جمعه 21 دی 1397 - 00:10:38

راهکارهای از بین بردن جوش صورت

شناخت انواع جوش صورت

درمان های خانگی جوش صورت

روش های از بین بردن جوش صورت

 

اگر می خواهید از شر جوش های صورت خود خلاص شوید، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب راهکارهای از بین بردن جوش صورت در سایت رژلب را دست ندهید. برای از بین بردن جوش صورت ابتدا باید دلیل فیزیولوژیکی پدید آمدن آن ها را بدانید. سپس با انواع مراقبت های پوستی و روش های از بین بردن جوش صورت آشنا شوید.


جوش چیست؟


جوش نشانه ای از مشکلات پوستی است که در نتیجه اختلال بخش های تولید کننده چربی پوست به وجود می آید. به طور کلی، این بخش ها بنا به دلایلی بیش فعال شده و شروع به تولید مقدار زیادی از چربی می کند که نتیجه آن بروز جوش است. ارگانیسم های زنده میکروسکوپی که به طور معمول روی پوست وجود دارند، در این حجم چربی به دام افتاده و موجب ایجاد آلودگی و تولید ترشحات بعدی می شوند. تمام این اتفاقات دست به دست هم داده تا ما جوش را روی صورت مان تجربه کنیم.
اگر بخواهیم به صورت خیلی خلاصه وار بگوییم، جوش یک زائده کوچک پوستی است که از غدد چربی ناشی شده و به وسیله میکروب ها، آلوده و ملتهب می شود. در مرحله بعد نیز ترشحات سطح آن را فرا می گیرد.


چرا جوش می زنیم؟


برخی جوش ها به غرور نوجوانی معروف هستند که در همین سنین بروز می یابند. اما به طور کلی، پایه و اساس جوش را هورمون ها و اختلالات مربوط به آن تشکیل می دهند. مصرف داروهای خاص حاوی آندروژن، پیروی از رژیم غذایی اشتباه و مصرف چربی و فست فود، استفاده از لوازم آرایش غیرمجاز و استرس روزانه، نیز در پیدایش جوش بسیار تاثیرگذار هستند.


انواع مختلف جوش


همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، هنگامی که غدد چربی پوست موجود در انتهای فولیکول مو بیش فعال شوند، جوش یا آکنه بروز می یابد. از جمله این نقاط می توان به صورت، شانه، سینه و بالای کمر اشاره کرد. جوش انواع مختلفی دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

جوش های زیر پوستی

جوش های زیرپوستی یا کمودون زمانی ظاهر می شود که فولیکول مو بر اثر افزایش چربی و سلول های مرده پوست، مسدود شود. دو نوع جوش زیر پوستی سر سفید و سر سیاه وجود دارد.
جوش سر سفید معمولا با نام کمودون بسته نیز شناخته می شود. دلیل این نام گذاری آن است که چربی و سلول های مرده پوست از باز شدن مجرای بسته جلوگیری کرده و التهاب در زیر پوست باقی می ماند. چنانچه سر این التهاب بیرون بزند، شبیه به دانه کوچکی از حباب چرکی خواهد بود.
جوش سر سیاه نیز درست برخلاف نوع سر سفید به کمودون باز معروف است. این جوش ها به راحتی قابل مشاهده هستند و رنگ تیره دارند. برخی به اشتباه گمان می کنند که این نوع جوش ها از آلودگی پدید آمده اند و با فشار دست سعی در پاکسازی آن دارند. در صورتی که سیاهی این جوش ها از ملانین غدد چربی پوست ناشی شده و زمانی که در معرض هوا قرار گیرد، اکسید شده و به این رنگ در می آیند.

جوش سفت دانه

پاپول یا سفت دانه، برآمدگی روی پوست هستند که عاری از هرگونه مایع هستند. این نوع جوش را می توان در رنگ های بنفش، قرمز و گاها صورتی یافت. این جوش ها دردناک بوده و ممکن است با فشار به زخم تبدیل شوند.

جوش پاسچول

این نوع جوش برخلاف پاپول ها دارای چرک هستند. معمولا به رنگ قرمز بوده و سطح رویی آن ها نیز چرک آلود است. این چرک سفید یا زرد رنگ حاوی ترکیبی از باکتری، گلبول سفید و سلول های مرده پوست هستند. سعی کنید پاسچول ها را دستکاری نکنید؛ چون احتمال به وجود آمدن جای جوش تیره و جای زخم وجود دارد.

جوش کیست

کیست ها به راحتی روی پوست قابل تشخیص هستند. این زائده ها مانند پاسچول ها پر از چرک بوده و اندازه بزرگ تری دارند. معمولا دردناک بوده و جای آن ها نیز روی پوست باقی می ماند.

ناب

ناب از لحاظ ریخت شناسی به سفت دانه ها شباهت دارد اما از اندازه بزرگتری برخوردار است. این جوش ها دردناک بوده و در زیر پوست قرار دارند.

 

شناخت انواع جوش صورت


انواع درمان های خانگی جوش


امروزه محققان به این نتیجه رسیده اند که استفاده از مواد شیمیایی و لایه بردارها، شستشوهای طاقت فرسا و حتی لیزر کردن نیز تاثیر چندانی در از بین بردن جوش و جای آن نخواهد داشت. بهترین راهکار، به کارگیری روش های خانگی جهت پیشگیری و درمان انواع جوش و آکنه است که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

استفاده از یخ

اولین و در واقع بهترین درمان جوش، استفاده از یخ است. برای جوشی که هنوز به طور کامل عفونی نشده است، یخ می تواند نقش به سزایی در کاهش التهاب و انقباض غدد چربی دارد. در واقع یخ باعث می شود چربی اضافی و میکروب های درون آن، از پوست بیرون بزند. می توانید یخ را در تکه ای پارچه گذاشته و برای چند دقیقه روی جوش قرار دهید.

استفاده از عسل

بر کسی پوشیده نیست که عسل به عنوان ماده ضد عفونی کننده شناخته می شود. این ماده در از بین بردن جوش و عوامل میکروبی اطراف غدد چربی کمک شایانی می کند. زمانی که میکروب ها کاهش پیدا کنند، بهبودی نیز به سرعت حاصل می شود. می توانید مقداری پنبه استریل را در عسل طبیعی فرو ببرید و سپس روی پوست خود بمالید. توجه داشته باشید که عسل مصرفی باید طبیعی باشد و حداقل به مدت 30 دقیقه روی جوش بماند و سپس با آب گرم آبکشی شود.

روغن زیتون

روغن زیتون حاوی انوع ویتامین، آنتی اکسیدان و آهن است. این روغن به دلیل خاصیت تسکین دهندگی پوست که دارد، در ترمیم جای جوش بسیار مفید واقع می شود. پیش از رفتن به رختخواب، مقداری روغن زیتون به جوش خود زده و ماساژ دهید.

آبلیمو

یک راه معجزه آسای دیگر برای رهایی از شر جوش ها، استفاده از آبلیمو طبیعی است. آبلیمو، ارگانیسم های میکروسکوپی تاثیرگذار در جوش را از بین برده و موجب بیرون راندن چربی های جمع شده در آن می شود. پیش از خواب، یک گوش پاک کن تمیز برداشته و به آبلیمو آغشته کنید. سپس روی جوش خود ماساژ دهید.

سیر

سیر به دلیل داشتن مزایای گسترده پزشکی، بسیار مورد توجه قرار دارد. از جمله این خواص می توان به ضد باکتریایی بودن، تقویت سلولی و ضد ویروس بودن اشاره کرد. در طب قدیم هند، سیر یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن جوش به حساب می آمد. برای استفاده از سیر، ابتدا آن را به دو نیم تقسیم کرده و روی جوش بمالید. اجازه دهید 5 دقیقه به همان حال بماند و سپس آبکشی کنید.

ماست

شاید برایتان جالب باشد بدانید برای سالیان طولانی است که از ماست برای بهبود پوست استفاده می شود. جهت تاثیر پذیری بهتر می توانید ماست را با آبلیمو مخلوط کرده و روی نقاط مورد نظر ماساژ دهید. مدت مکس این ماده، 15 دقیقه است و سپس می توانید آن را آبکشی کنید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا نیز به کاهش التهاب پوستی معروف است که قرمزی و آزردگی پوست را از بین برده و پوست را صاف و درخشان می کند. مقداری ژل آلوئه ورا را از گیاه جدا کرده و روی پوست ماساژ دهید. بعد از گذشت 15 دقیقه می توانید محل مورد نظر را آبکشی نمایید.

خیار

خیار با داشتن مقادیر بسیاری از پتاسیم و ویتامین های A، C و E، نقش به سزایی در خنک کردن و تسکین پوست دارد.آب خیار برای ترمیم پوست نیز مفید بوده و التهاب را کاهش می دهد. برای استفاده از خیار، ابتدا آن را خرد کرده و روی آن آب بریزید. اجازه دهید مواد به مدت 60 دقیقه بماند و سپس آن را نوشیده یا محل مورد نظر خود را بشویید.

سرکه سیب

سرکه سیب به عنوان ماده قدرتمندی در درمان جوش های صورت شناخته می شود. دلیل آن نیز قدرت نابودی ارگانیسم های کوچکی است که سبب به وجود آمدن جوش می شوند. این ماده به خواص قلیایی که دارد، PH سطح پوست را متعادل کرده و رشد میکروب را با مشکل مواجه می کند. جهت بهره برداری از سرکه سیب، ابتدا صور خود را با آب شسته و با حوبه خشک کنید. یک پیمانه سرکه را با 3 پیمانه آب مخلوط کنید و با استفاده از گلوله پنبه، نقاط دارای جوش را ماساژ دهید. اجازه دهید این ماده یک شب تا صبح روی پوست صورت بماند.

 

آشنایی با درمان خانگی جوش صورت


درمان سریع و فوری جوش صورت

اگر به هردیلی دچار جوش صورت شدید، هیچ نگران نباشید؛ در ادامه راهکارهایی برایتان آورده ایم که شما را سریعا از شر این کوچک های مزاحم خلاص می کند. البته پیشنهاد ما به شما این است که پیش از مصرف این مواد، مقداری از آن را روی پوست خود بمالید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. اگر هیچ گونه حساسیتی بروز پیدا نکرد، می توانید نسبت به ادامه درمان اقدام کنید.

خمیردندان

خمیر دندان از خواص ضد باکتری برخوردار است که موجب از بین رفتن باکتری های ایجاد کننده جوش شده و به درمان هر چه سریعتر آن ها کمک شایانی می کند. می توان گفت این ماده یکی از بهترین روش ای خانگی درمان سریع جوش صورت در یک روز به حساب می آید.

انواع روغن کرچک، نارگیل و بنفشه

روغن های بنفشه، کرچک و نارگیل همگی دارای خاصیت ضد التهابی و ضو باکتری هستند که در درمان فوری قرمزی و جوش صورت بسیار مفید واقع می شوند. علاوه بر این، روغن نارگیل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی نیز می باشد که مصرف آن بازسازی پوست صورت را به همراه دارد.

جوش شیرین

جوش شیرین، موجب متعادل سازی پوست صورت شده و در کاهش قرمزی و التهاب جوش بسیار تاثیرگذار است. برای بهره برداری از این ماده می توانید مقداری از آن را با کمی آب ترکیب کنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. این خمیر را روی جوش های صورت خود قرار دهید و پس از 5 دقیقه با آب گرم آبکشی کنید.

به خاطر داشته باشید که مدت زمان مکس بیش از 5 دقیقه می تواند خشکی پوست را به دنبال داشته باشد.

عسل طبیعی

عسل مانند یک آنتی اکسیدان قوی می تواند پوست را عاری از هر گونه باکتری کرده و با آبرسانی به پوست، موجب درمان هر چه سریعتر جوش ها شود. برای استفاده از این ماسک طبیعی، کافیست چند قطره عسل را روی نقاط مورد نظر ماساژ داده و پس از گذشت نیم ساعت، با آب ولرم شستشو دهید.

زردچوبه

این ادویه، از گذشته تاکنون به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی شناخته می شود که در درمان انواع بیماری های پوستی مفید واقع می شود. یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با کمی آب ترکیب کنید تا به صورت خمیر در بیاید. خمیر به دست آمده را روی جوش ها ماساژ داده و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. پس از گذشت این زمان، با آب سرد خوب بشویید.

نمک دریا

از آن جایی که نمک دریایی دارای مقادیر بسیاری از انواع ویتامین ها و مواد معدنی است، در درمان جوش صورت بسیار موثر واقع می شود. برای ساخت ماسک نمک دریا می توانید یک قاشق چای خوری از این ماده را با 3 قاشق چایخوری آب گرم ترکیب کرده و با استفاده از پنبه، روی پوست بمالید. پس از گذشت 10 دقیقه می توانید ماسک را با شستشوی آب سرد از پوست پاک کنید.

گلاب

گلاب با آبرسانی پوست می تواند درمان جوش و آکنه را تسریع بخشد. این ماده مفید را روی پوست صورت مالیده و پس از گذشت 30 دقیقه با آب سرد بشویید. این ماسک طبیعی را می توان برای انواع پوست ها مورد استفاده قرار داد.

آب برنج

آب برنج حاوی مقادیر بالایی از آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است که پوست را از سلول های مرده پاکسازی کرده و در درمان سریع جوش صورت مفید واقع می شود. زمانی که برنج را آبکش می کنید، مقداری از آب حاصل از جوشیدن برنج را در ظرفی بریزید. زمانی که آب برنج خنک شد، با استفاده از پنبه روی جوش ها بمالید و اجازه دهید 10 تا 15 دقیقه بماند. پس از این مدت می توانید صورت خود را با آب سرد بشویید.

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین گزینه ها برای درمان سریع جوش صورت محسوب می شود. این ماده باعث تعادل هورمون ها در بدن شده و در درمان و پیشگیری از بروز جوش و آکنه بسیار مفید واقع می شود. علاوه بر این، حاوی آنتی اکسیدان هایی نیز می باشد که در پاکسازی پوست بدن موثر است.


روش های پیشگیری از ایجاد جوش صورت


جوش زدن به عوامل مختلفی نظیر آلودگی سطح پوست، مصرف غذاهای مضر، تعادل هورمونی و سرعت طبیعی سیستم تجدید پوست بستگی دارد. این در حالی است که ما در برخی از این عوامل تاثیرگذار و در برخی دیگر کاملا بی اختیار هستیم. در هر صورت، برای مقابله با جوش می توان اقداماتی انجام داد تا پوست همیشه سلامت خود را داشته باشد.

 

پیروی از رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم به شما کمک می کند بدنتان را در مقابل جوش ها مقاوم کنید. نوشیدن آب به میزان 8 لیوان را نیز به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

شستشوی روزانه صورت

روزی دو مرتبه پوست صورت خود را بشویید تا چربی اضافه، باکتری ها و سلول های مرده از سطح آن برداشته شوند. البته این کار را بیش از حد انجام ندهید تا خشکی بیش از حد پوست، مشکلات دیگری برایتان به دنبال نداشته باشد.

عدم استفاده از لایه بردارهای زبر

لایه برداری پوست مفید است؛ اما به شرطی که از لایه بردارهای خفیف حاوی دانه های ریز و نرم استفاده شود. از مصرف محصولاتی که حاوی خرده هسته هستند، بپرهیزید. به دلیل آن که پوست را تحریک کرده و حتی موجب خراش نیز می شوند.

انجام حرکات ورزشی

ورزش به گردش خون در بدن کمک کرده و از میزان استرس می کاهد. پوست نیز از گردش خون بیشتر و اکسیژن رسانی که به آن می شود، سود بسیاری می برد. البته باید به این نکته توجه داشت که حرارت و رطوبت نشسته روی پوست می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری و بروز جوش صورت شود؛ بنابراین بهتر است پیش از ورزش آرایشتان را پاک کنید.

برخورداری از استراحت کافی

زمانی که خواب کافی داشته باشید، منبع لازم برای داشتن دستگاه ایمنی قوی تری را خواهد داشت. البته سیستم ایمنی قوی به کلی مانع از جوش نمی شود؛ اما در مبارزه با عفونت جوش ها موثر واقع شده و باعث می شود جوش با سرعت بالاتری بهبود یابد.

عدم دستکاری جوش

فشار دادن و در آوردن چرک جوش ها، مسیر باکتری به عمق بیشتر پوست را باز کرده و موجب تشدید التهاب و عفونت می شود. این کار به بافت اطراف پوست نیز آسیب رسانده و احتمال باقی ماندن جای جوش را افزایش می دهد.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

تماس طولانی با نور آفتاب موجب خشکی پوست و تولید چربی بیشتر و همچنین تسریع ریزش سلول های مرده می شود. چربی بیشتر در کنار سلول های مرده پوست نیز زمینه مناسبی را برای ایجاد جوش فراهم می کند.

 

کارهایی که می توان برای پیشگیری از جوش صورت انجام داد


جوش در هر نقطه از پوست نشان از چه بیماری دارد؟


متخصصان طی آزمایش های مختلف به این نتیجه رسیده اند که وجود جوش در هر نقطه از پوست، نشان از بیماری خاصی دارند. به عنوان مثال، وجود جوش در پیشانی، مشکل گوارشی و مصرف بیش از اندازه فست فودها را حکایت می کند. چنانچه قسمت وسط ابروها جوش می زند، احتمالا مشکل کبدی دارید.
جوش و لک در اطراف چشم نشان از مشکل کلیه دارد که با نوشیدن آب به اندازه کافی برطرف می شود. جوش های روی گونه نیز اغلب به دلیل مشکلات تنفسی و آلرژی بروز می یابند که با ترک سیگار و داشتن رژیم غذایی سالم، می توان نسبت به برطرف سازی آن اقدام کرد.
جوش های موجود در اطراف لب و چانه، نشان از اختلالات هورمونی و استرس دارند. اگر روی گوش هایتان جوش می زند، این عارضه نیز به دلیل مشکلات کلیوی باز می گردد. اگر شاهد جوش های فراوان بر بینی خود هستید، باید بسیار مراقب قلب خود بوده و ویتامین ب بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

چرا بعد از اصلاح صورت جوش می زنیم؟

پوست افراد با هم متفاوت است؛ از این رو می تواند واکنش های مختلفی به روش های اصلاح صورت نیز داشته باشد. به عنوان مثال، افرادی که پوست چرب دارند، بیش از سایرین در معرض ابتلا به آکنه بوده و اگر از هر روش اصلاح نظیر وکس، بند انداختن، شیو و ... استفاده کنند، دچار جوش می شوند. اغلب مواقع، این جوش ها نه تنها تا نوبت بعدی اصلاح از بین نمی روند؛ بلکه ممکن است به مرور گسترش نیز بیابد.

علاوه بر این، در پوست افراد متفاوت میکروب هاب مختلفی وجود دارد که فلورای طبیعی پوست بوده و در مواقع عادی هیچ مزاحمتی ایجاد نمی کنند. اما در برخی مواقع که پوست دچار آسیب می شود، این میکروب ها ازدیاد پیدا کرده و موجب بروز عفونت در آن ناحیه می شوند. از این رو بهتر است پیش از اصلاح صورت، پوست خود را با استفاده از محلول های استریل کننده تمیز کنید. اگر باز هم با جوش و التهاب مواجه شدید، کرم های ضد التهاب نظیر هیدروکورتیزون نیز بسیار کارساز خواهد بود.

درمان سریع جوش بعد از اصلاح

استفاده از ماسک های طبیعی صورت همچون عسل، جوش شیرین و خیار که در بخش های پیشین به آن ها اشاره کردیم، در درمان خانگی جوش صورت ناشی از اصلاح موثر خواهند بود. اگر به هر دلیلی تمایل به استفاده از روش های خانگی نیستید، محصولات مختلفی همچون انواع ژل ها و لوسیون ها در بازار وجود دارند که شما را از شر جوش های بعد از اصلاح خلاص می کنند. فقط کافیست ژل یا لوسیون مورد نظر خود را طبق دستورالعمل روی آن و متناسب با نوع پوست خود مصرف کنید.

روش های پیشگیری از بروز جوش بعد از اصلاح صورت

اگر روش های درمانی هم برای شما کارساز واقع نشدند، احتمالا راهکارهای ذیل به کارتان خواهند آمد:

  • پیش از اصلاح، دوش آب گرم بگیرید تا موها نرم شده و منافذ پوست باز شوند.
  • می توانید از خمیرهای اصلاح مناسب برای شیو کردن استفاده کنید.
  • سعی کنید از کشیدن پوست در زمان اصلاح خودداری کرده و موها را در جهت رشد آن اصلاح کنید.
  • بعد از اصلاح، پوست خود را با آب سرد بشویید.

انواع داروهای مفید در رفع جوش

رتینوئیدها، آنتی بیوتیک ها و بنزوئیل پراکسید، از جمله مهم ترین داروهایی هستند که قادر به درمان جوش و آکنه می باشند. بسته به شدت آکنه و جوش بیمار، یک یا دو مورد از این داروها مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد هر یک از این داروها را در ادامه مطالعه خواهید کرد:

رتینوئیدها

این داروها، از جمله مشتقات ویتامین آ هستند که در داروهایی نظیر دیفرین، رتین-آ و تازوراک یافت می شود. از این داروها می توان برای درمان جوش های سرسیاه و سر سفید استفاده کرد. تحریک پوستی، رایج ترین اثر درمانی این دسته از داروها است.

بنزوئیل پراکسید

این دسته را می توان در داروهای بدون نسخه همچون کیراسیل و استریدکس یافت. داروهای نیازمند تجویز همچون بنوکسیل، پنوکسیل و پرساژل نیز از جمله داروهایی هستند که حاوی این ماده هستند. این داروها، باکتری هایی از روی سطح پوست را مورد هدف قرار می دهند که موجب تشدید آکنه می شوند. از جمله اثرات جانبی بنزوئیل پراکسید می توان به خشکی و التهاب اشاره کرد.

آنتی بیوتیک ها

این دسته از داروها را می توان به صورت موضعی و خوراکی مورد استفاده قرار داد. کلیندامایسین و اریترومایسین، از جمله داروهای موضعی و تتراسایکلین و سولفامتوکسازول نیز از جمله داروهای خوراکی آنتی بیوتیک هستند. این داروها، باکتری های سطحی پوست را کنترل کرده و موجب کاهش التهابات پوستی می شوند.

 

با راهکارهای از بین بردن جوش، از شر جوش های صورت خود خلاص خواهید شد. اگر تجربه شنیدنی در این حوزه دارید، آن را با ما از قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: