سه شنبه 14 بهمن 1399 - 12:12:09

12 مزیت روغن آرگان برای پوست و مو

 

فایده روغن آرگان برای تقویت ناخن

درمان ترک پاشنه پا با روغن آرگان

 

مزایای روغن آرگان برای پوست و مو

 


در گذشته، بومیان مناطق جنگلی در مراکش، میوه آرگان را می فشردند و از روغن آن به عنوان مکمل رژیم غذایی استفاده می کردند. علاوه بر این، برای درمان زخم و تسکین بثورات، تغذیه پوست و مو و ... نیز مورد استفاده قرار می گرفت. مزایای این گیاه به حدی زیاد بود که سازمان یونسکو در سال 1998، جنگل درخت آرگان را به عنوان ذخایر زیست محیطی معرفی کرد. در ادامه این مقاله از سایت رژلب با ما همراه باشید تا به بررسی تمام فواید روغن آرگان برای پوست و مو بپردازیم.


روغن آرگان چیست؟


روغن آرگان از میوه درختی با همین نام تهیه می شود که نادر بوده و دسترسی به آن مشکل است. روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب اولئیک یا امگا 9 غیر اشباع و اسیدهای چرب لینولئیک یا امگا 6 غیر اشباع تشکیل شده است که هر دو مورد در درمان پوست مستعد جوش و آکنه مفید واقع می شوند. اسید اولئیک قادر است نفوذپذیری پوست را بهبود بخشد و کمک کند تا انواع محصولات بهداشتی – درمانی راحت تر در پوست نفوذ کنند. اسید لینولئیک نیز موجب کاهش التهاب و آکنه شده و همچنین سطح رطوبت پوست را افزایش می دهد.


مزایای روغن آرگان برای پوست و مو


در ادامه 12 علتی که روغن آرگان را باید در رژیم زیبایی روزانه خود بگنجانید، مورد بررسی قرار می دهیم.

مرطوب و تغذیه کننده شب

روغن آرگان به سرعت جذب پوست می شود و باقیمانده آن موجب چرب شدن پوست شما نمی شود. شب قبل از خواب، پوست خود را با یک شیر پاک کن یا شوینده مناسب پاک کنید. سپس یک قطره از روغن آرگان را روی کف دست خود بریزید و به کف دست دیگرتان خوب بمالید تا گرم شود. سپس با حرکات دایره ای، روغن را به صورت و گردن خود بمالید. از آن جایی که در فصول سرد سال، پوست شما خشک تر خواهد بود، می توانید از دو قطره روغن آرگان استفاده کنید. اما همواره به خاطر داشته باشید که روغن آرگان بسیار کم مصرف بوده و برای بهره بردن از خواص آن نیازی به استفاده بیش از حد نخواهید داشت.
روغن آرگان حاوی ویتامین های A و E می باشد. شما می توانید از این روغن با خیال راحت در نواحی دور پلک چشم و حتی روی لب نیز استفاده کنید. وجود این ویتامین ها در مرطوب نگه داشتن پوست و جلوگیری از بروز چین و چروک کمک بسیاری می کند. محققان طی مطالعات خود در سال 2015 به این نتیجه دست یافتند که روغن آرگان دارای خواص ضد پیری است.

 

مزایای روغن آرگان برای پوست

 

تونر پوست

حفظ رنگ پوست و شفافیت آن یکی از گام های مهم در مراقبت های پوستی محسوب می شود. برای این کار می توانید چند قطره از روغن آرگان را به تونر که روزانه مصرف می کنید، اضافه نمایید. حتی می توانید خودتان در منزل تونر را تهیه کنید. روش کار به این صورت است که یک کیسه چای سبز طبیعی را در یک فنجان آب جوش قرار دهید و 10 دقیقه صبر کنید تا خواص آن وارد آب شود. چای کیسه ای را از فنجان خارج کرده و اجازه دهید دمای آب به دمای محیط برسد. سپس دو قطره روغن خوشبو مانند روغن درخت چای یا روغن مرکبات به محتویات آب اضافه کنید. 4 قطره روغن آرگان نیز داخل ظرف فوق ریخته و صبح و شب بعد از تمیز کردن صورت مورد استفاده قرار دهید. سپس از کرم مرطوب کننده متناسب با نوع پوست استفاده کنید.

لایه برداری پوست

ساخت لایه بردارهای طبیعی به مراتب کار آسان و ارزان تر از محصولات موجود در فروشگاه ها می باشد. برای این کار می توانید 1 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای را با چند قطره روغن آرگان ترکیب کرده و به مدت چهار دقیقه با حرکات دایره ای روی پوست ماساژ دهید . سعی کنید به مناطق مستعد آکنه و جوش توجه بیشتری به خرج دهید. پس از این مدت، پوست را با آب گرم آبکشی کرده و با حوله به آرامی خشک کنید. لایه برداری منظم پوست به شما کمک می کند تا از شر سلول های مرده پوست خلاص شوید و از پیری زودرس نیز جلوگیری به عمل آورید.

جلوگیری از بروز جوش و آکنه

مصرف روغن آرگان موجب کاهش سطح سبوم پوست شده و از بروز جوش پیشگیری می کند. همان طور که می دانید، افراد دارای پوست چرب بیشتر مستعد ابتلا به جوش و آکنه هستند. همان طور که قبلا نیز به آن اشاره کردیم، میزان بالای اسید لینولئیک در روغن آرگان، موجب کاهش التهاب ناشی از آکنه و تسکین پوست های آسیب دیده یا جای جوش می شود.

 

مزایای روغن آرگان برای جلوگیری از بروز جوش و آکنه

 

درمان ترک پوست

مصرف روغن آرگان می تواند در جلوگیری از کشش پوست و ترک های پوستی مفید واقع شود. فقط کافیست 3 قطره روغن آرگان را کف دست خود گرم کنید و به آرامی مناطق مورد نظر از پوست را ماساژ دهید. اگر چند ترک پوستی روی بدن خود می بینید، قبل از حمام کمی روغن آرگان را با شکر قهوه ای ترکیب کرده و مناطق آسیب دیده را ماساژ دهید.

 

مزایای روغن آرگان در رفع ترک پوستی

 

درمان سوختگی پوست

روغن آرگان یک روش درمانی مفید برای تسکین سوختگی پوست است. همچنین، می توانید از این روغن برای تسکین پوست بعد از اصلاح استفاده کنید. کافیست دو قطره روغن را کف دستان خود گرم کنید و روی مناطق آسیب دیده ماساژ دهید.

 

مزایای روغن آرگان در درمان سوختگی پوست

 

مرطوب کننده بدن

اگر احساس خشکی پوست در اعضای بدن خود می کنید، فورا دست به کار شوید و چند قطره روغن آرگان را به روغن طبیعی دیگری همچون روغن نارگیل، زیتون یا کنجد اضافه کرده و از تمام مزایای روغن درمانی بهره مند شوید. با مصرف روغن های طبیعی، دیگر برای آبرسانی پوست خود به سراغ لوسیون ها و نرم کننده های موجود در فروشگاه ها نخواهید رفت. اگر روی پاشنه پا یا آرنج دست خود نیز احساس خشکی و زبری دارید، دو قطره از روغن را به طور خالص روی این نواحی ماساژ دهید.

مراقبت از مو

روغن آرگان نه تنها برای پوست، بلکه برای مو نیز مفید واقع می شود. شما می توانید از این روغن برای محافظت از موها قبل از وسایل گرمایشی مانند اتو مو و سشوار نیز استفاده کنید. در عین حال، موها سالم و درخشان نیز می شوند. محققان طی پژوهش های خود به این نتیجه دست یافته اند که مصرف روغن آرگان برای مو می تواند منجر به تقویت و افزایش رشد آن نیز شود.

 

مراقبت از مو با روغن آرگان

 

درمان موهای آسیب دیده

اگر موهای خشک و شکننده ای دارید، می توانید هفته ای یک بار از روغن آرگان برای درمان آن استفاده کنید. روش کار بدین صورت است که شب قبل از خواب، 10 قطره از روغن را کف دست ریخته و کل پوست سر و موها را به آن آغشته نمایید. سپس یک کلاه مخصوص رنگ روی سر بگذارید و صبح روز بعد با یک شامپوی ملایم شستشو دهید.

آبرسانی به لب

روغن آرگان علاوه بر این که در تقویت و درمان پوست و مو کاربرد دارد، در آبرسانی و درمان ترک لب ها نیز به کار می رود. یک قطره روغن آرگان را روی نوک انگشت بریزید و لب ها را با آن ماساژ دهید. این کار به نرم و لطیف شدن لب ها و درمان ترک کمک شایانی می کند.

 

درمان ترک لب با روغن آرگان

 

تقویت ناخن

رطوبت و ویتامین های موجود در روغن آرگان، یک روش ایده آل برای تقویت و درمان کوتیکول ناخن محسوب می شود. چند قطره روغن آرگان را مستقیما روی ناخن ها بریزید و کمی ماساژ دهید. چند دقیقه صبر کنید تا جذب پوست و ناخن شود و سپس آبکشی کنید.

 

تقویت ناخن با روغن آرگان

 

درمان ترک پاشنه پا

اگر پوست خشک و ترک خورده ای در ناحیه پا یا پاشنه دارید، چند قطره روغن آرگان را کف دست ها گرم کرده و این نواحی را خوب ماساژ دهید. سپس پاهای خود را درون یک کیسه فریزر کنید و روی آن جوراب گرم بپوشید. اجازه دهید شب تا صبح پاهای شما در جوراب باشد و صبح روز بعد با آب گرم شستشو دهید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: