یکشنبه 01 تیر 1399 - 12:23:21

گرمازدگی، علائم و راهکارها

 

گرمازدگی چیست و چه علائمی دارد؟

راهکارهای درمان و پیشگیری از گرمازدگی

 

راهکارهای درمان گرمازدگی

 


گرمازدگی، جدی ترین صدمه ناشی از گرما است که در صورت ابتلا باید فورا با اورژانس تماس گرفته شود. در صورتی که یکی از اطرافیان شما به گرمازدگی دچار شد، ابتدا با مرکز فوریت ها تماس بگیرید و کمک های اولیه را انجام دهید. گرمازدگی می تواند مغز و سایر اندام های داخلی را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه این عارضه بیشتر افراد بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، اما این مسئله می تواند روی جوانان ورزشکار که بیرون از منزل فعالیت می کنند را نیز مبتلا کند.


گرمازدگی معمولا با علائمی همچون گرگرفتگی، بیهوشی و حالت تهوع بروز می یابد. اما در برخی موارد می تواند حتی هیچ علائمی نداشته باشد. سکته مغزی معمولا ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آفتاب و کمبود آب بدن اتفاق می افتد. علائم گرمازدگی معمولا در اثر آسیب سیتم عصبی مرکزی رخ می دهند. از دیگر علائم گرمازدگی می توان به تهوع، تشنج، سرگیجه، سردرد شدید، گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری یا کما اشاره کرد. در ادامه بیشتر راجع به این علائم خواهیم گفت.


علائم گرمازدگی چیست؟


نشانه بارز گرمازدگی، افزایش درجه حرارت بدن است. اما غش کردن می تواند اولین علامت باشد. از جمله دیگر علائم این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

- سردرد شدید
- لرزش
- سرگیجه
- عدم تعریق
- التهاب و قرمزی پوست
- گرفتگی عضلات یا ضعف عضله
- تهوع و استفراغ
- ضربان قلب قوی یا ضعیف
- تنفس سریع و کم عمق
- تغییرات رفتاری مانند سردرگمی، بدرفتاری یا حیرت
- تشنج

 

علائم گرمازدگی چیست؟


کمک های اولیه برای گرمازدگی


اگر دیدید شخصی دچار گرمازدگی شده است، فورا با اورژانس تماس بگیرید یا فرد را به بیمارستان منتقل کنید. هر گونه تاخیر در کمک رسانی می تواند منجر به مرگ شود. در حالی که منتظر رسیدن امدادگران هستید، کمک های اولیه را آغاز کنید. فرد را به یک محیط دارای تهویه هوا یا خنک ببرید. سعی کنید لباس های او را سبک کنید. سپس از روش های خنک کننده برای کاهش دمای شخص استفاده نمایید.


- سعی کنید روی شخص گرمازده آب خنک بریزید.
- چند قالب یخ در چند بسته جداگانه قرار دهید و هر یک را روی زیربغل، کشاله ران، گردن و پشت شخص قرار دهید. از آنجایی که این مناطق سرشار از رگ های خونی نزدیک به پوست هستند، خنک شدن آنها ممکن است دمای بدن را کاهش چشمگیری دهد.
- بیمار را درون یک وان آب سرد قرار دهید.
- اگر فرد گرمازده یک جوان ورزشکار است، می توانید از وان یخ برای خنک کردن بدن وی استفاده کنید. قرار دادن یخ روی بدن وی نیز می تواند کمک زیادی به شما کند.


نکته: هرگز از یخ برای بیماران مسن، کودکان خردسال، افراد مبتلا به بیماری های مزمن و افرادی که بدون انجام حرکات ورزشی به گرمازدگی دچار شده اند، استفاده نکنید. انجام این کار برای افراد فوق می تواند خطرناک باشد.


عوامل خطر گرمازدگی


گرمازدگی به احتمال زیاد روی افراد مسن تأثیر می گذارد که در آپارتمان ها یا خانه هایی که فاقد تهویه هوا یا جریان هوا مناسب هستند زندگی می کنند. سایر گروه های پرخطر شامل افراد در هر سنی است که به اندازه کافی آب نمی نوشند، مبتلا به بیماری های مزمن هستند و یا مقدار زیادی الکل می نوشند.


گرما به شدت با شاخص گرما مرتبط است، این یک اندازه گیری است که وقتی اثرات رطوبت نسبی و دمای هوا با هم ترکیب می شوند چقدر احساس گرمی می کنید. رطوبت نسبی 60٪ یا بیشتر مانع تبخیر عرق می شود، که مانع از توانایی بدن در خنک شدن خود می شود.


هنگامی که شاخص گرما در 90 درجه یا بیشتر صعود می کند، خطر بیماری ناشی از گرما به طرز چشمگیری افزایش می یابد. بنابراین مهم است - به خصوص در هنگام موج گرما - به شاخص گرمای گزارش شده توجه کنید، و همچنین به یاد داشته باشید که قرار گرفتن در معرض آفتاب کامل می تواند شاخص گرمای گزارش شده را 15 درجه افزایش دهد.
اگر در یک منطقه شهری زندگی می کنید، ممکن است به خصوص در صورت وجود شرایط جوی راکد و کیفیت پایین هوا، مستعد ابتلا به گرمازدگی در طول موج گرمای طولانی مدت باشید. در آنچه که به عنوان "جزیره گرما" معروف است، آسفالت و بتن فروشگاه در طول روز گرما می یابد و فقط به تدریج آن را در شب رها می کند و در نتیجه دمای شب بالاتر می رود.

 

راهکارهای درمان گرمازدگی


سایر عوامل خطر مرتبط با بیماری ناشی از گرما عبارتند از:


سن: نوزادان و کودکان تا سن 4 سالگی و بزرگسالان بالای 65 سال، به ویژه آسیب پذیر هستند زیرا نسبت به سایر افراد در مقابل گرما استقامت کمتری دارند.
شرایط سلامتی: این موارد شامل بیماری های قلبی، ریه یا کلیه، چاقی یا کمبود وزن، فشار خون بالا، دیابت، بیماری روانی، اعتیاد به الکل، آفتاب سوختگی و هر شرایطی است که باعث تب می شود.
داروها: این خدمات عبارتند از آنتی هیستامین ها، قرص های رژیم غذایی ، دیورتیک ها، آرام بخش، محرک، داروهای تشنج (ضد تشنج)، قلب و داروهای فشار خون مانند مسدود کننده های بتا و منقبض کننده عروق، و داروهای بیماری های روانی مانند داروهای ضد افسردگی و داروهای ضد روان پریشی. داروهای غیرقانونی مانند کوکائین و متامفتامین نیز با افزایش خطر سکته مغزی همراه هستند.

 

راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی

 

وقتی شاخص گرما زیاد است، توصیه میکنیم در محیطی با هوای مطبوع بمانید. اگر شما باید به بیرون از خانه بروید، می توانید با انجام این مراحل از گرمازدگی جلوگیری کنید:

• لباس های سبک ، رنگی روشن و گشاد بپوشید.
• از ضد آفتاب با فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) 30 یا بیشتر استفاده کنید.
• مایعات اضافی بنوشید. برای جلوگیری از کم آبی، به طور کلی توصیه می شود حداقل هشت لیوان آب، آب میوه یا آب سبزیجات در روز بنوشید. از آنجا که بیماری ناشی از گرما همچنین می تواند ناشی از کاهش نمک باشد، ممکن است توصیه شود در دوره هایی از گرما و رطوبت شدید یک نوشیدنی ورزشی غنی از الکترولیت برای آب جایگزین کنید.
• در هنگام ورزش یا کار در خارج از منزل اقدامات احتیاطی دیگری انجام دهید. توصیه کلی این است که دو ساعت قبل از ورزش 24 اونس مایعات بنوشید و درست قبل از ورزش، 8 اونس آب یا نوشیدنی ورزشی اضافه کنید. در حین ورزش، هر 8 دقیقه دیگر باید 8 اونس آب مصرف کنید، حتی اگر احساس تشنگی نکنید.
• تنظیم مجدد یا لغو فعالیت در فضای باز. در صورت امکان، وقت خود را در بیرون از خانه به خنک ترین زمان های روز، یا صبح زود یا بعد از غروب آفتاب تغییر دهید.
راهکارهای دیگر برای پیشگیری از گرمازدگی عبارتند از:
• نظارت بر رنگ ادرار. ادرار تیره تر نشانه کم آبی بدن است. برای حفظ ادرار بسیار کم رنگ، مایعات کافی بنوشید.
• قبل و بعد از فعالیت بدنی وزن خود را اندازه گیری کنید. نظارت بر وزن از دست رفته آب می تواند در تعیین میزان مایعات برای نوشیدن به شما کمک کند.
از نوشیدن مایعات حاوی کافئین یا الکل خودداری کنید، زیرا هر دو ماده می توانند مایعات بیشتری را از دست داده و بیماری ناشی از گرما را بدتر کند. همچنین، قرص نمک مصرف نکنید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد این کار را انجام دهید. آسانترین و امن ترین راه برای جایگزینی نمک و سایر الکترولیتها در هنگام امواج گرما نوشیدن نوشیدنی های ورزشی یا آب میوه است.
در صورت ابتلا به صرع یا بیماری قلبی، کلیوی یا کبد قبل از افزایش مایع با پزشک خود مشورت کنید.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: