چهارشنبه 14 فروردین 1398 - 23:44:16

صافی مو دائم

صاف کردن مو

روش صافی مو دایم

 

صافی مو دائمی


برای این که با تمام جوانب صافی مو دایم آشنا شوید، باید مباحث آشنایی با جنس مو و ساختار فیزیکی موی صاف، محصولات صاف اسیدی و قلیایی (PH) ، محافظت های قبل و بعد از صاف، مراحل فیزیکی و شیمیایی صاف، کراتینه مو و مواد مراقبت کننده بعد از صاف ، صاف سردو گرم، مواد مصرفی و ابزار کار و ... را به خوبی بدانید که در مقاله صافی مو دایم به کلیه این نکات خواهیم پرداخت.


محصولات صاف اسیدی و قلیایی (PH)

 

صاف کننده های شیمیایی مو طی روندی ساختار موی فر را به شکل صاف و نرم تغییر می دهند. مواد صاف غیر از فرقی که در شکل ظاهری با مواد فر دارند، خیلی شبیه به یکدیگر هستند. در واقع مواد شیمیایی موجود در مواد  فر و صاف کننده دقیقا یکسان است. حتی اگر شیمی صاف کننده از هیدرواکسید و فر دایمی متفاوت باشد.
همه مواد صاف و فر شکل مو را با شکستن پیوندهای هیدروژن تغییر می دهند. دو نوع مشترک صاف کننده های شیمیایی مو تیوگلی کولیت آمونیوم و سدیم هیدرواکسید است .
محصولات صاف کننده دارای دو ماده اساسی کرم صاف کننده و خنثی کننده یا تثبیت کننده می باشند. صاف کننده ها در  مرحله اول استفاده می شود و با فرمول خاص موها را صاف می کند و خنثی و تثبیت کننده در مرحله دوم مصرف می شود و حالت موها را تثبیت می کند .
همانطور که گفته شد، صاف کننده ها با دو خاصیت اسیدی و قلیایی موجودند. محصولات قلیایی از هیدروکسید سدیم بوده و هرچه خاصیت قلیایی مواد بالاتر باشد قوی تر است. علاوه بر این، سرعت واکنش آن ها نیز سریع تر بوده و ممکن است به موها آسیب برساند. پس نیاز به مراقبت بیشتر دارند. PH قلیایی صاف کننده ها 8.5 تا 12 است.


آماده کردن ابزار و لوازم کار و محافظت های قبل از صاف کردن مو


- جهت مراقبت لباس مشتری بهتر است از پیش بند یا روپوش رنگ استفاده نمایید.
- اطراف صورت، پیشانی، گوش و گردن را با استفاده از کرم محافظ (کرم چرب) چرب کنید.

 

لوازم مورد نیاز برای صاف کردن مو


محافظت از مو حین عمل صاف و بعد از صاف


ابتدا پوست سر را بررسی نموده و در صورت هرگونه خراش، جوش، بریدگی و ... از صاف کردن موها خودداری نمایید. بهتر است صاف کننده را متناسب با جنس مو انتخاب کنید. سپس تست صاف کننده را انجام داده و مدت مکث را رعایت کنید. حتی المقدور موهایی که قبلا از مواد شیمیایی استفاده کرده اند را صاف نکنید. اطراف صورت، گردن، و گوش ها را با کرم محافظ چرب کنید.
سعی کنید مدت مکث طبق دستورالعمل شرکت سازنده باشد. در بعضی شرکت ها مکث روی موهای طبیعی 15 الی 30 دقیقه و برای موهای رنگ شده و حساس 10 الی 15 دقیقه مشخص نموده اند. هم چنین برای موها ضعیف و نازک 10 الی 20 دقیقه مشخص شده است. رعایت نکردن مدت مکث در نتیجه صاف تاثیرگذار بوده و نتیجه مطلوب عاید نخواهد شد. بعد از مکث کافی موها باید درست آبکشی شود. هم چنین اگر شرکتی شامپویی را توصیه کرده، از شامپو استفاده کنید.
بعد از شستشو حتما از تثبیت و خنثی استفاده کنید. بهتر است زمان پریودی و بارداری از صاف کردن موها خودداری کنید. موهای آسیب دیده تا زمانی که ترمیم نشده اند از صاف کننده ها استفاده نکنید. محصولات صاف کننده را از پشت سر و 2 سانتی متر مانده به ریشه موها بزنید. حتما از دستکش و ماسک استفاده کنید. صاف کننده را در فضای باز یا در مکانی که دارای تهویه هوا باشد ، انجام دهید.

 

محافظت از صافی مو دائمی


آزمایش مواد صاف کننده


انتخاب مواد صاف کننده با توجه به جنس موهاست، اما اگر در انتخاب نوع مواد صاف کننده تردید دارید، آزمایش انتخاب مواد صاف کننده را انجام دهید. لایه نازکی از موها را که فر زیادی دارد جدا کرده و به مواد آغشته نموده و داخل فویل قرار دهید. موها را در جهت رشد شانه کشیده و به حالت آویزان قرار دهید تا صاف شود. مدتی صبر کرده و لایه مو را شسته و خشک کنید. اگر در موها شکستگی ایجاد نشد، مواد صاف کننده مناسب بوده ولی اگر در موها شکستگی ایجاد شد باید مواد ضعیف تر برای صاف نموده موها استفاده شود.


مواد مصرفی و ابزار کار


شامپوی اسیدی ، دستکش، ماسک طبی، برس رنگ یا اسفنج، پنبه، پیش بند، کلیپس، باند دور گردن، شانه دندانه درشت ، کرم صاف کننده ، خنثی کننده و تثبیت کننده ، برس و قلم موی رنگ ، اتو از جمله ابزار کار در صافی موی دایم هستند.

 

مواد مصرفی در صافی مو دائم


تقسیم بندی موی سر


موها را جهت صاف نمودن به 4 یا 5 قسمت تقسیم نمایید. زیرا سبب راحت تر و سریع تر صاف شدن مو می شود.


استفاده از مواد محافظتی بعد از صافی موی دایم


قبل از انجام براشینگ به موها سرم مو زده و تا 3 روز موها را نشویید. (توصیه کارخانه سازنده مطالعه شود)


صاف نمودن مو به روش سرد (مراحل فیزیکی و شیمیایی صاف)


از مواد صاف کننده شیمیایی برای صاف کردن موها استفاده نمایید. مواد صاف کننده با طی مراحل صحیح و درست سبب صاف شدن موها شده و تا زمانی که موها رشد نماید، صاف بوده و فقط قسمت های تازه روییده نیاز به صاف کردن دارند. اما اگر مراحل صاف کردن درست انجام نشود، موها آسیب دیده و می شکند. زمانی که مو به مواد صاف آغشته می شود با شانه و دست به موها فشار وارد نکنید. هنگامی که از مواد صاف کننده استفاده می کنید ، مواد صاف داخل ساختمان مو نفوذ کرده و پل های گوگردی مو را می شکند . وقتی پل های گوگردی موها شکسته شود، در اثر شانه کردن و کشیدن مو، موها از حالت فر تغییر فرم داده و صاف می گردند. زمانی که موها به حد کافی صاف شدند، برای بازگردادندن پل های گوگردی به حالت اولیه با شکل جدید صاف از خنثی کننده استفاده می شود.
خنثی کننده ها دارای اکسیژن بوده و سبب متوقف شدن شکستگی پل های گوگردی مو می شوند.
صاف کردن به 2 روش کلی و قسمتی انجام می شود. اگر قصد انجام صاف کردن موها را دارید مواد صاف کننده را به همه موها زده و صاف کردن موها را انجام دهید. اما گر می خواهید فقط قسمت هایی از مو را صاف کنید، می توانید مواد صاف را فقط به قسمت های مورد نظر که معمولا قسمت های ریشه که تازه رشد کرده است ، بزنید. بعد از صاف کردن ، موها را آب کشی نموده و خنثی کننده استفاده نمایید.


کاربرد موارد صاف روی مو


نحوه استفاده از مواد صاف کننده روی موهای کوتاه، متوسط، بلندموها را از لحاظ جنس، منافذ و قدرت کشش بررسی کرده و با توجه به نوع مو از مواد صاف کننده استفاده کنید. اگر صاف کننده انتخابی قلیایی بود، روی موهای چرب و اگر اسیدی بود، روی موی تمیز مصرف می شود. برای محافظت گوش، پیشانی ، گردن و پوست از کرم چرب استفاده کنید. همچنین برای محافظت از لباس مشتری از کاور استفاده کرده و ماسک زده و دستکش بپوشید. بعد از ریختن مواد صاف کننده در ظرف غیر فلزی مواد صاف کننده را هم زده تا یکدست شود. مواد صاف کننده با هیچ ماده ای مخلوط نمی شود. اما اگر خواستید قدرت مواد صاف کننده را تغییر دهید، طبق دستور شرکت سازنده با مواد محافظت کننده مخلوط کنید.
بعد از تقسیم بندی موها به 4 قسمت از پشت سر 2 سانتی متر مانده به ریشه با برس رنگ مو، شانه یا اسفنج مواد را لایه به  لایه به موهای نازک بزنید. مواد صاف کننده را از  رو و زیر به موها بزنید تا همه قسمت های مو به طور یکنواخت به مواد صاف آغشته شود. موهای متوسط و بلند را بعد از زدن مواد شانه کرده و به حالت آویزان قرار دهید . هرچنددقیقه یکبار موها را شانه کرده تا صاف شوند.


صاف کردن موی رنگ شده


موهای رنگ شده را با مواد اسیدی صاف کنید.زیرا موهای رنگ شده منفذهای باز دارد و مواد زودتر داخل موها نفوذ کرده و مکث کمتری نیاز دارد.


صاف کردن موی صاف شده با مواد (مجدد)


موهای وز با یک مرحله صاف نمی شوند و باید بعد از 15 روز مجددا صاف شوند. در مرحله اول صاف مواد قلیایی مصرف شده و در مرحله دوم به دلیل باز بودن منفذهای مو مواد اسیدی مصرف می شود. موهایی که صاف شده و فقط رشد ریشه دارد مواد صاف را فقط در قسمت ریشه ها مصرف نموده و قسمت هایی که قبلا مواد صاف روی آن ها مصرف شده را با مقداری لوسیون مناسب بپوشانید.

 

صاف کردن دائم مو


خنثی و تثبیت نمودن مو بعد از صاف


موها را با آب ولرم آرام شسته و از یک شامپوی خنثی استفاده کنید. مراقب باشید آب روی صورت، چشم و گوش مشتری نریزد. اگر آب آلوده به مواد صافی داخل چشم مشتری ریخت با آب سرد فراوان چشم مشتری را شسته و به پزشک ارجاع دهید. (طبق توصیه شرکت سازنده)
مدت آب کشی مواد صاف حدود 3 الی 5 دقیقه است. چنان چه موها خوب آب کشی نشده و مواد از روی موها پاک نشودو با آب خیلی سرد باشد ، عمل صاف متوقف نشده و موها آسیب می بیند.
شست و شوی مواد صاف از روی موها با فشار مستقیم آب بوده و از چنگ زدن موها خودداری کنید. با انگشتان دست موها را جا به جا کرده تا آب به همه قسمت های مو برسد و موها کاملا تمیز شده و اثری از مواد نماند.


مرحله خنثی و تثبیت کننده


مرحله خنثی سبب ثابت شدن حالت جدید موها می شود. بعد از آب کشی آب اضافه موها را با حوله گرفته و دوباره موها را تقسیم بندی کنید. مواد خنثی کننده را کم کم به موها زده و با شانه دندانه درشت موها را شانه کنید. تمام موها را به مواد خنثی کننده آغشته کرده و مراقب باشید هیچ قسمتی از موها جا نماند. مدت 20 الی 30 دقیقه  مکث بروشور شرکت سازنده را رعایت کنید.


آب کشی مرحله دوم بعد از مصرف خنثی کننده


بعد از مکث لازم خنثی کننده ، موها را با ولرم بشویید.

 

صافی دائم مو


نحوه فرم دادن موهای صاف شده و نگه داری مو


موهای صاف شده را به مدل های متفاوت می توان سشوار کرد. البته با ملایمت زیاد. قبل از سشوار کشیدن به موها سرم زده و زمان سشوار موها را خیلی نکشید. در پایان می توانید از فیکساتور استفاده نمایید. هم چنین از اتو نیز می توان برای موهای مجعد استفاده نمود. البته باید مقداری واکس به موها زده و موهای صاف شده را تا یک ماه زیاد دست کاری نکنید. زمان صاف کردن از حرکات اضافی خودداری کنید. بعد از صاف نمودن موها را ویتامینه کرده تا موها ضعیف نشود.
-1 الی 3 روز بعد از صاف کردن موها را با شامپوی مخصوص موهای آسیب دیده شامپو کرده و ماسک آب رسان به موها زده تا موها خشک نشود.
-موها را با کش نبندید و تا 3 روز از کلیپس و سنجاق روی موها استفاده نکنید.
-از روغن گیاهی بعد از صاف کردن موها برای جلوگیری از خشک شدن موها استفاده کنید.


کاربرد مواد صاف روی مو کراتینه نمودن مو


کراتین از عناصر اصلی تشکیل دهنده مو ساخته شده و ماده پروتئینی می باشد. کمبود کراتین در موها سبب خشکی و کدر شدن مو ها میگردد. کارشناسان پوست و مو به دنبال روشی هستند که بتوانند کراتین را وارد مو کنند. و مشکل کمبود کراتین در مو را حل نمایند. آزمایشهای گوناگون و پیگیری کارشناسان منجر به موفقیت در این کار شده و کراتین و ارد بازار گردید.
مواردی که مو نیاز به کراتین دارد:

-جهت ابریشمی نمودن مویی که به صورت طبیعی فر و وز دارد.
-موهایی که در اثر رنگ و دکلره سوخته اند را می توان جهت ترمیم، صاف و ابریشمی نمون کراتین کرد.
براق و ابریشمی نمودن موهایی که در اثر استفاده از اتو و سشوار کدر و مواجه شده اند.

 

در مقاله صافی مو دایم به بررسی روش صاف کردن مو و مواد مورد استفاده در آن پرداختیم. همچنین، موارد مصرف و منع آن نیز مورد بررسی قرار گرفت که مباحث کامل آن را می توانید در مقاله فوق مطالعه نمایید.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: