جمعه 16 خرداد 1399 - 15:57:40

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان ها

 

سفید کردن دندان در خانه

تاثیر جوش شیرین و سرکه در سفید شدن دندان ها

 

راهکارهای خانگی سفید کردن دندان ها

 

در سال 2015، آمریکایی ها بیش از 11 میلیارد دلار برای سفید کردن دندان های خود هزینه کرده بودند که از این میزان حدود 1.4 میلیارد دلار به محصولات سفید کننده خانگی تعلق داشت. امروزه محصولات زیادی برای سفید کردن دندان ها وجود دارند. با این حال، در اغلب محصولات سفید کننده دندان از مواد شیمیایی استفاده می شود که بسیاری از مردم را نگران کرده است. اگر می خواهید دندان های سفیدی داشته باشید اما از مواد شیمیایی نیز استفاده نکنید، در این مقاله از سایت رژلب به راهکارهای خانگی سفید کردن دندان ها که طبیعی و ایمن هستند، اشاره خواهیم کرد.


چه چیزی باعث زرد شدن دندان ها می شود؟


عوامل متعددی باعث زرد شدن دندان ها می شود. برخی غذاها می توانند مینای دندان شما را لکه دار کنند که بیرونی ترین لایه دندان شماست. علاوه بر این، ایجاد پلاک روی دندان می تواند باعث زرد شدن آن ها شود. این نوع تغییرات رنگ معمولا با محصولات سفید کننده قابل درمان است. با این حال، بعضی اوقات دندان ها به دلیل زرد شدن مینای دندان زرد به نظر می رسد و عاج زیر آن آشکار می شود. عاج یک بافت طبیعی زرد و استخوانی است که زیر مینای دندان قرار دارد. در ادامه 7 روش خانگی سفید کردن دندان ها را مطالعه خواهید کرد.


استفاده از روغن برای سفید کردن دندان ها


این راهکار یک داروی سنتی مردمان هند است که به منظور بهبود بهداشت دهان و دندان و خارج کردن سموم از بدن انجام می شود. برای این کار از چرخش روغن در اطراف دهان برای از بین بردن باکتری ها استفاده می کند که می تواند به پلاک تبدیل و باعث زرد شدن دندان ها شود. به طور سنتی، هندی ها برای کشیدن روغن از روغن آفتابگردان یا کنجد استفاده می کردند. اما هر روغنی را می توان به کار برد. روغن نارگیل نیز یک انتخاب محبوب است؛ زیرا طعم مطلوبی دارد و فواید زیادی برای سلامتی به دنبال خواهد داشت.


روغن نارگیل همچنین دارای اسید لوریک است که به دلیل داشتن توانایی کاهش التهاب و از بین بردن باکتری ها شناخته شده است. چندین مطالعه نشان داده که کشیدن روغن به طور روزانه می تواند باعث کاهش باکتری های دهان همراه با پلاک و لثه ها شود.


یکی از انواع اولیه باکتری ها که باعث ایجاد پلاک روی دندان و لثه می شود، استرپتوکوکوس موتانس است که کشیدن روغن می تواند این باکتری را در کمتر از یک هفته از بزاق خارج کند. بسیاری از افراد ادعا می کنند که دندان هایشان بعد از کشیدن منظم روغن، سفیدتر و روشن تر می شوند.


برای کشیدن روغن، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را در دهان قرار دهید و روغن را با دندان های خود بمکید تا لابلای دندان ها و لثه ها عبور کند. روغن نارگیل در دمای اتاق جامد است؛ بنابراین ممکن است لازم باشد چند ثانیه صبر کنید تا ذوب شود. روغن را به مدت 15 الی 20 دقیقه درون دهان خود بگردانید. حتما در آخر روغن نارگیل را داخل سطل زباله یا تولت بریزید؛ زیرا ممکن است در لوله آب دوباره به حالت جامد برگردد و باعث گرفتگی شود.


برخلاف بسیاری از روش های دیگر، سفید کردن دندان با روش کشیدن روغن،‌ دندان های شما را در معرض اسید یا سایر مواد خطرناک برای مینای دندان قرار نمی دهد. این بدان معنی است که انجام روزانه آن کاملا بدون خطر است.


استفاده از جوش شیرین برای سفید کردن دندان ها


جوش شیرین دارای خاصیت سفید کنندگی طبیعی دندان ها است؛ به همین دلیل یک ماده محبوب در تولید خمیردندان های تجاری محسوب می شود. جوش شیرین یک ساینده خفیف است که می تواند به پاک کردن لکه های سطحی روی دندان کمک کند. علاوه بر این، جوش شیرین باعث ایجاد محیط قلیایی در دهان می شود که از رشد باکتری جلوگیری می کند.

 

سفید کردن دندان با جوش شیرین


استفاده از جوش شیرین را باید به طور مداوم برای چند روز تکرار کنید تا متوجه تغییرات شوید. در واقع یک شبه هیچ نتیجه ای نخواهید گرفت. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی جوش شیرین در از بین بردن لکه های زرد نسبت به خمیردندان های استاندارد و بدون جوش شیرین موثرتر هستند. هرچه غلظت جوش شیرین بیشتر باشد، تاثیر آن نیز بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، یک بررسی نشان داد که خمیردندان های حاوی جوش شیرین، پلاک را از دندان ها به طور موثرتر از خمیردندان های بدون جوش شیرین حذف می کنند. برای استفاده از این روش درمانی، کافیست یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با 2 قاشق چایخوری آب مخلوط کرده و دندان های خود را با آن مسواک بزنید. این کار را می توانید چند بار در هفته انجام دهید.


استفاده از پراکسید هیدروژن در سفید کردن دندان ها


پراکسید هیدروژن یک ماده سفید کننده طبیعی است که باعث از بین رفتن باکتری ها در دهان می شود. در حقیقت، مردم سال‌هاست که از این ماده به دلیل توانایی آن برای از بین بردن باکتری ها، برای ضدعفونی کردن زخم های خود استفاده می کنند.


بسیاری از محصولات سفید کننده تجاری حاوی پراکسید هیدروژن هستند. گرچه اغلب در غلظت بالاتری نسبت به شما استفاده می کنند. یک مطالعه نشان داد که خمیردندان حاوی جوش شیرین و یک درصد پراکسید هیدروژن منجر به سفید شدن قابل توجه دندان ها می شود. یک مطالعه دیگر نشان داد که مسواک زدن با خمیردندان های حاوی جوش شیرین و پراکسید دو بار در روز، منجر به 62 درصد سفیدتر شدن دندان ها خواهد شد.


غلظت رقیق شده پراکسید هیدروژن بی خطر به نظر می رسد؛ اما غلظت زیاد نیز می تواند تحریک لثه و حساسیت دندان را به دنبال داشته باشد. یکی از راهکارهای استفاده از پراکسید هیدروژن، به عنوان دهانشویه قبل از مسواک زدن است. برای جلوگیری از عوارض احتمالی، مطمئن شوید که محلول 1.5 یا 3 درصد را مورد استفاده قرار می دهید.


استفاده از سرکه سیب برای سفید شدن دندان ها


سرکه سیب قرن هاست که به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و تمیز کننده طبیعی مورد استفاده قرار می گیرد. اسید استیک که ماده اصلی سرکه سیب است، باکتری ها را از بین می برد. خاصیت ضدباکتریایی سرکه، چیزی است که برای تمیز کردن دهان و سفیدتر کردن دندان های شما مفید است. با این حال، مشخص شد که سرکه می تواند دندان های شما را نرم کند. اسید استیک موجود در سرکه پتانسیل تخریب مینای دندان را دارد. به همین دلیل نباید هر روز آن را مورد استفاده قرار دهید. همچنین باید مدت زمانی که سرکه سیب با دندان های شما در تماس است را کاهش دهید. برای استفاده از سرکه سیب به عنوان دهان شویه، آن را با آب رقیق کرده و برای چند دقیقه درون دهان خود بچرخانید. حتما پس از آن دهان تان را با آب معمولی آبکشی کنید.

 

سفید کردن دندان با سرکه سیب


مصرف میوه و سبزیجات برای سفید شدن دندان ها


رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات نه تنها برای بدن شما مفید است؛ بلکه نقش مهمی در سفید شدن دندان های شما نیز ایفا می کند. البته میوه سبزیجات جایگزینی برای مسواک زدن نیستند؛ اما می توانند به شما کمک کنند تا پلاک دندان را از بین ببرید. توت فرنگی و آناناس، دو میوه ای هستند که می توانند به سفید شدن دندان های شما کمک بسیاری کنند.


ترکیب توت فرنگی با جوش شیرین، یک ماده طبیعی برای سفید کردن دندان ها محسوب می شود. اسید مالیک موجود در توت فرنگی، تغییر رنگ دندان شما را از بین برده و جوش شیرین منجر به رفع لکه ها می شود. توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد این مواد می تواند به دندان های شما آسیب برساند. پس مصرف آن را به چند بار در هفته موکول کنید.


یک مطالعه نشان داد که خمیردندان های حاوی برملین، آنزیمی که در آناناس وجود دارد، می تواند در از بین بردن لکه های دندان بسیار موثرتر از خمیردندان های معمولی عمل کند.


پیشگیری از لک شدن دندان ها


در حالی که دندان های شما به طور طبیعی زرد می شوند، اما برخی موارد می توانند به جلوگیری از این روند کمک کنند:

عدم مصرف رنگ های خوراکی یا غذاهای رنگ دار

قهوه، نوشابه و انواع توت ها از جمله مواد غذایی هستند که باعث رنگی شدن دندان ها می شوند. البته این بدان معنا نیست که باید کلا از مصرف آن ها اجتناب کنید؛ بلکه مدت زمان تماس آن با دندان را محدود کنید. به عنوان مثال می توانید برای نوشیدن نوشابه یا چای و قهوه از نی استفاده کنید. از سیگار کشیدن و جویدن تنباکو نیز خودداری کنید.

محدود کردن مصرف قند

اگر می خواهید دندان های سفید داشته باشید، میزان مصرف قند خود را کاهش دهید. قند می تواند باعث ایجاد باکتری سطح دندان و لثه شود و منجر به پوسیده شدن آن شود. حتما پس از مصرف مواد قندی، مسواک بزنید.

 

سفید کردن دندان ها با عدم مصرف قند

 

مصرف کلسیم

برخی از تغییر رنگ دندان ها در اثر فرسایش مینای دندان و قرار گرفتن در معرض عاج در زیر آن، ایجاد می شود. بنابراین هر کاری که برای تقویت مینای دندان ها انجام دهید، به سفید شدن دندان ها کمک شایانی می کند. غذاهای سرشار از کلسیم مانند شیر، پنیر و کلم بروکلی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.


ارزش مسواک زدن و نخ دندان را دست کم نگیرید


در حالی که برخی از تغییر رنگ دندان ها به طور طبیعی با افزایش سن، عمدتا نتیجه ایجاد پلاک است، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به طور منظم می تواند با کاهش باکتری های موجود در دهان و دندان و جلوگیری از ایجاد پلاک کمک کند. خمیردندان، لکه های دندان را به آرامی از بین برده و نخ دندان باعث از بین رفتن باکتری های منجر به پلاک می شود.

 

تاثیر مسواک و خمیردندان در سفید کردن دندان ها

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: