شنبه 17 خرداد 1399 - 13:15:05

راهکارهای ساده برای جوش های سرسیاه پوست

 

درمان خانگی جوش سرسیاه

چگونه می توان جوش صورت را از بین برد؟

 

درمان جوش سرسیاه در خانه

 

جوش های سرسیاه یکی از رایج ترین انواع آکنه هستند. افراد دارای پوست چرب بیشتر از بقیه در معرض بروز جوش های سرسیاه قرار دارند. اما به طور کلی، همه افراد می‌توانند به جوش سرسیاه مبتلا شوند. جوش سرسیاه معمولا هنگامی ظاهر می شود که منافذ پوست را ترکیبی از سلول های مرده و سبوم یا همان چربی اضافی پوست، در بر گیرد. برخلاف جوش های سرسفید که منافذ بسته ای را ایجاد می کنند، جوش های سرسیاه معمولا دارای سطوح باز هستند. در واقع یک اکسیداسیون ایجاد می شود که به رنگ تیره است.
ممکن است سعی کنید جوش های سرسیاه را فشار دهید؛ اما این کار باعث ایجاد زخم و سایر آسیب های پوستی می شود. یک سری نکات و ترفندها وجود دارند که با کمک آن ها می توانید از شر جوش های سرسیاه خلاص شوید. پس با این مطلب از وب سایت رژلب همراه باشید.


1. خودداری از فشار دادن و خارج کردن محتویات جوش


حتما می دانید که فشار دادن و خارج کردن جوش های سرسیاه و به طور هر نوع جوش ممنوع است. با این وجود، یافتن راهکاری برای خلاص شدن از شر این مزاحم ها می تواند وسوسه انگیز باشد. در سال های اخیر، ابزارهای زیادی برای خارج کردن جوش از منافذ پوست ابداع شده اند.


گرچه این ابزار ها ممکن است به حذف ناخواسته جوش از منافذ کمک کند؛ اما می توانند عناصری که به پوست کمک می کند مانند چربی طبیعی پوست و فولیکول های مو را نیز از بین ببرد. از بین بردن این عناصر می تواند منجر به خشک شدن و تحریک پوست شما شود. زمانی که پوست دچار سوزش و خشکی شود، ممکن است حتی چربی بیشتری تولید شود و زمینه را برای ایجاد جوش فراهم کند.


ابزارهای استخراج جوش و خالی کردن منافذ پوست باید توسط متخصصان پوست و افرادی که سال ها آموزش دیده اند مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که این ابزارها در دست افراد تازه کار قرار می گیرد، می تواند عوارضی همچون خراش، زخم و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. پس حتما از دست کاری جوش ها در منزل اجتناب کنید و برای این کار نزد پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 

خودداری از فشار دادن جوش سرسیاه


2. وقت خود را روی بنزوئیل پراکسید هدر ندهید


زمانی که صحبت از داروهای ضد آکنه بدون نسخه می شود، محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید به میان می آید. مشکل اینجاست که بنزوئیل پراکسید برای همه نوع آکنه موثر نیست. بنزوئیل پراکسید با کاهش تورم که علت اصلی انواع آکنه التهابی است، کار می کند. همچنین، منجر به نابودی باکتری های موجود در جوش می شود. جوش های سرسیاه در دسته جوش های التهابی قرار نمی گیرند. همچنین، حاوی باکتری نیستند. پس می بینید که محصولات حاوی بنزوئیل پراکسید در این باره خیلی هم خوب عمل نمی کند.


3. پوست صورت را با اسید سالیسیلیک پاک کنید


به دنبال محصولاتی باشید که به جای بنزوئیل پراکسید، حاوی اسید سالیسیلیک باشد. این ماده برای انواع جوش های سرسیاه و سرسفید بسیار کاربردی است؛ زیرا باعث می شود موادی که منافذ پوست را مسدود می کنند مانند چربی اضافی و سلول های مرده، به خوبی خارج شوند. با انتخاب یک پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک، می توانید علاوه بر درمان جوش های سرسیاه و سرسفید، آرایش پوست را نیز پاک کنید. پاک کننده حاوی اسید سالیسیلیک را روی دو بار یعنی صبح و شب استفاده کنید. البته بسیاری از افراد نسبت به این ماده حساس هستند؛ در صورت بروز هر گونه آلرژی یا حساسیت روی پوست خود، سریعا مصرف را قطع نمایید.


4. لایه برداری پوست


ممکن است در گذشته شنیده باشید که لایه برداری اثر منفی روی آکنه ها دارد. اما این موضوع تنها در مورد جوش های التهابی صادق است؛ زیرا این روند می تواند باعث قرمزی و تحریک بیشتر پوست شود. لایه برداری پوست برای جوش های سرسیاه و سرسفید می تواند به از بین بردن سلول های مرده پوست که منجر به بسته شدن منافذ می شوند، کمک بسیاری کند. همچنین، لایه برداری منظم می تواند جوش های سرسیاه را به آرامی از بین ببرد. شما می توانید به جای انجام اسکراب های شدید، از اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی که با نام های AHA و BHA شناخته می شوند، استفاده کنید.

 

لایه برداری پوست


5. استفاده از فیس براش


استفاده از فیس براش می تواند با از بین بردن سلول های مرده پوست، پوست را تمیز و عاری از هرگونه جوش سرسیاه کند. استفاده از فیس براش می تواند قابلیتی همانند لایه برداری پوست را به دنبال داشته باشد. نکته مهم این است که فقط هفته ای یکبار از فیس براش استفاده نمایید تا پوست دچار تحریک نشود.


6. استفاده از رتینوئیدهای موضعی


رتینوئیدها با کمک به پاکسازی منافذ پوست، می توانند در از بین بردن آکنه های سرسخت و همچنین جوش سرسیاه مفید واقع شوند. برای این منظور می توانید از ژل  ProActiv's Adapalene Gel 0.1٪ استفاده نمایید.


7. استفاده از ماسک ذغال


ماسک ذغال قادر است عمق منافذ پوست را به خوبی پاکسازی کند و آن را از شر سلول های مرده و ناخالصی ها رها کند. برای رهایی از جوش های سرسیاه می توانید هفته ای یکبار ماسک ذغال را مورد استفاده قرار دهید.

 

استفاده از ماسک ذغال برای درمان جوش سرسیاه


8. پرهیز از خوابیدن همراه با آرایش


در پایان یک روز طولانی، آخرین کاری که ممکن است بخواهید انجام دهید این است که آرایش خود را پاک کنید. خوابیدن با آرایش یکی از علل اصلی ابتلا به جوش سرسیاه است. همچنین ماندن طولانی مدت آرایش روی صورت منجر به مسدود کردن منافذ باز پوست می شود. داشتن آرایش چشم به هنگام خواب نیز می تواند منجر به تحریک چشم و عفونت شود.


9. لایه برداری شیمیایی پوست


از لایه برداری شیمیایی به طور سنتی برای فواید ضد پیری پوست و کاهش لکه ها استفاده می شود. استفاده از روش لایه برداری شیمیایی می تواند پوست را نرم و شاداب کند. اگرچه یک روش درمان اصلی برای خلاص شدن از جوش های سرسیاه محسوب نمی شود؛ اما قطعا سلول های مرده را از بین برده و به کوچک تر شدن منافذ بزرگ پوست کمک بسیاری می کند.


10. استفاده از ماسک خاک رس


ماسک خاک رس اغلب برای پوست چرب مورد استفاده قرار می گیرد. این محصول با پاکسازی منافذ پوست از خاک، چربی و سایر عناصر، پوست شما را از احتمال ابتلا به انواع جوش سرسیاه و سرسفید محافظت می کند. برخی از ماسک های خاک رس حاوی گوگرد هستند. سولفور ماده دیگری است که برای تجزیه سلول های مرده پوست که باعث بروز جوش سرسیاه می شوند، مفید واقع می شود. ماسک خاک رس را می توانید هفته ای یک یا دو بار مصرف کنید.

 

ماسک خاک رس

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: