یکشنبه 07 بهمن 1397 - 17:08:36

چگونه رنگ موی ترکیبی بسازیم؟

قوانین ترکیب رنگ مو 

فرمول ترکیب رنگ مو چیست؟

نحوه ساخت رنگ مو ترکیبی

 

 

از گذشته های دور رنگ کردن مو امری رایج بوده است. یونانیان از صابون‌های زبر و حنا برای رنگ نمودن موهای خود و رومیان با جوشاندن پوست گردو و تره فرنگی برای تیره کردن موهایشان استفاده می‌کردند. یونانیان رنگ کردن مو را نشانه شجاعت خود می دانستند. مصریان، یونانیان و رومیان باستان با استفاده از خون حیوان و گیاه طبرق، نوعی رنگ مو برای خود درست می کردند. در قرون وسطی، دوره رنسانس و عصر ویکتوریا، طیف کاملی از رنگ مو در نتیجه یک اشتباه ژنتیکی به وجود آمد. تا سال‌های متمادی کسانی که موی قرمز رنگ داشتند به جادوگری مظنون بودند. 

رنگ موی قرمز طبیعی، توسط ملکه الیزابت در قرن شانزدهم میلادی رایج شد. اندکی بعد با اقلامی مثل حنا که به مصر باستان برمی گردد، رنگ قرمز در بازار وارد شد. در قرن 19 میلادی پس از استفاده از رنگ های گیاهی، ترکیبات شیمیایی کشف شد. این خلاصه ای بود از تغییراتی که رنگ مو در بستر تاریخ داشته است. در مقاله چگونه رنگ موی ترکیبی بسازیم از سایت آرایشی رژلب، قرار است با جدیدترین نکات آموزشی درباره‌ی قوانین ترکیب رنگ مو آشنا شوید. با ما همراه باشید. 

 

 ارتباط نور با ترکیب رنگ‎ها

نور سفید از تمامی پرتوهای رنگی نور به دست می‎آید. از ترکیب نور قرمز، زرد و آبی یا زمانی که پرتوهای مرئی نور حذف شده و نور به چشم نتابد، رنگ مشکی حاصل می‎شود. از ترکیب رنگ‎های اصلی و فرعی به نسبت مساوی، رنگ خاکستری به دست می‎آید. از ترکیب رنگ‌های اصلی به نسبت نامساوی دسته ای از رنگ‎های قهوه ای از روشن تا تیره حاصل می‎شوددر قهوه‌ای روشن، رنگ زرد بیشتر و در قهوه‌ای متوسط قرمز بیشتر و در قهوه‌ای تیره، رنگ آبی بیشتر وجود دارد.

 

 ارتباط نور با انعکاس رنگ‎ها

 سبز کم رنگ: دارای انعکاس 54%
 آبی کم رنگ: دارای انعکاس 45%
 رنگ سفید: دارای انعکاس 84%
 رنگ کرم: دارای انعکاس 70%
 رنگ زرد: دارای انعکاس 60%
 قرمز تیره: دارای انعکاس 14%
 سیاه: دارای انعکاس 10%

 

 برای بهره مندی از خدمات خانم تبسم حسینی می توانید با شماره تماس زیر تماس بگیرید 

 

 

 قانون ترکیب رنگ مو

قانون رنگ ها؛ دایره رنگ، ترکیب نمودن رنگ مو و خنثی کردن رنگ مو را به ما می آموزد. در دایره رنگ مو، 12 رنگ اولیه ، ثانویه و ثالثیه قرار دارد که از ترکیب رنگ‎های اولیه رنگ‎های ثانویه و ثالثیه حاصل می‎گردد.

 

 فرمول ترکیب رنگ مو

 قانون رنگ‌ مو 2 فرمول دارد:

 

 اولین فرمول ترکیب رنگ مو:

از ترکیب 2 رنگ اصلی و یک رنگ فرعی به وجود می آید.

 

 دومین فرمول ترکیب رنگ مو:

رنگ اصلی، رنگ فرعی مقابل خود را خنثی می‎کند. به رنگ‎های اولیه که شامل 3 رنگ اصلی قرمز، زرد و آبی می باشند؛ رنگ‎های اولیه، خالص یا درجه یک می‎گویند که از ترکیب هیچ رنگی به دست نمی‌آید. رنگ‌های ثانویه یا درجه دوم، از ترکیب دو رنگ اولیه حاصل می شود. این رنگ ها در دایره رنگ قرار گرفته و شامل سبز، بنفش و نارنجی می‌باشد.


رنگ درجه سه یا ثالثیه: در دایره رنگ مابین هر رنگ ثانویه یا ترکیبی، رنگ اولیه رنگی قرار دارد که ترکیب آن ها با رنگ‌های اولیه می باشد. به رنگ‌های مقابل و روبروی هم در دایره رنگ‌ها مکمل می‌گویند. در صورت ترکیب نمودن رنگ‌های مکمل باهم، یکدیگر را خنثی کرده؛ امّا زمانی که در کنارهم قرار می‎گیرند، باعث درخشان شدن رنگ و شدت رنگ می‎شوند. در دایره رنگ، رنگ‌های سیاه و سفید وجود ندارد. سیاه و سفید، بی رنگ و خنثی می‎باشد. اگر هریک از رنگ‌های دایره رنگ را با سیاه و سفید ترکیب کنیم، رنگ‌ها را تیره‎تر یا روشن‎تر می‎سازد.


 رنگ‌های اصلی یا اولیه

رنگ‌های اصلی یا اولیه:  قرمز، آبی، زرد.


 رنگ‌های ثانویه

 

 اولیه + اولیه

  ثانویه

 آبی + قرمز

   بنفش

زرد + آبی 

  سبز

 زرد + قرمز      

  نارنجی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ترکیب رنگ مو

ساخت رنگ مو ترکیبی بر اساس رنگ های اصلی و ثانویه

 


 رنگ های خنثی یا مکمل

  زرد ------------ بنفش
  قرمز ----------- سبز
  آبی ----------- نارنجی

 

 رنگ‌های ثالثیه
 

 اولیه + ثانویه 

   ثالثیه یا مجاور

 زرد + نارنجی

   زرد نارنجی

قرمز + نارنجی  

  قرمز نارنجی

 قرمز + بنفش      

   قرمز بنفش

 آبی + بنفش

  آبی بنفش

 زرد + سبز

   زرد سبز 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

چرخه رنگ مو

چگونگی ایجاد هماهنگی در رنگ مو ترکیبی

 

 رنگ‎های ثالثیه: دایره رنگ، طیف رنگ یا ستاره استوالد نام دارد.

 

 نقش هماهنگی در رنگ مو چیست؟

هارمونی رنگ مو با چهره، زمان رنگ آمیزی موها باید در نظر گرفته شود. منظور ما از هارمونی همان ترکیب صحیح رنگ‎های گرم با سرد است.

 

 چگونه در ترکیب رنگ موی خود هماهنگی ایجاد کنیم؟

با 2، 3، 4 رنگ یا بیشتر می‏‎توان، هماهنگی رنگ ها را ایجاد نمود. این هماهنگی دیاد، تریاد، تتراد نامیده می شود. هارمونی همانند هماهنگی است.

 

 انواع رنگ مو

رنگ موهایی که در یک کاتالوگ می‏‎بینیم، دارای انواع مختلفی است. این موارد شامل:

 

 رنگ موی اصلی

رنگ‌های اصلی، پایه رنگ مو به حساب می‎آید. رنگ‌های اصلی در تمام شرکت‌های سازنده بر اساس یک قانون نام گذاری شده است. این رنگ‌ها عبارتند از:

 

 1- مشکی

2- مشکی طبیعی

 3- قهوه‎ای تیره

4- قهوه‌ای متوسط

 5- قهوه‎ای روشن

6- بلوند تیره (طلایی تیره)

 7- بلوند متوسط (طلایی متوسط)

 8- بلوند روشن (طلایی روشن)

 9- بلوند خیلی روشن (طلایی خیلی روشن)

 10- بور خیلی خیلی روشن (طلایی خیلی خیلی روشن)

 

 رنگ‌ موی طبیعی قوی

رنگ موی طبیعی قوی، قدرت پوشش تارهای سفید مو را به خوبی دارند و هم چنین برای دانه مصنوعی دادن به موها نیز مناسب هستند. این رنگ مو با شماره‌های متفاوت 2 یا 4 شروع شده و تا 11 در بعضی از کاتالوگ‌ها ادامه می‌یابد و بعد از خط تیره با دو صفر مشخص می‌گردند.

 

 رنگ موی فانتزی

منظور از تناژ، سایه موجود در رنگ مو است. مثلاً موها ممکن است، سایه ای از تون خاکستری، قرمز، طلایی و غیره داشته باشد. در گروه رنگ موهای فانتزی، علاوه بر 3 رنگ اصلی (قرمز، آبی، زرد) مقداری از رنگ دلخواه داخل رنگ ریخته شده و تبدیل به یک رنگ جدید با تناژ مورد نظر و دلخواه می‌شود. به همان صورت که در رنگ مو، پایه‌ها شماره گذاری شده‌اند تا بتوانیم تیرگی و روشنی رنگ را تشخیص دهیم، سایه رنگ مو نیز، دارای شماره‌ها یا حروفی می باشد که می توان تون آن رنگ را شناخته و تشخیص داد که رنگ دارای چه تناژی است.

 

 رنگ موی ترکیبی

با دانستن قانون رنگ‎ها و شناسایی رنگ های گرم و سرد، می‌توان رنگ ها را باهم ترکیب کرده و یک رنگ خاص ایجاد کرد. کلیه رنگ‌های گرم را می‌توان باهم ترکیب کرده، همچنین تمامی رنگ‌های سرد نیز، چنین قابلیتی دارند. تمام رنگ‌های سرد، مثل: خاکستری، دودی، زیتونی را می توانیم، روی زمینه زرد به دلیل دارا بودن تون آبی به کار برد. رنگ‌های گرم و سرد نیز قابل ترکیب می‌باشند.

 

 ویژگی رنگ موی پایه

به دلیل بالا بودن قدرت پوشش، تارهای سفید را می پوشاند. تیره و روشن بودن رنگ‎ موی پایه با شماره آن مشخص می شود و این رنگ ها از پیگمنت‌های قرمز، آبی و خاکستری تشکیل شده‌اند. این رنگ‌ها با انواع واریاسیون‌ها و اکسیدان شماره 1 و 2 قابل مخلوط شدن می‌باشند و رنگ ایجاد شده، رنگ موها را ثابت‌تر خواهد کرد. رنگ‌های اصلی را می توان با تمام رنگ‎های آلبوم مخلوط کرد. رنگ های اصلی، نسبت به رنگ‎های دیگر کاتالوگ دوام بیشتری دارند. تمامی رنگ‌ها را از نظر روشنی و تیرگی، می‎توان با رنگ‎های اصلی سنجش نموده و رنگ‎های اصلی، پایه تمام رنگ‎ها می‌باشند.

 

 مفهوم رنساژ و رنگساژ و انواع آن

 

 

عملی که توسط آن رفله های رنگی خاص یا تون رنگی در موهای بی رنگ شده ایجاد می شود را رنگساژ و رنساژ می گویند.

رنگساژ و رنساژ به صورت موقت، نیمه موقت و دایم صورت می گیرد.

 

رنساژ موقت (یک هفته ای)

رنگساژ و رنساژ موقت را می توان روی موهای تمیز و نم دار مصرف نمود. نیاز به آبکشی نداشته و موها را می توان براشینگ کرد.

رنگساژ و رنساژ موقت شامل اسپری ها، موس ها، شامپوهای رنگی و ژله های رنگی است.

نحوه عمل

بعد از شامپو کردن موها و گرفتن آب اضافی آن، مواد را روی کل موها زده و شانه می کشیم تا یک دست روی موها پخش شود. یعنی مواد به همه جای سر آغشته شود و یا می توانید روی قسمت هایی از مو بزنید. بعد از آن موها را سشوار یا میزانپلی کنید. اگر قصد دارید بعد از تمام شدن شینیون از مواد رنگساژ موقت استفاده کنید، می توانید از مواد و محصولاتی که به این منظور وجود دارد استفاده کنید.

رنگساژ و رنساژ نیمه موقت سه هفته ای: (نیمه دایم)

وارباسیون ها، رنگ های ژله ای ، رنگ های آماده تون آن تون جزء رنگ های نیمه موقت است.

نحوه عمل

با رنگ های موقت خالص کمکی می توان رنساژ و رنگساژ نیمه موقت انجام داد. روی موهای مش شده که نم دار است می توان واریاسیون را با اکسیدان 3% یا 6% مخلوط کرده و به موها زده، سپس به مدت 1 الی 5 دقیقه مکث کرده و موها را شسته و اسیدی نمایید. برای رنساژها می توان 3 الی 7 سانتی متر واریاسیون مصرف کرد.

رنساژ و رنگساژ دایم

با رنگ های دایمی موجود در بازار می توان رنساژ و رنگساژ دایم انجام داد.

نحوه عمل

بعد از انجام دکلره و بی رنگ نمودن موها، آب اضافی مو را گرفته و تیوپ رنگ انتخاب شده را با 50 سی سی اکسیدان کرم 3% یا 25 سی سی اکسیدان 6% و 25 سی سی آب مخلوط کرده روی موهای مش شده یا دکلره شده کامل نم دار ماساژ دهید و بعد از مکث 5 الی 15 دقیقه موها را آب کشی نموده و از یک شامپو اسیدی استفاده نمایید.

توجه: پایه دکلره و رنگ انتخابی، غلظت رنگ مو تعیین کننده مدت مکث رنساژهای مش و رنگساژ های مو است .

رنگ و اکسیدان مناسب رنساژ

-میزان رنگ در رنساژ معمولا یک سوم یا یک چهارم تیوپ می باشد.

-در رنگ هایی که مقدار مشخص به مقدار مساوی مخلوط می شود.

انتخاب اکسیدان کرم

رنساژ موهای دکلره شده را می توان با اکسیدان 5% یا 3% یا 10حجمی انجام داد. چنان چه اکسیدان 10 حجمی نداشتید می توانید از اکسیدان 20 حجمی که با همان اندازه با آب ترکیب می شود و ضعیف می گردد، استفاده نمایید.

پوشش دهی رفله های نامطلوب بعد از بی رنگ نمودن مو

-برای موهایی که زمینه آن زرد باشد، بهتر است با استفاده از رنگ خاکستری موها را رنگ نمایید رنگ حاصل از آن زیتونی است. (به علت دارا بودن ته رنگ آبی)

- هم چنین می توان از کل رنگ های سرد مانند خاکستری، دودی و زیتونی روی زمینه زرد استفاده کرد. زیرا تون آبی داشته و هر یک از آن ها می تواند برای دیگری جایگزین باشد.

-با ترکیب رنگ های طبیعی و رنگ های فانتزی با یکدیگر، از میزان فانتزی بودن رنگ کاسته شده و می توانید با افزایش واریاسیون همان رنگ فانتزی را به دست آورید.

-رنگ های طبیعی قابل ترکیب با تمام رنگ ها می باشند. و م چنین می توان تمام رنگ ها را با هم ترکیب کرد. و لازمه آن شناخت درست آرایشگر از قانون ترکیب رنگ ها است.

 

  فرمول انواع رنساژ و رنگساژ

رنساژ کردن موها بستگی به پایه ها و رنگ دلخواه مشتری دارد که در ادامه فرمول ترکیب رنگ انواع مختلف را شرح خواهیم داد.

نام مش

پایه دکلره

فرمول

یخی

10

 

یک چهارم رنگ بلوند خیلی روشن دودی+ 2 سانتی متر واریاسیون بنفش + 50 سی سی اکسیدان 3%

یخی نقره ای

10

یک پنجم تیوپ 000 + 2 سانتی متر واریاسیون دودی + 50 سی سی اکسیدان 3%

مش صورتی

9 تا 10

یک چهارم تیوپ رنگ بلوند خیلی روشن پلاتینه + 3 سانتی متری واریاسیون قرمز + اکسیدان 3%

مش کرم صدفی

9 تا 10

یک چهارم تیوپ رنگ بلوند خیلی روشن صدفی + اکسیدان  3%

مش طلایی

7 تا 9

یک چهارم تیوپ رنگ بلوند طلایی روشن + 2 سانتی متر واریاسیون + اکسیدان 3% زرد

مش زیتونی

7 الی 9

یک چهارم تیوپ رنگ زیتونی + 2 سانتی متری واریاسیون سبز + اکسیدان 3%

مش خاکستری

9 الی 10

یک چهارم تیوپ رنگ خیلی خیلی روشن دودی + 2 سانتی متر واریاسیون آبی + اکسیدان 3%

مش نقره ای

10

یک چهارم تیوپ رنگ خیلی روشن دودی + 2 سانتی متر واریاسیون نقره ای + اکسیدان 3%

مش کرم کاهی

9

یک چهارم تیوپ رنگ بلوند پلاتینه خیلی روشن + 5/0 سانتی متر واریاسیون نقره ای + اکسیدان 3%

مش کرم دودی

9

یک هشتم تیوپ رنگ خیلی روشن مرواریدی + یک هشتم رنگ بلوند خیلی روشن + اکسیدان 3%

 

 

  رنگساژ مناسب بعد از روشن شدن در پایه های مختلف

نام مش

پایه دکلره

فرمول

ماسه ای

9

10.3 بور چای+ واریاسیون بنفش + اکسیدان شماره 1

عسلی

8

7.77 بلوند شکلاتی +8.3 بلوند طلایی خیلی روشن + اکسیدان شماره 1

زیتونی طلایی

7

7.3 بلوند طلایی متوسط + 7.2 بلوند زیتونی متوسط + اکسیدان شماره 1

دودی زیتونی متوسط

7

6.11 بلوند خاکستری تیره + 7.2 بلوند زیتونی متوسط + اکسیدان شماره 1

شکلاتی خوشرنگ

8

7.77 بلوند شکلاتی متوسط + 5.77 قهوه ای شکلاتی روشن مقداری + اکسیدان شماره 1

قهوه ای شکلاتی

7

5.47 قهوه ای نسکافه ای روشن کمتر + 5.7 قهوه ای شکلاتی روشن بیشتر + اکسیدان شماره 1

کاپوچینو

5

قهوه ای روشن + 5.0 نصف تیوپ + 4.3 قهوه ای طلایی نصف تیوپ + اکسیدان شماره 1

کنفی

7 یا 8

8.1 بلوند دودی روشن نصف تیوپ + نصف 7.8 بلوند بژ متوسط + اکسیدان شماره 1

قهوه ای فندقی

5.6

4.65 قهوه ای فندقی متوسط +5.65 قهوه ای فندقی روشن + اکسیدان شماره 1

شکلاتی

8

7.7 شکلاتی + اکسیدان شماره 1

قهوه ای خاکستری

9

6.11 بلوند خاکستری تیره + 3سانتی متر 11E (دودی) + اکسیدان شماره 1

دودی متوسط

8

7.1 بلوند دودی متوسط + 5 سانتی متر 11E واریاسیون دودی + اکسیدان شماره 1

دودی روشن

9

8.1 بلوند دودی خیلی روشن + 9.11 بلوند خاکستری روشن + اکسیدان شماره 1

کاپوچینو

8

6.67 قهوه ای کاپوچینویی + اکسیدان شماره 1

 

 

 رنگ موی سرد و گرم چیست؟

اهمیت رنگ آمیزی از آن جهت است که بتوان رنگ ها را با هم ترکیب نموده و هماهنگی یا هارمونی رنگ را با رنگ پوست از نظر گرم و سرد بودن پایه شناخت. از ته رنگ، رنگ ها می توان برای نشان دادن گرمی و سردی رنگ مو استفاده نمود. رنگ‌های گرم، رنگ های زنده و شفاف هستند که بیش تر جلب توجه نموده و خود را نزدیکتر نشان می‌دهند. این رنگ ها را چشم زودتر تشخیص داده و از پایه قرمز گرفته می شوند. در واقع می توان گفت که رنگ های گرم از آتش گرفته شده اند. رنگ های سرد از پایه آبی هستند و از برف که نور آبی دارد، گرفته شده اند. این رنگ ها کدر هستند و چشم آن ها را دیرتر تشخیص می‎دهد. شناخت رنگ ها از لحاظ گرم و سرد بودن در ترکیب نمودن رنگ ها و هماهنگ سازی با ظاهر اشخاص مهم است. افراد را می توان از لحاظ ظاهر و پوستشان به 2 گروه گرم و سرد تقسیم نمود و رنگ انتخابی هر گروه باید ضد ویژگیهای خود فرد بوده تا یکدیگر را خنثی کنند. افراد لاغر با پوست تیره و گندمی، جزء گروه سرد و افراد چاق با پوست روشن، جزء گروه گرم می باشند.

 

 رنگ های مناسب گروه گرم

رنگ های سرد، مشکی، زیتونی، صدفی، بلوند دودی، قهوه ای مات، بلوند خاکستری

 

 رنگ های مناسب گروه سرد

رنگ‌های گرم: مسی، شرابی، شاه بلوطی، فندقی، بادامی، آجری، طلایی، عسلی
توجه به رنگ پوست، قد و وزن افراد از نکات مهم برای قرار دادن افراد در گروه های گرم و سرد است و افرادی که مابین گرم و سرد هستند از رنگ‎های اصلی استفاده می کنند. رنگ‌های سرد فرارتر بوده و قدرت پوشش کمی دارند. در مواقعی که بخواهید رنگ‌های تیره و قهوه‌ای داشته باشید، می‌توانید رنگ‌های گرم و سرد را باهم ترکیب کنید.

توجه: از انجام ویتامینه بلافاصله بعد از رنگ کردن موها خودداری کنید.

 

 

رنگ مو

اصول مهمی که باید در ترکیب رنگ مو مورد توجه قرار گیرند

 

 

 کنتراست در رنگ مو

رنگ‎های کنتراست، شاداب و براق بوده و رنگ‎هایی هستند که بدون دکلره روی موهای طبیعی انجام می‎شود. این رنگ مو‎ها با اکسیدان 40 حجمی به مدت 15 الی 20 دقیقه عمل می‎کند و شامل قرمز، مسی، نارنجی و دانه اناری می شود. با رنگ موی کنتراست، بهتر است تکه هایی از مو رنگ شود و مناسب کل موها نمی باشد.

 اصول بکارگیری کنتراست در رنگ مو 

 کنتراست، اختلاف بین رنگ‎ها است که آن‎ها را می توان از جهاتی باهم مقایسه نمود. یعنی عاملی برای مقایسه نمودن وجود دارد. با توجه به این عامل، می‎توان آن‎ها را کنارهم گذاشته و این رنگ‎ها را با توجه به نوع و چگونگی اندازه و میزان اختلافشان باهم و درکنارهم قرار داد. مثل: سیاه و سفید

 

کنتراست ها به 7 گروه تقسیم می شوند:


 کنتراست رنگ های اصلی                                                                

 کنتراست سرد، گرم                                                                         

 کنتراست هم زمانی                                                                        

 کنتراست وسعت

 کنتراست اشباع 

 کنتراست مکمل

 کنتراست تیره ، روشن 

 

 کنتراست رنگ‎های اصلی

رنگ موهایی که درخشان هستند، هنگام ترکیب کردن می‏توانند کنتراست ایجاد کنند: مثل: قرمز، آبی ، زرد یا قرمز، آبی ، سبز

 کنتراست سایه روشن در رنگ مو

کنتراست تیره و روشن، شب و روز که در نقاشی با رنگ سیاه و سفید بیان می‎شود از مهم ترین کنتراست می‎باشد.

 کنتراست سردی و گرمی

در حالت کلی رنگ مو به 2 گروه گرم و سرد تقسیم شده و این تقسیم‎بندی نشان دهنده این است که رنگ‎ها گرما و سرما به وجود می‎آورند.

 کنتراست رنگ‎های مکمل

به 2 رنگی که اگر باهم مخلوط شوند، رنگ خاکستری ایجاد می‎کنند، مکمل گفته می‎شود. زمانی که 2 رنگ مکمل کنارهم قرار می‎گیرد، هر کدام در تضاد خودش کنتراست بالایی به وجود می‎آورد و جلوه چندانی پیدا می‎کند، در حقیقت چشم را مجذوب خود ساخته و طرح را بارزتر می‎کند. مثلا: سبز در کنار رنگ قرمز، بنفش در کنار رنگ زرد، نارنجی در کنار آبی. این رنگ ها بالاترین کنتراست را در رنگ های مکمل دارا می باشند.

 

 عملکرد شیمیایی رنگ و اکسیدان

رنگ موهای دایمی به تنهایی داخل ساختمان نفوذ نمی کنند و زمانی وارد ساختمان مو می شوند که با پراکسید هیدروژن ترکیب شوند. در رنگ موهای موقت و نیمه دایمی، امتزاجی بین رنگ دانه‎های طبیعی موها قرار می گیرد. زمان شست و شو از همان راهی که وارد ساختمان موها شدند، خارج می‎گردند. آمونیاک موجود در رنگ مو PH قلیایی داشته و زمانی که رنگ با مو تماس پیدا کند، موها را ضخیم کرده و پولک‎های مو باز می شود. در این زمان پیگمنت‎های مصنوعی وارد ساختمان مو شده و با رنگ دانه‎های طبیعی موها ترکیب شده و بعد از مکث لازم رنگ دلخواه ایجاد می‎کند. 

 آمونیاک و نقش آن در رنگ مو

تاثیر آمونیاک بر پیوند سولفور مو و قدرت رنگ‎پذیری موها است؛ امّا زمانی که آمونیاک بیش از حد مجاز باشد، به موها صدمه می‌زند. وجود آمونیاک در رنگ مو، یکی از عوامل مهم ایجاد رنگ می باشد. در رنگ موهای اکسیداسیونی آمونیاک وجود دارد. به همین دلیل PH قلیایی سبب متورم شدن کوتیکول مو و هم چنین باز شدن پولک های مو شده و باعث نفوذ مواد به داخل موها می گردد. اکسیدان کرم یا آب اکسیژنه و رنگ مو سبب روشن شدن موها می گردند به این عمل درخشان شدن موها می گویند.

 پراکسید هیدروژن

یکی از عوامل مؤثر در رنگ مو پراکسید است. عامل فعال کننده رنگ مو پراکسید است و بدون پراکسید رنگ مو کارایی لازم را ندارد. 

 

 تأثیر و عملکرد پراکسیدها بر روی مو

عمل اکسیداسیون رنگ برعهده پراکسید می‌باشد که جهت فعال سازی رنگ موهای دایمی کاربرد دارد. در حال حاضر پراکسیدها به صورت مایع و کرم در بازار وجود دارند. پراکسیدها با قدرت بالا، تأثیر بیشتر و پراکسیدهای ضعیف، روی موها ضعیف تر عمل می‌کنند. از پراکسیدهای با قدرت زیاد برای برداشتن دانه‎های رنگی از روی موها و پراکسیدهای ضعیف‎تر برای ته‎نشین نمودن رنگ موها استفاده می‎شود.

 PH رنگ مو چیست؟

PH معیاری برای شناسایی ترکیبات شیمیایی است.
 وسایل اندازه گیری PH

 کاغذ تورنسل، مرک
 پگامتر (الکترونیکی)

 

 کاغذ مرک

زمانی که کاغذ مرک را در محلول اسیدی قرار می دهید با توجه به قدرت اسیدی به رنگ قرمز، نارنجی تا زرد و در محلول قلیایی زرد، سبز، تا تیره می‌شوند.

 

 کاغذ تورنسل

زمانی که کاغذ تورنسل را در محلول قرار دهید به رنگ آبی درآمده و در محلول اسیدی صورتی مایل به قرمز می‎شود.

 

 پگامتر

زمانی که در محلول یک الکترود قرار می‎گیرد، عدد PH بر روی دستگاه نمایان می‌شود.


توجه

هر واحد PH به 10 واحد کوچکتر تقسیم شده است.

 برای آرایشگران کاغذ مقیاس جهت اندازه گیری PH مناسب می‌باشد.

 PH مقیاس اندازه گیری خاصیت اسیدی و قلیایی ماده است که در طیف 0 تا 14 قرار دارد.

 محلول‎هایی که PH  آن‌ها 7 است، خنثی و محلول‌هایی که PH آن‌ها زیر 7 است؛ اسیدی و PH محصولاتی که بالای 7 است قلیایی می‌باشد.

 مناسب‌ترین PH برای پوست و مو PH 6 الی 8 می‌باشد و محصولاتی که دارای این محدوده PH می‎باشند، برای پوست و مو ضرری ندارد. کاغذ تورنسل PH سنج است.

 

 برای بهره مندی از خدمات خانم تبسم حسینی می توانید با شماره تماس زیر تماس بگیرید 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

توضیحاتتون عالییییی بود
یه رنگی مثل خاکستری رو میشه با چه رنگایی ترکیب کرد
و مثلا اگه با دکلره مو رو به پایه 7 برسونیم و شماره رنگ 11 باشه جواب نمیده ؟
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: