چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 - 23:21:38

اپیلیدی بهتر است یا اپیلاسیون؟

مزایا و معایب اپیلیدی چیست؟

چگونه می توان عوارض اپیلاسیون را کاهش داد؟

 

اپیلیدی بهتره یا اپیلاسیون


یکی از مهم ترین دغدغه های خیلی از خانم ها، از بین بردن موهای زائدشان است. از بین بردن موهای زائد به دو روش دائمی و نیمه دائمی تقسیم می شود. در روش های نیمه دائمی از بین بردن موهای زائد مانند بند، شیو، اپیلیدی و اپیلاسیون، موها از ریشه از بین نمی روند. به همین دلیل، فولیکول آن دوباره به رشد خود ادامه داده و هر چند وقت یکبار باید دوباره نسبت به از بین بردن موها اقدام کنیم. این در حالی است که از بین بردن مو به روش دائم مانند لیزر، ریشه مو به مرور زمان از بین رفته و دیگر شاهد رشد مجدد موها نخواهیم بود. حال سوالی که این بین پیش می آید این است که کدام روش از بین بردن نیمه دائمی موهای زائد بهتر است؟ از آن جایی که امکان بند انداختن برای کل بدن وجود ندارد و شیو کردن هم می تواند بروز حساسیت را به دنبال داشته باشد، در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم که اپیلیدی بهتر است یا اپیلاسیون؟


اپیلیدی چیست؟


اپیلیدی، دستگاه برقی است که گیره های موجود در سر آن، موها را به داخل کشیده و از ریشه بیرون می آورد. در این روش به مرور زمان شاهد کاهش رشد موها خواهیم بود. اپیلیدی کردن موها می تواند کمی دردناک باشد؛ اما به مرور زمان و استفاده مداوم، درد کنده شدن موها کمتر خواهد شد.


مزایای استفاده از روش اپیلیدی


کار با اپیلیدی بسیار راحت است و برخلاف روش اپیلاسیون، کثیف کاری نخواهد داشت. تنها کافیست دستگاه را به برق زده و خلاف جهت رویش موها روی پوست بکشید تا از ریشه در بیایند. با استفاده از دستگاه اپیلیدی، ضخامت موها به مرور کمتر و رشد آن کندتر خواهد شد. رشد موها بین 2 تا 4 هفته کندتر می شود. درد از بین بردن موها در روش اپیلیدی، کمتر از روش اپیلاسیون است. به مرور زمان، موهای جدید نسبت به موهای قبل نرم تر و نازک تر می رویند. یکی از مهمترین فواید دستگاه اپیلیدی، در دسترس بودن آن است. شما دستگاه اپیلیدی را یک بار تهیه می کنید و تا مدت ها از آن استفاده می نمایید. این در حالی است که انجام موم یا وکس به تنهایی سخت بوده و اگر به مرکز اپیلاسیون نیز مراجعه کنید، باید هزینه ای را پرداخت کنید. علاوه بر این، همیشه نیز در دسترس نیست.


معایب استفاده از روش اپیلیدی


استفاده از دستگاه اپیلیدی برای اصلاح موهای ضخیم دردناک است. بهتر است از اپیلاسیون برای نواحی حساس بدن مانند زیربغل استفاده نکنید. اصلاح بخش هایی از بدن مانند پشت پاها و ران با دستگاه اپیلیدی دشوار است. بعد از استفاده از دستگاه، ممکن است پوست ملتهب شده و در برخی موارد هم جوش بزند. باید صبر کنید تا موها به حدی بلند شوند که دستگاه قادر به کندن آن ها باشد. احتمال رویش موها به صورت زیر پوستی نیز وجود دارد. به طور کلی در روش اپیلاسیون به علت این که موها از ریشه بیرون کنده می شود، احتمال آزردگی بافت اطراف فولیکول مو بسیار است. همین امر موجب بروز حساسیت و التهاب فولیکول مو می شود.

 

همه چیز درباره اپیلیدی


توصیه هایی برای افزایش کارایی اپیلیدی


زمانی که تصمیم به خرید اپیلاسیون گرفتید، تحقیق زیادی انجام دهید تا بهترین برند آن را تهیه کنید. برای این کار می توانید به مشورت با دوستان خود و تحقیق از نمایندگی های معتبر بپردازید. بعد از خرید دستگاه، حتما دستورالعمل استفاده از آن را مطالعه کنید تا با جزئیات کار آشنا شوید. به خصوص دستگاه هایی که چند تیغه هستند و کارکردهای متفاوتی دارند.
اگر برای اولین بار است که از دستگاه اپیلیدی استفاده می کنید، آن را ابتدا روی قسمت ضخیم تر پوست امتحان کنید. برای این کار، زانوها گزینه مناسبی هستند. با شروع از این قسمت، کم کم به درد عادت کرده و می توانید به قسمت هایی از بدن که دارای پوست نازک هستند، برسید. سعی کنید خیلی آرام بدن خود را اپیلیدی کنید. دستگاه را در فاصله مناسب و مایل روی پوست خود قرار دهید. بهترین زمان استفاده از دستگاه اپیلیدی، عصرها می باشد؛ چرا که اگر التهاب یا خارشی به وجود بیاید، تا صبح روز بعد از بین خواهد رفت.
پس از استفاده از دستگاه اپیلیدی، از یک مرطوب کننده ملایم و بدون الکل استفاده کنید تا التهاب پوست برطرف شده و از بروز حساسیت جلوگیری شود. سعی کنید از اصلاح موهای زائدی که هنوز به طور کامل رشد نکرده اند، پرهیز کنید. اصلاح این موها باعث ایجاد زخم، فرو رفتن مو در پوست و التهاب خواهد شد.
همواره به این نکته توجه داشته باشید که اپیلیدی وسیله شخصی است و نباید آن را به هیچ کس حتی نزدیک ترین افراد به اشتراک بگذارید. حتما پس از به کار گیری دستگاه، آن را با ماده ضد عفونی کننده مانند الکل تمیز کنید. به دلیل این که اپیلیدی را در نقاط مختلفی از بدن استفاده می کنید، احتمال انتقال برخی میکروب ها و بروز عفونت بسیار زیاد است. اگر پس از استحمام از اپیلیدی استفاده کنید، کارایی آن بهتر خواهد بود؛ چرا که پوست مرطوب تر بوده و دهانه روزنه های پوست برای خروج موها آمادگی بیشتری خواهند داشت.


آیا اپیلیدی موجب تیره شدن پوست می شود؟


همان طور که می دانید، در پوست ما رنگدانه ای وجود دارد که باعث ایجاد رنگ پوست می شود. بروز هر گونه التهاب در پوست می تواند تحریک این سلول ها را به دنبال داشته و موجب تجمع در محل فوق شود که از آن به عنوان تغییر یا افزایش رنگ یاد می شود. افرادی که دارای پوست تیره هستند، احتمال بروز این پدیده در آن ها بیشتر است.
اپیلیدی به خودی خود نمی تواند موجب تیره شدن پوست شود. به خصوص در صورتی که نکات بالا را به خوبی رعایت کنید، هیچ گونه عوارضی شامل حالتان نخواهد شد. در صورت عدم رعایت نکات، احتمال بروز تیرگی در مناطق زیربغل، کشاله ران و ناحیه تناسلی بسیار است.


اپیلاسیون چیست؟


اپیلاسیون روشی آسان و موقتی برای از بین بردن موهای بدن است که شما را تا 3 الی 4 هفته از شر موهای زائد خلاص می کند. اپیلاسیون معمولا با موم انجام می شود که دو روش دارد: یکی با موم سرد و دیگری با موم گرم. در روش موم سرد، ابتدا موم را به طور مستقیم روی پوست قرار می دهند و سپس با استفاده از یک کاغذ یا پارچه از پوست جدا می کنند. روش موم داغ نیز بدین صورت است که موم را تا جای ممکن حرارت می دهند و سپس روی پوست می مالند. پیش از آن که موم کاملا سرد شود، بلافاصله با استفاده از کاغذ و پارچه آن را جدا می کنند.
اپیلاسیون با این که فرآیند نسبتا زمانبری است؛ اما ارزان بوده و در صورتی که طبق اصول بهداشت انجام شود، مفید نیز خواهد بود. در ادامه نکاتی را خواهیم گفت که رعایت آن به انجام هر چه بهتر اپیلاسیون کمک شایانی خواهد کرد.

 

آموزش اپیلاسیون بدن

 

مزایا و مضرات استفاده از روش اپیلاسیون


اپیلاسیون موهای زائد، موها را از ریشه جدا می کند؛ به همین دلیل باعث می شود موها دیرتر رشد کنند. مدت زمان رویش مجدد موها در روش اپیلاسیون، گاها تا 3 یا 4 هفته نیز به طول می انجامد. برخی تحقیقات حاکی از آن هستند که استفاده از روش اپیلاسیون برای از بین بردن موهای زائد می تواند قطر موها را کم کرده و رنگ آن ها را نیز کمرنگ تر کند. این روش قادر است نوک موها را از حالت تیز که معمولا به دلیل تیغ زدن های مداوم پدید می آید، به حالت اولیه برگرداند.
تا اینجا در مورد مزایای روش اپیلاسیون صحبت کردیم؛ و اما مضرات این روش چیست؟ احتمالا با استفاده از روش اپیلاسیون، با درد شدیدی مواجه خواهید شد. البته این درد با مرور زمان و نازک شدن ریشه موها، کمتر خواهد شد. برخی افراد نسبت به موم یا پارچه استفاده شده در این روش، حساسیت دارند. پس بهتر است در صورت بروز حساسیت یا التهاب غیر عادی، از ادامه این کار خودداری کنید. در روش اپیلاسیون احتمال انتقال بیماری های ویروسی وجود دارد؛ البته در صورت رعایت کلیه نکات بهداشتی، از هرگونه عفونت و بیماری در امان خواهید بود.
یکی از مواردی که بسیاری از خانم ها با آن مشکل دارند، احتمال فرو رفتن مو به داخل پوست پس از انجام اپیلاسیون است. متاسفانه راه حلی برای این موضوع وجود ندارد و اگر تمایل به انجام این روش دارید، باید خود را آماده هر گونه فولیکولیت یا همان فرو رفتن مو به داخل پوست کنید. در برخی خانم ها هم احتمال بروز کهیر وجود دارد که بهتر است سریعا به پزشک مراجعه شود.
انجام اپیلاسیون به افراد دیابتی، مبتلایان به وریدهای واریسی یا افرادی که گردش خون محیطی ضعیفی دارند، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. احتمال بروز عفونت در این افراد بیشتر از سایرین است.


چگونه می توان عوارض اپیلاسیون را کاهش داد؟

 

- اگر می خواهید به فولیکولیت کمتری دچار شوید، بهتر است اپیلاسیون را در جهت مخالف رویش موها انجام دهید. برخی افراد سعی در دستکاری این فولیکولیت ها داشته و می خواهد موهای زیرپوستی را بیرون بیاورند که این کار اصلا توصیه نمی شود. زیرا انجام این کار موجب التهاب بیشتر شده و در نهایت باعث قهوه ای شدن پوست در ناحیه پوست های زیر پوستی می شود که احتمالا برای مدت های طولانی نیز باقی خواهد ماند.
- در صورتی که به پارچه های مورد استفاده در اپیلاسیون حساسیت داشتید و تاول یا کهیر زدید، می توانید از کاغذ نیز برای این کار استفاده کنید.
- حتما از آرایشگر خود بخواهید که ظروف و وسایل یکبار مصرف اپیلاسیون را در مقابل خودتان از بسته بندی خارج کنند تا احتمال ابتلا به بیماری های گاها جبران ناپذیر، کاهش یابد.
- در مناطقی که موهای ضخیم و حساسی دارد، به جای پارچه از پدهای مخصوص استفاده کنید.

 

کاهش عوارض اپیلاسیون بدن


نکاتی که باید برای اپیلاسیون در منزل به آن ها دقت کنید

 

اگر قصد دارید کار اپیلاسیون را خودتان به تنهایی در منزل انجام دهید، نکات وجود دارند که بهتر است برای نتیجه بهتر آن ها را رعایت کنید:

بگذارید موها به اندازه کافی رشد کنند

پیش از انجام اپیلاسیون دقت داشته باشید که اگر موها به اندازه خیلی کوتاه یا خیلی بلند باشند، نتیجه کار چندان رضایت بخش نخواهد بود. علاوه بر این، اندازه موهای هر ناحیه از بدن نیز متفاوت است که توجه به این موضوع حائز اهمیت می باشد. با اندکی تمرین، اندازه موها برای انجام هر چه بهتر اپیلاسیون دستتان خواهد آمد.

پوست را لایه برداری کنید

قبل از اپیلاسیون بدن، بهتر است که پوست خود را از لایه های مرده پاکسازی کنید. البته این کار را یک روز قبل از زمان اپیلاسیون انجام دهید تا پوست در مقابل التهاب و تحریک مقاوم شده باشد.

موها را در جهت درست اپیلاسیون کنید

سعی کنید مانند اپیلاسیون کارهای ماهر، موم را در جهت رویش موها بمالید و پارچه یا کاغذ را روی آن قرار دهید. حال کمی روی پارچه یا کاغذ را بمالید تا به خوبی روی پوست بنشیند و سپس آن را درجهت مخالف رویش موها، بکشید. می توانید پوست ناحیه مورد نظر را با دست دیگر محکم نگه دارید تا موها آسان تر کنده شوند.

 

نکات مربوط به اپیلاسیون

 

بعد از اپیلاسیون از مرطوب کننده استفاده کنید

یکی از بخش های مهم اپیلاسیون در خانه که اکثر خانم ها نسبت به آن بی تفاوت هستند، مرطوب سازی پوست است. می توانید کمی روغن بچه یا کرم مرطوب کننده روی پوست بمالید تا خشکی آن برطرف شده و مواد موم باقی مانده برداشته شود.

تا دو روز پس از اپیلاسیون لباس راحت بپوشید

پس از اپیلاسیون موهای زائد، به هیچ وجه لباس های تنگ یا شلوار جین های جذب نپوشید. پوشیدن لباس جذب باعث می شود پوست تا ساعت ها ملتهب باشد.

 

زوم آپ یکی از برندهای شناخته شده و پر آوازه در حوزه تولید و فروش انواع موم های اپیلاسیون است. شما می توانید انواع موم های گیاهی و خشابی و همچنین موم های سکه ای را با بالاترین کیفیت خریداری و مصرف کنید. جهت خرید تکی و عمده محصولات زوم آپ می توانید با شماره تلفن ذیل تماس حاصل کنید:

 
 

 

در این مقاله به بررسی روش های اپیلیدی و اپیلاسیون پرداختیم. همچنین، مزایا و معایب این روش ها را مورد بررسی قرار دادیم تا راحت تر بتوانید نسبت به انتخاب هر کدام اقدام کنید. امیدواریم مطلب اپیلیدی بهتر است یا اپیلاسیون مورد پسندتان واقع شده باشد. چنانچه هر گونه سوال یا پیشنهادی در این باره دارید، می توانید از قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: