چهارشنبه 26 تیر 1398 - 08:54:36

دئودرانت

 

فرق دئودورانت با سایر خوشبو کننده ها

اشتباهات رایج حین زدن دئودرانت

 

دئودرانت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 


بدن انسان در طول روز دچار تعریق زیادی می شود که گاها آزار دهنده بوده و باعث ایجاد بوی بد خواهد شد. دلیل این بوی بد را می توان وجود باکتری هایی دانست که روی سطح پوست وجود دارند. برای از بین بدن این بوی بد می توان از محصولات مختلفی مانند عطر، اسپری، ضد تعریق، دئودرانت و ... استفاده کرد. در ادامه این مطلب با وب سایت رژلب همراه باشید تا به بررسی همه چیز درباره دئودرانت بپردازیم.


دئودرانت چیست؟


دئودرانت یکی از محصولاتی است که برای کنترل میزان تعریق و بوی بد بدن مورد استفاده قرار می گیرد. عرق انسان به خودی خود بو یا رنگ ندارد. بوی بدن زمانی ایجاد می شود که که باکتری های موجود در سطح پوست با عرق ترکیب شوند. دئودرانت وظیفه از بین بردن بوی بد بدن را بر عهده دارد. این محصول با پوشش منافذ باز پوست، جلوی ایجاد باکتری ها را می گیرد. البته به این معنا نیست که دئودرانت قادر به مهار رطوبت و خیسی عرق نیز هست. تجارت دئودرانت یکی از سودآورترین تجارت ها می باشد که فروش سالانه 18 میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.


تاریخچه دئودرانت


در سال 1888 اولین دئودرانت در قالب یک مام به ثبت رسید. پیش از اختراع این محصول، مردم از انواع عطر برای خوشبو کردن خود استفاده می کردند. همچنین، برای این که زیربغلشان خیس عرق نشود، از انواع پدها استفاده می کردند. زمانی که کارشناسان قصد داشتند دئودرانت را برای اولین بار به مردم معرفی کنند، آن را زیرمجموعه ای از بهداشت و زیبایی قرار دادند. چرا که مردم تمایلی به صحبت در مورد تعریق نداشتند. این در حالی است که امروزه دئودرانت ها یک صنعت کاملا مستقل در حوزه لوازم آرایشی و بهداشتی هستند.


دئودرانت چه تفاوتی با عطر و اسپری دارد؟


شاید برخی افراد تفاوت بین دئودرانت را با عطر و اسپری ندانند؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم. هر دو این محصولات، صرفا جهت خوشبو کردن بدن مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما ترکیب و طول عمر متفاوتی دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.
- عطرها از ماندگاری بیشتری برخوردارند.
- عطر دارای درصد بالاتری از روغن های معطر محلول در الکل است.
- دئودرانت را به طور مستقیم می توان روی بدن و در ناحیه زیربغل استفاده کرد. در واقع این محصول کاربردی روی لباس ندارد. در صورتی که عطر را می توان هم روی لباس و هم روی برخی قسمت های بدن مورد استفاده قرار داد.
- عطرها به دلیل غلظت بالاتر روغن های معطر، از قیمت بیشتری نسبت به دئودرانت ها برخوردارند.

 

تفاوت دئودورانت با اسپری و عطر در چیست؟

 


مواد تشکیل دهنده دئودرانت چیست؟


از آن جایی که اکثر دئودرانت ها نقش حلال را دارند، از الکل تشکیل شده اند. علاوه بر این، حاوی نمک های آلومینیوم نیز هستند تا به خوبی از پس جلوگیری از تعریق بدن بر بیایند. از دیگر مواد تشکیل دهنده دئودرانت ها می توان به مواد ضد باکتری، خوشبو کننده و مواد مراقبت کننده اشاره کرد. دئودرانت از 6 الی 15 درصد روغن های معطر و محلول در الکل نیز ساخته شده اند. به همین دلیل زمانی که روی بدن اسپری می شوند، به عنوان ضد تعریق عمل می کنند. البته از آن جایی که درصد این روغن های معطر پایین است، در صورتی که روی لباس اسپری شوند تاثیری نخواهند داشت.


انتخاب دئودرانت خوب


دئودرانت های متنوعی در بازار موجود هستند که می توانید با توجه به کارایی آن ها را انتخاب کنید.
- مدل های رولی دئودرانت یک ردی از خیسی روی بدن بر جای می گذارند که شاید برای برخی افراد آزاردهنده باشد.
- مدل های جامد دئودرانت معمولا خشک هستند؛ اما امکان دارد لباس شما را به خود آغشته کنند.
- انواع اسپری معمولا به دلیل راحتی کاربرد بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات گران تر نیز هستند.


آیا دئودرانت سرطان زا است؟


هنگام خرید هر گونه لوازم آرایشی و بهداشتی، حتما از برندهای شناخته شده استفاده کنید. در گذشته برخی کارشناسان بر این عقیده بودند که استفاده از انواع مام و دئودرانت به دلیل داشتن آلومینیوم می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را به دنبال داشته باشد؛ اما با مطالعات صورت گرفته مشخص شد که هیچ ارتباط علمی بین سرطان و استفاده از این محصولات وجود ندارد. به طور کلی سعی کنید از مصرف محصولاتی که حاوی آلومینیوم هستند، پرهیز کنید. تنها خطری که ممکن است مصرف این محصولات شما را تهدید کند، حساسیت پوستی می باشد که به دلیل فرمولاسیون نادرست و عدم تنظیم PH صورت می گیرد.

 

آیا دئودورانت سرطان زا است؟


اشتباهات رایج هنگام مصرف دئودرانت


برخی اشتباهات حین مصرف دئودرانت وجود دارند که بهتر است به آن ها توجه داشته باشید:

مصرف دئودرانت روی پوست خیس

دئودرانت را بهتر است روی پوست خشک مصرف کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. به خاطر داشته باشید که اگر دئودرانت را بلافاصله بعد از حمام کردن و تعریق مورد استفاده قرار دهید، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

انتخاب دئودورانت نامناسب

یکی از اشتباهات رایج در هنگام مصرف دئودرانت، عدم توجه به نوع پوست یا حساسیت های پوستی است. محصولاتی مانند دئودورانت ها و عطرها که حاوی الکل هستند، ممکن است موجب سوزش پوست شوند. بنابراین پیش از خرید دئودرانت به میزان الکل و همچنین حساسیت پوست خود توجه ویژه ای داشته باشید.

مصرف دئودرانت بلافاصله بعد از شیو کردن

بعد از شیو کردن پوست بسیار حساس می شود؛ بنابراین اگر از دئودرانت حاوی الکل بالا استفاده می کنید، بهتر است بلافاصله پس از شیو کردن آن را استفاده نکنید تا پوست دچار سوزش نشود.

زدن دئودرانت روی لایه های قبلی

توجه داشته باشید که دئودرانت را باید روی پوست خشک و تمیز بزنید تا تاثیر داشته باشد. اگر این محصول را روی لایه باقی مانده از روز قبل بزنید، تاثیر چندانی نخواهد داشت.

 

اشتباهات مصرف دئودرانت

 

استفاده صبحگاهی از دئودرانت

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، دئودرانت را باید شب قبل از خواب روی بدن زد. این محصولات زمانی بیشترین تاثیر را روی بدن دارند که مجراهای تعریق فعالیت کمتری داشته باشند. از آن جایی به دئودورانت را باید روی پوست تمیز بزنید، بهتر است ابتدا دوش بگیرید و سپس از آن استفاده نمایید.

استفاده روزانه از دئودرانت

هنگام خرید دئودورانت به ماندگاری آن توجه داشته باشید. برخی از انواع دئودروانت ها ماندگاری 48 ساعته دارند و مصرف روزانه آن ها ضرورتی ندارد.

عدم استفاده از محصولات حاوی مواد طبیعی

افرادی که دارای میزان تعریق کمتری دارند یا بوی تعریق در بدن آن ها کمتر است، می توانند از محصولات دئودرانت حاوی مواد طبیعی استفاده کنند.

عدم اطلاع از فرق بین دئودورانت معمولی و کلینیکال

پیش از خرید دئودرانت بهتر است فرق بین محصولات معمولی و کلینیکال را بدانیدو دئودورانت های معمولی، میزان تعریق را تا 20 درصد کاهش می دهند؛ اما ضد تعریق های کلینیکال قادرند تعریق را تا 30 درصد هم کاهش دهند. دئودورانت های کلینیکال معمولا حاوی نمک های آلومینیوم و زیرکونیوم بیشتری هستند که احتمال بروز سوزش روی پوست نیز بیشتر می شود. پزشکان به افراد دارای پوست حساس توصیه می کنند از دئودرانت های معطر و قوی استفاده نکنند؛ چرا که سوزش و التهابات پوستی را برایشان به دنبال خواهد داشت.

عدم رطوبت رسانی به پوست

برای کاهش سوزش ناشی از مصرف دئودورانت ها می توانید زیربغل خود را با روغن نارگیل مرطوب کنید. نارگیل یک نرم کننده طبیعی پوست است که خشکی حاصل از کم آبی آن را نیز کاهش می دهد. همچنین، دارای قابلیت آنتی باکتریال نیز می باشد.


نکات تکمیلی استفاده از دئودورانت


- دئودورانت را حتما روی پوست سالم مصرف کنید؛ وجود زخم یا خراشیدگی حین مصرف آن می تواند آسیب های پوستی مانند التهاب و سوزش شدید را به دنبال داشته باشد.
- بهتر است دئودورانت را پس از استحمام و خشک کردن پوست مورد استفاده قرار دهید؛ چرا که مجاری غدد بلافاصله بسته می شوند و تعریق در طول روز کاهش قابل توجهی پیدا می کند.
- مصرف دئودرانت برای کودکان به هیچ عنوان توصیه نمی شود. دلیل این موضوع، بسته بودن غدد تعریق در آنان است که لزوم استفاده از محصول فوق را از بین می برد.
- اگر می خواهید تعریق خود را به طور طبیعی کاهش دهید، استفاده از حنا بسیار توصیه می شود. این ماده قادر است چربی پوست را کاهش داده و بوی بد بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
- اگر تعریق شما زیاد است، توصیه می کنیم به جای دئودورانت از محصولات ضد تعریق استفاده کنید. همچنین، می توانید از دئودورانتی استفاده کنید که دارای خاصیت ضد تعریق باشد.
- بهتر است حیت ورزش کردن از دئودورانت استفاده نکنید و اجازه دهید بدن به طور طبیعی عرق کند. سپس دوش بگیرید و در صورت تمایل از دئودورانت استفاده کنید.
- به خاطر داشته باشید که تعریق برای بدن مفید است و بدن گاهی باید عرق کند تا تازه شود. به عبارتی دیگر، برای دفع سموم بدن، عرق کردن لازم است. برای جلوگیری از بوی بد بدن هم می توانید روزانه دوش بگیرید.
- به طور مداوم از دئودورانت ها استفاده نکنید؛ چرا که احتمال بروز حساسیت های پوستی افزایش می یابد.
- سعی کنید لباس های تنگ و ساخته شده از مواد پلاستیکی و مصنوعی نپوشید، به دلیل این که موجب حبس شدن بو و تعریق و همچنین حساسیت خواهد شد.

 

عملکرد دئودرانت


عملکرد ضد تعریق ها به چه صورت است؟


محصولات ضد تعریق با هدف کاهش رطوبت در ناحیه زیربغل و قسمت های دیگر بدن طراحی شده اند. این محصول دارای انواع مختلفی می باشد که از جمله آن ها می توان به اسپری، استیک و رول اشاره کرد. عواملی همچون نحوه کاربرد، رایحه و فرمولاسیون در تفکیک این محصولات نقش به سزایی دارند. در ادامه راهنمایی از این محصول را برای شما تهیه کرده ایم که با مطالعه آن می توانید تصمیم بهتری در مورد مصرف آن بگیرید.
ضد تعریق ها بیشتر در ناحیه زیربغل به منظور کنترل بوی نامطبوع مورد استفاده قرار می گیرند. این محصولات حاوی کلرید آلومینیوم هستند که به عنوان لایه محافظتی روی پوست قرار گرفته و آن را در برابر رطوبت زیاد در امان نگه می دارد. ضد تعریق ها را می توان در انواع اسپری، استیک و رول خریداری کرد که در این بین، اسپری کاربرد راحت تری دارد. اسپری را می توان تحت هر شرایطی مانند ورزش کردن یا انجام فعالیت های روزانه مورد استفاده قرار داد.
ضد تعریق ها در درجه اول، تعریق شما را کنترل می کنند و حاوی رایحه ماندگار نیستند. اگر از محصولات ضد تعریق استفاده می کنید اما باز هم با بوی بد بدن مواجه هستید، پیشنهاد می کنیم از محصولات ضد تعریق حاوی دئودورانت استفاده نمایید. معمولا این محصولات حاوی الکل هستند و با باکتری های سطح بدن مقابله می کنند. اگر نمی دانید از بین محصولات مختلف ضد تعریق کدام را انتخاب کنید، باید به میزان و بوی تعریق در ناحیه های بدن خود توجه کنید. به عنوان مثال، ضد تعریق های استیکی برای استفاده در زیر بغل طراحی شده اند اما ضد تعریق مدل اسپری را می توان در هر نقطه از بدن استفاده کرد.
ضد تعریق ها معمولا حاوی رایحه ها و عطرهای افزودنی زیادی هستند. توجه داشته باشید که برای مقابله ضد تعریق با بوی بد بدن، حتما باید دئودورانت نیز با آن ترکیب شده باشد. معمولا نوع استیکی ضد تعریق ها، دوام بالاتری دارند؛ چرا که لایه ضخیم تری از آن ها  روی بدن ایجاد می شود. شما حتی می توانید محصولات بدون عطر و رایحه را نیز انتخاب کنید و این موضوع کاملا به سلیقه و کاربردهای شما بستگی دارد.

 

در مطلب دئودرانت به بررسی عملکرد این محصول و همچنین تفاوت های آن با سایر محصولات خوشبو کننده پرداختیم. همچنین، اشتباهات رایج حین زدن دئودورانت را مورد بررسی قرار دادیم. چنانچه شما هم تجربه جدیدی از مصرف این محصول دارید، آن را از طریق کامنت با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: