چهارشنبه 07 خرداد 1399 - 16:45:09

خشکی لب و راه های درمان خانگی

 

چه عواملی باعث بروز خشکی لب می شوند؟

درمان خشکی لب با مواد طبیعی موجود در خانه

 

درمان خشکی لب در خانه

 

 

خشکی لب و همچنین پوسته پوسته شدن آن از جمله مسائل شایع و ناراحت کننده ای است که اغلب افراد با آن مواجه می شوند. خوشبختانه در خانه با استفاده از راهکارهای خانگی می توان از شر خشکی لب خلاص شد. فقط کافیست مطالعه این مطلب از سایت رژلب را از دست ندهید تا با راهکارهای خانگی درمان خشکی لب آشنا شوید. با ما همراه باشید.


پوست روی لب ها بسیار نازک تر و لطیف تر از سایر قسمت های بدن است. لب ها در معرض عوامل زیست محیطی مانند نور مستقیم آفتاب، وزش باد شدید، سرمای هوا و آب و هوای خشک مستعد خشکی و ترک خوردگی می شوند. لب ها غدد روغنی ندارند و نمی توانند رطوبت ایجاد کنند؛ به همین دلیل اغلب خشک هستند. اما می توان با مرطوب کننده های طبیعی، از بروز خشکی و پوسته پوسته شدن لب ها جلوگیری کرد.


عدم استفاده از برطرف کننده موهای زائد


برخی افراد برای از بین بردن موهای زائد لب خود از موبرها و موم کارخانه ای استفاده می کنند. این محصولات ممکن است حاوی موادی باشند که لب ها را خشک می کند. به عنوان مثال، برخی مواد از بین برنده موهای زائد دارای نعناع هستند که می تواند لب ها را خشک کند. از جمله مواد موجود در برطرف کننده موهای زائد که منجر به خشکی پوست لب می شوند، می توان به منتول، کافور و فنل اشاره کرد. سعی کنید از مصرف محصولات حاوی این مواد و همچنین محصولات معطر خودداری کنید. در عوض به دنبال محصولا حاوی مواد تسکین دهنده و مرطوب کننده باشید.


استفاده از محصولات طبیعی لب


چندین داروی طبیعی و موثر برای درمان لب های خشک وجود دارد. شما می توانید برای تسکین و مرطوب کردن لب های خود از مواد طبیعی زیر استفاده نمایید:

ژل آلوئه ورا

این ژل را می توانید از داخل برگ های گیاه آلوئه ورا استخراج نمایید. ژل آلوئه ورا حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ضد التهاب است که پوست آسیب دیده را تسکین داده و باعث احیاء آن می شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را از گوشت میوه تهیه می کنند. این روغن با التهاب و خشکی لب مبارزه می کند و باعث نرم تر شدن آن می شود.

 

راهکار خانگی درمان خشکی لب

 

عسل

عسل، مرطوب کننده بسیار قوی است و باعث می شود به راهکار خوبی برای درمان خشکی لب تبدیل شود. این ماده حاوی آنتی اکسیدان ها و خواص ضد باکتریایی است که در جلوگیری از بروز عفونت در لب های بسیار خشک یا ترک خورده کمک بسیاری می کند.

خیار

خیار می تواند لب ها را مرطوب کند و حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است که ظاهر لب ها را بهبود می بخشد.

چای سبز

این مواد نیز حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی است. چای سبز همچنین سرشار از پلی فنول است که منجر به کاهش التهاب می شود. کافیست یک کیسه چای سبز را در آب گرم خیس دهید و آن را به آرامی روی لب ماساژ دهید تا نرم شود و پوست خشک آن از بین برود. این روش را لایه برداری سنتی نیز می نامند.
آلوئه ورا، روغن نارگیل و عسل همگی دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد التهابی هستند که ضمن مرطوب کردن و تسکین دهندگی پوست لب، از بروز عفونت در ترک لب ها نیز جلوگیری می کند. این مواد را می توانید از همه سوپرمارکت ها یا میوه فروشی ها تهیه کنید و دسترسی به آن ها آسان است.


لایه برداری لب با مواد طبیعی


لب های پوسته پوسته شده، از رسیدن مواد نرم کننده به لب جلوگیری می کند و روند بهبودی را کاهش می دهد. توصیه می کنیم از روش لایه برداری لب با مواد طبیعی استفاده نمایید تا روند درمان خشکی لب تسریع یابد. از اسکراب لب حاوی قند و جوش شیرین استفاده کنید تا به آرامی خشکی لب از بین برود. شما می توانید به دنبال اسکراب لب در داروخانه ها باشید که حاوی تسکین دهنده و مرطوب کننده است.


نوشیدن آب به میزان کافی


کمبود آب بدن یکی از دلایل اصلی بروز خشکی لب است. ممکن است افراد هنگام کمبود آب بدن خود متوجه این موضوع نشوند؛ به همین دلیل سعی کنید خود را به نوشیدن 8 لیوان آب در روز عادت دهید. کمبود آب بدن هنگامی اتفاق می افتد که بدن مایعات زیادی را از دست می دهد. زمانی که بدن دچار کمبود آب می شود، آب از مناطق مشخصی خارج می شود تا از نابود شدن سلول ها جلوگیری شود. این موضوع می تواند منجر به خشکی پوست شود. از دیگر علائم کم آبی بدن می توان به تشنگی، خشکی دهان، سردرد و سرگیجه اشاره کرد.

 

درمان خشکی لب با نوشیدن آب


استفاده از بالم لب


قرار گرفتن در آب و هوای خشک می تواند رطوبت پوست را از بین ببرد. این یک مسئله رایج به خصوص در فصل زمستان است. نوشیدن مقدار زیادی آب روش خوبی برای مرطوب نگه داشتن بدن در تمام فصول سال است. با این وجود، می توانید از انواع مرطوب کننده و بالم لب برای افزایش رطوبت بدن نیز استفاده نمایید.

 

درمان خشکی لب با بالم لب


خودداری از کشیدن سیگار


دود حاصل از سیگار و تنباکو می تواند باعث تحریک پوست حساس اطراف لب شود و باعث خشکی و ترک خوردگی آن شود. سیگار کشیدن همچنین می تواند باعث بروز مشکلات دیگر مانند زخم دهان و درد لثه شود. با ترک سیگار، لب های بانشاط تر و زیباتری را خواهید داشت.


چه عواملی باعث خشک شدن لب ها می شود؟


پوست روی لب با سایر قسمت های صورت متفاوت است؛ در حالی که ساختارهای زیرین پوست مشابه هستند اما پوست روی لب ها بسیار نازک تر و ظریف تر است. طیف وسیعی از عوامل خارجی می تواند باعث ایجاد شکاف در لب ها شود. کنترل عواملی که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد، از خشکی لب جلوگیری می کند.

آب و هوا

با سرد شدن هوا در فصل های پاییز و زمستان، میزان رطوبت کاسته می شود. هوای خشک، رطوبت پوست را از بین می برد. به همین دلیل، افراد غالبا در فصول سرد سال خشکی لب را تجربه می کنند. همیشه در فصول سرد سال لب های خود را مرطوب نگه دارید و برای این کار از بالم لب استفاده نمایید.

آب دهان

زمانی که لب ها خشک و پوسته پوسته می شوند، فرد به طور غریزی زبان خود را روی لب ها می کشد تا مرطوب شود. این در حالی است که زبان زدن اطراف لب ممکن است به طور موقت آن را مرطوب کند؛ اما هر چه بزاق شما تبخیر شود، رطوبت بیشتری از سطح لب خارج شده و اوضاع وخیم تر می شود.

نور آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به مدت طولانی می تواند آسیب قابل ملاحضه ای به لب ها وارد کرده و منجر به خشکی و ترک خوردگی آن شود. آسیب ناشی از آفتاب می تواند وضعیتی به نام کراتوزهای اکتینیک ایجاد کرده که لب دچار برجستگی و پوسته پوسته شدن می شود. سعی کنید از محصولات ضد آفتاب مخصوص لب یا بالم لب های حاوی ضد آفتاب استفاده نمایید.

 


 


برچسب ها:

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: