سه شنبه 18 آذر 1399 - 14:23:14

اپیلاسیون چیست؟ فواید و معایب آن

 

نکاتی که باید هنگام انجام اپیلاسیون به آن توجه کنیم

عوارض اپیلاسیون

 

همه چیز درباره اپیلاسیون موهای زائد

 

 

 

فهرست آیتم هایی که در این مطلب خواهید خواند

 

اپیلاسیون چیست؟

نکات بهداشتی و سلامتی که هنگام اپیلاسیون باید رعایت کنید

نکاتی که باید برای اپیلاسیون در منزل به آن ها دقت کنید

بیماری هایی که از طریق اپیلاسیون منتقل می شوند

فواید و مضرات اپیلاسیون

چگونه می توان عوارض اپیلاسیون را کاهش داد؟

قیمت اپیلاسیون به چه صورت است؟

انتخاب بهترین وکس متناسب با انواع پوست ها

 

 

اپیلاسیون موهای زائد روشی است که به دلیل ایجاد وقفه طولانی در رشد مجدد موها، بسیار مورد استقبال خانم ها قرار گرفته است. اگر شما هم در دسته افرادی قرار دارید که بهترین روش ممکن برای از بین بردن موها را اپیلاسیون می دانند، پیشنهاد می کنیم مقاله از سایت رژلب را از دست ندهید.


اپیلاسیون چیست؟


اپیلاسیون روشی آسان و موقتی برای از بین بردن موهای بدن است که شما را تا 3 الی 4 هفته از شر موهای زائد خلاص می کند. اپیلاسیون معمولا با موم انجام می شود که دو روش دارد: یکی با موم سرد و دیگری با موم گرم. در روش موم سرد، ابتدا موم را به طور مستقیم روی پوست قرار می دهند و سپس با استفاده از یک کاغذ یا پارچه از پوست جدا می کنند. روش موم داغ نیز بدین صورت است که موم را تا جای ممکن حرارت می دهند و سپس روی پوست می مالند. پیش از آن که موم کاملا سرد شود، بلافاصله با استفاده از کاغذ و پارچه آن را جدا می کنند.
اپیلاسیون با این که فرآیند نسبتا زمانبری است؛ اما ارزان بوده و در صورتی که طبق اصول بهداشت انجام شود، مفید نیز خواهد بود. در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که رعایت آن به انجام هر چه بهتر اپیلاسیون کمک شایانی خواهد کرد.

 

همه چیز درباره اپیلاسیون

 


نکات بهداشتی و سلامتی که هنگام اپیلاسیون باید رعایت کنید


استفاده از اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد در بسیاری از موارد مفید واقع می شود؛ اما اگر نکات بهداشتی را رعایت نکنید، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. برای آن که تجربه خوبی از انجام اپیلاسیون داشته باشید، بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

استفاده از وسایل یکبار مصرف

این احتمال وجود دارد که برخی مراکز نامعتبر برای افزایش سود خود، وسایل اپیلاسیون را به صورت مشترک برای چندین مشتری استفاده کنند. برای کسب اطمینان از این موضوع بهتر است در قدم اول به مراکز معتبر مراجعه کنید. در قدم بعدی می توانید از اپیلاسیون کار درخواست کنید که ملحفه، کاردک و سایر وسایل مورد نیاز را در مقابل خودتان از بسته بندی خارج کنند.

توجه به درجه گرمای موم اپیلاسیون

یکی از عمده مشکلاتی که در برخی سالن های اپیلاسیون رخ می دهد، این است که موم بیش از حد  داغ شده و به دلیل کمبود وقت تا زمان سردتر شدن آن صبر نمی کنند. در نتیجه احتمال سوختن پوست فردی که اپیلاسیون انجام می دهد، افزایش می یابد. پس بهتر است پیش از آن که این بلا سر شما هم بیاید، از شخصی که اپیلاسیون انجام می دهد بخواهید که حرارت موم را بررسی و تا زمان سردتر شدن آن صبر کند.

استریل کردن ابزارهای چند بار مصرف

در برخی مواقع، اپیلاسیون کار برای از بین بردن موهای زیرپوستی که امکان کندن آن وجود ندارد، از موچین استفاده می کنند. پس دقت کنید که حتما موچین استریل شده باشد. حتی می توانید برای اطمینان از شخصی که اپیلاسیون انجام می دهد درخواست کنید این کار را مقابل خودتان انجام دهد.

تمیز کردن روتختی با الکل

معمولا تخت های مخصوصی که برای اپیلاسیون مورد استفاده قرار می گیرند دارای یک روتختی پلاستیکی هستند که قیمت نسبتا گرانی داشته و تعویض آن برای اپیلاسیون کار چندان به صرفه نمی باشد. از طرفی، جهت پیشگیری از انتقال میکروب و بیماری ها، معمولا از یک روتختی پارچه ای یکبار مصرف استفاده می شود. انجام این کار می تواند تا حدودی شما را از بیماری ها در امان نگاه دارد؛ اما این پارچه ها به حدی نازک هستند که احتمال انتقال ویروس و بیماری حتی با وجود استفاده از آن نیز وجود دارد. بهترین راهکار برای حل این مشکل آن است که از اپیلاسیون کار بخواهید مقابل خودتان، روکش پلاستیکی را با پنبه و الکل استریل کند. بعد از این که تخت خشک شد، روکش یکبار مصرف پارچه ای را روی آن بیندازید و با خیال راحت اپیلاسیون را آغاز کنید.

 

اهمیت رعایت بهداشت در اپیلاسیون

 

استفاده از دمپایی و حوله شخصی

معمولا بعد از انجام اپیلاسیون بهتر است که یک دوش آب ولرم بگیرید و برای این کار به یک جفت دمپایی و یک عدد حوله نیاز خواهید داشت. از مصرف دمپایی های سالن اپیلاسیون خودداری کنید؛ چرا که دمپایی خیس احتمال انتقال بیماری های عفونی و قارچی را افزایش می دهند. استفاده از حوله شخصی نیز حائز اهمیت است. هرگز به حوله هایی که برخی سالن ها به شما می دهند و ادعا دارند که کاملا ضدعفونی شده است، اطمینان نکنید. چرا که این حوله ها موجبات انتقال بیماری های پوستی را افزایش می دهند.


نکاتی که باید برای اپیلاسیون در منزل به آن ها دقت کنید


اگر قصد دارید کار اپیلاسیون را خودتان به تنهایی در منزل انجام دهید، نکات وجود دارند که بهتر است برای نتیجه بهتر آن ها را رعایت کنید:

بگذارید موها به اندازه کافی رشد کنند

پیش از انجام اپیلاسیون دقت داشته باشید که اگر موها به اندازه خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشند، نتیجه کار چندان رضایت بخش نخواهد بود. علاوه بر این، اندازه موهای هر ناحیه از بدن نیز متفاوت است که توجه به این موضوع حائز اهمیت می باشد. با اندکی تمرین، اندازه موها برای انجام هر چه بهتر اپیلاسیون دستتان خواهد آمد.

پوست را لایه برداری کنید

قبل از اپیلاسیون بدن، بهتر است که پوست خود را از لایه های مرده پاکسازی کنید. البته این کار را یک روز قبل از زمان اپیلاسیون انجام دهید تا پوست در مقابل التهاب و تحریک مقاوم شده باشد.

موها را در جهت درست اپیلاسیون کنید

سعی کنید مانند اپیلاسیون کارهای ماهر، موم را در جهت رویش موها بمالید و پارچه یا کاغذ را روی آن قرار دهید. حال کمی روی پارچه یا کاغذ را بمالید تا به خوبی روی پوست بنشیند و سپس آن را درجهت مخالف رویش موها، بکشید. می توانید پوست ناحیه مورد نظر را با دست دیگر محکم نگه دارید تا موها آسان تر کنده شوند.

بعد از اپیلاسیون از مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از بخش های مهم اپیلاسیون در خانه که اکثر خانم ها نسبت به آن بی تفاوت هستند، مرطوب سازی پوست است. می توانید کمی روغن بچه یا کرم مرطوب کننده روی پوست بمالید تا خشکی آن برطرف شده و مواد موم باقی مانده برداشته شود.

تا دو روز پس از اپیلاسیون لباس راحت بپوشید

پس از اپیلاسیون موهای زائد، به هیچ وجه لباس های تنگ یا شلوار جین های جذب نپوشید. پوشیدن لباس جذب باعث می شود پوست تا ساعت ها ملتهب باشد.

 

نکاتی که باید حین انجام اپیلاسیون در منزل رعایت کنیم

 

بیماری هایی که از طریق اپیلاسیون منتقل می شوند


چنانچه از وسایل اپیلاسیون مشترک با سایر مشتری ها استفاده کرده باشید، احتمال ابتلا به بیماری های میکروبی نظیر زرده زخم یا بیماری های قارچی و ویروسی در شما افزایش می یابد. برخی افراد به زگیل مسطح دچار می شوند که دلیل آن عدم رعایت بهداشت است. این نوع زگیل در چهار یا پنج ماه نخست بیماری نهفته بوده و ممکن است به خودی خود خوب شود. اما احتمال این که به سایر نقاط بدن منتقل شود نیز وجود دارد. درمان زگیل سخت و طولانی خواهد بود. دلیل این موضوع نیز پایین بودن ایمنی بدن در مقابل این بیماری است. معمولا درمان بین دو تا هفت جلسه به طول خواهد انجامید و فرد باید برای هر جلسه حدود 70 هزار تومان پرداخت کند. عفونت تبخال نیز از دیگر مشکلاتی است که احتمال ابتلا به آن در این شرایط وجود دارد.


فواید و مضرات اپیلاسیون


اپیلاسیون موهای زائد، موها را از ریشه جدا می کند؛ به همین دلیل باعث می شود موها دیرتر رشد کنند. مدت زمان رویش مجدد موها در روش اپیلاسیون، گاها تا 3 یا 4 هفته نیز به طول می انجامد. برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده از روش اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد می تواند قطر موها را کم کرده و رنگ آن ها را نیز کمرنگ تر کند. این روش قادر است نوک موها را از حالت تیز که معمولا به دلیل تیغ زدن های مداوم پدید می آید، به حالت اولیه برگرداند.
تا اینجا در مورد مزایای روش اپیلاسیون صحبت کردیم؛ و اما مضرات این روش چیست؟ احتمالا با استفاده از روش اپیلاسیون، با درد شدیدی مواجه خواهید شد. البته این درد با مرور زمان و نازک شدن ریشه موها، کمتر خواهد شد. برخی افراد نسبت به موم یا پارچه استفاده شده در این روش، حساسیت دارند. پس بهتر است در صورت بروز حساسیت یا التهاب غیر عادی، از ادامه این کار خودداری کنید. همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، در روش اپیلاسیون احتمال انتقال بیماری های ویروسی وجود دارد. البته در صورت رعایت کلیه نکات بهداشتی، از هرگونه عفونت و بیماری در امان خواهید بود.
یکی از مواردی که بسیاری از خانم ها با آن مشکل دارند، احتمال فرو رفتن مو به داخل پوست پس از انجام اپیلاسیون است. متاسفانه راه حلی برای این موضوع وجود ندارد و اگر تمایل به انجام این روش دارید، باید خود را آماده هر گونه فولیکولیت یا همان فرو رفتن مو به داخل پوست کنید. در برخی خانم ها هم احتمال بروز کهیر وجود دارد که بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود.
انجام اپیلاسیون به افراد دیابتی، مبتلایان به وریدهای واریسی یا افرادی که گردش خون محیطی ضعیفی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. احتمال بروز عفونت در این افراد بیشتر از سایرین است.

 

فواید و عوارض اپیلاسیون چیست؟


چگونه می توان عوارض اپیلاسیون را کاهش داد؟


- اگر می خواهید به فولیکولیت کمتری دچار شوید، بهتر است اپیلاسیون را در جهت مخالف رویش موها انجام دهید. برخی افراد سعی در دستکاری این فولیکولیت ها داشته و می خواهد موهای زیرپوستی را بیرون بیاورند که این کار اصلا توصیه نمی شود. زیرا انجام این کار موجب التهاب بیشتر شده و در نهایت باعث قهوه ای شدن پوست در ناحیه پوست های زیر پوستی می شود که احتمالا برای مدت های طولانی نیز باقی خواهد ماند.
- در صورتی که به پارچه های مورد استفاده در اپیلاسیون حساسیت داشتید و تاول یا کهیر زدید، می توانید از کاغذ نیز برای این کار استفاده کنید.
- حتما از آرایشگر خود بخواهید که ظروف و وسایل یکبار مصرف اپیلاسیون را در مقابل خودتان از بسته بندی خارج کنند تا احتمال ابتلا به بیماری های گاها جبران ناپذیر، کاهش یابد.
- در مناطقی که موهای ضخیم و حساسی دارد، به جای پارچه از پدهای مخصوص استفاده کنید.


قیمت اپیلاسیون به چه صورت است؟


تعیین قیمت اپیلاسیون به عوامل بسیاری بستگی دارد که از جمله آن ها می توان به ناحیه ای از بدن که قصد از بین بردن موی آن را دارید، روش برداشتن به صورت دائم یا موقت، نوع موم به کار رفته، محل قرار گیری سالن اپیلاسیون و ... اشاره کرد.
برخی سالن های اپیلاسیون، وسایل یکبار مصرف و برخی وسایل شخصی مانند حوله و دمپایی یکبار مصرف را نیز ارائه می دهند که در این صورت هزینه جداگانه ای دریافت می کنند. همچنین، جدیدا متدی برای موهای زیر پوستی و آسیب دیده ابداع شده که به وسیله سوهان مخصوص، این موها را از زیر پوست خارج می کنند. در صورتی که تمایل به استفاده از این خدمات داشته باشید، هزینه جداگانه ای را باید پرداخت کنید. چنانچه تمایل داشته باشید قبل یا بعد از اپیلاسیون از انواع اسکراب ها و کرم های مرطوب کننده نیز استفاده کنید، باید هزینه بیشتری را به اپیلاسیون کار بپردازید. به طور کلی، اپیلاسیون کل بدن هزینه ای معادل 100 تا 200 هزار تومان را در بر می گیرد.

 

انتخاب بهترین وکس متناسب با انواع پوست ها

 

یکی از بهترین برندهای فعال در کشور در حوزه تولید موم اپیلاسیون خشابی و شمع اصلاح، زوم آپ است که محصولات خود را متناسب با انواع پوست ها روانه بازار می کند. در ادامه با محصولات با کیفیت این برند بیشتر آشنا خواهید شد.

موم اپیلاسیون و شمع اصلاح آلوئه وار زوم آپ

آلوئه ورا با خواص فوق العاده ای که برای پوست های حساس دارد، یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در ترکیب وکس موهای زائد به شمار می رود. تا زمانی که از وکس آلوئه ورا استفاده می کنید، این اطمینان خاطر را خواهید داشت که پوست شما پس از اپیلاسیون دچار التهاب و قرمزی نشود.

 

موم اپیلاسیون و شمع اصلاح زوم آپ

 

موم اپیلاسیون و شمع اصلاح عسل زوم آپ

عسل به طور طبیعی دارای آنتی اکسیدان های بسیاری است که سلول های آسیب دیده پوست را ترمیم کرده و از پیری زودرس پوست جلوگیری به عمل می آورد. وکس عسل برند زوم آپ نیز با دارا بودن همین خواص، علاوه بر از بین بردن موهای زائد در ترمیم و آبرسانی پوست نیز بسیار مفید واقع می شود.

موم اپیلاسیون و شمع اصلاح ذغال زوم آپ

این محصولات از مواد کاملا طبیعی ساخته شده اند که علاوه بر از بین بردن موهای زائد، تمام جوش های زیر پوستی را نیز از بین می برند. در واقع محصولات حاوی ذغال از این قابلیت برخوردار هستند که مانند یک اسکراب برای پوست مفید واقع شوند. شما پس از مصرف شمع و وکس ذغال برند زوم آپ، شاهد پاکسازی و درخشندگی هر چه بیشتر پوست خود خواهید بود.

 


در این مطلب از وب سایت رژلب، به مبحث اپیلاسیون چیست؟ فواید و معایب آن پرداختیم. با این تفاصیل، یکی از مهمترین اقداماتی که باید در جهت افزایش ایمنی اپیلاسیون انجام دهید، رعایت بهداشت است. سعی کنید حتما از وسایل یکبار مصرف استفاده کنید. اگر نسبت به این موضوع اطمینان کامل ندارید، می توانید وسایل مورد نیاز را خوتان تهیه کنید و از اپیلاسیون کار بخواهید از وسایل شخصی خودتان استفاده کند. پس از انجام اپیلاسیون از انواع روغن های بدن استفاده کنید تا التهاب های ناشی از کندن موهای زائد، کاهش یابد. سعی کنید تا مدتی با لباس های راحت و آزاد باشید تا التهاب ها به مرور زمان کاهش یابند. چنانچه در بدن خود هر گونه تاول یا کهیر مشاهده کردید، سریعا به متخصص مراجعه کنید.


امیدواریم این مقاله مورد پسندتان قرار گرفته باشد. چنانچه تجربه ای از انجام اپیلاسیون داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران از قسمت نظرات در میان بگذارید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: