یکشنبه 27 مرداد 1398 - 15:18:34

صابون خانگی

 

نحوه ساخت صابون خانگی

مزایای استفاده از صابون دست ساز

 

همه چیز درباره صابون خانگی


 

صابون خانگی و دست ساز یکی از متفاوت ترین و هیجان انگیزترین هدایایی است که می توانیم به کسی بدهیم. علاوه بر این، ساخت صابون با رایحه مورد نظر و افزودنی های مجاز، می تواند تجربه جدیدی از مصرف صابون را به شما بدهد. شاید با خود فکر کنید ساخت صابون دردسرهای بزرگی دارد که انجام آن چندان به صرفه نیست، اما قطعا پس از مطالعه این مطلب، ساخت صابون خانگی به یکی از اولویت های شما در اوقات فراغت تان تبدیل خواهد شد.


تاریخچه جالب صابون دست ساز


در گذشته، استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی همانند امروزه رواج نداشت. استفاده از صابون نیز یکی از همین موارد بود که وظیفه تهیه آن بر عهده زنان قرار داشت. طبق شواهد به دست آمده، در گذشته که حیوانات را برای مقاصد خوراک و پوشاک قربانی می کردند، بقایای چربی آن را به رودخانه ها منتقل می کردند. زنانی که لباس های خود را در آب رودخانه شستشو می دادند، متوجه شدند که بهتر از قبل تمیز می شوند. در نتیجه، ایده تهیه صابون از اینجا شکل گرفت و رفته رفته از چربی حیوانات برای شستشوی بدن و البسه استفاده می کردند. فرانسوی ها در قرن هفتم شروع به استفاده از روغن زیتون و رایحه های خوشبو در صابون های خود کردند که این محصولات برای استفاده در شستشوی بدن مناسب تر بود. امروزه اما، تولید صابون ها در کارخانه امکان پذیر است؛ اما هنوز هم برخی افراد ترجیح می دهند صابون با رایحه و مواد مطلوب را خودشان تهیه نمایند.


مزایای استفاده از صابون خانگی


مزیت ساخت صابون خانگی این است که از مواد تشکیل دهنده آن اطلاع کامل دارید و می توانید با خیال راحت آن را روی پوست خود مصرف نمایید. متاسفانه اغلب صابون های کارخانه ای حاوی مواد شیمیایی هستند که سموم موجود در آن ها به راحتی جذب بدن شده و سیستم ایمنی را به مخاطره می اندازند. مواد شیمیایی باعث بروز آلرژی و همچنین عفونت های ویروسی و باکتریایی نیز می شود.
یکی دیگر از مزایای صابون دست ساز این است که می توانید رایحه مورد نظر خود را به آن اضافه نمایید. علاوه بر این، ساخت صابون در منزل، هزینه کمتری را نسبت به صابون های آماده موجود در بازار نیاز دارد. شاید با خود فکر کنید که ساخت صابون خانگی بسیار وقت گیر است؛ اما در این مطلب به شما می گوییم که می توانید در بازه زمانی کمتر از یک ساعت، چند صابون دست ساز تهیه نمایید.


آموزش ساخت صابون خانگی


در اولین قدم از تهیه صابون خانگی باید همواره به این نکته توجه داشته باشید که این محصولات می توانند طیف وسیعی از چربی ها و رایحه ها را شامل شوند. از جمله این چربی های طبیعی می توان به روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن زیتون، روغن کرچک، روغن آووکادو و کره انبه اشاره کرد. بسیار حائز اهمیت است که تمام این مواد را به صورت ارگانیک تهیه نمایید. البته برای تهیه صابون دست ساز به مواد دیگری همچون لیوان، کاسه، ترازوی اندازه گیری، مخلوط کن، قالب هایی با اشکال دلخواه و ... نیز نیاز خواهید داشت. توجه داشته باشید که این مواد و وسائل را تنها مختص ساخت صابون خانگی در نظر بگیرید و از مصرف آن ها در آشپزی بپرهیزید. حتی می توانید با فراگیری دستورالعمل ها، برخی ترکیبات را طبق سلیقه خود تغییر دهید. به عنوان مثال، می توانید از روغن های مناسب برای بدن مانند روغن اسطوخودوس و بابونه و همچنین ترکیبات رنگی مانند آب چغندر استفاده نمایید. استفاده از بافت هایی همچون قهوه، جو دو سر و نمک دریایی نیز برای پوست مفید هستند و مصرف آن ها موجب لایه برداری پوست بدن می شود.

 

آموزش ساخت صابون خانگی


مواد لازم برای ساخت صابون خانگی


- صابون گلیسیرین شفاف و بدون بو
- اسانس هاس روغنی و خوشبو
- انواع گل خشک و سایر مواد تزئینی و کاربردی
- قالب سیلیکونی


در مرحله اول، گل های خشک و مواد مورد علاقه خود را جمع آوری کرده و داخل قالب سیلیکونی قرار دهید. حتی می توان از انواع برگ ها و گل های طبیعی نیز استفاده کرد. صابون گلیسیرین را به قطعات ریز تقسیم کرده و داخل ظرف پیرکس بریزید. ظرف حاوی گلیسیرین را در میکروفر قرار دهید تا کاملا ذوب شود. طی ذوب شدن صابون می توانید چند بار آن خوب هم بزنید و دوباره در مایکروفر قرار دهید.
در مرحله بعد، اسانس های روغنی و خوش بوی مورد علاقه خود را به مخلوط ذوب شده صابون اضافه نمایید. اگر از اسانس های مایع استفاده می کنید، می توانید حدود 20 تا 25 قطره از آن را به محتویات ظرف خود اضافه نمایید. بهتر است سرعت عمل خود را بالا ببرید تا ترکیب به دست آمده گرمای خود را از دست ندهد. پس از این که گلیسیرین شما کاملا ذوب شد و افزودنی های مورد نظر خود را به آن اضافه کردید، وقت آن است که مواد را به قالب سیلیکونی منتقلب کنید. البته پیش از آن کمی ذاخل ظرف تان را چرب کنید.
صابون خانگی خود را به مدت یک شب تا صبح در یک مکان صاف قرار دهید تا به حالت جامد در بیاید. روز بعد می توانید آن را به آرامی از قالب جدا کرده و با اکسسوری های دلخواه تزئین نمایید. اگر عجله دارید و نمی توانید چند ساعت برای سفت شدن ترکیبات صابون صبر کنید، می توانید قالب را به مدت یک ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا از گرمای آن کاسته شود. سپس آن را به مدت دو ساعت در فریزر قرار دهید تا روند سفت شدن صابون دست ساز تسریع یابد. صابون دست ساز خود را می توانید به مدت سه ماه مورد استفاده قرار دهید. از آن جایی که در این صابون ها از مواد نگهدارنده و شیمیایی استفاده نمی شود، ماندگاری کمتری را نسبت به صابون های آماده خواهند داشت.


ساخت صابون خانگی مخصوص پوست خشک


اگر پوست شما خشک است، می توانید از ترکیب روغن نارگیل و عصاره بادام برای ساخت صابون دست ساز استفاده کنید. برای این کار کافیست تمام مراحل ساخت صابون خانگی را در پیش بگیرید و به محتویات ظرف حاوی گلیسیرین خود، عصاره بادام و روغن نارگیل بیفزایید.

 

آموزش ساخت صابون خانگی مخصوص پوست خشک


ساخت صابون خانگی مخصوص پوست چرب


برای تهیه صابون خانگی مخصوص پوست خشک به کمی پوست و عصاره لیمو و همچنین نعناع نیاز خواهید داشت. پس از این که صابون گلیسیرین را در ظرف مخصوص مایکروویو ذوب کردید، عصاره لیمو را به آن اضافه نمایید. پوست لیمو را هم رنده کرده و مقداری از آن را به ترکیب بیفزایید. مقداری نعناع را بپزید و آب اضافی آن را بگیرید. تمام مواد را بلافاصله با هم ترکیب کنید و در قالب های مخصوص بریزید.

 

ساخت صابون خانگی مختص پوست چرب


ساخت صابون خانگی مخصوص آشپزخانه


برای شستشوی دست در آشپرخانه نیز می توانید از صابون دست ساز استنفاده کنید. بهتر است در تهیه این نوع صابون از عصاره مرکبات همچون لیمو و پرتقال استفاده نمایید.

 

ساخت صابون خانگی مختص استفاده در آشپزخانه


ساخت صابون خانگی لایه بردار


صابون خانگی یکی از بهترین گرینه ها برای لایه برداری خفیف پوست بدن است. برای این کار می توان از انواع مواد طبیعی مانند دانه های قهوه، دانه خشخاش، نمک دریا، بلغور جو دو سر و شکر استفاده کرد.


انواع صابون ضد جوش


انواع محصولات ضد جوش در از بین بردن چربی زائد پوست و آکنه های صورت بسیار مفید هستند. یکی از همین محصولات، صابون ضد جوش است که یکی از درمان های قطعی برای از بین بردن جوش و آکنه می باشد. البته، نخستین نکته حائز اهمیت در انتخاب و تهیه صابون ضد جوش توجه به نوع پوست می باشد. بدین معنی که بهتر است نه تنها صابون بلکه کلیه محصولات مراقبت از پوست را با توجه به نوع پوست صورت که به انواع خشک، چرب، معمولی یا مختلط تقسیم می شود، انتخاب نمایید.

 

شناخت انواع مختلف پوست جهت تهیه صابون ضد جوش

 

انواع مختلفی از پوست وجود دارد که روش های تشخیص آن در ذیل آمده است:

مشخصات پوست چرب

افرادی که بلافاصله بعد از حمام کردن احساس می کنند مقداری چربی روی صورت آن ها باقی ماند و اغلب اوقات پوست صورت شان براق است، دارای پوست چرب هستند.

مشخصات پوست خشک

اگر پس از شستشوی صورت یا حمام کردن متوجه خشکی بیش از حد پوست، کشیدگی و ترک خوردن شدید، باید بدانید که دارای پوستخشک و حساس هستید.

مشخصات پوست مختلط

اگر در نواحی بینی، پیشانی یا چانه خود احساس چربی کردید اما سایر نواحی صورت مانند گونه ها و نزدیک به رویش مو خشک بود، بدانید که پوست شما از نوع مختلط است.

مشخصات پوست معمولی

اگر هیچ یک از حالات بالا را روی پوست صورت خود احساس نکردید؛ یعنی پوست شما بلافاصله بعد از حمام چرب نشد یا احساس خشکی و کشیدگی روی صورت خود نداشتید، باید بدانید که دارای پوست معمولی هستید.

حال که با انواع مختلف پوست صورت آشنا شدید، راحت تر می توانید نسبت به خریداری و مصرف صابون ضد جوش اقدام نمایید.

 

صابون ضد جوش برای پوست چرب

 

افراد دارای پوست چرب بیشتر از سایرین در معرض انواع جوش و آکنه قرار دارند. استفاده از یک صابون ضد جوش مخصوص پوست چرب می تواند یک روش مفید برای پیشگیری و حتی درمان جوش صورت باشد. صابون های طبیعی بسیاری برای درمان جوش پوست چرب وجود دارد که در ادامه معرفی می کنیم:

صابون ضد جوش زردچوبه

زردچوبه یکی از گیاهانی است که از قدیم الایام برای درمان مشکلات پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده در ضدعفونی کردن، کاهش التهاب و روشن کردن پوست مفید است. همچنین، سرشار از انواع ویتامین می باشد که در احیاء پوست و تولید کلاژن کمک بسیاری می کند. از زردچوبه می توان برای مقابله با رادیکال های آزاد پوست و همچنین محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده کرد.
تمام این خواص باعث شده تا از زردچوبه برای تولید صابون ضد جوش استفاده شود. برای تهیه صابون ضد جوش زردچوبه می توانید به کلیه داروخانه های گیاهی و عطاری ها مراجعه کنید. این صابون یکی از بهترین گزینه ها برای از بین بردن جوش، آکنه، جای لک و تیرگی صورت است. صابون زردچوبه قادر است با تنظیم ترشح چربی پوست، موجب از بین رفتن جوش صورت و زیبا شدن پوست شود. اگر به فکر از بین بردن انواع جوش سر سیاه، سر سفید، آکنه و جوش های چرکی هستید، صابون زردچوبه را مصرف نمایید.

 

صابون خانگی زردچوبه مناسب برای پوست چرب

 

صابون ضد جوش زیتون

زیتون یک ماده بسیار تاثیرگذار در شادابی و زیبایی پوست است. برای درمان انواع جوش صورت و تنظیم چربی پوست می توان از صابون زیتون استفاده کرد. این صابون از خواص ضد عفونی کنندگی پوست برخوردار بوده و موجب از بین رفتن انواع جوش و به دنبال آن لطافت پوست می گردد. حتی علاوه بر افراد دارای پوست چرب، کلیه انواع پوست ها می توانند از صابون زیتون استفاده نمایند.

 

صابون ضد جوش زیتون 

 

صابون ضد جوش روغن درخت چای

صابون روغن درخت چای یا همان تی تری که می توان یکی از بهترین انواع صابون ضد جوش برای پوست چرب دانست. استفاده همزمان از روغن درخت چای و صابون آن می تواند یک روش قطعی و سریع برای درمان جوش های صورت باشد. صابون درخت چای علاوه بر ضد جوش بودن، دارای خاصیت ضد لک نیز می باشد و در آبرسانی و لایه برداری پوست نیز کاربرد دارد.

 

صابون ضد جوش روغن درخت چای

 

صابون ضد جوش انار

آیا می دانید پوست انار دارای خاصیت آنتی باکتریال است و در خشک کردن جوش ها و رفع جای جوش بسیار مفید واقع می شود. صابون ضد جوش انار از عصاره هسته و پوسته این میوه ساخته می شوند. از این صابون می توانید علاوه بر پوست چرب برای سایر انواع پوست ها نیز استفاده کنید. از صابون ضد جوش انار می توانید علاوه بر از بین بردن جوش ها برای روشن کردن، جوانسازی، لایه برداری، شفاف کردن و جلوگیری از چین و چروک پوست نیز استفاده نمایید.

 

صابون ضد جوش انار

 

صابون ضد جوش زغال

صابون هایی که از کربن یا زغال فعال ساخته می شوند، معمولا تاثیر شگفت انگیزی در درمان انواع مشکلات پوستی دارند که از بین بردن جوش و آکنه نیز یکی از این موارد است. صابون ضد جوش زغال برای پوست چرب بسیار مفید است و از خاصیت پاکسازی و لایه برداری سطح صورت از سموم نیز بسیار مفید واقع می شود. از این ماده می توان برای از بین بردن جوش های سرسیاه و حتی جای جوش نیز استفاده کرد.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (2)

یکشنبه 19 آبان 1398 - 23:30:11
ننم صابون زیاد دوست داره
یکشنبه 27 مرداد 1398 - 21:56:37
برای چیه این صابون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: