شنبه 17 فروردین 1398 - 14:51:37

راهکارهای درمان خانگی و شیمیایی انواع جوش های بلوغ

علل به وجود آمدن جوش های بلوغ چیست؟

درمان جوش غرور جوانی با ماسک های خانگی

 

راهکارهای درمان خانگی و شیمیایی انواع جوش های بلوغ


یکی از شایع ترین مشکلات پوستی در همه افراد به خصوص نوجوانان، جوش است که به علت چربی زیاد در پوست ایجاد می شود. در واقع، ترکیب چربی و سلول های مرده روی پوست می تواند موجب انسداد منافذ باز شده و جوش را پدید آورد. افراد در سنین نوجوانی یا دوران بلوغ بیش از دیگران با جوش روی صورت مواجه می شوند که علت آن تغییرات هورمونی و ترشح هورمون های جنسی، پیاز مو و غدد عرق است. در ادامه این مقاله از وب سایت رژلب قصد داریم به بررسی همه چیز درباره جوش بلوغ بپردازیم. با ما همراه باشید.


علت بروز جوش بلوغ یا غرور جوانی چیست؟


جوش های دوران بلوغ بیشتر روی نواحی ویژه ای از بدن پدید می آیند. فولیکول های مو روی صورت مردان و غدد چربی روی صورت، سینه و قسمت بالای پشت فعال می شوند و جوش های غرور جوانی را در پی دارند.
به جرأت می توان گفت که اکثر نوجوانان به آکنه و جوش مبتلا می شوند. برخی از آن ها تنها یک یا دو جوش می زنند و صورت برخی دیگر آکنده از جوش می شود. این اتفاق به دلیل هورمون آندروژن است که میزان آن در بدن افراد متفاوت است. هورمون آندروژن، غدد لنفاوی شما را فعال می کند و موجب تولید بیش از حد روغن می شود. علاوه بر این، موجب رشد باکتری پرو پیونیباکتریوم در بدن نیز شده که بروز آکنه را به دنبال دارد. سبوم بیش از حد روی پوست می تواند فولیکول های مو را مسدود کرده و منافذ را از آلودگی و عفونت پر کند. این موضوع نیز در بروز جوش و آکنه موثر است.


انواع جوش های غرور جوانی


جوش های غرور جوانی را می توان در دسته های جوش سر سفید، سر سیاه و جوش کیستی و قرمز قرار داد. جوش های سر سفید معمولا زمانی بروز می یابند که منافذ باز پوست، مسدود و بسته می شود. جوش های سر سیاه نیز زمانی پدید می آیند که منافذ باز پوست بسته است؛ اما قرار گرفتن در معرض هوا موجب بروز آن می شود. جوش های کیستی و قرمز نیز اکثر بزرگ، عمیق و دردناک هستند. از آن جایی که جوش های سر سیاه و سرسفید از نوع التهابی هستند، به راحتی می توان نسبت به درمان و از بین بردن آن ها اقدام کرد؛ اما بهتر است برای از بین بردن جوش های قرمز و کیستی به پزشک مراجعه نمایید.

 

انواع جوش بلوغ


روش های پیشگیری از جوش های غرور جوانی


رعایت اصول بهداشت می تواند مقش به سزایی در جلوگیری از بروز جوش و آکنه در سنین نوجوانی داشته باشد. پیشنهاد ما به شما این است که جهت جلوگیری از بروز جوش و آکنه، هر روز به حمام بروید. شب ها قبل از خواب، پوست صورت خود را بشویید تا عاری از هر گونه آلودگی شود. از شستشوی خشن پوست صورت خود پرهیز کنید؛ چرا که منجر به تحریک و خارش شده و چروک زودرس را به دنبال خواهد داشت. بهتر است برای شستشوی صورت از صابون های ضد باکتری استفاده نمایید.
یکی دیگر از مواردی که در بروز جوش های غرور جوانی بسیار موثر است، رژیم غذایی می باشد. برخی غذاها موجب افزایش چربی بدن و بروز جوش و آکنه می شود که از جمله آن ها می توان به شیرینی جات، غذاهای پرچرب و پرادویه اشاره کرد. علاوه بر این، باید از پوست در مقابل گرد و خاک، آفتاب و مواد آرایشی غیر استاندارد نیز محافظت به عمل آورد. مصرف مایعات و آب فراوان به همراه میوه و سبزیجات نیز در پیشگیری از آکنه بسیار تاثیرگذار است.
جهت جلوگیری از تشدید جوش های جوانی، بهتر است لباس زیر خود را هر روز عوض کرده و پس از شستشو، آن را اتو بکشید تا عاری از هر گونه آلودگی و میکروب شود. همچنین از وسایل حمام و بهداشتی یکبار مصرف استفاده کنید. خودداری از سیگار کشیدن نیز می توانید تاثیر بسیاری در حفظ زیبایی و درخشندگی پوست داشته باشد. هنگام استفاده از انواع اسپری یا ژل مو، دقت کنید که این مواد با پوست صورت شما برخورد نداشته باشند؛ چرا که منجر به بسته شدن منافذ باز پوست شده و منجر به التهاب می شوند.

 

آموزش از بین بردن جوش های بلوغ


تا جایی که می توانید، سر به سر جوش های خود نگذارید و اجازه دهید این جوش ها به حال خود باقی بمانند تا به مرور زمان یا تجویز پزشک، برطرف شوند. هر جوش، دوره مربوط به خود را دارد و پس از پایان آن دوره، بدون هیچ عارضه ای خشک شده و از بین می رود. توجه داشته باشید که دوره هر جوش بسته به بزرگی و مایع دورن آن متغیر است و زمانی بین چند روز تا چند ماه را می طلبد.
اگر آن قدر صبر و تحمل ندارید که جوش ها به خودی خود از بین بروند، می توانید از یک صابون سنتی و طبیعی استفاده کنید که از قدیم تا کنون جهت از بین بردن انواع جوش و آکنه مورد استفاده قرار می گیرد. صابون گوگرد، لایه و پوشته چرب جوش را در مدت حداکثر 10 ساعت خشک کرده و موجب خشک شدن جوش می شود. اگر جوش های صورت تان شما را آزار می دهند و راهکارهای بالا برایتان مفید واقع نشدند، می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. توجه داشته باشید که اگر به صورت خودسر و غیر اصولی نسبت به از بین بردن جوش های خود اقدام کنید، عواقب جبران ناپذیری در انتظار شما خواهند بود که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.


عواقب از بین بردن غیر اصولی جوش های دوران بلوغ


- برخی افراد برای از بین بردن جوش های خود به آبلیمو و سرکه روی می آورند که این مواد به دلیل خاصیت اسیدی، چربی مفید پوست را از بین برده و آن را در برابر عوامل خارجی همچون نور خورشید، گرد و غبار و ... آسیب پذیر می کند.
- داروهای شیمیایی و صابون های ضد جوش که مکانیزمی شبیه به آبلیمو و سرکه دارند نیز برای پوست مضر هستند و تاثیرات منفی شدیدتری را می توانند به دنبال داشته باشند. برخی از شرکت های تولید کننده این صابون ها ادعا می کنند که محصولاتشان کاملا سنتی و برگرفته از دل طبیعت است؛ در صورتی که این ادعا تنها برای فروش محصولات بوده و تنها چیزی که در این صابون ها پیدا می شود، عصاره و اسانس هایی است که از مشتقات نفت بوده و کاملا شیمیایی هستند.
- کندن جوش ها با ناخن یا هر وسیله دیگر، بدترین راه ممکن برای از بین بردن جوش های غرور جوانی است و می تواند صدمات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
- انواع ماسک های شیمیایی و شرکتی نیز عوارض مشابه با صابون ها و داروهای کارخانه ای داشته و بهتر است تا حد امکان از مصرف خودسرانه آن اجتناب گردد.


درمان جوش بلوغ با داروهای گیاهی


یکی از بهترین روش های درمان جوش، استفاده از داروهای گیاهی است. البته برای کسب بهترین نتیجه، بهتر است این داروهای گیاهی را با مشورت پزشک مورد استفاده قرار دهید.

 

درمان خانگی جوش با پیاز

 

درمان جوش بلوغ با پیاز

پیاز حاوی مواد شیمیایی ضد عفونی کننده ای است که در درمان جوش بلوغ بسیار تاثیرگذار می باشد. نمک پتاسیم همراه با فلاونوئیدهای موجود در پیاز دارای خواص ضد التهابی است. روغن معطر پیاز حاوی اکسپکتورانت، ضد قارچ و ضد التهاب است. علاوه بر این، در گردش منظم خون موثر بوده که منجر به خارج شدن چرک از زیر پوست می شود. یکی از بهترین روش ها برای استفاده از پیاز، برش آن به تکه های ضخیم و قرار دادن روی جوش بلوغ می باشد. می توانید از تکه ای پارچه یا باند برای بستن پیازها در این ناحیه استفاده نمایید. اجازه دهید تکه های پیاز حدود 3 تا 4 ساعت روی جوش ها بمانند و این کار را به مدت چند روز ادامه دهید.

درمان جوش بلوغ با سیر

همان طور که می دانید، سیر و پیاز متعلق به یک خانواده هستند؛ پس این ماده نیز تاثیر شگرفی در از بین بردن جوش بلوغ خواهد داشت. سیر حاوی مقادیر بالایی از گوگرد، آلین، آلیسین و آجوئن است که در درمان جوش بلوغ تاثیرگذار می باشد. سیر دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و ضد باکتریایی نیز می باشد که آن را به یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن جوش تبدیل کرده است. برای بهره برداری از این گیاه، دو تا سه حبه سیر را به خوبی له کنید و با کمی آب ترکیب کنید. سپس خمیر به دست آمده را روی جوش های غرور جوانی قرار داده و اجازه دهید چند دقیقه به همان حالت بماند تا خشک شود. سپس صورت خود را آبکشی نمایید.

 

درمان خانگی جوش بلوغ با سیر

 

درمان جوش بلوغ با چای سیاه کیسه ای

چای سیاه حاوی تانن هایی است که حاوی خواص ضد میکروبی بوده و شما را از شر عفونت های باکتریایی و جوش خلاص می کند. کیسه های چای سیاه را به مدت 10 دقیقه دم کنید و روی جوش های بلوغ قرار دهید. این درمان را می توانید هر 2 تا 3 ساعت یکبار انجام دهید تا شاهد کاهش درد، تورم، خارش، قرمزی و سوزش ناشی از جوش غرور شوید.

 

درمان جوش غرور جوانی با چای کیسه ای

 

درمان جوش بلوغ با شیر

از گذشته تاکنون، برخی افراد برای از بین بردن جوش های خود به شیر رو می آورند. شیر در سرعت بخشیدن به بهبود جوش غرور و تسکین درد ناشی از آن بسیار موثر است. روش استفاده از این ماده مفید بدین صورت است:
ابتدا یک فنجان شیر را در قابلمه ای ریخته و روی اجاق قرار دهید. پس از گذشت چند دقیقه، 2 تا 3 قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کنید. این مواد را به خوبی ترکیب کرده و سپس چند قطعه نان خشک یا آرد به آن اضافه نمایید. پس از این که ترکیب شما نسبتا سفت شد، آن را روی نواحی دارای جوش قرار دهید و اجازه دهید چند دقیقه بماند تا به طور طبیعی خشک شود. سپس پوست خود را با آب شستشو دهید.

 

درمان خانگی جوش غرور جوانی با شیر

 

درمان جوش بلوغ با بلغور ذرت

یکی دیگر از داروهای خانگی برای از بین بردن جوش بلوغ، بلغور ذرت است. البته این ماده حاوی خواص دارویی نیست؛ اما یک جاذب طبیعی بوده و در درمان جوش بلوغ بسیار مفید واقع می شود. یک تابه بردارید و کمی آب درون آن بریزید. آن را روی اجاق قرار داده و بگذارید چند دقیقه بجوشد. سپس بلغور ذرت را به اندازه کافی با تابه اضافه کنید. پس از این که خمیر سفتی به دست آمد، آن را روی جوش ها قرار داده و با استفاده از یک تکه پارچه، آن را ببندید.

 

از بین بردن جوش بلوغ با بلغور ذرت

 

درمان جوش بلوغ با زردچوبه

یکی از بهترین داروهای خانگی برای از بین بردن جوش بلوغ، زردچوبه است. زردچوبه حاوی روغن های فرار است که دارای خواص ضدالتهاب می باشد. علاوه بر این، جوش بلوغومین دارد که نوعی رنگدانه دارای ویژگی ضد التهابی محسوب می شود. زردچوبه را می توانید میل کنید یا آن را به عنوان ماسک مورد استفاده قرار دهید.

 

درمان جوش غرور جوانی با زردچوبه


درمان جوش غرور جوانی با ماسک های فوری


در ادامه این مطلب از درمان جوش غرور جوانی، چند ماسک خانگی را به شما آموزش خواهیم داد که امیدواریم به کارتان بیایند.

ماسک سرکه سیب برای درمان جوش غرور جوانی

یک قاشق چایخوری سرکه سیب را به همراه نصف فنجان آب و دو الی سه قطره روغن درخت چای ترکیب کرده و درون ظرف اسپری بریزید. با استفاده از یک تکه پنبه، این تونر را روی مناطق مورد نظر اعمال نمایید.

ماسک لیمو برای درمان جوش غرور جوانی

یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با هم ترکیب کنید تا خمیری به دست آید. سپس خمیر به دست آورده را روی پوست قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. پس از آن، پوست خود را با آب بشویید.

 

انواع ماسک خانگی مفید در درمان جوش بلوغ یا غرور جوانی

 

ماسک عسل برای درمان جوش غرور جوانی

برای به دست آمدن این ماسک، به یک چهارم فنجان عسل ارگانیک و نصف یک عدد لیمو نیاز خواهید داشت. ابتدا پوست خود را بخور دهید تا منافذ پوست به خوبی باز شوند. سپس آب لیمو را با عسل ترکیب کنید و روی صورت قرار دهید. اجازه دهید ترکیب مدت زمانی روی پوست بماند تا خشک شود. سپس با آب گرم صورت خود را شستشو دهید تا منافذ باز بسته شوند.

ماسک روغن درخت چای برای درمان جوش غرور جوانی

سه الی چهار قطره روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. سپس روی مناطق مورد نظر از پوست صورت اعمال کرده و بعد از گذشت 5 الی 20 دقیقه با آب بشویید.

 

استفاده از دارو برای درمان جوش بلوغ یا غرور جوانی

 

اگر روش های گیاهی برای از بین بردن جوش های بلوغ جواب ندادند، می توانید دست به دامان روش های دارویی و شیمیایی شوید. البته همان طور که می دانید، بهتر است این داروها زیر نظر پزشک متخصص مورد استفاده قرار گیرند.

تاثیر بنزویل پروکساید در مهار جوش بلوغ

بنزویل پروکساید در بسیاری از داروهای بدون نسخه یافت می شود و قادر به از بین بردن بسیاری از باکتری ها خواهد بود. می توانید فرآیند نابودی جوش های خود را با بنزویل 5/2% تا 5% شروع کنید و آن را روزی یک مرتبه مورد استفاده قرار دهید. بعد از یک هفته مصرف، می توانید آن را روزی 2 مرتبه مورد استفاده قرار دهید. اگر آکنه ها از بین نرفتند، می توانید از بنزویل 10% نیز استفاده کنید.

تاثیر آلفا هیدروکسی اسید در مهار جوش بلوغ

این ماده موجب لایه برداری ضعیف و پاک کنندگی عمیق پوست خواهد شد. می توانید از انواع کرم ها و لوسیون های 4 الی 6 درصد استفاده نمایید. می توان از اسید سالیسیلیک نیز برای این موضوع بهره مند شوید.

 

از بین بردن جوش بلوغ با دارو

 

تاثیر رتینوئید در مهار جوش بلوغ

رتینوئید به دسته ای از داروها گفته می شود که از ویتامین A تشکیل شده و کار آن ها کنترل رشد، تفکیک سلول های پوست، کاهش التهاب، کاهش باکتری و افزایش واکنش سیستم ایمنی بدن است. توجه داشته باشید که رتینوئید فقط باید در شب ها مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که پوست را نسبت به آفتاب حساس می کند. برای تاثیرگذاری هر چه بهتر رتینوئید، 2 الی 3 ماه زمان نیاز خواهد بود.

تاثیر آنتی بیوتیک در مهار جوش بلوغ

دلیل اصلی جوش های چرکی، رشد باکتری در منافذ پوست است. استفاده از پماد و کرم های آنتی بیوتیک می تواند در درمان جوش بسیار مفید واقع شوند. توجه داشته باشید که استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی تاثیر بیشتری در درمان جوش خواهند داشت؛ اما به مراتب عوارض آن ها بیشتر نیز خواهد بود.


در این مقاله از وب سایت رژلب به بررسی دلایل به وجود آمدن جوش بلوغ و راهکارهای درمان خانگی و شیمیایی انواع جوش های بلوغ پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شود.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
آخرین ماه سال
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: