جمعه 19 دی 1399 - 16:43:50

آیا بابونه در رنگ‌کردن موی سر موثر است؟

رنگ کردن مو با بابونه

فواید بابونه در رنگ مو

آیا بابونه در رنگ کردن مو موثر است؟

فهرست مطالبی که در این مقاله خواهید خواد:

آشنایی با فرآیند رنگ کردن مو با بابونه

قدم اول رنگ کردن مو با بابونه

قدم دوم رنگ کردن مو

قدم سوم رنگ مو با بابونه

قدم نهایی رنگ کردن مو با بابونه 

 

 

آشنایی با فرایند رنگ‌کردن مو با بابونه و دستورالعمل آن:

   در فصل تابستان که هوا بسیار گرم بوده و رنگ‌های موجود در فضای اطراف‌مان روشن‌تر و جذاب‌تر می‌شوند، این حس در آدم القا می‌شود که رنگ موهای خود را متناسب با رنگ‌های موجود در اطراف‌ انتخاب کرده و تغییراتی در رنگ مو خود ایجاد کند. اما این تغییر رنگ برای افرادی که دارای موهای مشکی هستند به صورتی است که با دکلره‌کردن، به دنبال رنگ‌ قهوه‌ای عسلی یا آمبره کردن موهای خود هستند. من نیز به نوبه خود هیچ‌گاه از انجام این کار اجتناب نمی‌کنم چرا که به سبب داشتن آرایشگری توانمند، خیالم از این بابت راحت است که با انجام چند حرکت ساده می‌تواند از میزان آسیبی که دکلره کردن به موهای فر و مشکی من وارد می‌کند، بکاهد. ولی از زمانی که با چای بابونه آشنا شدم و فهمیدم که رنگ‌کردن مو با بابونه و روشن‌تر کردن آن به راحتی و بدون استفاده از هیچ ماده شیمیایی قابل انجام است، تصمیم گرفتم تا برای یک‌بار هم که شده آن را امتحان کنم.

   من همواره علاقمند به آرایش‌کردن و بهبود ظاهر خود هستم، در حال حاضر با وجود اینکه به تازگی رنگ موی خود را تغییر داده‌ام اما از رنگ موی خود راضی نبوده و به دنبال استفاده از رنگ موی جدیدی هستم، حس می‌کنم این روش بسیار جالب بوده و پر از ماجراجویی‌های فراوان باشد. قبلا دیده بودم که برخی از دوستانم با استفاده از آب‌لیمو، موهای خود را روشن‌تر کرده‌اند. اما باید توجه کرد حتی اگر در انجام این کار موفق بوده‌اند، اما موی هیچ یک از آنها به مانند موهای من کاملا مشکی‌رنگ نبوده است و این در به موفقیت رسیدن‌شان بسیار موثر بوده است. بابونه دارای سه فلاونوئید به‌نام‌های آپی‌ژن، کورستین و آزولن می‌باشد. آپی‌ژن یک ماده شیمیایی طبیعی است که در کاهش طول عمر سلول‌های سرطانی و نیز درخشان‌تر کردن مو (در هنگام ترکیب شدن با آزولن) موثر است. در طرف دیگر، کورستین ماده‌ای است که نقش روشن‌تر کردن موی سر را بر عهده دارد. همچنین عامل بازدارنده در برابر تیروزیناز می‌باشد. به عبارتی همان آنزیمی است که تولید ملانین که عامل تیره‌تر شدن رنگ پوست و مو می‌باشد را محدود می‌کند. وقتی این سه ماده در کنار هم قرار بگیرند و مرتبا به موهای سر اعمال شوند، به تدریج باعث روشن‌تر شدن موی سر می‌شوند. از آنجا که فرایند رنگ‌کردن موی سر من با بابونه در حدود 4 هفته به طول انجامید بهتر است تا با جزئیات این 4 هفته آشنا شوید:

 

تغییر فرم و رنگ مو

   باید اعتراف کنم که در ابتدای کار به نتیجه‌بخش بودن استفاده از بابونه و روشن‌تر شدن رنگ مو خود اعتقاد چندانی نداشتم و بسیار نسبت به این موضوع بدبین بودم. زمانی که برای روشن‌کردن موهای سر خود به سالن‌های آرایشی می‌رفتم؛ معمولا زمانی زیادی برای تغییر رنگ مو با وجود استفاده از مواد باکیفیت لازم بود. با این وجود از اینکه تنها با یک‌بار استفاده از آن مواد بتوانم به رنگ موی دلخواه خودم برسم هم اطمینان نداشتم. ولی مطمئن بودم با انجام این روش مشخص خواهد شد که رنگ‌کردن و روشن‌تر شدن مو با بابونه چقدر می‌تواند برای افرادی با موهای مشکی مثل خودم موثر واقع شده و نتیجه بخش باشد چرا که موهای خود را از سال 2014 تاکنون رنگ و یا دکلره نکرده‌ام. به غیر از تغییرات جزئی در بخش کوچکی از انتهای موهایم، باقی قسمت‌های موهای سر من دست نخورده می‌باشد. اما از آنجا که سلامتی موها بسیار برایم با ارزش است، سعی کردم این روش را تجربه کنم.

 

رنگ‌کردن مو با چای بابونه

با جستجویی که در وب‌سایت‌ها و دستورالعمل‌ها داشتم به این نتیجه رسیدم که برای انجام فرایند رنگ‌کردن مو با بابونه تنها نیاز به چند چای کیسه‌ای، آب و نیز صبوری در حین کار است. همچنین این کار را می‌توان با ساختن ماسکی به کمک ماست و بابونه انجام داد اما در اینکه بتوانم ماست را بر سر خود بمالم، تردید داشت. به طور کل برای انجام این کار نیاز به تهیه مواد زیر است:

  • چای 100% خالص بابونه
  • آب گرم
  • کاسه
  • بطری اسپری (اختیاری)
  • ماست (اختیاری)

هفته اول:

در تمامی دستورالعمل‌ها، میزان مواد مورد نیاز متفاوت بود اما همه آنها بر این موضوع اتفاق نظر داشتند که چای مورد نیاز این کار باید به‌صورت غلیظ تهیه شود. به همین منظور، دو فنجان آب جوش و 5 چای کیسه‌ای بابونه برای رسیدن به غلظت مورد نظر آماده کردم. آب جوش را در کاسه ریخته و سپس کیسه‌های چای را درون آن غوطه ور کردم. این حرکت تا زمان خنک شدن آب ادامه پیدا کرد. در حین آماده‌سازی آن، تلاش کردم موهایم را شسته و حالت دهم. اگرچه در بعضی از دستوراعمل‌ها ذکر شده بود که از حالت دادن موی خود اجتناب کنید. اما برای کنترل موهای فر خود در حین فرایند، لازم بود این کار انجام شود. پس از انجام این کار، موهای خود را در یک حوله سر جمع کردم.

برای شروع فرایند رنگ‌کردن مو با بابونه باید ابتدا حوله‌ای روی زمین پهن کرد و سپس کاسه حاوی آب و چای را روی آن قرار داد. در جایی خوانده‌بودم، استفاده از دارچین می‌تواند در روشن‌‌ترکردن موهایتان موثر باشد. متاسفانه دارچین را به محلول اضافه کردم و پس از هم زدن، موهای خود را به درون کاسه فرو بردم. موهایم را به مدت ده دقیقه در محلول نگه داشتم. در همین حین به کمک دستانم تلاش کردم تمامی قسمت‌های موهایم آغشته به محلول شود. در نهایت پس از خارج کردن مو از کاسه، مقداری روغن آرگان به موهایم مالیدم و به رختخواب رفتم. مقداری از محلول را نیز در یک بطری اسپری ریخته و هر شب و در ابتدای هر روز(به مقدار کم)، این کار را تکرار کردم.

 

آغشته کردن موهای سر به محلول تهیه شده

هفته دوم:

   اگر بخوام واقع بینانه راجع به فرایند توضیح دهم، باید بگویم که در هفته اول تغییر چندانی در رنگ موهایم صورت نگرفت. اما این موضوع قابل پیش‌بینی بود. برای همین این فرایند را با این امید که در پایان کار تغییرات چشم‌گیری حاصل گردد، تکرار کردم. اما تفاوتی که فرایند‌های جدید با قبلی داشت این بود که دیگر از دارچین در محلول استفاده نکردم. چرا که شستشوی موها و خارج کردن دارچین از روی سر، بسیار سخت خواهد بود. همچنین از 6 چای کیسه‌ای برای مرحله جدید استفاده کرده و نیز حجم آب داغ مصرفی را نیز کاهش دادم تا غلظت چای تهیه شده افزایش یابد. در این مدت هم سعی کردم از نور آفتاب در حین انجام مراحل کمک بگیرم اما متاسفانه هوا در این مدت یاری نکرد.

 

تهیه محلول جدید

هفته سوم:

   با وجود اینکه سه هفته از تکرار فرایند رنگ‌کردن موهایم با بابونه می‌گذرد، اما هنوز تغییر چندانی در رنگ مو حاصل نشده است تنها به نقل از یکی از همکارانم، موهایم بوی دل‌پذیری به خود گرفته است. موضوع دیگری که پس از سه هفته اتفاق افتاد آن بود که نه تنها موهایم به مانند قبل فر و خشک نمی‌شد بلکه لطیف‌تر هم شده بود. اما مطمئن نبودم این اتفاقات ناشی از انجام این مراحل بوده باشد. دلیلش هرچه که بود، من تصمیمی به تسلیم شدن نداشته و حتی خواستار استفاده از ماسک بابونه و ماستی بودم که قبل‌ها از استفاده از آن اجتناب می‌کردم. بدین منظور دو قاشق غذاخوری از ماست را با نصف فنجان چای بابونه مخلوط کردم تا در نهایت مخلوطی بسیار روان تهیه شود.

 

نتایج حاصل از رنگ‌کردن مو با بابونه پس از سه هفته

   برای اینکه نتیجه بهتری از رنگ‌کردن موهایم با بابونه بدست آید، از مقداری عسل استفاده کردم. چرا که در جایی خواندم عسل می‌تواند در روشن‌تر شدن رنگ مو و نیز ضخیم‌تر شدن ماسک مورد استفاده موثر باشد. پس از مخلوط کردن و آماده کردن همه چیز، موهای خود را در زیر دوش شسته و پس از آن ماسک را در بهترین حالت ممکن روی موهایم اعمال کردم. سپس از چند کیسه پلاستیکی به‌جای کلاه حمام استفاده کردم تا ماسک به مدت دو ساعت روی موهایم بماند.

آماده‌سازی ماسک

   به دلیل چکه کردن مداوم ماسک از روی سرم، مجبور شدم بیشتر این دو ساعت را در حمام سپری کنم. پس از اتمام دو ساعت، موها را شسته و سپس مقداری محلول بابونه روی موها اسپری کردم تا در نهایت پس از آن موهایم در هوا خشک شود.

 

 

اعمال ماسک روی سر

هفته چهارم:

   در این مدت بارها از ماسک موردنظر استفاده کردم اما در پایان هفته سوم نیز تغییراتی در میزان روشنایی رنگ موهایم به وجود نیامد. برای همین تصمیم گرفتم آن را کنار گذاشته و تنها به شستن مو با چای بابونه، اسپری کردن روزانه محلول روی موهایم و نیز قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، قناعت کنم. چرا که یکی از دوستانم توانست با کمک گرفتن از نور خورشید به نتیجه مطلوبی برسد اما مشکلی که وجود دارد آن است که من در کشور انگلیس زندگی می‌کنم و در اینجا نمی‌توان به خوبی از نور خورشید بهره ببرد چرا که در معدود روزهایی هوا آفتابی است.

 

عدم تغییر رنگ مو پس از استفاده از ماسک

قدم نهایی:

   با وجود تلاش‌های فراوان در رنگ‌کردن موی خود با بابونه، اما نتایج مطلوبی حاصل نشد. موهای من به مانند یک سیاهچاله عمل می‌کند و همه چیز را به خود جذب می‌کند بدون آنکه تغییری در آن حاصل شود. تمام افرادی که در این فرایند موفق بودند، دارای رنگ موی روشن‌تری نسبت به من بودند. شاید موهای من نیاز به یک محلول قوی‌تر برای تغییر رنگ داشته باشد اما ممکن است به سلامت موهایم آسیب بزند و یا اینکه سلامت موهای من با موهای دیگران متفاوت است. پس از گذشت چهار هفته به سالن آرایشی برای اصلاح کردن موهایم رفتم و در آنجا با آرایشگر خود راجع به رنگ‌کردن موهایم با بابونه صحبت کردم. او توضیح داد که هرچه مو تیره‌تر باشد، میزان ملانین موجود در آن بیشتر خواهد بود به همین دلیل کسانی که موهای روشن‌تری دارند، می‌توانند با محلول‌های ساده‌ای نظیر بابونه به نتیجه برسند اما موهای تیره‌تر نیازمند به انجام یک فرایند قوی‌تر می‌باشد. او گفت برخی از افراد برای انجام این کار از آب لیمو و یا روشن‌کننده‌های مو حاوی آب لیمو استفاده می‌کنند اما این‌ها به سبب اسیدیته بالایی که دارند، در درازمدت به موها آسیب می‌زنند. این امکان وجود داشت که شاید اگر از آب لیمو استفاده می‌کردم نتیجه‌ مطلوبی حاصل می‌شد اما به موها آسیب می‌رسید. همچنین اگر از دکلره کردن برای روشن‌کردن موها استفاده می‌کردم باعث می‌شد موهایم سریعتر خشک شده و مدام بشکند که این موضوع اصلا ایده خوبی نیست.

 

روشن‌کننده‌ مو حاوی آب لیمو

   پس از تجربه‌ای که در این 4 هفته بدست آمد، بسیار خوشحال هستم که از آب لیمو در حین فرایند رنگ کردن مو با بابونه استفاده نکردم و نیز از دکلره ‌کردن موهایم دوری کردم چرا که برخلاف انتظار، باعث آسیب رسیدن به موهایم می‌شد. اما صادقانه بگویم که موی سر بسیار حساس می‌باشد. من سعی کردم در این راه، راه‌حلی را بیابم تا بتوانم از یک راه سالم‌تر به جای دکلره‌کردن برای روشن‌تر کردن موهایم با کمترین میزان آسیب وارده استفاده کنم که متاسفانه به سبب تیرگی بالای موهایم این امکان فراهم نشد. من صمیمانه پیشنهاد می‌کنم که اگر موهای روشن‌تری نسبت به من دارید، این فرایند را بدون استفاده از آب لیمو انجام دهید چرا که شانس موفقیت شما بسیار بالا خواهد بود اما اگر رنگ موهایتان شبیه به موهای من است بهتر است از یک فرایند حرفه‌ای تر برای انجام آن استفاده کنید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: