دوشنبه 06 شهریور 1402 - 16:59:28

هر آنچه درباره میکرونیدلینگ باید بدانید

میکرونیدلینگ چیست؟

مراحل میکرونیدلینگ

 

میکرونیدلینگ چیست و چگونه انجام می شود؟

 

رویای داشتن پوستی شفاف و زیبا، تنها به زمان حال حاضر برنمی گردد. در گذشته نیز افراد برای داشتن پوست زیبا و عاری از هر گونه لک و جوش به روش های گیاهی و سنتی مختلفی دست می زدند. به عنوان مثال، مصریان باستان با ساخت لایه بردار طبیعی پوست با استفاده از پودر سنگ مرمر، اقدام به خراشیدن پوست خود کرده و آن را لایه برداری می کردند. امروزه اما روش های بسیاری برای جوان سازی پوست صورت روانه بازار شده اند که از جمله محبوب ترین آن ها می توان به روش میکرونیدلینگ اشاره کرد. این روش، تاحدودی رویا انسان در دستیابی به آرزوی جوانی را محقق ساخته است. در این مطلب از وب سایت رژلب بر آن شدیم تا با ارائه مطلب هر آنچه درباره میکرونیدلینگ باید بدانید، شما را با جدیدترین روش جوانسازی پوست آشنا کنیم.


میکرونیدلینگ چیست؟


میکرونیدلینگ یکی از تکنیک های جدید مورد استفاده در کل جهان است که با ایجاد یک التهاب کنترل شده موجب تحریک ساخت کلاژن و الاستین می شود. بدین صورت که با استفاده از سوزن های ریز، سوراخ هایی در سطح پوست ایجاد شده و بدن را وادار به ترمیم و بازسازی نقطه مورد نظر می کند. از این روش غیر تهاجمی می توان برای از بین بردن ترک های ناشی از زایمان، جای جوش، جای سوختگی، درمان انواع لک، رفع چین و چروک صورت، بستن منافذ باز پوست و ... به کار برد. در ادامه به ساز و کار روش میکرونیدلینگ خواهیم پرداخت.

 

 

روش کار میکرونیدلینگ به چه صورت است؟

 

یک رولر غلتکی که از سوزن های تیتانیومی ریز بسیاری تشکیل شده است و درمارولر نام دارد، روی پوست کشیده می شود. با این حرکت، سوزن ها به لایه میانی پوست یا همان درم نفوذ کرده و با ایجاد زخم و خونریزی های اندک، بدن را وادار به نشان دادن واکنش کرده و شروع به ترمیم و بازسازی آن منطقه از بدن می کند.
عمق و سرعت قرار گیری سوزن در لایه میانی پوست، توسط پزشک با توجه به هدف مورد نظر و نوع پوست تعیین می شود. در این حین، کلاژن و الاستین که دو عنصر مهم برای پوست به شمار می روند، تولید شده که جای زخم و جوش و همچنین دیگر عارضه های پوستی را به مرور زمان درمان می کند.
روش میکرونیدلینگ بدون درد است؛ اما در بیشتر مواقع برای اطمینان از این امر، پیش از شروع درمان از کرم بی حسی استفاده می شود. مزیت این روش نسبت به لیزر آن است که آسیبی به لایه اپیدرم وارد نمی شود. جالب است بدانید که میکرونیدلینگ علاوه بر جنبه زیبایی، در موارد دیگری نظیر کمک به رشد مجدد مو در روش های مدرن کاشت مو و همچنین پاک کردن تاتو نیز مورد استفاده قرار می گیرد. با تمام این تفاصیل، میکرونیدلینگ نیز به مانند سایر روش های درمان پوست، نتیجه مشابهی در همه افراد نداشته و ممکن است در حل مشکلات برخی مفید و برخی دیگر بدون فایده واقع شود.


تعداد جلسات میکرونیدلینگ به چه صورت است؟


برای گرفتن نتیجه بهتر، معمولا روند درمان در روش میکرونیدلینگ چندین جلسه به طول می انجامد. البته زمان و تعداد این جلسات به تشخیص پزشک مربوطه بستگی دارد ولی معمولا هر جلسه بین چند دقیقه تا یک ساعت است. توصیه پزشکان بر این است که جهت کسب نتیجه بهتر، حداقل بین چهار تا شش هفته باید بین جلسات فاصله داشته باشد تا پوست زمان کافی برای ساخت کلاژن را در اختیار داشته باشد.
معمولا برای بهبود جای جوش به روش میکرونیدلینگ به چهار جلسه و جهت درمان زخم های ناشی از سوختگی، پنج جلسه مورد نیاز است. برخی از پزشکان برای کسب نتیجه بهتر، همزمان با ایجاد سوراخ های ریز در سطح میانی پوست، از محصولات تحریک کننده کلاژن نیز به کار می گیرند که از جمله آن ها می توان به اسید هیالورونیک یا سرم ویتامین سی و همچنین روشن کننده پوست اشاره کرد.


مراقبت های قبل از انجام میکرونیدلینگ


پیش از انجام میکرونیدلینگ، پوست محل مورد نظر را از هر گونه کرم، لوسیون و مواد آرایشی پاک کنید. چنانچه داروی خاصی مصرف می کنید، حتما پیش از انجام میکرونیدلینگ پزشک خود را در جریان قرار دهید. چنانچه پیش از به کارگیری روش میکرونیدلینگ از سایر روش های جوانسازی پوست استفاده کرده اید، حتما این موضوع را به پزشک خود مطرح کنید. اگر از آسپیرین و داروهای ضد انعقاد خون استفاده می کنید، تا یک هفته قبل از انجام میکرونیدلینگ مصرف آن ها را قطع کنید. افرادی هم که در حال درمان آکنه با رواکوتان هستند، باید سه ماه پیش از میکرونیدلینگ از مصرف آن خودداری کرده باشند.

 

قبل از میکرونیدلینگ چه کارهایی باید انجام داد؟


مراقبت های بعد از انجام میکرونیدلینگ


پس از انجام میکرونیدلینگ، پوست دچار التهاب و خونریزی خفیف می شود. گاهی این عمل با بروز کبودی نیز همراه است. البته التهاب های مربوط به میکرونیدلینگ معمولا طی گذشت 12 تا 48 ساعت بهبود می یابند. بهتر است در مدت زمان مذکور از لمس نواحی میکرونیدلینگ شده پرهیز کنید. همچنین توجه داشته باشید که در این مدت به هیچ وجه از داروهای ضد التهاب مانند ایبوپروفن و ادویل استفاده نکنید.
بهتر است 24 تا 48 ساعت پس از انجام میکرونیدلینگ، از رفتن به حمام اجتناب کنید. فعالیت های ورزشی که موجب افزایش تعریق می شوند نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شوند. اگر مجبور به خروج از منزل هستید، حتما از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و زیر نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید.
چنانچه پوست شما بعد از انجام میکرونیدلینگ دچار پوسته شد، از دست کاری آن به شدت پرهیز کرده و کرم مرطوب کننده استفاده کنید. تا 2 یا 3 روز از مصرف محصولات حاوی رتینول و مواد اسیدی استفاده نکنید. البته از آن جایی که شرایط فوق در همه افراد نمی تواند مشابه باشد، حتما در این مورد با پزشک خود مشورت های لازم را به عمل آورید.


مزایا و معایب میکرونیدلینگ


از جمله مزایای روش میکرونیدلینگ برای جوانسازی پوست می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- تولید کلاژن و تحریک جریان خون که موجب جوان سازی پوست می شود
- بازسازی و درمان مشکلات پوستی نظیر جای زخم، جای جوش، جای سوختگی، چین و چروک و ...
- استفاده از روش میکرونیدلینگ برای مناطق حساس پوست که امکان لیزر کردن آن فراهم نیست؛ مانند گردن، دهان، اطراف چشم و ...
- درمان مشکلات پوستی انواع پوست ها در طیف های رنگی مختلف که گاها با استفاده از لیزر امکان پذیر نیست.
- امکان رفع ایرادات نواحی کوچک یا زاویه دار مانند بینی، چشم و لب که لیزر قادر به انجام آن نیست.
- از آن جایی که جنس سوزن دستگاه میکرونیدلینگ از تیتانیوم است، هنگام حرکت تولید حرارت نکرده و موجب سوختن پوست نمی شود.
- هزینه روش میکرونیدلینگ با توجه به کارایی که دارد، نسبت به سایر روش های جوانسازی و زیبایی پوست، مقرون به صرفه تر است.

میکرونیدلینگ روشی کاملا ایمن برای درمان مشکلات پوستی است؛ اما در مواردی می تواند کهیر، کبودی، خارش، ایجاد حساسیت و تیرگی پوست را به دنبال داشته باشد. البته اگر به انواع فلزات حساسیت نداشته باشید و مراقبت های بعد از انجام این کار را به خوبی انجام دهید، به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.


میکرونیدلینگ در چه افرادی نباید انجام شود؟


به طور کلی، بهتر است روش میکرونیدلینگ در افرادی که دارای شرایط ذیل هستند، انجام نشود:

- افرادی که طی سال گذشته در معرض پرتو درمانی و اشعه درمانی قرار گرفتند
- افرادی که در ناحیه مورد نظر دارای تبخال، عارضه پوستی یا هر گونه عفونت هستند
- خانم های باردار و شیرده
- افرادی که دارای زخم و بریدگی در محل مورد نظر هستند
- افرادی که به عارضه کلوئید مبتلا هستند و زخم هایشان دیر التیام می یابد
- بیماران هموفیلی و افرادی که از آسپیرین و داروهای ضد انعقاد خون مصرف می کنند
- افراد مبتلا به بیماری های پوستی و هرپس سیمپلکس
- افرادی که طی سه ماه گذشته تحت درمان با داروی اکوتان قرار گرفته اند

 

درمان با میکرونیدلینگ صورت تا چند درصد موثر است؟


به دلیل آن که فاکتورهای مختلفی در تاثیرپذیری میکرونیدلینگ موثر هستند، تعیین دقیق درصد بهبودی امکان پذیر نیست. از جمله این فاکتورهای مهم می توان به میزان پاسخ دهی پوست افراد به درمان، روند سرعت ترمیم پوست و عمق اسکارها اشاره کرد. طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 50 درصد مراجعین بعد از جلسه دوم و حدود 30 درصد مراجعین بعد از جلسه اول تغییرات مثبتی را در روند بهبود خود شاهد بوده اند. به طور کلی می توان گفت که 80 درصد مراجعین از انجام میکرونیدلینگ صورت رضایت کامل داشته و این میزان قابل قبولی محسوب می شود.

 

تاثیر میکرونیدلینگ صورت در درمان انواع مشکلات پوستی


هزینه انجام میکرونیدلینگ به چه صورت است؟


همان طور که در بخش مزایای میکرونیدلینگ نیز به آن اشاره کردیم، هزینه این روش درمان پوست با توجه به میزان بالای تاثیر پذیری آن بسیار منطقی و مناسب است. البته این هزینه با توجه به ناحیه درمان، دستمزد پزشک، محل کلینیک یا مطب و تعداد جلسات متغیر است. علاوه بر این، چنانچه همراه با مزوتراپی جهت اثربخشی بیشتر انجام شود، قیمت بالاتری نیز خواهد داشت. به طور کلی، هزینه درمان میکرونیدلینگ در هر جلسه با توجه به اندازه ناحیه درمان، مبلغی بین 250 تا 350 هزار تومان است. جهت دستیابی به نتیجه بهتر می توان همراه با این روش از پلاسما غنی از پلاکت نیز بهره گرفت که هزینه جلسه را اندکی افزایش می دهد.


آشنایی با انواع دستگاه های میکرونیدلینگ


پنج دستگاه برای میکرونیدلینگ وجود دارد که از جمله آن ها به موارد ذیل اشاره می کنیم.

دستگاه درمارولر

در قسمت سر این دستگاه یک سیلندر گرد وجود دارد که حول محور افقی چرخیده و روی سطح دوار آن حداقل 200 سوزن بسیار ریز تعبیه شده است. در قسمت بالای درمارولر نیز یک دستگیره برای حرکت دادن به چشم می خورد.
این دستگاه با فشار مختصری روی پوست چرخیده و در مسیر خود صدها سوراخ ریز ایجاد می کند. برخی افراد از این دستگاه برای درمان خانگی استفاده می کنند که توصیه پزشکان بر این است که ترجیحا باید در مطب یا کلینیک انجام شود.

دستگاه درماپن

درماپن شبیه به خودکاری با نوک گرد بوده که سوزن های ریزی روی آن تعبیه شده است. نوک این دستگاه و سوزن های آن به وسیله یک موتور الکتریکی حرکت داده می شوند. زمانی که درماپن به حرکت در می آید، شبیه به مهر زدن درخل پوست وارد و خارج شده و بدین ترتیب سوراخ های ریز بسیاری ایجاد می کنند. استفاده از این دستگاه در منزل چندان ایمن نیست. این دستگاه نیز به مانند دستگاه درمارولر برای ساخت طبیعی کلاژن مورد استفاده قرار می گیرند.

دستگاه درما استامپ

ظاهر این دستگاه شبیه به درماپن است؛ با این تفاوت که اندازه نوک آن بزرگ تر و تعداد سوزن هایش نیز بیشتر است. این دستگاه به وسیله دست یا موتور الکتریکی قابل حرکت است. عملکرد آن نیز درست به مانند درماپن به صورت مهر زدن است. از طرفی می توان گفت که روش کار دستگاه درما استامپ مانند دستگاه تاتو است. اما تفاوت آن ها این است که به جای یک سوزن، تعداد زیادی از سوزن ها را در خود جای داده و خبری از رنگ یا جوهر تاتو نیز در آن نیست.

دستگاه میکرونیدلینگ LED

این دستگاه از سیستم نور و دیود برای جوانسازی پوست استفاده می کند.البته هنوز نتیجه قطعی از عملکرد این دستگاه نسبت به سایر دستگاه ها گزارش نشده است.

 

آشنایی با انواع دستگاه های میکرونیدلینگ

 

دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم امواج رادیویی

جدیدترین دستگاه میکرونیدلینگ از نوع امواج رادیویی است که به مانند دستگاه های قبل دارای سوزن های ریزی می باشد. روش کار این دستگاه بدین صورت است که امواج رادیویی در میان سوزن ها رد و بدل شده و وارد پوست می شوند. انتقال امواج رادیویی از این طریق، موجب ایجاد گرما در زیر پوست و در نتیجه کلاژن سازی می شود. هنوز هیچ نتایج معتبری از دستگاه میکرونیدلینگ با سیستم امواج رادیویی نسبت به سایر دستگاه های قدیمی گزارش نشده است.

جوانسازی پوست با میکرونیدلینگ در منزل

استفاده از دستگاه های میکرونیدلینگبه صورت خودسرانه در منزل توصیه نمی شود؛ اما اگر می خواهید خودتان در منزل این کار را انجام دهید، حتما از برندهای معتبر دستگاه مارولر استفاده کنید. به دلیل این که استفاده از برندهای بی کیفیت دستگاه می تواند احتمال شکستن سوزن را افزایش دهد. اگر سوزن در پوستتان شکست، سریعا به کلینیک متخصص پوست مراجعه کرده تا از بروز عفونت جلوگیری شود.
می توانید سه بار در هفته از مارولر استفاده کرده و حتما در هنگام استفاده از آن کرم های ویتامین آ و ث را نیز مورد استفاده قرار دهید. بعد از هر بار استفاده از مارولر، محل مورد نظر را با آب گرم شستشو داده و محلول ضد عفونی کننده بزنید.

 

اگر شما هم تجربه ای از کار با دستگاه های میکرونیدلینگ دارید، خوشحال می شویم آن را با ما از قسمت نظرات در میان بگذارید. امیدواریم مطلب هر آنچه درباره میکرونیدلینگ باید بدانید مورد پسندتان واقع شده باشد.

 

 

آموزش دوره های پوست و مو و زیبایی ویژه بیوتی تراپیستها توسط" آقای دکتر جورقانیان"برای بهره مندی ازخدمات ایشان با شماره زیر تماس بگیرید


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: