چهارشنبه 12 تیر 1398 - 23:04:29

برای سلامت مو چه کنیم؟

نحوه صحیح شستشوی موها برای سلامت مو

آموزش تهیه انواع ماسک مو

 

برای سلامت مو چه کنیم؟


هر مویی به طور طبیعی، سالم و زیباست؛ اما عوامل بسیاری مانند فعالیت های روزمره، استرس، آلودگی آب و هوا، نور مستقیم آفتاب و ... می تواند منجر به تخریب ساختمان مو شده و سلامت آن را خدشه دار کند. اگر شما هم می خواهید سلامت مو هایتان دوباره به شما باز گردد، پیشنهاد می کنیم ادامه مطلب برای سلامت مو چه کنیم را از دست ندهید.


سلامت مو با شستشوی کمتر


پرسشی که همواره ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر کرده این است که بهترین زمان برای شستشوی موها کی است؟ کارشناسان معتقدند که هر چه دیرتر نسبت به شستشوی موهایمان اقدام کنیم، از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود. مو به طور طبیعی حاوی چربی طبیعی است که از آن محافظت می کند. در واقع، این چربی تاثیر بسیاری در رطوبت و نرمی موها دارد. این که هر روز موها را بشوییم، چربی طبیعی به وسیله مواد شیمیایی موجود در شامپوها از بین می رود. غدد چربی زیر پوست سر با تصور این که موها چربی خود را از دست داده اند، برای حفظ سلامت مو چربی بیشتری را تولید می کنند. از این رو، هر چه بیشتر موها را بشویید، بیشتر چرب خواهند شد. سعی کنید موها را بیش از دو تا سه بار در هفته شستشو ندهید.


سلامت موها با شستشوی کمتر موهای رنگ و مش شده


شستشوی موها در مورد موهای رنگ و مش شده از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. یکی از بزرگ ترین اشتباهات زیبایی، شستشوی هر روزه موهای رنگ شده است. بهتر است شامپویی متناسب با موهای رنگ شده خریداری و مصرف کنید. همچنین، بهتر است شامپوهایی را استفاده کنید که از موها در برابر اشعه مضر خورشید نیز محافظت کند. استفاده از انواع ماسک مو و نرم کننده ها را نیز فراموش نکنید.
فاصله بین تعداد شستشوها به شیوه زندگی و مشخصات ظاهری فرد نیز بستگی دارد. به طور مثال، افراد دارای موهای لخت زودتر از سایرین موهایشان چرب می شود. یا افرادی که هر روز ورزش می کنند و دچار تعریق می شوند، نیاز بیشتری به شستشوی موها و دوش گرفتن روزانه دارند. البته می توان برای افزایش سلامت مو دفعات استفاده از شامپو را کاهش داد. شاید با خود فکر کنید که مگر از بین بردن عرق با مصرف آب به تنهایی موثر است؟ در پاسخ باید بگوییم که برای از بین بردن عرق که ناشی از آب و نمک است، حتما نیازی به شوینده ندارید و با استفاده از آب نیز می توانید این کار را انجام دهید.


سلامت مو با پرهیز از شستشو با آب داغ


توجه داشته باشید که زیبایی، نشاط و سلامت مو از حمام آغاز می شود. اگر تا پیش از این همیشه موهای خود را در بالای سر جمع می کردید و حجم زیادی شامپو روی آن ریخته و حسابی چنگ می زدید، باید به شما بگوییم که بهتر است رویه خود را تغییر دهید. حجم شامپویی که برای شستشو استفاده می کنید، به طول و ضخامت موها بستگی دارد. اگر دارای حجم متوسطی از موها هستید، مقدار شامپو به اندازه یک سکه کفایت می کند. موهای بلند به مقدار شامپوی بیشتری نیاز دارند. استفاده از آب داغ نیز به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

سلامت مو با عدم شستشوی انتهای موها


برای افزایش سلامت مو بهتر است تنها کف سر را شامپو بزنید. توجه داشته باشید که آب شامپو را به نوک تار موها می رساند و نیازی نیست کل حجم موها را شامپو بزنید. این کار نوک موها را خشک و کم آب تر می کند.

 

نحوه صحیح شستشو برای سلامت مو


سلامت مو با ماساژ کف سر


توجه داشته باشید که ماساژ کف سر گردش خود را افزایش داده و در رشد، سم زدایی و سلامت موها تاثیر به سزایی را خواهد داشت. داشتن موهای سالم، ظاهر شما را نیز بهتر جلوه می دهد. اگر فراموش می کنید که هر از چند گاهی پوست سر خود را ماساژ دهید، می توانید حین شستشوی موها این کار را انجام دهید.


سلامت موها با مصرف درست نرم کننده و ماسک مو


استفاده از شامپو، نرم کننده و ماسک موی باکیفیت در سلامت مو بسیار موثر است. از این رو یادتان باشد که همواره از محصولات باکفیت موجود در بازار استفاده کنید. اگر دارای موهای ضخیم و مجعد هستید، استفاده از نرم کننده بسیار پر اهمیت تر می شود. از آن جایی که موهای مجعد معمولا بیشتر گره می خورند، باید  نرم کننده های قوی تری را مورد استفاده قرار داد. البته این بدین معنی نیست که به میزان زیاد از نرم کننده استفاده کنید؛ بلکه باید از نرم کننده هایی که رطوبت و پروتئین را به موها باز می گرداند، استفاده نمایید. اگر قصد استفاده از ماسک مو را دارید، می توانید آن را به مدت بیشتری روی موها قرار دهید. در آخر موها را به خوبی آبکشی کنید تا هیچ گونه موادی روی آن باقی نماند.
برای زدن نرم کننده به این نکته توجه داشته باشید که بهتر است تنها نوک موها را به آن آغشته کنید. زدن نرم کننده به کف سر باعث می شود پوست سر زودتر چرب شود.


حفظ سلامت مو در هنگام انجام تمرینات ورزشی


واضح است که با انجام حرکات ورزشی، بدن تعریق می کند. عرقی که روی موها می نشیند، موجب از بین رفتن رطوبت آن و در نتیجه خشکی می شود. برای جلوگیری از این وضعیت، می توانید پیش از رفتن به باشگاه به نوک موهای خود نرم کننده بزنید. بدین ترتیب، بعد از آن که دوش گرفتید، نرم کننده از روی موها پاک شده و موجب درخشندگی و سلامت مو می شود. برای هیدراته نگه داشتن موها بهتر است از قرار دادن آن در معرض نور مستقیم خورشید نیز خودداری کنید.
 

سلامت مو با شانه زدن موهای مرطوب


موها زمانی که مرطوب هستند، ضعیف تر و آسیب پذیر تر هستند. زمان خشک کردن موها بسیار دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید. موها را با کشیدن یا تکان دادن حوله روی سر انجام ندهید؛ بلکه هر قسمت از موها را به آرامی لای حوله قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. موهای خود را زمانی که رطوبت دارند، برس نکشید. بهتر است که از شانه دندانه درشت استفاده کرده و ابتدا ساقه و سپس نوک موها و قسمت های بالاتر را شانه بزنید.


سلامت مو با تمیز نگه داشتن برس


برس موی کثیف که آکنده از چربی و مو باشد، محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری ها می باشد. به همین منظور، سعی کنید که برس خود را حداقل ماهی یک بار در محلول آب و صابون یا آب و جوش شیرین بشویید. حتی با استفاده از یک مسواک نیز می توانید موهای شانه یا برس خود را بیرون آورده و آن را تمیز کنید.

 

نحوه مراقبت از مو


سلامت مو با استفاده درست از سشوار


بدترین کاری که می توان در حق موهای خود انجام داد، استفاده از سشوار با حرارت بالا و بیش از اندازه است. اگر می خواهید از آسیب موها و خشک شدن آن جلوگیری کنید، بهتر است از دمای پایین سشوار برای خشک کردن موها استفاده نمایید. از طرف دیگر، بهتر است پیش از به کار گیری سشوار، از محصولات محافظت از مو نیز استفاده نمایید.
همچنین، بهتر است استفاده از وسایل حرارتی مو مانند اتو مو، بابلیس و انواع فر کننده ها را به حداقل برسانید. این ابزار به مغز ساقه مو آسیب رسانده و اجازه نمی دهد سلامت مو حفظ شود. می توانید به جای استفاده روزانه از ابزارهای حرارتی، آن ها را تنها هر از گاهی مورد استفاده قرار داده و از شیوه های مختلف آراستن موها استفاده کنید. با انجام این کار از موها در برابر آسیب های احتمالی محافظت خواهید کرد.


سلامت مو با استفاده از محصولات درمانی و محافظ مو


سعی کنید پیش از خشک شدن موها از محصولات مراقبتی استفاده نمایید. برای این کار می توانید به اندازه یک نخود از محصولات مراقبت از مو را روی ساقه آن قرار داده و به آرامی ماساژ دهید. این کار به حفظ رطوبت مو و خنک ماندن پوشش خارجی مو کمک شایانی می کند. اگر صبر کنید موها از حالت خیسی خارج شوند، دیگر نیازی نیست برای خشک شدن از حرارت بالای سشوار استفاده کنید. توصیه ما به شما این است که به مدت 15 دقیقه موهای خیس را به داخل حوله پیچیده و سپس با حرارت پایین آن را سشوار بکشید.
زمانی که از سشوار برای خشک کردن موهایتان استفاده می کنید، آن را با فاصله چند سانتی متری از موها قرار دهید. به خصوص اگر تار موهایتان نازک است، باید سشوار را با فاصله زیادی از موها نگه دارید. هنگام کشیدن سشوار برای سلامت مو بهتر است که موهایتان را به اطراف تکان دهید. به این صورت که همان طور که سشوار را در دستان نگه داشته اید، موهایتان را به آرامی به سمت بالا و پایین تکان دهید. هر چه بیشتر موها را تکان دهید، حجم موها بیشتر به نظر می رسند. پس از این که 80 درصد موها خشک شد، دوباره سرتان را صاف نگه دارید و موها را براشینگ کنید تا نرم و خوش حالت به نظر برسند. توجه داشته باشید که ده سانت آخر موها در حالت زیبای مو بسیار مهم است و باید به دقت انجام شود.


سلامت مو با روغن های گیاهی و طبیعی


روغن های مخصوص مو مانند روغن آرگان، روغن بادام، روغن نارگیل و روغن زیتون یکی از مهمترین محصولات مراقبت از مو می باشند که تاثیر زیادی روی سلامت مو دارند. البته نباید در مصرف این محصولات زیاده روی کرد. بهتر است روغن طبیعی را دو سانت پس از ریشه روی موها قرار دهید تا از چرب شدن کف سر جلوگیری شود. استفاده از انواع روغن گیاهی به شما کمک می کند که غدد چربی بیش از حد روی کف سر ترشح نشود و میزان ترشح آن تنظیم شود.
بسیاری از هیراستایلیست ها تمایل خاصی به مصرف روغن کرچک دارند. آن ها معتقدند مصرف مقدار کمی روغن کرچک می تواند رطوبت موها را تا مدت زمان زیادی محفوظ نگه دارد. روغن کرچک یک نرم کننده عالی و مغذی برای پوست سر نیز می باشد. این موضوع برای افرادی که دارای موهای نازک و شکننده هستند، بیشتر صدق می کند.

 

سلامت مو با روغن گیاهی


سلامت مو با مصرف ماهی و آجیل


مواد غذایی سالم و مغذی، نقش به سزایی را در سلامت مو دارد. برای سلامت مو باید مصرف آجیل و ماهی را افزایش دهید. این مواد حاوی پروتئین و امگا 3 هستند که در سلامت موها بسیار تاثیر گذار هستند. سبزیجات، حبوبات و هویج نیز در داشتن موهایی شاداب و باطراوت حائز اهمیت هستند.


انواع ماسک ترمیمی برای سلامت مو


آبرسانی یکی دیگر از نکات مهم دیگر برای سلامت مو است. اگر می خواهید موهای شما از سلامت کامل برخوردار باشند، باید همواره از ماسک موهایی استفاده نمایید که آموزش تهیه آن را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

 

ماسک مو کره

کره دارای میزان بالایی از چربی است که گزینه بسیار خوبی برای ترمیم موهای خشک و وز شده محسوب می شود. کره دارای میزان بالایی از چربی است که استفاده از آن می تواند موجب نرم شدن موها شود. فقط کافیست مقداری کره را روی موها ماساژ دهید و سپس سر را با استفاده از آب ولرم آبکشی نمایید.

 

ماسک مو کره

 

ماسک مو عسل، روغن طبیعی و تخم مرغ

عسل قادر است رطوبت از دست رفته موها را به شما بازگرداند. روغن های طبیعی مانند روغن بادام و روغن زیتون نیز به راحتی موها را ترمیم کرده و صافی و درخشندگی را به آن باز می گرداند. تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئین است که برای موهای آسیب دیده مفید واقع خواهد شد. کافیست مواد فوق را به خوبی با هم ترکیب کرده و روی سر قرار دهید.

ماسک مو آووکادو

آووکادو موجب ترمیم موهای آسیب دیده شده و آن را تقویت نیز می کند. می توانید آووکادو را با مقداری مایونز ترکیب کرده و روی موها قرار دهید. اجازه دهید نیم ساعت روی موها بماند و سپس شستشو دهید.

 


 

ماسک مو تخم مرغ، عسل و روغن زیتون

 

 

در مطلب برای سلامت مو چه کنیم به بررسی راهکارهای تقویت مو، نحوه شستشوی صحیح موهای رنگ شده و همچنین آموزش انواع ماسک های سلامت مو پرداختیم و امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: