یکشنبه 28 شهریور 1400 - 16:05:19

هر آنچه در مورد اسکالپ سر – میکرواسکالپ باید بدانید

 

درمان ریزش مو و طاسی سر با میکروپیگمنتیشن پوست سر

مقایسه میکرواسکالپ با سایر روش های درمان ریزش مو

 

همه چیز درباره اسکالپ سر

 


محققان طی مطالعات خود به این نتیجه دست یافتند که 42 درصد از مردان بین 18 تا 49 سال از مشکل ریزش مو رنج می برند. درست است که ریزش مو با افزایش سن بیشتر می شود؛ اما ممکن است برای برخی از مردان زودتر از موعد رخ می دهد. روش های بسیاری برای درمان ریزش مو وجود دارد. از داروهایی نظیر مینوکسیدیل گرفته تا کاشت مو؛ اما سریع ترین روش درمان ریزش مو و طاسی سر، میکرو اسکالپ است. اسکالپ یا میکروپیگمنتیشن پوست سر که با نام تخصصی SMP نیز مشهور است، موهای باقی مانده را ضخیم کرده و طاسی سر را به خوبی می پوشاند. همچنین برای پوشاندن جای انواع زخم و جای جراحی نیز کاربرد دارد. در این مطلب از سایت رژلب قصد داریم نگاهی دقیق تر به روش میکروپیگمنتیشن پوست سر، جوانب مثبت و منفی آن و همچنین مقایسه آن با سایر روش های درمان ریزش مو بپردازیم. با ما همراه باشید.


علت ریزش مو چیست؟


ریزش مو به علل مختلفی پدید می آید که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

ژنتیک

اگر موهای خود را با سرعتی بیش از حد معمول از دست می دهید، ممکن است علت آن ژنتیک باشد. یعنی اگر پدر، پدربزرگ و ... شما از ریزش مو و طاسی سر رنج می برده اند، احتمالا شما نیز این ویژگی را در DNA خود به ارث خواهید برد.

هورمون ها

افرادی که مستعد ابتلا به ریزش مو هستند، دارای هورمونی در بدن خود می باشند که فولیکول های مو را خرد می کند. این هورمون با نام هیدروتستوسترون شناخته شده و تا زمانی که رشد مو متوقف شود به فعالیت خود ادامه می دهد.

سن

معمولا با افزایش سن، سرعت رشد موها کندتر و کندتر می شود.

عوامل دیگر

سیگار کشیدن، مصرف بی روسه الکل، داروهای خاص و رژیم غذایی ضعیف می تواند در ریزش مو تاثیر بسزایی داشته باشند.

 

میکروپیگمنتیشن پوست سر چیست و چه کاربردی دارد؟


نگاهی دقیق تر به میکروپیگمنتیشن پوست سر


میکروپیگمنتیشن پوست سر فرآیندی است که طی آن، از میکرونیدل ها برای تاتو کردن رنگدانه در پوست سر استفاده می شود. این روش باعث ایجاد فولیکول های ریز مو روی سطح پوست شده و نواحی خالی از مو را به خوبی پوشش می دهد. علاوه بر این، ضمن تقویت و اضافه کردن تراکم به مناطق نازک، فولیکول های موی طبیعی را نیز گسترش می دهد. SMP برای افرادی که موهای نازک دارند نیز مناسب می باشد.


اسکالپ سر چگونه انجام می شود؟


درمان ریزش مو به روش اسکالپ سر معمولا طی سه جلسه جداگانه تقسیم می شوند. البته تعداد جلسات با توجه به میزان ریزش مو، سبک اسکالپ و سایر عوامل متفاوت است. طی مراحل درمانی، از سوزن های میکرو برای انتقال رنگدانه در زیر پوست استفاده می شود که کاملا تخصصی بوده و توسط تکنسین های آموزش دیده انجام می شود. ایجاد هزاران نقطه رنگی که زیر لایه پوستی تزریق می شوند، باعث می شود این گونه به نظر برسد که موها پرپشت هستند. معمولا قبل از انجام میکرو اسکالپ، جلسه ای به مشاوره پیرامون خط رویش مو، میزان تراکم موها و رنگ جوهر اختصاص داده می شود.
معمولا با ایجاد هر نقطه، یک زخم ریز نیز ایجاد می شود. زمانی که زخم در حال بهبودی است، مقداری از رنگدانه کاشته شد در لایه زیرین پوست را نیز با خود درگیر کرده و از بین می برد. علاوه بر این، سیستم ایمنی به رنگدانه ها حمله کرده و منجر به کوچک شدن آن ها می شود. به همین دلایل است که بلافاصله پس از انجام میکرو اسکالپ، رنگ آن کمی محو به نظر می رسد و نیاز به جلساتی برای ترمیم خواهد داشت. معمولا پس از یک یا دو جلسه ترمیم اسکالپ سر، سایه مورد نظر برای رنگدانه ها حاصل می شود. در جلسات ترمیم اسکالپ از سایه های مختلف رنگدانه استفاده می شود تا برخی از رسوبات رنگدانه ها از بقیه متمایز شوند. رنگدانه های سبک تر معمولا در اولین جلسه مورد استفاده قرار می گیرند؛ در حالی که در جلسات بعدی، سایه های تیره تر بیشتر استفاده می شوند.

 

انجام میکرواسکالپ چقدر طول می کشد؟


طول درمان در افراد مختلف متفاوت است و معمولا بین 3 تا 5 ساعت به طول می انجامد. در جلسات بعدی درمان، این زمان بسیار کاهش یافته و بین 1 تا 2 ساعت کار می برد.


میکرو اسکالپ از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفت؟


در حالی که شواهد و مدارکی دال بر این که میکرو اسکالپ از سال 1970 مورد استفاده قرار می گرفت در دسترس است، اما این گونه به نظر می رسد که این روش برای اولین بار در سال 2002 جهت درمان عمومی معرفی شد و در سال 2006 مورد استفاده قرار گرفت.


کاربردهای میکرو اسکالپ سر چیست؟


کاربردهای مختلفی برای میکروپیگمنتیشن پوست سر وجود دارد و تنها به درمان ریزش مو محدود نمی شود. از این روش می توان برای پنهان کردن جای جراحی و زخم، لکه های ناشی از تروما پوست نیز استفاده کرد.


آیا انجام اسکالپ سر با درد همراه است؟


اکثر بیماران در مراحل اولیه انجام میکروپیگمنتیشن سر احساس ناراحتی و درد خفیفی دارند. اما معمولا این درد در مراحل بعدی درمان بسیار کاهش می یابد. برخی از مناطق پوست سر نسبت به سایر نواحی دارای اعصاب بیشتر هستند و مسلم است که انجام تاتو روی آن با درد بیشتری همراه خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که انجام اسکالپ سر نسبت به خالکوبی یا کاشت مو درد کمتری خواهد داشت. برای مهار درد ناشی از اسکالپ سر از بی حسی مخصوص استفاده می کنند.

 

تصویر قبل و بعد از اسکالپ


مدت زمان بهبودی میکرواسکالپ چقدر است؟


انجام اسکالپ سر نیاز به دوره ریکاوری نداشته و شخص می تواند از فردای همان روز کارهای روزمره خود را از سر بگیرد. اگر چه ممکن است یک قرمزی جزئی روی پوست سر پدید بیاید که آن هم 24 الی 48 ساعت بعد به کلی ناپدید خواهد شد.


آیا اسکالپ سر عوارض جانبی دارد؟


میکروپیگمنتیشن پوست سر اگر در مرکز فوق تخصصی و نزد افراد دوره دیده انجام شود، عوارض چندانی نخواهد داشت. البته به خاطر داشته باشید که پس از هر بار تزریق ممکن است نواحی از سر قرمز شود و طی چند روز بهبود یابد. علاوه بر این، با بهبود زخم های ناشی از فرو کردن سوزن در زیر پوست، مقداری از رنگدانه ها نیز از بین می روند که طبیعی بوده و با چند جلسه ترمیم قابل حل می باشد.


آیا SMP فقط برای آقایان است؟


میکروپیگمنتیشن پوست سر در درمان ریزش مو و طاسی سر آقایان و خانم ها موثر است. زنان نیز مانند مردان ممکن است به ریزش مو دچار شوند که معمولا از عواملی نظیر استرس، زایمان، جراحی و ... ناشی می شود. این روش می تواند جایگزین خوبی برای سایر درمان ها باشد.

 

مراقبت های بعد از اسکالپ سر چگونه است؟


معمولا تا سه روز پس از انجام اسکالپ سر باید از انجام فعالیت هایی که منجر به تعریق زیاد می شوند، خودداری کرد. شستشو و استفاده از شامپو نیز تا سه روز مجاز نمی باشد. آقایانی که تمایل دارند موهای خود را کاملا از ته بتراشند، از روز چهارم به بعد در صورتی که زخمی روی سر وجود نداشت، می توانند این کار را انجام دهند. با رعایت کلیه نکات می توان ماندگاری میکرو اسکالپ را چهار تا شش سال افزایش داد.


هزینه میکروپیگمنتیشن پوست سر چقدر است؟


هزینه اسکالپ سر به عوامل بسیاری بستگی دارد. از جمله این که برای انجام آن به کدام کلینیک و کدام منطقه مراجعه می کنید. نوع و میزان تراکم SMP نیز در تعیین هزینه موثر است. معمولا هزینه دقیق اسکالپ سر پس از جلسه مشاوره تعیین می شود.

 

آیا نتایج اسکالپ سر همیشه مثبت هستند؟


کیفیت انجام میکروپیگمنتیشن پوست سر از یک شرکت به شرکت دیگر متفاوت استو مهارت و تجربه پزشک و همچنین متریال مورد استفاده تاثیر بسزایی در این امر دارند. در حالی که اکثریت درمان ها نتایج عالی دارند، اما ممکن است در این بین نتایج ضعیف نیز حاصل شود. به همین دلیل بسایر حائز اهمیت است که پیش از انجام اسکالپ سر، تحقیقات لازم را به عمل آورید.


معایب SMP


- دقیقا مانند خالکوبی، SMP تا مدت زمان زیادی روی پوست باقی خواهد ماند و برای پاک کردن آن راهی جز استفاده از لیزر درمانی وجود ندارد.
- قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می تواند منجر به محو شدن پیگمنت ها شود. به همین دلیل باید از ضد آفتاب و کلاه جهت جلوگیری از این عارضه استفاده کرد.
- مردان برای بهبود ظاهر خود باید موهای خود را بسیار کوتاه نگه دارند که اصطلاحا به این روش اسکالپ ورزشی نیز گفته می شود.


مقایسه میکروپیگمنتیشن پوست سر با سایر روش های درمان ریزش مو


میکروپیگمنتیشن پوست سر از جدیدترین روش های درمان طاسی سر است. از گذشته تاکنون روش های مختلفی برای این عارضه وجود داشته است که ما در این مطلب قصد داریم به معرفی و مقایسه آن ها بپردازیم.

تاثیر ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو

ماینوکسیدیل یک نوع دارو برای درمان ریزش مو است که بدون نسخه هم خریداری می شود. این دارو به صورت مایع یا فوم بوده و روش مصرف آن به این صورت است که دو بار در روز روی سر مالیده شود. ماینوکسیدیل موجب گسترده شدن عروق خونی شده و اکسیژن، خون و مواد مغذی اضافی را در فولیکول های مو جریان می دهد. از این رو منجر به تحریک فولیکول های مو شده و رشد مو را افزایش می دهد.

 

ماینوکسیدیل و فین پشیا، داروهای مفید در درمان ریزش مو

 

نقاط مثبت ماینوکسیدیل

بزرگترین مزیت این دارو، خرید آسان و بدون نیاز به تهیه نسخه می باشد. همچنین، مصرف ماینوکسیدیل پس از کاشت مو نیز بسیار مفید است؛ چرا که موجب تقویت ریشه مو می شود.

نقاط منفی ماینوکسیدیل

بیمار با مصرف ماینوکسیدیل، بلافاصله نتایج مورد نظر خود را دریافت نمی کنند. حتی ممکن است در ابتدا با ریزش مو نیز مواجه شوند. چون فولیکول های جدید مو با رشد خود موجب بیرون آوردن موهای قدیمی می شوند. اما فرآیند افزایش رشد موها پس از این بازه زمانی رخ خواهد داد. نکته دیگر، موارد منع مصرف برای خانم ها می باشد. فقط محلول 2 درصد از این دارو برای خانم ها مجاز می باشد. محلول قوی تر ممکن است خانم ها را در معرض خطر ابتلا به فشار خون و رشد ناخواسته موها در سایر نقاط بدن مواجه نماید.

تاثیر فین استراید یا فین پشیا در رشد موها

این قرص فقط با تجویز پزشک و برای آقایان در دسترس قرار می گیرد. مصرف آن هم به صورت یکبار در روز می باشد. قرص فین پشیا با کاهش میزان هورمون دی هیدروتستوسترن، موجب کاهش چشمگیر ریزش مو خواهد شد.

نقاط مثبت فین پشیا

مصرف آسان این دارو یکی از مزایا می باشد. در کند و متوقف کردن هورمون ریزش مو بسیار موثر واقع می شود.

نقاط منفی فین پشیا

فیناستراید دارای عوارض جدی است که از جمله آن ها می توان به افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، کاهش میل جنسی و عملکرد جنسی اشاره کرد. زنانی که قصد بارداری دارند یا باردار و شیرده هستند نباید اصلا به این قرص حتی دست بزنند. چرا که احتمال آسیب به جنین یا کودک در آنها بسیار است.

جراحی کاشت مو

در روند جراحی مو، لایه هایی از مو را روی نواحی از سر که دچار طاسی شده است، پیوند می زنند. در این فرآیند معمولا سوراخ ها یا شکاف هایی را در سطح پوست ایجاد می کنند و پوست نواحی از سر که دارای مو بود را با سوزن وارد آن می کنند. این روش معمولا بین چهار تا هشت ساعت به طول می انجامد.

نقاط مثبت کاشت مو

این روش دارای ماندگاری بالایی بوده و نیازی به ترمیم ندارد. همچنین، منجر به رشد مجدد موها نیز خواهد شد.

نقاط منفی کاشت مو

کاشت مو معمولا هزینه گزافی داشته و نیاز به دوره نقاهت زیادی دارد. برخی بیماران پس از عمل کاشت ناخن دچار خارش، برآمدگی و سوزش می شوند.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: