یکشنبه 12 خرداد 1398 - 08:16:00

هر آنچه قبل از تاتو بدن باید بدانید

عوارض تاتو بدن چیست؟

روش های پاک کردن تاتو بدن

 

همه چیز درباره تاتو بدن

 

این روزها افراد زیادی را می بینیم که بدون توجه به عوارض تاتو بدن نسبت به انجام آن اقدام می کنند. این کار هم تنها مختص به آقایان نیست؛ بلکه خانم ها و حتی دختر خانم های بسیاری وجود دارند که بدن خود را تاتو می کنند. اگر شما قصد تاتو بدن را دارید، پیشنهاد می کنیم ادامه این مطلب را از دست ندهید. پس از مطالعه مقاله هر آنچه قبل از تاتو بدن باید بدانید، تصمیم درست تری درباره آن خواهید گرفت.


تاتو چیست؟


قرار گرفتن مواد رنگی با منشأ خارجی زیر پوست که باعث تغییراتی در رنگ پوست و ایجاد اشکال مختلف می شود را تاتو یا خالکوبی می گوییم. تاتو را می توان در هر نقطه ای از بدن اعمال کرد که البته عوارض خاص خود را نیز در پی خواهد داشت.


تاریخچه تاتو بدن


تاتو از کشور تاهیتی واقع در اقیانوس آرام نشأت گرفته و به زبان لاتین tatu نوشته می شود. ترجمه این کلمه تاهیتی، علامت گذاری چیزی است. برخی داشنمندان و محققان بر این عقیده هستند که تاتو از 12 هزار سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. تاتو کردن در بین بسیاری افراد و ملیت ها امری پذیرفته شده بوده و در بین بسیاری دیگر نکوهیده می شود. اما تاریخ نشان داده که این کار از گذشتگان بسیار دور رواج داشته و مردم سرتاسر دنیا برای نشان دادن باور، فرهنگ و یا هدف خاصی از تاتو استفاده می کرده اند.
در گینه نو از تاتو های پیچ در پیچ بر روی صورت زنان استفاده می شود تا اصالت آن ها نشان داده شود. روحانیان کمبوجیه روی سینه های خود را تاتو می کنند و در ژاپن طرح های مختلفی بر روی بدن کشیده می شود تا نشان داده شود آن فرد جزو کدام باندهای خرابکاری است. در سال 1991 در کوه های آلپ مرد یخی کشف شد که بدن پوشیده از تاتو داشت و خود نشان دهنده قدمت این کار است.

 

تاریخچه تاتو بدن

 

ساختار رنگ تاتو بدن در گذشته و حال


در گذشته برای تاتو کردن سطح پوست را بریده و جوهر را روی زخم می مالیدند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، شاهد پیشرفت دستگاه های تاتو نیز بوده و برای این کار از دستگاهی استفاده می شود که در هر دقیقه سوزن را 150 بار وارد بدن کرده و این پروسه را سرعت می بخشد.
برای این کار نیز از رنگ های مصنوعی که غالبا از کربن یا تیتانیوم دی اکسید تشکیل شده است، استفاده می شود. کربن برای تاتوهای به رنگ مشکی و تیتانیوم دی اکسید برای تاتوهای رنگی به کار می روند. به طور کلی جوهر تاتو شامل دو ترکیب اصلی می شود؛ یکی رنگ دانه تاتو و دیگری محلولی که این رنگ دانه در آن حل شده و قرار دادن آن در پوست را ساده تر می کند. معمولا این ماده دوم آب یا الکل است.

 

نحوه انجام تاتو بدن به چه صورت است؟


مهمترین وسیله و ابزاری که با آن تاتو انجام میشود دستگاه تاتو میباشد، بنابراین باید شناخت کافی و نحوه تنظیم آن را قبل از هر چیزی بیاموزید.
دستگاه کویل یا مگنتی یکی از پر کاربرد ترین دستگاه های تاتو میباشد که بیشتر برای لاینینگ و خط انداختن از آن استفاده میشود و دارای تنوع در برند های مختلف نیست و در تمامی موارد دارای تنظیمات و استاندارد های یکسان میباشد.
دستگاه روتاری بیشتر جهت سایه زدن مورد استفاده قرار گرفته، قدرت کمتر، صدای کمتر، وزن کمتر و هزینه بیشتری نسبت به دستگاه های کویل دارد.
کار اصلی دستگاه های تاتو جلو و عقب کردن سوزن تتو میباشد تا رنگ را بین لایه اول و دوم پوست بکارد.
همان طور که می دانید، پوست یکی از بزرگ ترین ارگان های بدن بوده که از چند لایه تشکیل می شود. سطح خارجی پوست، اپیدرم نام داشته و سطح داخلی آن درمیس نام دارد. در این قسمت سلول های چربی پوست وجود داشته و از بدن محافظت می کنند. جوهر تاتو نیز به همین قسمت وارد شده و باقی می ماند.
از آن جایی که این سطح زیرین با سلول های عصبی زیادی درگیر است، پیغام درد به مغز فرستاده شده و فرد درد بیشتری متحمل می شود. علت قرار دادن این جوهر تاتو در این قسمت این است که این قسمت مانند سطح رویی آن، خود را ترمیم نمی کند و به همین دلیل نیز رنگ دانه های تاتو بدن در این قسمت ثابت می مانند. این موضوع باعث بروز درد و خونریزی حین انجام تاتو بدن می شود. البته درد در قسمت های مختلف بدن متفاوت بوده و در برخی از قسمت ها درد تاتو بیشتر از بقیه قسمت هاست. البته آستانه تحمل درد هم برای هر فرد متفاوت است.  به علاه نوشیدن آب از یک یا دو روز قبل از تاتو کردن پوست را آبرسانی کرده و باعث می شود که این پروسه درد کمتری داشته باشد.

 

ساختار رنگ تاتو به چه صورت است؟

 

 

نکاتی که پیش از انجام تاتو باید رعایت کنید


تاتو یک تکنیک بسیار حساس است که باید با دقت و بهداشت بالایی انجام شود. در ادامه نکاتی را به شما خواهیم گفت که رعایت آن ها پیش از انجام تاتو بدن الزامی است.

عدم مراجعه نزد افراد آماتور

برای انجام تاتو بدن نزد فردی که هیچ تخصص و مدرک پزشکی ندارد و با استفاده از جوهر، شارکول یا حتی خاکستر و یک تیغ نوک تیز، روی پوست شما خال می کوبد، نروید. در صورتی که تاتو را با مواد غیر بهداشتی و در محیط نامناسب انجام دهید، احتمال بروز عفونت یا انتقال بیماری ها بسیار بالا است.

رعایت بهداشت به صورت تمام و کمال

از آن جایی که پوست مانند سد دفاعی است، زمانی که سوراخ می شود تا مواد به زیر سطح آن نفوذ پیدا کند، احتمال انتقال بیماری و میکروب ها را افزایش می دهد. رعایت بهداشت در زمان انجام تاتو بدن بسیار حائز اهمیت است و محیط باید کاملا استریل شده باشد. محلی که در آن تاتو انجام می شود نیز حتما باید دارای پروانه بهداشتی و مدرک معتبر باشد. علاوه بر این، وسایلی که به کار می روند نیز باید یکبار مصرف و استریل شده باشند.

به بیماری ها و قرص های مصرفی خود دقت کنید

24 ساعت پیش از انجام تاتو، از مصرف داروهای ضد انعقاد خون و آسپیرین خودداری کنید. اگر به بیماری های عفونی یا حتی سرماخوردگی دچار هستید، بهتر است تاتو بدن را به تعویق بیندازید. پس از انجام خالکوبی، اقدامات لازم مانند مصرف آنتی بیوتیک را حتما انجام دهید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.

مراقبت وجود حساسیت در بدن خود باشید

برخی افراد به رنگ و مواد به کار رفته در تاتو بدن حساسیت دارند و احتمال بروز آلرژی خفیف یا شدید در آن ها وجود دارد. یکی از ساده ترین واکنش های پوستی، حساسیت های موضعی است که معمولا پس از چند روز خود به خود از بین می روند. تحقیقات صورت گرفته نشان از آن دارند که مواد به کار رفته در رنگ تاتو قرمز، بیش از سایر رنگ ها حساسیت زا هستند. در برخی موقع هم احتمال وجود حساسیت به فلز دستگاه تاتو بدن نیز وجود دارد.

اطلاع از خطرات تاتو بدن

پیش از آن که نسبت به تاتو بدن اقدام کنید، خطرات این زمینه را به خوبی مطالعه کنید. برخی افراد با خود فکر می کنند که می توان برای کاهش خطرات تاتو بدن، تاتوی موقت انجام داد. این در حالی است که تاتوی موقت نیز خالی از احتمال بروز حساسیت و عفونت نیست. اگر قصد انجام تاتوی موقت را دارید، هیچ گاه از رنگ های موسوم به حنای سیاه و حنای آبی استفاده نکنید. به گزارش سازمان FDA، حنای طبیعی به عنوان رنگ دهنده سر بی ضرر است؛ اما به عنوان رنگ تاتو می تواند احتمال ایجاد حساسیت و آلرژی را به دنبال داشته باشد.

 

نحوه انجام تاتو بدن

 

عوارض تاتو بدن چیست؟


یکی از بارزترین عوارض تاتو بدن، سوزن های به کار رفته در دستگاه است که تزریق آن در زیر پوست، درد و خونریزی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، در صورتی که از سوزن های یکبار مصرف استفاده نشود، احتمال انتقال بیماری های مزمن و گاها غیر قابل درمان مانند ایدز و هپاتیت را به همراه خواهد داشت. پس از انجام تاتو نیز در صورت عدم رعایت بهداشت فردی، احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک وجود دارد. در ادامه به بیان چند مورد از مهم ترین عوارض این تکنیک خواهیم پرداخت.

احتمال وجود آلودگی های خونی

اگر تجهیزاتی که برای تاتو مورد استفاده قرار می دهید یکبار مصرف نباشد و خون فرد بیمار در آن وجود داشته باشد، شما در معرض بیماری های خطرناک خونی همچون هپاتیت نوع سی، هپاتیت نوع بی، سل و ایدز خواهید بود.

احتمال بروز اختلالات پوستی

احتمال ایجاد برآمدگی ها در اطراف جوهر تاتو بدن، به خصوص اگر رنگ به کار رفته قرمز باشد، بسیار است. علاوه بر این، احتمال ایجاد زخم و التهابات شدید نیز بسیار بالا خواهد بود.

احتمال بروز عفونت های پوستی

تاتو بدن می تواند منجر به بروز عفونت های باکتریایی موضعی شود. از جمله نشانه های این عارضه می توان به قرمزی، حرارت، تورم و خشکی که مانند چرک باشد، اشاره کرد.

 

انواع دیگر تاتو

 

انجام تاتو یکی از روش های آرایش دائمی، تزئین و ... است؛ اما اگر بخواهیم با دید دیگری به این منظر نگاه کنیم، کارآمدترین راهکار برای پوشاندن و از بین بردن نقایص مختلفی همچون مادرزادی یا اکتسابی محسوب می شود. از جمله انواع مختلف تاتو می توان به تاتوی لب، تاتوی ابرو و تاتوی چشم اشاره کرد که در ادامه به تفصیل راجع به هر یک توضیح خواهیم داد.

تاتو لب

برای افرادی که به طور مادرزادی یا اکتسابی، خط لب خود را از دست داده اند، به طور مثال در افراد لب شکری، پس از درمان اصلی می توان از تاتو کردن برای ترمیم خط لب استفاده کرد.

تاتو ابرو

تاتوی ابرو نیز می تواند به عنوان درمان مفید برای افرادی که بنا به دلایل مختلفی ابروی خود را از دست داده اند، مفید واقع شود. افرادی که تحت شیمی درمانی ابروی خود را از دست داده اند، نمونه بارزی از این مورد هستند که تاتوی ابرو به کارشان می آید.

تاتو چشم

جهت رفع نواقصی همچون آسیب، جراحت و افتادگی چشم، بهترین روش استفاده از تاتوی چشم است.

 

 

چگونه می توان تاتو را پاک کرد؟


احتمال این که فرد پس از انجام تاتو بخواهد بنا به دلایلی همچون عدم رضایت، مشکل استخدام و تغییر مد، نسبت به پاک کردن تاتوی خود اقدام کند، بسیار است. به همین دلیل، بهتر است پیش از انجام تاتو بدن همه جوانب را در نظر بگیرد و همچنین این نکته را در نظر داشته باشد که هزینه پاک کردن تاتو از انجام آن به مراتب بالاتر است. اما باز هم اگر به هر دلیلی تصمیم گرفتید که تاتوی خود را پاک کنید، این کار از طریق روش های زیر امکان پذیر است.

پاک کردن تاتو به روش موضعی

محلول ها و کرم های زیادی در بازار موجود هستند که ادعا دارند قادر به پاکسازی تاتو می باشند؛ اما هیچ گونه اثباتی بر این ادعا وجود ندارد. در واقع این کرم ها نمی توانند به لایه ای از پوست که جوهر در آن نفوذ کرده، راه یابند و آن را از بین ببرند. با این حال، برخی مطالعات نشان از آن دارند که استفاده مداوم 30 روزه از برخی مارک های معتبر به مرور موجب کمرنگ شدن رنگدانه های تاتو می شوند. مواد موضعی دیگری نیز وجود دارند که قادر به کمرنگ کردن رنگدانه های تاتو هستند؛ اما شرط به ثمر رسیدن آن این است که کمتر از 6 ماه از انجام تاتو نگذشته باشد.

پاک کردن تاتو بدون لیزر

این کار دقیقا همانند انجام تاتو با نفوذ به عمق پوست انجام می شود؛ با این تفاوت که این بار به جای جوهر، یک ترکیب حذف کننده جوهر مانند نمک یا اسید گلیکولیک وارد پوست می شود. معمولا زمانی از این روش استفاده می شود که دسترسی به لیزر امکان پذیر نیست یا مولکول های جوهر پوست بسیار بزرگ هستند. از عوارض این روش، می توان به صدمه اپیدرم پوست، بجا ماندن جای زخم و طولانی بودن دوره درمان نسبت به لیزر اشاره کرد.


پاک کردن تاتو با لیزر

لیزر یکی از محبوب ترین روش های پاکسازی تاتو در سرتاسر جهان است. البته بهتر است تاتوهایی که عمر آن ها کمتر از 6 ماه است را با لیزر از بین نبرید. به دلیل آن که تاباندن لیزر به تاتوهای جدید، موجب تمرکز بیشتر جوهر در پوست شده و نیاز به برگزاری جلسات متعددی خواهد بود. البته مواد تاتو نسبت به مواد آرایش دائم، اثرات کمتری از خود به جای می گذارند.

 

روش های پاک کردن تاتو بدن


در مطلب هر آنچه قبل از تاتو بدن باید بدانید، به بررسی روش های انجام تاتو، روش های پاک کردن، مراقبت های قبل و بعد از انجام تاتو پرداختیم که امیدواریم مورد پسند واقع شوند. چنانچه هر گونه سوالی در این مورد دارید، برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

عالی بود و مفید❤❤
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: