شنبه 10 خرداد 1399 - 20:20:50

آفت دهان و راهکارهای مقابله با آن

 

درمان آفت دهان در خانه

راهکارهای خانگی رفع آفت دهان

 

درمان آفت دهان در خانه

 

 

آفت دهان معمولا داخل دهان یا روی لثه به وجود می آید. آفت دهان ممکن است دردناک باشد یا صحبت کردن و غذا خوردن را دشوار کند؛ اما به طور کلی باعث آسیب های جدی نمی شود. اغلب آفت دهان پس از گذشت چند هفته به خودی خود بهبود می یابند. حتی می توان با مصرف دارو، روند بهبود آن را تسریع کرد.
چندین داروهای خانگی وجود دارد که می توانند به روند بهبود آفت دهان کمک کنند و آن را سرعت ببخشند. اما هیچ داروی جادویی وجود ندارد. در صورتی که از داروهای آفت دهان استفاده می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و بروشور محصول را به دقت مطالعه نمایید.


استفاده از پودر آلوم


پودر آلوم از سولفات آلومینیوم پتاسیم ساخته شده است. این ماده اغلب برای نگهداری مواد غذایی و ترشی استفاده می شود. آلوم دارای خواص قابض است که به کوچک تر شدن بافت ها و خشک شدن آفت دهان کمک بسیاری می کند. طرز استفاده صحیح از پودر آلوم به این صورت است:
مقدار کمی از پودر آلوم را با چند قطره آب در مخلوط کن بریزید تا خمیر صاف و یکدستی به وجود بیاید. خمیر را روی آفت دهان قرار دهید. بگذارید برای یک دقیقه بماند و سپس دهان خود را کاملا آبکشی کنید. این کار را هر روز تکرار کنید تا آفت دهان بهبود یابد.


استفاده از آب و نمک


شستشوی دهان با آب و نمک یک روش درمانی خانگی و خوب برای درمان آفت دهان است. این روش می تواند به خشک شدن آفت دهان کمک بسیاری کند. برای استفاده، یک قاشق چایخوری نمک را درون نصف فنجان آب گرم بریزید و خوب ترکیب کنید. این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. هر چند ساعت این کار را در صورت لزوم تکرار کنید.

 

درمان آفت دهان با آب و نمک


استفاده از جوش شیرین


جوش شیرین می توان التهاب را کاهش دهد. همچنین باعث تعادل PH شده و زخم دهان را بهبود می بخشد. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در نصف فنجان آب گرم ریخته و خوب هم بزنید. این محلول را به مدت 15 تا 30 ثانیه درون دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. در صورت لزوم هر چند ساعت یکبار این کار را تکرار نمایید.


مصرف ماست برای درمان آفت دهان


علت دقیق بروز آفت دهان هنوز ناشناخته است؛ اما برخی از آن ها ممکن است در اثر باکتری یا بیماری التهابی روده ایجاد شوند. طبق مطالعات دانشمندان، مصرف ماست به دلیل خواص پروبیوتیک که دارد، می تواند بیماری التهاب روده و شرایط ایجاد زخم دهان را درمان کند. برای کمک به پیشگیری یا معالجه آفت دهان، روازانه حداقل یک فنجان ماست پروبیوتیک میل کنید.


تاثیر عسل در درمان آفت دهان


عسل به دلیل توانایی ضد باکتریایی و ضد التهابی که دارد، در درمان آفت دهان بسیار مفید واقع می شود. علاوه بر این، در جلوگیری از عفونت های ثانویه نیز کمک بسیاری می کند. روانه مقدار اندکی عسل را روی زخم دهان بمالید و بگذارید چند دقیقه بماند. برای این کار بهتر است از عسل طبیعی استفاده نمایید.


تاثیر روغن نارگیل در درمان آفت دهان


تحقیقات نشان داده که روغن نارگیل توانایی ضد میکروبی دارد. این ماده می تواند زخم های باکتریایی را درمان کرده و از شیوع آن جلوگیری کند. روغن نارگیل همچنین یک ضد التهاب طبیعی است که به کاهش قرمزی و درد کمک بسیاری می کند. طعم آن هم بسیار عالی است. روغن نارگیل را سخاوتمندانه بمالید. این کار را چند بار در روز انجام دهید تا درد ناشی از آفت دهان به طور کلی از بین برود.


استفاده از کمپرس بابونه


بابونه به عنوان یک درمان طبیعی برای بهبود زخم ها و کاهش درد استفاده می شود. این ماده حاوی دو ترکیب آزولن و لوومول با توانایی ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. یک کیسه چای بابونه می تواند به عنوان کمپرس برای تسکین زخم ناشی از آفت دهان مورد استفاده قرار گیرد. برای استفاده، یک کیسه حاوی چای بابونه مرطوب را روی زخم دهان قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بماند. همچنین می توانید دهان خود را با دم کرده بابونه شستشو دهید. این کار را سه بار در روز تکرار کنید.

 


پراکسید هیدروژن


پراکسید هیدروژن با تمیز کردن گلو و دهان، باعث کاهش باکتری ها شده و دمان آفت دهان را به دنبال دارد. برای استفاده از این ماده کافیست یک محلول سه درصد پراکسید هیدروژن را با نسبت مساوی آب ترکیب کنید. یک تکه پنبه را به محلول آغشته کرده و روی زخم بمالید. محلول را می توانید درون دهان ریخته و چند ثانیه بچرخانید. سپس آن را بیرون بریزید و دهان را آبکشی کنید.


چای مریم گلی


از چای مریم گلی به طور سنتی برای درمان التهاب دهان استفاده می شود. دهانشویه مریم گلی به عنوان یک شستشوی عمومی دهان برای بسیاری از مشکلات مربوط به دهان مانند آفت دهان به کار می رود. این ماده دارای خواص ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد عفونی کننده و قابض است. علاوه بر این، به تسکین درد کمک می کند. دهانشویه مریم گلی در بسیاری از داروخانه ها در دسترس است. شما می توانید این محصول را خودتان در خانه نیز تهیه کنید. برای این کار، یک تا دو قاشق غذاخوری برگ مریم گلی تازه را به آب جوش اضافه کنید. اجازه دهید 5 دقیقه جوش بخورد و سپس از صافی رد کنید. بگذارید خنک شود و سپس درون دهان بریزید. چند ثانیه در دهان بچرخانید و آن را بیرون بریزید. دهان را آبکشی نمایید.


دهانشویه سرکه سیب


سرکه سیب به از بین بردن باکتری هایی که باعث تحریک می شوند کمک کرده و باعث کاهش درد می شود. یک قاشق چایخوری سرکه سیب را را یک فنجان آب ترکیب کنید و ترکیب به دست آمده را به مدت 30 ثانیه درون دهان بچرخانید و آن را بیرون بریزید. سپس دهان خود را آبکشی کرده و این کار را روزانه تکرار نمایید.


استفاده از هندوانه خنک


هندوانه خنک درمان موثری برای زخم آفت دهان است. البته هیچ مطالعه علمی در این باره وجود ندارد. مقداری هندوانه را درون فریزر قرار دهید تا یخ بزند و آن را برای بهبود درد و درمان آفت دهان، روی زخم قرار دهید.

 

درمان آفت دهان با هندوانه


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


بیشتر آفت های دهان باعث نگرانی نمی شوند. اما در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، حتما به پزشک مراجعه کنید:
- زخم بزرگتر از حد طبیعی
- وجود چندین زخم
- شکل گیری زخم جدید قبل از بهبودی زخم های قدیمی
- درد آفت دهان بعد از دو هفته بهبود نیابد
- وجود درد شدید
- درد به لب ها هم سرایت کند
- بروز تب

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: