چهارشنبه 14 اسفند 1398 - 15:29:03

6 مورد از مهمترین مزایای مصرف مکمل کلاژن

 

کلاژن چیست و اهمیت مصرف آن

تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر زیبایی پوست و صورت

 

مزایای مصرف مکمل کلاژن

 


کلاژن، فراوان ترین پروتئین در بدن شما است. کلاژن، ماده اصلی بافت های همبند است که چندین بخش از بدن مانند تاندون ها، رباط ها، پوست و ماهیچه را تشکیل می دهد. کلاژن کارکرد مهمی در بدن دارد که از جمله آن ها می توان به ایجاد ساختار پوست و تقویت استخوان ها اشاره کرد. در سال های اخیر، مکمل های کلاژن از محبوبیت بسیاری برخوردار شده اند. بیشتر این مکمل ها هیدرولیز می شوند؛ به این معنی که کلاژن شکسته می شود تا جذب آن راحت تر صورت گیرد.


همچنین، مواد غذایی بسیاری وجود دارد که می توانید جهت افزایش میزان جذب کلاژن از آن ها استفاده کنید. مانند پوست، گوشت و استخوان حیواناتی نظیر گاو و گوسفند. مصرف کلاژن، مزایای سلامتی بسیاری را به همراه دارد؛ از تسکین درد مفاصل گرفته تا بهبود سلامت پوست. در ادامه این مقاله قصد داریم 6 مورد از مزایای مصرف مکمل کلاژن را مورد بررسی قرار دهیم. با وب سایت رژلب همراه باشید.


تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر بهبود سلامت پوست


کلاژن از خاصیت ارتجاعی و تقویت پوست برخوردار است. با افزایش سن، بدن کلاژن کمتری تولید می کند و عوارضی همچون خشکی پوست و بروز چین و چروک را به دنبال دارد. مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که پپتیدهای کلاژن یا مکمل های حاوی کلاژن می توانند کاهش چین و چروک و خشکی پوست را به دنبال داشته باشند. در یک مطالعه، زنانی که به مدت 8 هفته از مکمل های حاوی کلاژن استفاده کرده بودند، به خشکی پوست کمتری دچار شده بودند. همچنین، افزایش قابل توجهی در خاصیت ارتجاعی پوست آن ها در مقایسه با افرادی که مکمل کلاژن مصرف نکرده بودند، مشاهده شد. علاوه بر این، مصرف مکمل های کلاژن ممکن است باعث تولید پروتئین های دیگر از جمله الاستین و فیبریلین شود که به ساختار پوست کمک بسیاری می کنند. تحقیقات دیگر حاکی از آن هستند که مکمل های کلاژن به جلوگیری از آکنه و سایر شرایط پوستی کمک بسیاری می کند.

 

تاثیر مصرف کلاژن بر پوست و زیبایی


تاثیر مصرف کلاژن بر تسکین درد مفاصل


کلاژن به حفظ یکپارچگی غضروف ها، یعنی همان بافت لاستیکی که از مفاصل محافظت می کنند، کمک بسیاری می نماید. هر چه میزان پیر شدن کلاژن در بدن کاهش یابد، خطر ابتلا به اختلالات دژنراتیو مفصل استئوآرتریت نیز کمتر می شود. محققان طی مطالعات خود به این نتیجه دست یافتند که مصرف مکمل های کلاژن ممکن است به بهبود علائم استئوآرتریت و کاهش درد مفاصل کمک شایانی می کند. در یک تحقیق، 73 ورزشکار که به مدت 24 هفته روزانه ده گرم مکمل کلاژن مصرف کرده بودند، در مقایسه با افرادی که مصرف نکرده بودند، کاهش قابل توجهی در درد مفاصل هنگام راه رفتن و استراحت را تجربه کردند.
در یک مطالعه دیگر، بزرگسالانی که روزانه 2 گرم کلاژن به مدت 70 روز مصرف کردند، نسبت به افرادی که مصرف نکرده بودند، بهتر قادر به انجام فعالیت های بدنی بودند. محققان این نظریه را تصدیق کردند که کلاژن اضافی ممکن است در غضروف تجمع یافته و بافت ها را برای ساختن کلاژن تحریک کنند.

 

تاثیر مصرف کلاژن بر مفاصل و استخوان


تاثیر مصرف مکمل کلاژن بر کاهش احتمال شکستگی استخوان


بخش بزرگی از استخوان های ما را کلاژن تشکیل می دهد. همان طور که میزان مصرف کلاژن در بدن افزایش یابد، توده استخوان ها نیز استحکام می یابد. کاهش تراکم استخوان به شرایطی مانند پوکی استخوان و به دنبال آن شکستگی استخوان ها منجر می شود. مطالعات انجام شده نشان می دهند که مصرف کلاژن ممکن است اثرات خاصی در بدن داشته باشد که در جلوگیری از پوکی استخوان بسیار موثر واقع می شود.
در یک مطالعه، برخی زنان مکمل کلسیم را به همراه 5 گرم کلاژن و برخی دیگر کلسیم را بدون کلاژن به مدت 12 ماه مصرف کردند. در پایان، زنانی که از مکمل کلسیم و کلاژن استفاده کرده بودند، به میزان قابل توجهی از پروتئین خون دست یافته بودند.


تاثیر مصرف کلاژن بر تقویت توده عضلانی


حدود یک تا ده درصد از بافت ماهیچه ای را کلاژن تشکیل داده است. این پروتئین برای حفظ قدرت و عملکرد صحیح ماهیچه ها ضروری است. مطالعات نشان می دهد که مکمل های کلاژن به تقویت توده عضلانی در افراد مبتلا به سارکوپنی (از بین رفتن توده عضلانی که با افزایش سن اتفاق می افتد) کمک می کند. در یک مطالعه، 27 مرد ضعیف حدود 15 گرم کلاژن روزانه به مدت 12 هفته مصرف کردند و با مردانی که ورزش می کردند اما کلاژن مصرف نکردند، مورد مقایسه قرار گرفتند. در نهایت مشخص شد توده عضلانی افرادی که کلاژن مصرف کرده بودند، بسیار افزایش یافته است. محققان بر این باورند که مصرف کلاژن ممکن است سنتز پروتئین های عضلانی مانند کراتین و همچنین رشد عضلانی بعد از ورزش را به دنبال داشته باشد.


تاثیر مصرف کلاژن بر ارتقاء سلامت قلب


محققان بر این عقیده هستند که مصرف مکمل های کلاژن در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر است. کلاژن، ساختار رگ های خونی را تشکیل می دهد. یعنی رگ های خونی که خون را از قلب به بقیه اعضای بدن منتقل می کند. بدون داشتن کلاژن کافی، شریان ها ضعیف و شکننده خواهند شد. این مشکل ممکن است به آترواسکلروز منجر شود؛ بیماری که با باریک شدن شریان ها نمود پیدا می کند. آترواسکلروز، احتمال حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می دهد.

 

تاثیر مصرف کلاژن بر سلامت قلب


تاثیر مصرف کلاژن بر سایر مزایای سلامتی


مکمل های کلاژن تاثیرات شگرفی در سایر موارد سلامتی دارند که هنوز به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته اند. از جمله این موارد می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:
- مصرف کلاژن در جلوگیری از شکنندگی مو و ناخن بسیار موثر است. علاوه بر این، موجب تحریک رشد مو و ناخن خواهد شد.
- برخی پزشکان، استفاده از مکمل های کلاژن را برای درمان سندرم روده موثر می دانند. البته هیچ مدرک علمی برای تائید این ادعا وجود ندارد.
- هیچ مطالعه ای تاکنون نقش مکمل های کلاژن در سلامت مغز را بررسی نکرده است؛ با این حال برخی افراد ادعا می کنند که کلاژن روحیه را بهبود بخشیده و علائم اضطراب را کاهش می دهد.
- برخی نیز بر این باورند که مصرف مکمل های کلاژن موجب کاهش وزن و افزایش متابولیسم بدن می شود.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

پنجشنبه 15 اسفند 1398 - 21:16:18
عالی بود ممنون
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: