یکشنبه 09 تیر 1398 - 14:12:42

آبرسان پوست چیست و اهمیت آن در زیبایی

آبرسان چیست؟

آموزش ماسک آبرسان خانگی

 

آبرسان پوست چیست و چه اهمیتی دارد؟


یکی از مشکلات پوستی که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند، خشکی است که خوشبختانه راهکارهای بسیاری برای درمان آن وجود دارد. انواع لوسیون ها، مرطوب کننده و آبرسان ها از این دسته هستند که هر کدام کارایی های مخصوص به خود را دارند. در این مطلب از سایت رژلب قصد داریم شما را به طور کامل با مبحث آبرسان پوست چیست و اهمیت آن در زیبایی آشنا کنیم.


آبرسان چیست؟


آبرسان پوست یا هیدرودرمی به معنی رطوبت رساندن به پوست است. با انجام آبرسان پوست می توان سلول های آن را شاداب کرد تا تاثیر به سزایی در سرزنده بودن و جوانسازی پوست داشته باشند.


اهمیت آبرسان صورت در زیبایی


با افزایش سن، پوست شروع به شکننده شدن و بروز چین و چروک می کند. افراد باید از سنین 30 سالگی به بعد به فکر رسیدگی به پوست خود باشند. یکی از تاثیرگذارترین کارهایی که می توان برای این کار انجام داد، پیروی از رژیم غذایی سالم است. نوشیدن 8 لیوان آب در روز نیز می تواند در این امر کمک شایانی کند. مصرف میوه و سبزیجات را نیز نباید فراموش کرد. افرادی که دارای پوست خشک و معمولی هستند، باید از کرم آبرسان پوست استفاده کنند.


عوامل تاثیرگذار در شادابی پوست


برای داشتن پوست شاداب و جلوگیری از پیری زودرس پوست، باید از مواردی دوری کنید که شرح آن در ذیل آمده است.

استرس

تحت هر شرایطی سعی کنید از استرس پرهیز کنید. همچنین، خواب کافی داشته باشید. داشتن خواب کافی و پرهیز از استرس به شما کمک می کند که همواره پوست شادابی داشته باشید و دیرتر دچار چین و چروک پوستی نیز شوید.

نور مستقیم آفتاب

همان طور که احتمالا می دانید، قرار گرفتن در مقابل اشعه مستقیم خورشید نه تنها موجب بروز لک و پیس روی پوست می شود، بلکه احتمال ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می دهد. برای پیشگیری از این عوارض می توانید از کرم ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید.

 

اهمیت آبرسان پوست

 

تغذیه نامناسب

مصرف فست فودها و غذاهای چرب و مضر می تواند پیری زودرس پوست را برایتان به ارمغان بیاورد. بهترین راهکار برای این عارضه این است که روزانه 8 لیوان آب بنوشید و از سبزیجات و میوه های تازه نوش جان فرمایید. میوه و سبزیجات به عنوان آنتی اکسیدان طبیعی عمل کرده و از پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت به عمل می آورد. برخی افراد به مصرف مولتی ویتامین های صنعتی و مکمل های دارویی روی می آورند که بهتر است از انواع طبیعی میوه و سبزیجات استفاده کنند.

خشکی پوست

افرادی که دارای پوست خشک هستند یا در مناطق آب و هوایی گرم سیر و خشک زندگی می کنند، بیشتر از سایرین دچار خشکی صورت می شوند. این افراد بیشتر از سایرین دچار پیری زودرس می شوند. این افراد باید روزانه از کرم مرطوب کننده و آبرسان پوست استفاده کنند.

 

اهمیت آبرسان در خشکی پوست


نحوه استفاده از کرم آبرسان پوست


پیش از مصرف آبرسان پوست باید بدانید پوست شما خشک است یا کم آب؟ شاید در نگاه اول این گونه تصور کنید که پوست خشک و کم آب هر دو یک چیز را توصیف می کنند؛ اما جالب است بدانید که دو مفهوم کاملا متفاوتی از مشکلات پوستی هستند که راهکارهای درمان متفاوتی نیز دارند. پوست خشک نوعی از پوست است که بنا به دلایلی همچون ژنتیک یا سن، سبوم کمتری ترشح می کند. همچنین به علت کمبود چربی و روغن روی سطح پوست و کاهش لایه چربی محافظ پوست، میزان تبخیر رطوبت از سطح پوست نیز افزایش یافته و احساس کشیدگی و خشکی روی سطح پوست ایجاد می شود.
این در حالی است که کم آبی پوست یا دهیدراته شدن، یکی از مشکلات رایج است که اغلب پوست ها چه از نوع خشک و چه از نوع چرب به آن مبتلا می شوند. مشکل کم آبی بدین صورت است که آب موجود در لایه های سطحی پوست به شدت کاهش یافته و پوست خسته و کدر به نظر می رسد. از جمله نشانه های پوست خشک می توان به احساس زبری و ناهمواری در پوست، خشکی زدن پوست و پوسته پوسته شدن اشاره کرد. در مقابل، نشانه هایی نظیر کدر و خسته به نظر رسیدن پوست، احساس کشیدگی در پوست، التهاب و قرمزی پوست، واضح تر به نظر رسیدن خطوط ریز و چین و چروک های روی صورت، افتادگی و شل شدگی پوست از جمله عوارض پوست کم آب و دهیدراته هستند.

دلایل بسیاری موجب کم آب شدن پوست هستند که از جمله آن ها می توان به افزایش سن، حمام کردن با آب قلیایی، استفاده از لایه بردارهای قوی، تغییرات آب و هوایی، کم خوابی، استرس، رژیم غذایی نامتعادل و ... اشاره کرد. برخی افراد نیز با این که پوست چرب دارند، اما ممکن است دچار کم آبی نیز باشند که علت آن به زمانی برمی گردد که پوست کم آب است و برای جبران این موضوع، سبوم بیشتری تولید می کند که منجر به چرب تر شدن و به دنبال آن بروز جوش و آکنه می شود.

 

نحوه مصرف کرم آبرسان پوست


برای استفاده از کرم آبرسان ابتدا پوست خود را با یک شوینده مناسب بشویید تا آلودگی ها و باکتری ها از روی آن پاک شوند. سپس صورت خود را با یک حوله نرم به آهستگی خشک کنید. مقداری از کرم آبرسان پوست را روی انگشت سبابه ریخته و با ضربه های آهسته روی پوست صورت بزنید. کرم را باید به طور مساوی روی گونه ها، پیشانی، بینی، گردن و چانه بزنید. بهتر است از زدن آبرسان به دور چشم و دور لب خودداری کنید. پوست را با حرکات آرام به سمت بالا ماساژ دهید تا کرم آبرسان به خوبی جذب آن شود.
دقت داشته باشید که آبرسانی گردن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است حرکات دست شما روی گردن نیز رو به بالا باشد. در مرحله بعد، ضربه های بسیار آرامی را با استفاده از نوک انگشتان به نواحی مختلف صورت بزنید تا پوست به خوبی ماساژ داده شود. در نهایت، دست های خود را به خوبی به هم مالش دهید تا کاملا گرم شوند و سپس روی قسمت های مختلف صورت بگذارید و آرام بردارید. توصیه ما به شما این است که روزی دو بار صورت خود را بشویید و سپس از کرم آبرسان استفاده نمایید. شستشوی صورت بیش از 3 بار در روز به هیچ وجه توصیه نمی شود.


عوارض استفاده از کرم آبرسان


استفاده از کرم آبرسان اگر متناسب با نوع پوست و به میزان کافی انجام شود، هیچ گونه عوارضی را در پی نخواهد داشت. البته انواع مختلفی از آبرسان پوست وجود دارد که توسط آرایشگران در سالن های زیبایی و پزشکان در کلینیک های مراقبت زیبایی انجام می شود که آن ها ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشند. انجام برخی اقدام ها مانند پیلینگ صورت یا اسید میوه ضعیف به وسیله افرادی که آموزش دیده اند، مشکلی ایجاد نمی کند. اما متاسفانه برخی اوقات این اقدام ها را افراد کاملا مبتدی و نابلد انجام می دهند. به عنوان مثال، عده ای از افراد، پیلینگ را با استفاده از اسید قوی میوه انجام می دهند که می تواند موجب سوختگی پوست شود. علاوه بر این، ایجاد لک سفید نیز از عوارض دیگر این عمل خواهد بود. معمولا در صورت ابتلا به لک های پوستی، برای درمان چاره ای به جز استفاده از لیزر نخواهید داشت.
برخی دیگر از افراد نیز ادعا می کنند که برای انجام آبرسان پوست دارای مدرک تخصصی هستند. اما اصلا نمی توان به این مورد نیز اعتماد کرد؛ چرا که گرفتن مدرک (در صورتی که جعلی نیز نباشد) باعث می شود تا فرد جسورتر شده و حتی کارهایی را که اطلاعات چندانی در مورد آن ندارد نیز انجام دهد. از این رو بهتر است که حتما برای انجام آبرسان تخصصی پوست به نزد پزشک متخصص پوست مراجعه شود. اگر در حین انجام آبرسان پوست با بروز لک یا خال مواجه شدید، حتما به متخصص پوست مراجعه نمایید.
توجه داشته باشید که گاهی برخی بیماری های پوستی ابتدا خود را به صورت خال نشان می دهند و در صورتی که اقدام نا به جایی برای درمان آن انجام شود یا ناآگاهانه آن خال سوزانده شود، حتی می تواند منجر به مرگ بیمار نیز شود.


تفاوت کرم مرطوب کننده با آبرسان


آبرسان ها متشکل از ترکیباتی هستند که علاوه بر خاصیت رطوبت رسانی، جذب کننده رطوبت نیز هستند. این در حالی است که کرم های مرطوب کننده غالبا دارای ترکیباتی هستند که با تشکیل یک سد محافظتی، مانع از دست رفتن رطوبت پوست می شوند. پوست های دهیدراته، به دلیل این که آب و رطوبت کمتری دارند باید حتما از محصولات آبرسان در کنار کرم مرطوب کننده استفاده کنند. افراد دارای پوست خشک نیز می توانن از کرم مرطوب کننده استفاده کنند.
به طور کلی، محصولات آبرسان و مرطوب کننده حاوی سه ماده جاذب آب، ترکیبات نرم کننده یا امولیانت و ترکیبات سد کننده هستند. برای پوست های کم آب بهتر است که از محصولات حاوی ترکیبات جذب کننده استفاده شود. این ترکیبات، مولکول های آب را از هوا و لایه های زیرین پوست جذب کرده و در خود نگه می دارد. در صورتی که لایه های چربی محافظ پوست آسیب دیده باشد و سد محافظتی پوست ضعیف باشد، این ترکیبات رطوبت را از لایه های زیرین پوست به سطح آورده و موجب تشدید خشکی و کم آبی پوست می شوند. این موضوع به خصوص در شرایط آب و هوایی خشک و کم رطوبت بیشتر حائز اهمیت است. برای جلوگیری از اثر خشک کنندگی جاذب ها، اغلب به آن امولیانت ها را می افزایند تا با بهبود لایه چربی، محافظ پوست مانع از نفوذ این ترکیبات به لایه های زیرین و در نتیجه خروج رطوبت از لایه های عمقی پوست شوند.
امولیانت یا نرم کننده ها از جمله ترکیباتی هستند که آن ها را می توان هم در آبرسان ها و هم در مرطوب کننده ها یافت. این ترکیبات با نرم کردن لایه بالایی پوست از بروز خارش، پوسته پوسته شدن جلوگیری کرده و با ایجاد لایه محافظ در سطح پوست، مانع از تبخیر رطوبت پوست می شود. ترکیبات سد کننده نیز با ایجاد یک لایه محافظ روی سطح پوست، مانع از تبخیر رطوبت شده و بدون نفوذ به پوست، رطوبت را داخل آن محبوس می کند.


ساخت ماسک آبرسان آووکادو در خانه


آووکادو یکی از میوه های مفید برای پوست است که توانایی آبرسانی بسیار بالایی دارد. برای بهره برداری از خواص این میوه فوق العاده، کافیست یک قاشق آووکادو له شده را با یک قاشق ماست کم چرب و یک قاشق دم کرده چای سبز ترکیب کنید. ماسک فوق را به مدت 10 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

ماسک آبرسان آووکادو


ماسک آبرسان بادام و عسل


برای تهیه این ماسک کافیست 3 قاشق غذاخوری عسل را با دو قاشق غذاخوری روغن بادام ترکیب کرده و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید. پس از این که ماسک آبرسان شما کمی گرم شد، آن را از روی حرارت بردارید. آن را به مدت 20 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

ماسک آبرسان بادام و عسل


ماسک آبرسان خیار و گلیسیرین


ماسک خیار و گلیسیرین قادر است علاوه بر آبرسانی، از بروز چین و چروک و پیری پوست نیز جلوگیری به عمل آورد. یک خیار متوسط را پوست بکنید و آن را رنده نمایید. سپس یک قاشق غذاخوری روغن گلیسیرین به آن اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس آبکشی نمایید.

 

ماسک آبرسان خانگی خیار و گلیسیرین


ماسک آبرسان پوست با خیار و گلاب


پوست خیار را به کمک رنده ریز کنید و آن را به مدت 30 دقیقه درون گلاب خیس دهید. سپس پوست خیار خیس شده در گلاب را به مدت 20 دقیقه روی پوست صورت قرار دهید. استفاده از این ماسک به صورت روزانه تاثیر بسیاری در آبرسانی و برطرف شدن زبری پوست های خشک دارد.

 

 

ماسک آبرسان خیار و گلاب


در مطلب آبرسان صورت چیست و اهمیت آن در زیبایی به همه چیز درباره کرم آبرسان پرداختیم. سپس به عوارض آبرسان پوست و آموزش چند نوع ماسک آبرسان خانگی پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: