را ندارد؛ امّا تارهای سفید مو را می‌پوشاند.

 

 رنگ مو شبه دائم 

رنگ مو شبه دائم، بیش از رنگ مو نیمه دائم و کمتر از رنگ های دایمی روی موها می‌مانند و ماهیتی شبیه رنگ‌های دایمی دارند. مولکول رنگ مو شبه دائم، متوسط و ریز است که تا اندازه ای به کوتیکول مو نفوذ می‌کند. با توجه به تخلخل موها معمولاً بعد از 15 الی 20 بار شست و شو از روی موها پاک می‌شود و تقریباً حدود 1 تا 5/1 ماه دوام دارد. برای اصلاح رنگ مو و مش موها از رنگ مو شبه دائم که به اندازه رنگ موهای دائم به موها آسیب نمی‌زند، می‌توان استفاده نمود. دقت کنید، رنگ مو شبه دائم را روشن تر انتخاب کنید تا ته رنگ به جا مانده، باعث تیره تر شدن موها نگردد؛ زیرا رنگ‎های رسوب شونده باعث تیره شدن رنگ طبیعی موها می‎شوند.

 

 

 

ترکیب رنگ مو

 

 

 

 

 رنگ مو دائمی

رنگ مو دائمی چهار نوع دارد: رنگ های گیاهی‎، رنگ های فلزی، رنگ های مرکب و اکسیداسیونی. مواد اولیه رنگ مو دائمی از گیاهان، گل ها، نباتات رنگی، املاح فلزات سنگین، مواد شیمیایی آلی و مصنوعی است.

 

 ویژگی رنگ مو دائمی

 

توانایی پوشاندن موهای سفید، قابلیت ایجاد انواع تون رنگ، توانایی روشن نمودن موها، عدم کاهش رشد موها و داشتن ثبات دائمی.

 

 

 نکاتی در مورد استفاده از رنگ مو دائمی

-به دلیل اثر پایداری که این رنگ ها دارند از آن ها استفاده می شود.
-از رنگ هایی که سبب ایجاد آلرژی در پوست می شوند پرهیز نموده و رنگ هایی که با پوست سازگاری دارند را مصرف نمایید.
- زمان رنگ کردن مو از روپوش سفید استفاده کنید؛ زیرا ممکن است رنگ مو روی پوست و لباس شما بریزد.

 

 

 بهترین مارک رنگ مو چیست؟

یک رنگ موی خوب باید 6 ویژگی داشته باشد؛ ایجاد شفافیت و درخشندگی، قابلیت پوشانندگی کامل، خواص پایداری بیشتر، سازگاری با پوست، ایجاد رنگ طبیعی و نرمی در مو، رنگ موی وال وار با داشتن هر شش ویژگی مذکور، یکی از برندهای شناخته شده در زمینه رنگ مو است.

 

رنگ مو وال وار

 

 

 رنگ مو گیاهی

 رنگ های گیاهی شامل: ریشه درخت روناس، پوست انار، بابونه، حنا، پوست گردو، مازوج و قهوه است. این رنگ ها از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه نیز از این رنگ ها استفاده می شود. رنگ مو گیاهی را می توان از  ترکیب چند گیاه مختلف، بدست آورد. رنگ مو گیاهی با آب ترکیب می شود و رنگ به دست آمده از رنگ های گیاهی معمولاً تون قرمز دارد. موهای رنگ شده با رنگ های گیاهی، مواد شیمیایی نظیر صاف و فر، رنگ ، دکلره را به سختی قبول می کند.

 

 آموزش رنگ کردن مو در خانه

برای استفاده از رنگ مو گیاهی کافیست، خمیر به دست آمده از ترکیب آب و رنگ گیاهی را به موها مالیده و به اندازه کافی مکث کنید. اگر قصد دارید موها را به رنگ طلایی درآورید، حنا و بابونه را باهم ترکیب کنید. همچنین اگر می‌خواهید، موها را به رنگ قهوه‌ای تا مشکی درآورید، حنا با نیل را باهم ترکیب کنید. حنای خالص موها را به رنگ قرمز یا قرمز نارنجی در می‌آورد که برای نتیجه بهتر حنا را با آب گرم ترکیب کرده و موها را با حوله می‌پوشانیم.

 

 ترکیب رنگ مو گیاهی

خواص رنگ مو گیاهی

رنگ مو گیاهی از پوست، برگ، ساقه و ریشه گیاهانی مانند: حنا، خضاب، بابونه، روناس، گردو و مازوج بدست می‌آید. که این رنگ‌ها نسل به نسل، توسط بومیان مصر، چین، یونان و ایران انتقال یافته است. رنگ مو گیاهی برای موهای نرم مناسب است زیرا تار مو را ضخیم می‌کند و هیچگونه اثرات جانبی نداشته و به پوست و مو آسیب نمی‌زند. درمان موخوره و هموار شدن کوتیکول نیز از جمله خواص رنگ مو گیاهی است. این رنگ ها تنوع چندانی ندارد و به دلیل وارد شدن در ساختمان مو، مواد شیمیایی را به سختی قبول می کند. حنا به دلیل داشتن رنگ گرم، درخشش خاصی به موها می‎دهد.

 

 

 

رنگ مو گیاهی

 

 رنگ موهای پایه فلزی

رنگ موهای پایه فلزی امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد زیرا این رنگ ها با رنگ های اکسید کننده سازگاری ندارد و بعد از هربار استفاده، مو تیره‎تر و کدرتر خواهد شد. این نوع رنگ موها با اسامی محصول اعاده کننده رنگ یا رنگ موهای تدریجی نامیده می شوند. این محصول سبب تردی و شکنندگی موها شده و در سطح ساقه مو انباشه می‌شود.

 

 رنگ مو ترکیبی


رنگ موی ترکیبی در سالن‌های آرایشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، این رنگ ها از مواد معدنی یا املاح فلزی با یک رنگ گیاهی به دست می‌آیند. در ترکیب رنگ‌های مرکب از رنگ‌های فلزی استفاده شده است که سبب تأمین قابلیت نگه داری رنگ مو و داشتن تنوع رنگ در این گونه رنگ موها می‌باشد. مصرف رنگ موی ترکیبی، سبب کدر شدن موها و ایجاد ته رنگ غیر طبیعی روی موها می‌شود.

 

 رنگ مو دائم اکسیداسیونی

مولکول‌های رنگ مو دائمی ریز بوده و داخل پولک‌های مو نفوذ کرده و وارد کورتکس می شوند، به واسطه ترکیبات شیمیایی که دارند با مولکول‌های طبیعی مو ترکیب شده و به مولکول های درشت تر تبدیل می‌شوند. این مولکول‌ها داخل مو محبوس شده و تأثیرشان دائمی است. رنگ مو دائم اکسیداسیونی، باعث تغییرات ظاهری در موها شده و از داخل موها خارج نمی‎شود. این رنگ‌ها تارهای سفید مو را به راحتی پوشانده و رفله و سایه‌های متفاوت در موها به وجود می‌آورند. رنگ‌ مو دائمی، حاوی آمونیاک بوده و با اکسیدان ترکیب می شود.
برای ایجاد رنگ جدید و از بین بردن اثر رنگ قبلی، بعد از دکلره می توان از این رنگ ها استفاده نمود. این رنگ موها بر روی رنگدانه‌های طبیعی مو اثر می‌گذارد و یک تیوپ رنگ در افراد نتیجه متفاوت می‌دهد:


رنگ طبیعی موها + رنگ مصنوعی وارد شده = رنگ به وجود آمده روی موها


رنگ های اکسیدانی را می‌توانید برای 3 مورد انتخاب نمایید:


افزودن پیگمنت‌های رنگی برای رنگ نمودن موها
برای ته نشین نمودن، پیگمنت‌های مصنوعی برای تیره نمودن موها
روشن نمودن پیگمنت‌های طبیعی و مصنوعی موها

 

بهر روی آشنایی با انواع رنگ مو، می تواند تصویر و تصور درستی برای انتخاب رنگ موی مناسب با جنس و ساختار موی شما بدهد. همچنین آسیب کمتری به موهای شما وارد می کند.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: