چهارشنبه 21 فروردین 1398 - 11:01:57

انواع لک های پوستی

درمان خانگی انواع لک های پوستی

معرفی کرم ضد لک 

 

درمان انواع لک پوست


لک های پوستی یکی از شایع ترین نگرانی های مربوط به زیبایی است که امروزه بسیاری از افراد با آن سر و کار دارند. لک های پوستی معمولا به علل بسیاری همچون قرار گرفتن در معرض نور خورشید، ژنتیک، پیری، اختلالات هورمونی و عوارض جانبی برخی داروها پدید می آیند. در این بخش از وب سایت رژلب قصد داریم به بررسی انواع لک های پوستی بپردازیم و درمان های خانگی آن ها را به شما معرفی نماییم. با ما همراه باشید.

 

لک ناشی از ملاسما یا لک حاملگی


یکی از شایع ترین علل ایجاد لک صورت ملاسما است و عموما در خانم ها دیده می شود که یک لک اکتسابی قهوه ای رنگ است. این لک ها بیشتر در زنان حامله ظاهر می شود و به لک های حاملگی شهرت دارد؛ ولی گاها در خانم های مجرد و مردان نیز دیده شود.
این لک ها در گونه ها، پیشانی و چانه پدید می آیند و در افراد سبزه نمود بیشتری دارد. لک های پوست معمولا پس از زایمان ناپدید می شود؛ اما ممکن است برای مدت ها باقی بماند. این نوع لک ها ممکن است بدون علت مشخص یا به صورت ارثی، و در اثر نور خورشید تیره تر شوند. معمولا قبل از قاعدگی، لک ها واضح تر می شوند. ملاسما یا لک حاملگی به طور شایع در خانم هایی که قرص ضد بارداری مصرف می کنند نیز دیده می شود که در تماس با نور آشکارتر می شود. برخی خانم ها در زمان بارداری دچار لک می شوند که با قطع قرص بارداری از بین می روند و گاهی در بعضی افراد هرگز به طور کامل برطرف نمی شود. زمان زیادی طول می کشد تا پس از قطع قرص ضد حاملگی، این لک بر طرف شود و یا ممکن است هرگز به طور کامل برطرف نشود.

 

لک ناشی از حاملگی

 

کک و مک یا فرکل


افرادی که دارای  پوست روشن، موهای قرمز یا بلوند و چشمان آبی هستند، معمولا دارای کک و مک هستند. این نوع لک ها از سن 5 سالگی شروع شده وبه صورت لک های کوچک قهوه ای روشن، در مناطقی از بدن مثل صورت، شانه و پشت دیده می شود. در تابستان، تعداد، اندازه و عمق کک مک افزایش می یابد و در زمستان کوچک تر، روشن تر و کم تر می شوند. در افراد مبتلا به فرکل، شیوع خال های بدن افزایش می یابد. کک مک هایی که در سنین پایین شروع می شود و در زمستان هم باقی می ماند، بایستی حتما توسط پزشک بررسی گردد.

 

انواع لک های پوستی مانند کک و مک

 

لک های پیری


لک های پیری در اثر افزایش سن وتماس با نور آفتاب به وجود می آید. معمولا این لک های قهوه ای به اندازه ی یک سانتی متر یا بیشتر که روی صورت و پشت دست ها از سنین 30-40 سالگی شروع می شود که بهتر است درمان شود تا به مرحله بدخیم خود نرسد.

 

لک ناشی از کهولت سن

 

لک های ناشی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین


این لک ها در اثر کمبود ویتامین B12 اتفاق افتاده و در نژادهای با پوست تیره شایع تر است. این لک ها ظاهر لکه لکه دارند. در اثر کمبود ویتامین A ، C، اسید اسکوربیک این لک ها گسترده بوده و همراه با برجستگی هایی ظاهر می شود.

 

لک ناشی از سوء تغذیه و کمبود ویتامین

 

لک در اثر مصرف بعضی داروها


مصرف بعضی داروها از قبیل کلرپرومازین، دی پنیسیلامین، هیدانتوئین، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد سرطان باعث ایجاد لک می شوند. مصرف طولانی مدت قرص ماینوسیکلین در درمان جوش و غرور جوانی، باعث تیرگی پوست در نواحی جوش های ملتهب و قرمز می شود.

 

لک پوستی ناشی از عوارض دارو

 

لک ناشی از التهاب پوست


پس از التهاب های پوستی در اثر بیماری هایی مثل لیکن پلان (بیماری التهابی پوست و دهان)، لوپوس اریتماتویا (بیماری التهابی بافت همبند پوست)، بعد از سوختگی پوست در اثر آفتاب سوختگی یا سوختگی خفیف با عوامل دیگر، جوش غرور جوانی دست کاری شده، سائیدن پوست برای برطرف کردن اسکار(جای زخم) و فرو رفتگی پوست در همان محل این نوع لک ایجاد می شود.
این لک ها در نژادهای تیره و افراد سبزه شایع تر است و بیشتر در نواحی باز بدن مثل صورت رخ می دهد. همچنین ضربه به پوست، محکم کشیدن کیسه و لیف زبر در حمام یا مالش پوست ران ها روی یکدیگر هنگام راه رفتن در افراد چاق، می تواند باعث ایجاد لک در همان محل شود.

 

لک ناشی از التهاب پوست

 

لک ناشی از بیماری ها


بعضی لک ها در اثر بیماری هایی مثل آسم ، نارسایی کبدی و کلیوی که در زمان حملات آسماتیک، تیرگی منتشر پوست برای سه تا چهار روز ممکن است وجود داشته باشد بوجود می آید. همچنین در روماتیسم و نارسایی کلیه و سیروز کبدی و بعضی بیماری های دیگر تیرگی گسترده ی پوست دیده می شود.

 

لک ناشی از بیماری

 

لک هایی با علل متفرقه


ملانیسم یا لک ارثی منتشر بدن، لک اطراف دهان، لک اطراف چشم و لک های کوچک قهوه ای در نقاط مختلف بدن است که می تواند همراه یا بدون علایم دیگر باشند.
عطرها و ادوکلن هایی که حاوی متوکسی پورالن و برگاموت هستند، اگر پس از استعمال روی پوست در معرض نور آفتاب قرار گیرند، باعث لک های تیره در پشت گوش، گردن و صورت می شوند.
لک های شغلی نیز در اثر تماس با ترکیبات حاوی تار مانند آسفالت و روغن های معدنی، و تماس با نور آفتاب به وجود می آیند.
برای بعضی از این لک ها باید به پزشک مراجعه کرد.

 

لک های قرمز


برای درمان این نوع لک ها استفاده از داروهای موضعی مثل هیدروکسین، تره سنیونین، اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید کوجیک، اسید آزلاتیک و کراترکسی ها مثل اسید ساسبک، اسید لاکتیک؛ و نیز روش های درمانی مانند پلیگیک های شیمیایی مثل TCA ، فنول، محلول جستر و پا ارم بریزن، کوتر کرایو؛ و به کارگیری لیزرهای اربیوم یاک، لیزر   CO2  و لیزر روبی مواردی هستند که پزشک با توجه به آزمایشات و گاهی تکیه برداری از پوست برای درمان از آنها استفاده می کند.

 

لک قرمز پوست

 

درمان خانگی لک صورت


خوشبختانه درمان های خانگی بسیاری برای از بین بردن لک صورت وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

درمان لک صورت با آبلیمو

احتمالا آب لیمو بهترین درمان لک های پوست است؛ به دلیل این که اسیدی بوده و اثر سفید کنندگی دارد. از این رو لک های پوست را محو می کند. کافی است لیموی تازه را انتخاب کرده و آب آن را بگیرید. سپس با کمک دستمال تمیز آغشته به لیمو صورت و محل لک های پوست را پاکسازی کنید.

درمان لک صورت با آلوئه ورا

این گیاه به دلیل خواص فوق العاده شفا بخشی که در درمان مشکلات پوستی دارد، بسیار پر کاربرد است. آلوئه ورا موجب درمان آفتاب سوختگی و جوش های سر سیاه می شود. کافی است آلوئه ورای تازه را به مدت یک ساعت روی صورتتان بمالید و با آب سرد بشویید. توصیه می شود این کار را روزی دو بار انجام دهید.

درمان لک صورت با آب گوجه فرنگی

آب گوجه را با کمی آب لیمو ترکیب کنید و روی جوش و لک های پوست بمالید. می توانید این درمان را روزی یک بار تکرار کنید.

 

درمان لک پوستی با محصولات خانگی

 

درمان لک صورت با آب پیاز

آب پیازبرای درمان لک های پوست بسیار عالی است. پیاز قرمز خاصیتی چند برابر بیش تر از پیاز سفید دارد و می تواند موجب شفافیت و سفیدی پوست شود. اگر از مالیدن پیاز خام روی صورت خوشتان نمی آید، می توانید به آن چند قاشق عسل اضافه کنید و بعد روی صورتتان بمالید.

درمان لک صورت با سرکه و عسل

کمی سرکه و عسل را با هم ترکیب کنید و روی لک های پوست ماساژ دهید. این ماسک علاوه بر از بین بردن لک صورت، در برطرف کردن کبودی زیر چشم نیز مفید واقع می شود.

درمان لک صورت با عسل و شیر خشک

برای از بین بردن لک صورت با استفاده از ماسک خانگی، دو قاشق غذاخوری شیر خشک را با دو قاشق غذاخوری آبلیموی طبیعی و چهار قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و به خوبی با هم مخلوط کنید. زمانی که ماسک حالت خمیری پیدا کرد، آن را روی پوست قرار داده و حدود 20 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت، پوست خود را با آب ولرم بشویید و کمی ماست ساده روی پوست قرار دهید. 10 دقیقه صبر کرده و سپس صورت خود را با آب خنک بشویید.

درمان لک صورت با جعفری

شاید شما هم مانند بسیاری افراد فکر می کنید که جعفری فقط در تهیه غذا کاربرد دارد؛ اما ما می خواهیم به شما بگوییم که این گیاه پرکاربرد در درمان انواع لک های صورت نیز پرکاربرد است. جعفری به دلیل داشتن ویتامین های A و C در تولید کلاژن بسیار مفید بوده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. با مصرف جعفری می توانید پوستی روشن تر، درخشان تر و عاری از هر گونه لک داتشه باشید.
برگ های جعفری را جدا کرده و در مخلوط کن بریزید. یک قاشق چایخوری آبلیموی تازه و دو قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید. خمیر به دست آمده را روی صورت قرار داده و پس از گذشت 20 دقیقه بشویید. البته می توانید تمام این مواد را دم کنید و به صورت روزانه مورد استفاده قرار دهید.

 

درمان لک صورت با محصولات خانگی

 

درمان لک صورت با شیر

شیر نقش به سزایی در از بین بردن لکه های تیره پوست دارد. ویتامین های موجود در شیر نه تنها برای کلیه اندام های شما مفیدند، بلکه برای پوست شما نیز تاثیرگذار خواهند بود. 4 قاشق غذاخوری شیر را با 2 قاشق عسل ترکیب نمایید. تکه ای پنبه تمیز برداشته و در داخل شیر فرو ببرید. سپس به طور مستقیم روی لک های صورت بمالید و به مدت 10 دقیقه به صورت دایره ای ماساژ دهید. اجازه دهید شیر به مدت 10 دقیقه روی پوست شما بماند و سپس آبکشی نمایید.

درمان لک صورت با سیب زمینی

سیب زمینی دارای خواص سفید کنندگی است و نشاسته موجود در آن به کاهش رنگدانه های تیره کمک شایانی می کند. برش های سیب زمینی را روی لک های تیره صورت خود قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند. سپس صورت خود را با آب فراوان شستشو دهید. راهکار دیگری نیز برای مصرف این ماده ارزشمند وجود دارد. سیب زمینی را پوست گرفته و رنده کنید. یک قاشق چایخوری عسل به آن اضافه کرده و ترکیب به دست آمده را روی صورت قرار دهید. پس از گذشت 15 دقیقه، پوست خود را با آب ولرم بشویید.

درمان لک صورت با توت فرنگی

از این پس هر زمان که قصد نوش جان کردن توت فرنگی را داشتید، چند عدد از آن را برای لک های صورت خود کنار بگذارید. پنج عدد توت فرنگی را با یک قاشق غذاخوری عسل در مخلوط کن بریزید. خمیر به دست آمده را روی صورت خود قرار دهید و اجازه دهید حدود 40 دقیقه روی صورت بماند. سپس با آب گرم صورت خود را بشویید و این کار را هر روز انجام دهید. روش دیگری نیز برای مصرف این ماده وجود دارد و آن ترکیب با سرکه سیب است. چند توت فرنگی را له کرده و با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید. خمیر به دست آمده را روی صورت بمالید و اجازه دهید 20 دقیقه بماند. سپس با آب بشویید و این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

 

کرم ضد لک

 

کک و مک صورت یکی از مشکلاتی است که برخی افراد به آن مبتلا هستند و احتمالا اقدامات بسیاری جهت رفع آن انجام می دهند. یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن لک های صورت، کرم Callibelle است که محصول کشور فرانسه بوده و دارای مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران می باشد. این کرم با مکانیزمی که دارد، انواع لک های پوستی ناشی از کک و مک، لک های دوران بارداری، جای جوش، لک های افزایش سن، لک های بیماری و ... را به خوبی برطرف می کند. کرم برطرف کننده کک و مک فاقد هیدروکینون بوده که برای انواع پوست ها مناسب می باشد. Callibelle با لایه برداری حرفه ای موجب محرک بازسازی سلولی پوست شده و از بین رفتن لک های صورت را به دنبال دارد.

 

معرفی کرم ضد لک

 

در مقاله انواع لک های پوستی علاوه بر این که شما را با این مبحث آشنا کردیم، روش های درمان خانگی آن را نیز مورد بررسی قرار دادیم. همچنین، کرم ضد لک خوب را نیز به شما معرفی کردیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شوند.

نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: