چهارشنبه 03 بهمن 1397 - 14:25:35

آموزش رنگ کردن مو در منزل

کارهایی که حین رنگ کردن مو در خانه باید انجام دهیم

مراقبت های پس از رنگ کردن مو در منزل

 

اگر می خواهید رنگ کردن مو در منزل را تجربه کنید، این مطلب را از دست ندهید


اکثر خانم ها به رنگ کردن مو تمایل دارند و معمولا این کار را به دلیل پوشاندن سفیدی موها یا ایجاد تغییر در چهره انجام می دهند. برخی خانم ها بنا به دلایلی همچون صرفه جویی در هزینه یا کمبود وقت، بیشتر تمایل دارند رنگ کردن مو را در خانه انجام دهند. رنگ کردن مو در خانه کار چندان سختی نیست؛ تنها با دانستن و انجام نکاتی می توان رنگ مورد نظر خود را روی سر اعمال کرد. در ادامه این مقاله از سایت رژلب، نکاتی را در مورد آموزش رنگ کردن مو در منزل مطالعه خواهید کرد.


انتخاب و خریداری رنگ موی مناسب


پیش از هر چیز باید در انتخاب و خرید رنگ مو دقت بالایی به خرج داد. بهتر است محصولی را خریداری کنید که دارای استاندارد وزارت بهداشت هستند. از خرید رنگ هایی که بدون بسته بندی به فروش می رسند، جدا خودداری کنید. حتما پیش از گذاشتن رنگ مو روی سر خود، از نداشتن حساسیت به آن اطمینان کسب کنید. دستورات روی بروشور را به خوبی مطالعه کنید.


شناسایی درجه بندی رنگ مو


سطح رنگ ها از درجه یک تا 10 تقسیم بندی می شود. بدین صورت که درجه رنگ 10 مو را روشن و درجه رنگ یک آن را تیره می کند. البته 11 و 12 نیز در برخی کاتالوگ ها وجود دارند که در واقع در ترکیب با رنگ های اصلی برای روشن کنندگی بسیار کارآمد هستند. شماره های بعد از ممیز نشان از ترکیب رنگ اصلی با رنگ های فرعی دارند. به عنوان مثال، 3/1.


ظرف مناسب برای ترکیب رنگ و اکسیدان


بهتر است رنگ را در یک ظرف غیر فلزی با اکسیدان ترکیب کنید. سپس با قلم رنگ به خوبی ترکیب کنید و روی سر بگذارید. ظرف های پلاستیکی مخصوص رنگ بهترین گزینه هستند که می توانید از داروخانه ها و فروشگاه های لوازم آرایش خریداری کنید.


نسبت رنگ مو به اکسیدان


نسبت ترکیب اکسیدان با رنگ متفاوت است که در ادامه با چند مثال ساده، اصول آن را توضیح خواهیم داد:

- اگر موهایتان به رنگ طبیعی است و تمایل به روشن کردن آن دارید، بهتر است از اکسیدان 9 درصد یا 12 درصد استفاده کنید. برای نحوه صحیح رنگ کردن نیز می توانید به فرمول روی رنگ مو توجه داشته باشید. حتی می توان میزان اکسیدان را نیز کمی افزایش داد. بدین معنی که اگر برای 100 میل رنگ مو، 150 میل اکسیدان نیاز است، می توان این میزان را 175 نیز در نظر گرفت؛ چون هدف ما روشن کردن مو است.
- چنانچه زمینه موی خود را با رنگ های 7 با بالا رنگ کرده اید، می توانید از اکسیدان 9 و 12 درصد استفاده کنید و نسبت آن را طبق فرمول درج شده روی بسته انجام دهید.
- چنانچه زمینه موی شما با دکلره 6 تا 7 پایه روشن شده است، با توجه به رنگساژ مورد نظر در همان پایه می توان از اکسیدان 6 و 9 درصد استفاده کرد.
- اگر زمینه موی شما 8 تا 10 پایه روشن شده است، می توان از اکسیدان 3 یا 6 درصد استفاده کرد.

 

نکاتی که باید حین رنگ کردن مو به آن ها توجه داشته باشیم


کوتاه کردن مو و از بین بردن موخوره


یکی از مهمترین نکاتی که باید رعایت کرد تا نتیجه مطلوبی از رنگ کردن مو پدید بیاید، این است که موخوره موها را از بین ببرید. از آن جایی که موی خشک و شکننده نمی تواند رنگ مو را به خوبی در خود نگاه دارد و بعد از مدت زمان کوتاهی تغییر رنگ می دهد، بهتر است قبل از رنگ کردن حتما موهای سرتان را کوتاه کنید تا قسمت های خشک و آسیب دیده موجب بد رنگ شدن رنگ مو نشوند.


از کجای سر شروع به رنگ کردن موها کنیم؟


برای رنگ کردن مو در خصوص کلیه رنگ ها به خصوص رنگ روشن، باید رنگ آمیزی را از پشت سر شروع کنید و به طرف جلوی سر ادامه دهید. اگر موهای شما دارای تارهای سفید یا خاکستری است، بهتر است از جایی که رویش موهای سفید بیشتر است رنگ کردن مو را شروع کنید.
اگر برای اولین بار است که موهای طبیعی خود را رنگ می کنید، باید دقت بیشتری به خرج دهید. رنگ کردن مو را باید به نحوی انجام دهید که روی هر تار مو رنگ کافی وجود داشته باشد. توصیه ما به شما این است که ابتدا قسمت های انتهایی موی سر را رنگ کنید؛ به طوری که با ریشه مو 5 سانتی متر فاصله داشته باشد و پس از گذشت 10 دقیقه، ریشه مو را نیز رنگ کنید و پس از نیم ساعت تا 40 دقیقه بعد آبکشی کنید.


نحوه رنگ کردن موهای سفید در خانه


معمولا موهای سفید به ویژه موهای ریز، کلفت و خاکستری که در اطراف شقیقه ها می رویند، در برابر رنگ مو مقاوم تر از سایر نواحی بوده و به سرعت رنگ خود را نیز از دست می دهند. اگر در آن دسته افرادی قرار دارید که موهای زبر و مقاون در برابر رنگ دارند، بهتر است پیش از رنگ کردن آن ها را نرم کنید. نرم کردن باعث می شود لایه های کوتیکول مو، رنگ را بهتر جذب خود کند.
موهایی که 80 تا 100 درصد سفید هستند، می توان ابتدا اکسیدان 20 یا 30 Vol را مستقیما روی موها گذاشته و پس از گذشت 7 دقیقه بشویید. سپس از رنگ یک درجه تیره تر از رنگ مورد نظر برای گذاشتن رنگ مو استفاده کنید. دلیل این کار هم این است که تار مو فاقد رنگدانه بوده و رنگی که می گذارید، روشن تر به نظر می رسد. می توان برای افزایش قدرت جذب موی سفید، مدت ماندن رنگ روی سر را به 45 دقیقه رساند.


موها را خوب آبکشی کنید


بعد از رنگ کردن مو در خانه باید موها را با آب ولرم آبکشی کنید. سعی کنید بلافاصله پس از مدت زمان مقرر، نسبت به شستشوی موها اقدام کنید. چون ماندن بیش از حد رنگ مو روی سر می تواند موجب ریزش مو شود. توصیه ما به شما این است که جهت جذب بهتر رنگ به ساقه مو، بهتر است تا 3 روز از شامپو استفاده نکنید. اگر می خواهید رنگ مو به خوبی روی موهای سرتان بنشیند نیز، بهتر است تا 3 روز قبل از رنگ کردن از نرم کننده استفاده نکنید.


تست قبل از رنگ کردن را جدی بگیرید


بعد از این که رنگ موی مورد نظر خود را انتخاب کردید، بهتر است آن را روی قسمت کوچکی از پوست خود تست کرده تا از عدم حساسیت به آن اطمینان کسب کنید. این آزمایش را می توانید روی قسمت کوچکی از گردن یا گوش انجام دهید تا بدین وسیله مطمئن شوید رنگ مورد نظر باعث قرمزی، حساسیت، تورم، التهاب و آلرژی نمی شود. اگر احساس کردید روی پوست خود هر یک از علائم ظاهر شده است، بلافاصله محل مورد نظر را بشویید و از گذاشتن آن رنگ مو اجتناب کنید.


علت رنگ نگرفتن مو چیست؟


شاید برای رنگ کردن مو طبق دستورالعمل های لازم عمل کرده باشید؛ اما پس از شستشو متوجه شوید که موها در برخی قسمت ها یا به طور کلی همه آن، رنگ نگرفته است. علت این امر به مقاومتی که مو از خود در برابر مواد شیمیایی نشان می دهد، بر می گردد. برخی موها مقاومت بیشتری نسبت به مواد شیمیایی دارند. حتی موهای خاکستری یا ضخیم نیز دارای مقاومت بیشتری بوده و دیرتر از سایر موها رنگ می گیرند.
برای رفع مشکل رنگ نگرفتن مو می توان قبل از رنگ کردن، موها را نرم کرد. برای این کار محصولاتی به نام Pre-Softening در بازار وجود ارند که با ترکیب اکسیدان 10 می توان مو را آماده پذیرش رنگ کرد. کافیست پرسافتنینگ را با اکسیدان 10 ترکیب کرده و قبل از رنگ کردن موها به مدت 10 تا 20 دقیقه روی مو قرار دهید. سپس ترکیب را شسته و موها را به خوبی خشک کنید تا موها آماده رنگ شدن شوند. توجه داشته باشید که رنگ مو را به هیچ وجه روی موهای خیس نگذارید؛ چون درصد رنگ گرفتن بسیار کاهش می یابد.

 

هر آن چه در مورد رنگ مو باید بدانیم


استفاده از حوله و پیش بند را فراموش نکنید


قبل از شروع رنگ کردن مو، اطراف خود را با حوله یا پیشبند بپوشانید؛ چون احتمال این که رنگ به اطراف گردن و گوش شما برخورد کند، بسیار است. این موضوع می تواند باعث بروز التهاب در نواحی مذکور و از بین رفتن رنگ لباس شود. پس با این حساب بهتر است از لباسی استفاده کنید که خراب شدن آن چندان برایتان حائز اهمیت نباشد. برای رنگ نگرفتن پوست اطراف صورت نیز می توان از یک کرم چرب یا وازلین استفاده کرد تا اگر پوست لک شد، به راحتی بتوان آن را از بین برد.


اگر پوستتان رنگ گرفت چه کار کنید؟


اگر فراموش کردید که پیش از رنگ کردن موها به پوست خود کرم یا وازلین بزنید، احتمال این که روی گوش، گردن و پیشانی تان لک بیفتد، بسیار است. در این شرایط می توانید از مقدار کمی دکلره ضعیف برای پاک کردن لک رنگ مو روی پوست استفاده کنید. علاوه بر این، محلول های رنگ در فروشگاه های لوازم آرایش نیز موجود هستند که به راحتی رنگ مو را از روی پوست پاک می کنند. اگر هیچ یک از این موارد را دم دست خود نداشتید، از خاکستر سیگار و وازلین نیز می توانید برای این کار استفاده کنید. البته بهترین راه حل آن است که قبل از رنگ کردن موها، نقاطی از پوست که در معرض رنگ مو هستند را وازلین یزنید.


مراقبت های بعد از رنگ کردن مو در منزل


اغلب افراد پس از رنگ کردن موها، ترس از آسیب دیدن به موهای خود را دارند که کاملا درست و به جا است. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها موجب آسیب به موها می شود؛ اما راهکارهای ساده ای وجود دارد که با به کار گیری آن ها می توانید سلامت مو را حتی در صورت رنگ کردن نیز تضمین کنید.

شستشو با آب سرد

شستشوی مو با آب داغ باعث می شود کوتیکول های لایه خارجی مو رطوبت خود را از دست بدهند و مو مجعد شود. شستشوی موها با آب سرد باعث افزایش رطوبت موها شده و وز آن را کنترل می کند. اگر قادر به شستشوی مو با آب سرد نیستید، می توانید بعد از شستشو با آب گرم، دوش آب سرد بگیرید.

استفاده از نرم کننده های باکیفیت

نرم کننده های مرغوب حاوی سیلیکون هستند که لایه محافظتی روی مو ایجاد کرده و از احتمال بروز آسیب، جلوگیری می کنند. علاوه بر این، مو را از آسیب وسایل گرمایشی مانند سشوار نیز محفوظ نگاه می دارد.

 

چگونگی مراقبت از موی رنگ شده

 

استفاده از ماسک طبیعی

نصف آووکادو رسیده را همراه با یک عدد موز در کاسه ای له کنید و 1 قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن بیفزایید. مواد ترکیب شده را به مدت یک ساعت روی موها قرار داده و سپس با شامپوی بدون سولفات شستشو دهید. بهتر است ماسک را روی تمامی ریشه و ساقه مو قرار دهید و این کار را هفته ای یک بار تکرار کنید.

مالیدن روغن به موها

برای روغن مالی کردن موها می توان از انواع روغن های زیتون، نارگیل یا جوجوبا استفاده کرد. ابتدا روغن مورد نظر را به مدت چند ثانیه گرم کنید و روی مغز سر به خوبی ماساژ دهید و تا نوک موها پیشروی کنید. اجازه دهید روغن به مدت 45 دقیقه روی موها بماند و سپس با استفاده از شامپوی بدون سولفات، شستشو دهید. این ماسک را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید تا موها به خوبی تغذیه و مرطوب شوند.

کاهش استفاده از وسایل گرمایشی

یکی از بهترین راه ها برای کاهش آسیب موهای رنگ شده این است که وسایل گرمایشی مانند اتوی مو و سشوار را یا به طور کلی کنار بگذارید یا کمتر استفاده کنید. استفاده بیش از حد این وسایل می تواند آسیب بسیاری به مو وارد کند. اگر مجبور به استفاده از سشوار شدید، توصیه می کنیم دکمه سرد آن را بزنید و دستگاه را با فاصله 15 سانتی متری از سر نگه دارید.

مراقبت از مو در استخر

کلر موجود در آب استخر، موها را بد رنگ و ضعیف می کند. به همین دلیل بهتر است پیش از رفتن به استخر کلاه بگذارید. همچنین می توانید مقداری روغن نارگیل به موها بزنید تا مانع از رسیدن کلر به موها شود.


با انجام نکاتی که در مقاله آموزش رنگ کردن مو در منزل به شما ارائه شد، تجربه خوبی از رنگ کردن موها در منزل کسب خواهید کرد. چنانچه نکته دیگری از رنگ کردن مو در منزل می دانستید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران از قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: