دوشنبه 06 شهریور 1402 - 16:41:53

درمان فوری جوش سرسیاه

 

از بین بردن جوش های سرسیاه 

چگونه جوش سر سیاه را از بین ببریم؟

 

 

 

 

 

جوش سرسیاه

تا بحال دیده اید که برخی از قسمت های پوست، نسبت به قسمت های دیگر، رنگ تیره تری دارد. این دو رنگ شدن پوست، صورت ما را نا زیبا می کند و باعث می شود، بخواهیم با کرمهای مختلف این عیب را بپوشانیم. به نظر شما، علت این موضوع چیست؟ یکی از علل دو رنگ شدن پوست صورت ما، جوش های سرسیاه است. جوش سرسیاه که رنگی تیره دارد، صورت ما را نازیبا می کند؛ به همین علت، اغلب کسانی که جوش سرسیاه دارند به دنبال روش هایی برای درمان هستند. امّا متاسفانه بسیاری از مواد موجود در بازار جوش سرسیاه را به خوبی از بین نمیبرد و همیشه اثراتی از آن روی پوست باقی می ماند. به همین دلیل در این مقاله از سایت آرایشی رژلب ما می خواهیم درمان فوری جوش سرسیاه را با ارائه روش های مختلف برایتان بازگو کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

 

تخلیه جوش سرسیاه

 

 

 

 

جوش سرسیاه چیست؟

جوش سرسیاه، دانه ای است سیاه رنگ که در اثر مسدود شدن مسیر فولیکول مو، سبوم پوست یا آلودگی پدید می آید. در حقیقت جوش سرسیاه، نوعی آکنه است که میتواند در سراسر سطح بدن ظاهر شود. اکثر اوقات جوش سرسیاه، روی صورت علی الخصوص روی بینی ظاهر میشود، امّا جوش سرسیاه در گوش و نقاط دیگری مثل شانه، پشت و کمر، سینه و دست هم ممکن است بوجود آید. همانطور که ذکر شد وقتی منافذ پوست به هر وسیله ای بسته شود و راه تنفسی برای پوست باقی نماند، هر کدام از منافذ پوست میتواند، محلی برای رشد جوش سر سیاه شود. اصولاً منافذ پوست یا دارای مو هستند یا چربی. این منافذ از سبوم و روغن طبیعی که برای صاف و نرم نگه داشتن پوست، تولید میشود پر شده اند. افزایش سبوم و پوست مرده میتواند منجر به ایجاد برجستگی روی صورت شود و در رأس این دایره باکتری و پوست های مرده جمع میشود. علت سیاه بودن سر این جوش، برخورد ملانین پوست با اکسیژن اکسید شده آن است. اگر سبوم پوست با هوا ترکیب نشود این جوش در رنگ های دیگری از خاکستری تا زرد ظاهر میشود. این اتفاق به شکل تک دانه ای و جوش تکی یا مجموعه جوش ایجاد میشود. جوش ها میتوانند سر باز یا سر بسته باشند. در جوش سرسیاه، روی جوش باز است به این معنی که جریان هوا بین منفذ پوست و سطح جوش برقرار است. برخلاف جوش های چرکی، جوش سرسیاه دردناک نیست و دلیل این امر میزان کمتر عفونت و میکروب جمع شده درون این نوع جوش است.

 

 علت پدید آمدن جوش سرسیاه 

 

جوشهای سر سیاه اساساً آن دسته از جوشهایی هستند، که زیر لایه های پوست نیستند؛ بعبارتی فقط روی سطح پوست ظاهر می شوند. به علاوه، از آنجا که آنها در معرض هوا هستند، خاک و گرد و غبار، باعث سیاه شدن رنگ آنها می شود. افرادی که پوست خود را عمیق تر چرب می کنند، احتمال بیشتری دارد که جوش سرسیاه با منافذ بزرگتر سراغشان بیاید. دلیل اصلی این مشکل، عدم مراقبت درست از پوست است. همچنین، علت بروز جوش سر سیاه می تواند، بخاطر مسائلی مانند:

 

  تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی، یکی از مهمترین دلایل ایجاد جوش سرسیاه است. تغییرات هورمونی، میتواند میزان تولید سبوم و چربی پوست را بیشتر کند و همین امر موجب بوجود آمدن انواع جوش، از جمله جوش سرسیاه است. در دوران بلوغ که تغییرات هورمونی زیادی در بدن رخ میدهد، جوش غرور جوانی و جوش های ریز و درشت در بدن و صورت ظاهر میشود که علت اصلی آن، همین تغییر در فرایند یاخته های هورمونی است که با گذر از دوره بلوغ، همه چیز به حالت عادی باز میگردد. البته پس از دوران نوجوانی نیز ممکن است، تغییرات و مشکلات هورمونی در بدن ایجاد شود که اثرات آن را با ظهور جوش سرسیاه در صورت یا بدن می توانیم ببنیم.

 

 لوازم آرایش

استفاده بیش از حد لوازم آرایشی یا مصرف لوازم آرایشی غیر استاندارد و نامطلوب، میتواند یکی از عوامل ایجاد جوش سرسیاه باشد.

 

 قرار گرفتن در معرض آلاینده ها

قرار گرفتن در معرض سموم و آلاینده هایی مانند: وسایل دودزا، دود سیگار، آلودگی هوای روزانه و... می تواند، سبب بروز جوش سرسیاه روی پوست شود.

 

 قاعدگی

بسیاری از خانم ها، جوش های مختلفی از جمله جوش سرسیاه را درست پیش از شروع قاعدگی تجربه میکنند. علت این اتفاق، نوسانات هورمونی است که در این زمان رخ میدهد. وقتی سطح استروژن پایین می آید، پروژسترون افزایش میابد. با افزایش میزان پروژسترون، تولید چربی و سبوم پوست بیشتر میشود و همین امر موجب به وجود آمدن جوش در صورت و بدن است. این اتفاقات بین دو تا هفت روز پیش از قاعدگی رخ میدهند و بعد از اتمام قاعدگی و تنظیم مجدد میزان پروژسترون، پوست هم به حالت نرمال برمیگردد.

 

 قرص ضد بارداری

برخی از خانم ها بعد از استفاده از قرص ضد بارداری شاهد محو شدن جوش هایشان هستند؛ امّا برخی از تجویزها ممکن است، باعث ایجاد جوش شود. در یک تحقیق علمی که در سال 2012 روی 31 مورد انتخابی از بین 12هزار نسخه تجویز شده صورت گرفت، نشان داد که برخی از قرص های ضد بارداری باعث کاهش میزان جوش میشوند. از طرف دیگر قرص های ضد بارداری که ترکیبات اندروژنی دارد، باعث افزایش جوش سرسیاه میشود.

 

 بارداری

در حدود هفته ششم بارداری، بعضی از خانم ها جوش زدن را تجربه میکنند. علت این اتفاق تغییرات هورمونی است که در این دوره رخ میدهد و سطح اندروژن خون بالا میرود. همچنین تجمع آب بیشتر در بدن، موجب جمع شدن سموم و دفع نشدن آن میشود که نتیجه آن به وجود آمدن جوش است.

 

 مدل موی چتری

برخورد چربی مو با پوست، باعث تشدید جوش به ویژه جوش سرسیاه میشود. با بسته شدن منافذ پوست، توسط چربی اضافه به همراه باکتری ها و موادی که مو به پوست انتقال میدهد در نقاط برخورد مو با پوست جوش به وجود می آید. بنابراین اگر مستعد جوش زدن هستید، حتماً موهایتان را از روی صورت جمع کنید.

 

 عرق کردن بیش از حد و گرما

عرق کردن به خودی خود، باعث به وجود آمدن آکنه و جوش نمیشود؛ امّا زمینه مناسبی را برای رشد و نمو جوش تشکیل میدهد. اگر پوست شما به صورت طبیعی چرب است، عرق کردن و گرما میتواند، شرایط پوستی شما را بدتر بکند. کسانی که پوست چربی دارند، باید هنگام ورزش کردن از پوست خود محافظت کنند.

 

 استرس

اگرچه تاکنون، تحقیقات جامعی در مورد رابطه بین استرس و جوش زدن انجام نشده است؛ امّا متخصصان پوست و محققان بر این باورند که استرس بالا، میتواند باعث بروز جوش شود. استرس به صورت مستقیم باعث جوش زدن نمیشود، بلکه بالا رفتن میزان هورمون کورتیزول و اندروژن این کار را میکند.

 

 رژیم غذایی

مدت زمان زیادی از اثبات این حقیقت می گذرد که مصرف غذاهای پرچرب یکی از مهمترین عوامل جوش زدن است. تحقیقات معتبری صورت گرفته که تأثیر رژیم غذایی را بر سلامت پوست تأیید میکند.

 

 

 

درمان فوری جوش سرسیاه 

 

 

 

 

 

پیشگیری از جوش سرسیاه

 

به این نکته دقت کنید که به هیچ وجه هیچ جوشی، بخصوص جوش سرسیاه را فشار ندهید؛ چرا که با پخش شدن باکتری درون جوش آن را به اطراف منتشر کرده و باعث ایجاد جوش های بیشتر یا وخیم تر شدن وضع جوش فعلی میشوید.

 

 شست و شوی بیش از حد

برخی فکرمیکنند با شست و شوی بی اندازه پوست، میتوانند از بروز جوش سرسیاه پیشگیری کنند یا جوش های فعلی را درمان کنند. درحالی که با شست و شوی بیش از حد علاوه بر وخیم تر کردن شرایط جوش، صدمات دیگری هم به صورت میزنید. شست و شوی به اندازه صورت و پاک کردن چربی و آلودگی، یکی از مهترین عوامل پیشگیری از جوش سرسیاه است. روزی یک مرتبه، صورت خود را با شوینده مناسب جنس پوستتان بشویید و در صورت آرایش کردن، دوباره این کار را انجام دهید.

 پاکسازی پوست

اگر در حال حاضر، شرایط پوستی شما ایده آل نیست؛ بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا با روش های درمانی موضعی، پوستتان را پاکسازی کرده و جوش ها را تخلیه کند. تخلیه جوش سرسیاه کاری نیست که در منزل انجام دهید و این کار فقط به بدتر شدن شرایط، دامن میزند.

 

 تغذیه صحیح

برای پیشگیری از جوش سرسیاه، به مواد غذایی که در طول روز مصرف می کنید، دقت کنید. موادی که وارد بدن میشوند میتوانند، مشکلات متعددی، مانند جوش ایجاد کنند. در بسیاری از مواقع، جوش تنها یک نشانه از مشکل جدی تری است که در درون بدن شما وجود دارد. بنابراین حتماً در رژیم غذایی خود از میوه و سبزیجات فراوان استفاده کنید.

 

 مراقبت از پوست

مهمترین نکته این است که از مواد آرایشی چرب و سنگین، استفاده نکنید و تحت هیچ شرایطی با آرایش نخوابید. خوابیدن با آرایش بدترین کاریست که میتوانید با پوستتان بکنید. مراقبت از پوست را فراموش نکنید و با مواد مناسب پوست صورتتان را شست و شو دهید.

 

 آب بنوشید

آب بنوشید، آب بنوشید و باز هم آب بنوشید. آب نقش حیاتی در سلامت پوست دارد. اگر به فکر شادابی پوستتان هستید، حتماً یک بطری آب، روی میز کارتان قرار دهید و در طول روز از آن بنوشید.

 

 فیشال

انجام مراقبت های پوستی دوره ای به نام فیشال که توسط تکنسین مخصوص همین کار انجام میشود، تأثیر به سزایی در بهبود شرایط پوستی و از بین بردن جوش سرسیاه دارد.

 

 

جوش سر سیاه بینی

 

 

 

در آوردن جوش سرسیاه بزرگ

 

درمان های زیادی برای از بین بردن جوش سرسیاه وجود دارد که مؤثر بودن آنها ثابت شده است. چند نمونه از این درمان ها شامل:

 

 داروهای موضعی

درمان های دستی مثل پاکسازی پوست

 نور درمانی (فوتو درمانی) مخصوص جوش

درمان با لیزر

قرص و دارو های خوراکی

 میکرودرم

 درمان با هیدروکسی

 چسب جوش سرسیاه

 

در اینجا دو مورد، از موفق ترین روش های درمانی برای جوش سرسیاه توضیح داده شده است:

 

 

درمان فوری جوش سرسیاه با هیدروژن پراکسید

هیدروژن پراکسید به سادگی جوش های سر سیاه را از بین میبرد و زیبایی پوست را به آن باز می گرداند. تنها کاری که برای استفاده از این ماده باید انجام داد، این است که:


1. ابتدا با یک پاک کننده ملایم، صورت را شسته و هرگونه چربی اضافی را از روی آن پاک کنید. زیرا چربی ها و باکتری های موجود در پوست، پاکسازی جوش های سرسیاه را با اختلال مواجه می کنند.
2. سپس قسمت هایی از پوست که روی آن، جوش سر سیاه وجود دارد را لایه برداری کنید. برای این کار می توان از اسکراب های شیمیایی یا طبیعی کمک گرفت. یک اسکراب طبیعی مؤثر برای انجام این ترکیب شکر و آب است که لایه رویی پوست را از بین برده و درمان فوری جوش سر سیاه را ساده تر می کند. لایه بردار دیگر اسکراب جو است که در ادامه می توانید، طرز تهیه آن را بیاموزید.
3. حال می توان از هیدروژن پراکسید استفاده کرد. برای این کار هیدروژن پراکسید 3% را روی کمی پنبه مالیده و سپس آن را به آرامی روی جوش سرسیاه فشار دهید. دقت داشته باشید که پنبه آغشته به این ماده به موی ابرو و سر برخورد نکند.
4. پوست خود را با جوجوبا، آووکادو یا روغن زیتون مرطوب کرده و وقتی که نم دار است، آن را ماساژ دهید. این کار رطوبت پوست را تأمین می کند.

 

 درمان سریع جوش سرسیاه با اسکراب جو

این نوع ماسک را میتوانید به صورت آماده از داروخانه تهیه کنید یا بهتر اینکه ماسک طبیعی مناسب پوستتان را بسازید و حداقل هفته ای دوبار از ماسک استفاده کنید. در اینجا طرز تهیه، یک ماسک لایه بردار جوش سرسیاه با نام اسکراب جو را به شما آموزش می دهیم:

 

  • دو قاشق چایخوری پودر جو را با 3 قاشق غذاخوری ماست و آب نصف یک لیمو ترکیب کنید.

  • این خمیر را روی بینی مالیده و پس از چند دقیقه با آب ولرم بشویید.

  • به این لایه بردار، می توان عسل و تخم مرغ هم اضافه کرد.

  • این اسکراب باید حداقل یک بار در هفته به کار رود.

 

نکات مهم در درمان جوش سرسیاه

• هرگز از هیدروژن پراکسید برای لایه برداری پوستتان استفاده نکنید؛ زیرا این کار باعث حساسیت پوستی شده و به پوست آسیب می رساند.
• در صورتی که نمی خواهید از هیدروژن پراکسید روی پوست خود استفاده کنید، می توانید به جای آن از لیمو ترش و آب لیمو ترش کمک گرفته و آن را روی جوش ها یا لکه های روی پوست بمالید.
• در صورت تمایل می توانید برای لایه برداری طبیعی پوست خود به جای شکر از نمک استفاده کنید. فراموش نکنید که شکر رطوبت هوا را گرفته و به پوست منتقل می کند، این در حالیست که نمک رطوبت پوست را می گیرد. پس اگر پوست چربی دارید، از نمک و اگر پوست خشکی دارید، از شکر استفاده کنید.
• مراقب باشید که پنبه آغشته به هیدروژن به پراکسید را به چشم ها نمالید و اگر این اتفاق افتاد، به سرعت چشم ها را شستشو دهید؛ زیرا هیدروژن پراکسید، خطرات بسیاری برای چشم دارد.
• برای جلوگیری از به وجود آمدن جوش های سر سیاه هفته ای 1 یا دو بار لایه برداری کنید.
• همیشه صورت خود را با یک کلینزر طبیعی شستشو داده و با مرطوب کننده مناسب، رطوبت پوست را تأمین کنید.

درمان فوری جوش سرسیاه از طریق روش های مختلفی عملی می شود که امیدواریم با خواندن این مقاله توانسته باشید با برخی از این روش های درمانی آشنا شوید.

 

 

آموزش دوره های پوست و مو و زیبایی ویژه بیوتی تراپیستها توسط" آقای دکتر جورقانیان"برای بهره مندی ازخدمات ایشان با شماره زیر تماس بگیرید

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: