پنجشنبه 02 بهمن 1399 - 11:03:59

آشنایی با 7 مورد از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال!

 

درمان خانگی تبخال

راهکار درمان تبخال

آشنایی با  7 مورد از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال!

 

فهرست مطالبی مه در این مقاله خواهید خواند:

درمان تبخال با بادرنجبویه

درمان تبخال با یخ

درمان تبخال با آلوئه ورا

درمان تبخال با داروهای پزشکی

 

 

بهترین و سریع‌ترین راهکارهای خانگی درمان تب‌خال را بشناسید!

   در بررسی اجمالی این موضوع باید اشاره داشت که از تب‌خال، به عنوان تاول تب نیز یاد می‌شود. این تاول‌ها پر از مایعاتی هستند که در اثر عفونت، در اطراف دهان یا روی لب به خصوص در زیر آن به وجود می‌آیند. لایه روی تب‌خال بسیار نازک بوده و امکان باز شدن و خروج مایعات درون آن به مقدار کم و یا به‌طور کل وجود دارد. معمولاً بهبود آن‌هم طی 7 الی 10 روز زمان می‌برد؛ اما گذراندن این مدت بسیار سخت و دردناک بوده و التهاب‌های ناشی از آن بسیار آزاردهنده است؛ اما می‌توان با آشنایی و فراگیری راهکارهای خانگی درمان تب‌خال، هم فرایند بهبودی را تسریع بخشید و هم دردهای ناشی از آن را تا حد ممکن تسکین داد.

   تقریباً 90 درصد از مردم کل جهان مستعد به ابتلا به تب‌خال هستند. در بسیاری از این افراد هیچ علائمی از بروز به این موضوع وجود ندارد. این نکته را هم باید توجه داشت که برخی از افراد ممکن است چندین بار دچار این مشکل شوند.

راهکارهای خانگی درمان تب‌خال

   تب‌خال لب از علائم ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک بوده و تب‌خال تناسلی از علائم ابتلا به ویروس هرپس سیمپلکس نوع دوم می‌باشد. در روزهای ابتدایی ابتلا به این ویروس، فرد دچار مشکلاتی نظیر تب، گلودرد، سر درد و درد در سایر نقاط بدن خود می‌شود. پس از رفع چنین مشکلات اولیه حاصل شده، ویروس هنوز از بین نرفته و از بدن خارج نشده است بلکه به راحتی در داخل سلول‌های عصبی شما جا خوش می‌کند و تا چند روز باقی می‌ماند. شدت عوارض آن می‌تواند در طی این مدت در اثر عواملی نظیر استرس، نوسانات هورمونی، جراحی، تب، بیماری و قرار گرفتن زیاد در معرض نور آفتاب، شدیداً افزایش یابد. اگرچه این اتفاقات اجتناب‌ناپذیر است اما می‌توان با شناخت درست و کامل انواع راهکارهای خانگی درمان تب‌خال، طول درمان و التهاب‌های این مدت را کاهش داد.

   سعی کنید این راهکارهای خانگی را برای یک بار هم که شده، امتحان کنید اما موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که امکان دارد این راهکارها برای همه افراد مؤثر واقع نشود. داروهای ضد ویروس نسخه‌ای، از مدت‌ها قبل امتحان خود را پس داده و تثبیت شده‌اند که نسبت به این راهکارهای خانگی، بسیار مؤثرتر واقع شده و می‌توانند هم در درمان و هم در جلوگیری از ابتلا به آن خوب عمل کنند.

1.     بادرنجبویه:

   استفاده از بادرنجبویه یکی از مؤثرترین راهکارهای خانگی درمان تب‌خال به‌حساب می‌آید. نام علمی این گیاه، Melissa officinalis بوده و طبق مطالعاتی که در سال‌های گذشته روی این گیاه صورت گرفته است، به سبب دارا بودن خواص ضد ویروسی، می‌تواند در کاهش قرمزی تب‌خال و التهاب ناشی از برجستگی به وجود آمده، مؤثر واقع شده و نیز از پوست در برابر عفونت‌های احتمالی پیش رو محافظت کند. بهتر است از بالم لب‌هایی استفاده شود که دارای حداقل یک درصد بادرنجبویه در خود باشند. همچنین به‌عنوان یک پیشنهاد جایگزین، می‌توانید از چای یا دم‌کرده بادرنجبویه فشرده‌شده استفاده کنید که نتایج مشابهی را رقم خواهد زد.

گیاه بادرنجبویه

2.     داروهای ضد ویروس بدون نسخه:

   محصولات دارویی که در ترکیبات خود حاوی دوکوزانول و یا بنزیل الکل هستند، می‌توانند در فرایند بهبود و کاهش دوره درمان تب‌خال نقش پر رنگی را ایفا کنند. لازم به ذکر است دوکوزانول‌ها تنها در تسکین درد ناشی از تب‌خال مؤثر هستند و به‌طور کامل نمی‌توانند به تنهایی موجب بهبود آن شوند. لیزین یک اسیدآمینه‌ای است که در حالت طبیعی در بدن وجود نداشته و می‌‌توان به‌صورت یک مکمل خوراکی و یا به‌صورت کرم از آن استفاده کرد. طبق مطالعات پیشین، لیزین نیز می‌تواند در کاهش دوره درمان این موضوع مؤثر باشد. به همین جهت‌، چنین داروهایی می‌تواند مانع از فعالیت ویروس هرپس سیمپلکس ‌شوند. بدین جهت است که استفاده از داروهای ضد ویروس بدون نسخه‌ای را جزو یکی از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال قلمداد می‌کنند.

3.     یخ:

   یخ را به‌عنوان یکی از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال در نظر می‌گیرند اما باید گفت که یخ نمی‌تواند دوره درمان و بهبودی تب‌خال را کاهش دهد اما می‌تواند التهاب و دردهای به وجود آمده در اثر تب‌خال را تا حد زیادی کاهش و تسکین دهد. برای استفاده از آن، کافی است تنها یک بسته یخ فشرده‌شده را تهیه‌کرده و به منظور تسکین موقتی، روی موضع موردنظر برای مدتی قرار دهید.

 

4.     آلوئه‌ورا:

   آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی است که به وفور یافت شده و برای کاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال آلوئه‌ورا را در زمره راهکارهای خانگی درمان تب‌خال قرار می‌دهند. آلوئه‌ورا از جمله گیاهانی است که امکان پرورش آن در خانه وجود دارد. درحالی‌که مطالعات گذشته ارتباطی میان آلوئه‌ورا با درمان تب‌خال، متصور نمی‌شد اما طبق بررسی که در سال 2016 در یک آزمایشگاه صورت پذیرفت، نشان داد که به سبب خاصیت ضد التهابی و ضد ویروسی که دارد، می‌تواند خاصیت بازدارنده‌ای را در برابر تب‌خال داشته باشد.

 

آلوئه‌ورا

5.     ضد آفتاب:

   محصولات ضد آفتاب نه تنها قابلیت درمان تب‌خال و محافظت از لب‌هایتان را دارا می‌باشند، بلکه حتی می‌توانند احتمال ابتلاء مجدد به آن را در آینده کاهش دهند. سعی کنید همواره به دنبال محصولات ضد آفتابی با SPF (مقدار محافظت از خورشید) 30 باشید. مقدار SPF، مدت زمانی که می‌توان زیر آفتاب بود اما دچار آفتاب‌سوختگی نشد را مشخص می‌کند. با تهیه این محصول می‌توانید هر موقعی که تصمیم به رفتن زیر آفتاب را دارید، مقداری از آن را روی موضع موردنظر اعمال کنید. با استناد به این دلایل می‌توان استفاده از ضد آفتاب را یکی از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال دانست.

6.     کاهش استرس:

   به دلیل این‌که استرس در بالا بردن احتمال فعالیت ویروس هرپس سیمپلکس و ایجاد تب‌خال به‌شدت مؤثر است، پس باید کاهش میزان استرس در طول زندگی را از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال دانست. مدیتیشن، ورزش روزانه منظم و دوری از هرگونه عامل ایجاد استرس از راه‌های مقابله با این موضوع هستند.

 

کاهش استرس

7.     قرص ایبوپروفن یا استامینوفن:

   هر دو این دارو‌ها در کاهش التهاب ناشی از تب‌خال مؤثر بوده و از راهکارهای خانگی درمان تب‌خال به شمار می‌روند.

   تب‌خال ایجاد شده معمولاً با گذشت چند روز خودبه‌خود بهبود یافته و رفع می‌شود اما می‌توان با استفاده از یک سری روش‌های درمانی که بر پایه استفاده از دارو‌های نسخه‌‌ای است، فرایند بهبود آن را تسریع بخشید. اگر در طول سال، چندین بار دچار چنین عارضه‌ای می‌شوید، می‌توانید از یک سری داروهای ضد ویروس خوراکی برای جلوگیری از ابتلا به آن، استفاده کنید. چند نمونه از این دارو‌ها در ادامه بیان شده است:

·        آسیکلوویر (زوویراکس)

·        والاسیکلوویر (والترکس)

·        فام سیکلوویر (فام ویر)

·        پن سیکلوویر (دینا ویر)

جمع‌بندی:

   در حالت کلی راه‌حل مناسبی برای درمان این بیماری و رفع مطلق آن از بدن وجود ندارد و این ویروس همواره در بدن فرد باقی می‌ماند و در صورت تشدید هر کدام از عوامل در بدن، مجدداً در نقطه‌ای از بدن خصوصاً اطراف لب ظاهر خواهد شد اما با استفاده از راهکار‌های خانگی درمان تب‌خال نظیر کاهش استرس و سالم زیستن، احتمال بروز مجدد این اتفاق در آینده و درد و التهاب‌های ناشی از آن به شدیداً کاهش یافته و می‌توان به راحتی و با آسایش کامل به زندگی خود ادامه داد.

   مواد طبیعی دیگری نیز غیر از مواردی که در بالا ذکر شده است وجود دارد که می‌تواند در جهت رفع و یا تسکین درد ناشی از آن مؤثر واقع شود. تنها کافی است تا با مطالعه و تحقیق بیشتر درباره این موضوع، اطلاعات خود را افزایش داده و استفاده بهتری از مواد طبیعی موجود در اطراف خود ببرید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: