یکشنبه 22 تیر 1399 - 18:50:35

پارافین تراپی چیست – مزایا و معایب

 

مراحل انجام پارافین تراپی در منزل

پارافین تراپی و مزایا و معایب آن

 

پارافین تراپی چیست و مزایا و معایب آن

 


پارافین یک موم نرم و بی رنگ یا سفید می باشد که از هیدروکربن های اشباع ساخته شده است. از موم پارافین اغلب در سالن های زیبایی به منظور نرم و لطیف کردن پوست دست و پا، کوتیکول ها و همچنین اسپا استفاده می شود. همچنین می توان از آن برای تسکین درد مفاصل و درد عضلات نیز بهره برد. البته غیر از کاربردهای زیبایی، از موم پارافین می توان به عنوان عایق کارهای الکتریکی، ساخت مداد رنگی و شمع نیز استفاده کرد.

 

پارافین تراپی چیست؟

 

از موم پارافین بر پایه نفت در سالن های زیبایی و مراکز اسپا جهت نرم کردن و آبرسانی پوست استفاده می شود. این کار اغلب اوقات روی دست و کف پا و همچنین گاهی اوقات در بازوها و پاها انجام می شود. در واقع، دستان شما در وکس یا مایع گرم پارافین فرو رفته و سپس موم کمی روی پوست می ماند تا سفت شود. پس از چند دقیقه برداشته می شود. موم پارافین به مرطوب کردن عمیق و حالت دهی پوست روی دست ها، ناخن ها و کوتیکول های شما کمک بسیاری می کند.

 

پارافین تراپی چیست و چه کاربردی دارد؟

 

انواع پارافین تراپی

 

به طور کلی، دو نوع پارافین تراپی دست و پارافین تراپی پا وجود دارد که در ادامه به توضیح دقیق آنها خواهیم پرداخت.

 

موم پارافین مورد استفاده در درمان های اسپا به عنوان نرم کننده عمل می کند که به افزایش رطوبت پوست کمک می کند. هنگامی که پارافین روی پوست قرار می گیرد، دست های خشن و کوتیکول های خشک را رطوبت و آبرسانی می کند. سالن های زیبایی اغلب از موم پارافین به عنوان تسکین دهنده پوست در مانیکور استفاده می کنند.

موم پارافین در دمای اتاق جامد است اما در دمای 116 تا 147 درجه فارنهایت ذوب می شود. گرمای ناشی از موم پارافین نیز به آرامش موقت درد مفاصل و افزایش گردش خون کمک می کند که در نهایت استفاده مداوم آن منجر به ظاهری جوان تر و شاداب تر پوست دست می شود. گرمای موم مانند یک آرامش بخش است و به همان روشی که حمام گرم انجام می دهد به آرامش و تسکین استرس کمک می کند. برخی از موم های پارافین حاوی روغن های معطر مانند اسطوخودوس و درخت چای هستند تا از مزایای اضافی آروماتراپی استفاده کنند.

 

پارافین تراپی دست

 

پزشکانی که می خواستند درد آرتریت بیماران خود را کاهش دهند، در دهه 50 از موم پارافین استفاده می کردند. سه دهه بعد، در طول دهه 1980، آن را به عنوان درمان زیبایی مورد استفاده قرار دادند. درمان موم پارافین را در لیست خدمات سالن های ناخن و اسپاها پیدا خواهید کرد؛ اگرچه این موم آبرسان دارای مزایایی است که فراتر از سطح پوست است.

از درمان موم پارافین اغلب در اسپا ها یا سالن های مانیکور نیز استفاده می شود؛ زیرا این محصول مبتنی بر روغن ضمن پوشاندن سطح پوست، باعث آبرسانی و نرم شدن پوست می شود. همچنین گردش خون را به پوست افزایش می دهد و منافذی را باز می کند که این امر به عناصر آبرسان اجازه می دهد تا به لایه های خارجی پوست نفوذ کنند. این امر باعث می شود کاندید مناسبی برای درمان خشکی پوست و کوتیکول های مرطوب کننده باشد. تکنسین پوست و مفاصل به وسیله فرو بردن دست یا پا در موم پارافین یا ماساژ روی آن انجام می شود. موم قبل از خنک شدن از روی پوست در آورده می شود.

موم پس از قرار گرفتن روی پوست، قسمت تحت درمان را محاصره می کند. گرما را به استخوان ها منتقل و بافت های اطراف را شل می کند. این امر به ویژه در درمان مفاصل سفت و کاهش درد همراه با آرتریت، فیبرومیالژیا، بورسیت، تاندونیت و عضلات سفت و گرفتگی ها مفید است. اگرچه کلینیک های درمانی یا اسپا ممکن است کل بدن را تحت پوشش خود قرار دهند؛ اما از درمان موم پارافین به طور معمول برای اندام دست و پا استفاده می شود.

 

پارافین تراپی پا


فواید پارافین چیست؟


پارافین فواید زیبایی و درمانی بسیاری دارد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

 

کاربرد پارافین در زیبایی

از نظر آرایش و زیبایی، موم پارافین اغلب روی دست و پا به عنوان نرم کننده اعمال می شود. موم پارافین، نرم کننده طبیعی پوست است که به لطیف شدن آن کمک بسیاری می کند. زمانی که پارافین را روی دست و پا قرار می دهید، رطوبت پوست افزایش پیدا کرده و پس از اتمام درمان نیز رطوبت در آن باقی می ماند. علاوه بر این، در باز شدن منافذ پوست و از بین بردن سلول های مرده نیز کاربرد دارد. این امر در شادابی و لطافت هر چه بیشتر پوست موثر واقع می شود.


کاربرد پارافین در موارد درمانی

موم پارافین در تسکین درد و موارد زیر کاربرد دارد:

- استئوآرتریت
- روماتیسم فصلی
- فیبرومیالژیا
- سایر موارد مشابه

موم پارافین در واقع مانند یک نوع گرما درمانی عمل کرده و می تواند در افزایش جریان خون، شل شدن عضلات و کاهش سفتی مفاصل کمک بسیاری کند. همچنین می تواند اسپاسم و التهاب عضلات را به حداقل رساند یا حتی آن ها را درمان کند.

 

همه چیز درباره پارافین تراپی


آیا استفاده از پارافین عوارض جانبی دارد؟

 

موم پارافین در آزمایشگاه مورد آزمایش قرار می گیرد تا از سلامت و ایمنی آن روی بدن اطمینان حاصل شود. این ماده کاملا طبیعی بوده و از نقطه ذوب کمی برخوردار است. این بدین معنی است که می توان آن را به راحتی و در دمای کم و مناسب نیز وارد پوست کرد تا منجر به سوختگی یا تاول نگردد.
البته اگر دارای پوست حساسی هستید، ممکن است موم پارافین کمی التهاب ناشی از گرما روی پوست ایجاد کند. این التهاب گاهی به صورت برآمدگی های قرمز نمایان می شود که می تواند با خارش یا سوزش همراه باشد. در صورت داشتن موارد زیر از مصرف پارافین خودداری نمایید:

- گردش خون ضعیف
- بی حسی در دست و پا
- دیابت
- هر گونه زخم باز


اگر حساسیت شیمیایی داشته باشید، احتمال دارد دچار تورم جزئی شوید. دلیل این امر آن است که پارافین از فرآورده های نفتی تولید می شود. اگر قصد دارید پارافین تراپی را در منزل انجام دهید، مراقب باشید که موم را بیش از اندازه گرم نکنید. چرا که ممکن است بروز تاول و سوختگی را در پی داشته باشد. موم نباید بیش از 50 درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد.


هزینه پارافین تراپی


برخی از سالن های زیبایی یا سالن های اسپا ممکن است پارافین تراپی را همراه با مانیکور و پدیکور ارائه دهند. حتی ممکن است آن را به عنوان یک خدمت جداگانه ارائه دهند. هزینه پارافین تراپی در سالن های مختلف متفاوت است و به عوامل بسیاری همچون محل قرارگیری سالن زیبایی بستگی دارد. پارافین تراپی معمولا نیم ساعت به طول می انجامد.

 

هزینه پارافین تراپی


پارافین تراپی در منزل

 

شما می توانید پارافین تراپی را در منزل نیز انجام دهید. رعایت مراحل زیر جهت کسب بهترین نتیجه، حائز اهمیت می باشد:


مواد مورد نیاز برای پارافین تراپی در خانه

- 4 پیمانه موم پارافین
- دیگ کوچک برای ذوب کردن پارافین (می توانید یک دیگ را تنها به این کار اختصاص دهید)
- ظرف اندازه گیری
- روغن معدنی
- ظرف پلاستیکی
- دماسنج
- روغن زیتون
- کیسه پلاستیکی
- حوله
- تایمر
- بافت
- مرطوب کننده

 

آموزش پارافین تراپی در منزل


مرحله اول: ذوب کردن موم پارافین

راحت ترین راه برای ذوب کردن موم در خانه، استفاده از یک دیگ است. اگر ناخن هایتان لاک دارد، ابتدا آن را پاک کنید. دست و پاهای خود را به خوبی بشویید و آن ها را با یک حوله بدون پرز خشک نمایید. برای ذوب موم، ابتدا چهار پیمانه موم پارافین را درون دیگ بریزید و آن را به روش بن ماری ذوب نمایید. سپس یک فنجان روغن معدنی به موم اضافه کنید. وقتی موم کاملا ذوب شد، دیگ را از روی بخار آب بردارید و با دقت درون یک ظرف پلاستیکی بریزید. صبر کنید یک پوست نازک روی موم شکل بگیرد. سپس دمای موم را با دماسنج بررسی کنید؛ زمانی که دما به 51.7 درجه سانتیگراد رسید، قابل استفاده می باشد.

مرحله دوم: قرار دادن موم روی پوست

ابتدا چند قطره روغن زیتون را روی ناحیه مورد نظر از پوست ماساژ دهید. سپس کل دست یا پای خود را درون موم فرو کنید و برای چند ثانیه در همان حالت بگذارید تا یک لایه روی پوست شکل بگیرد. دست یا پا را از موم در بیاورید و صبر کنید کمی خشک شود. دوباره درون موم فرو ببرید و کمی بیشتر داخل آن نگه دارید. این کار مانع از گرم شدن لایه های زیرین موم شده و از سوختگی پوست جلوگیری می کند. دوباره از داخل موم در بیاورید و پس از کمی مکث داخل موم فرو ببرید. این کار را تا ده مرتبه تکرار کنید.

 

وسایل پارافین تراپی

 

مرحله سوم: فرو کردن دست یا پا درون کیسه فریزر

پس از این که حداقل 10 لایه موم روی دست یا پای شما شکل گرفت، یک کیسه پلاستیکی روی آن قرار دهید. سپس آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه درون حوله گرم بپیچید.

مرحله چهارم: برداشتن موم

بعد از این که حدود 20 دقیقه دست یا پای خود را درون حوله گرم قرار دادید، حال از درون حوله و پلاستیک خارج کنید. موم را به آرامی از روی پوست بردارید. می توانید از کرم مرطوب کننده برای از بین بردن باقی مانده موم از روی پوست استفاده کنید. پس از این که پارافین تراپی به اتمام رسید، موم را درون یک ظرف دردار نگهداری کنید تا در دفعات بعد نیز قابل استفاده باشد.

 

 

همچنین در رژلب بخوانید:

پارافین تراپی چیست + عکس

9 مرحله پارافین تراپی دست

 

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: