دوشنبه 19 فروردین 1398 - 13:52:47

علت ایجاد جوش چرکی و درمان سریع آن

درمان خانگی جوش چرکی

علل ایجاد جوش چرکی در ناحیه تناسلی

 

علت ایجاد جوش چرکی و درمان سریع آن


اکثر ما در طول زندگی خود با جوش چرکی مواجه شده ایم. جوش ها که معمولا در سنین 8 تا 50 سال بروز می یابند، اغلب اوقات روی صورت ظاهر می شوند. اما قسمت های دیگری از بدن مانند پشت، قفسه سینه، بازوها و شانه ها نیز ممکن است درگیر این حالت شوند. معمولا جوش ها ظاهر ناخوشایندی را برای فرد رقم می زنند؛ به همین دلیل افراد در پی درمان سریع آن هستند. در این مقاله از وب سایت رژلب قصد داریم به بررسی نکاتی پیرامون جوش چرکی بپردازیم. با ما همراه باشید.


جوش چرکی چیست؟


جوش ها انواع مختلفی دارند؛ اما جوش چرکی شکل جدی تری از جوش است که موجب پدید آمدن کیست ها و برآمدگی های بزرگ روی صورت یا سایر نقاط بدن می شود. جوش چرکی معمولا دردناک بوده و زمانی ایجاد می شود که چربی و سلول های مرده پوست به طور عمیق در فولیکول مو یا منافذ پوست نفوذ کند. چنانچه منافذ زیر پوست پاره شود، التهاب به سمت بافت اطراف پوست رها می شود. این واکنش تا جایی ادامه پیدا می کند که التهاب گسترده تر شده، باکتری های مولد جوش رشد می کنند و جوش در تمام ناحیه پخش می شود.
جهت جلوگیری از بروز التهاب، پوست بدن یک کیست دور آن منطقه ایجاد می کند. جوش های چرکی اغلب در دوران بلوغ پسران ایجاد می شود؛ اما می تواند در بزرگسالی به ویژه زمانی که تعادل هورمونی به هم می خورد نیز به وجود بیاید. جوش های چرکی معمولا در دوران قاعدگی خانم ها نیز پدید می آید و فک و چانه شخص را تحت تاثیر قرار می دهند.


نشانه های جوش چرکی چیست؟


جوش های چرکی معمولا قابل رویت بوده و نوک تیز و چرک از خصوصیت های آن به شمار می روند. این ضایعات ممکن است پیش از ظاهر شدن نیز در زیر پوست احساس شوند. در برخی حالات نیز برآمدگی هایی روی پوست ایجاد می شوند که دارای نوک تیزی هستند. برخی جوش های چرکی نیز وجود دارند که حالت قرمز دارند ولی روی آن ها سفید نیست. این برآمدگی های دردناک ممکن است روی نقاطی مانند صورت، قفسه سینه، بالای بازو، ران و شانه نیز رخ دهد.

 

نشانه های ایجاد جوش چرکی


علل پدید آمدن جوش چرکی چیست؟


عوامل بسیاری در به وجود آمدن جوش چرکی موثرند که از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
- تغییرات هورمونی که در پسران شامل دوران بلوغ و در خانم ها به علت قاعدگی، بارداری و یائسگی می باشد.
- عوامل ژنتیکی و ارثی
- میزان بالای رطوبت و تعریق
- مصرف برخی داروها نظیر کورتیکواستروئیدها، لیتیوم، ایزونیازید و فنیتوئین
- ابتلا به بیماری هایی همچون سندرم تخمدان پلی کیستیک
- بسته شدن منافذ صورت و سوزش آن


روش های از بین بردن جوش چرکی


برای از بین بردن جوش چرکی، روش های دارویی بسیاری مانند قرص آکوتان وجود دارد؛ اما به دلیل عوارض بسیار آن مانند بیماری کرون، نقص مادرزادی و حتی تحریک به خودکشی، مصرف آن چندان توصیه نمی شود. در مقابل، روش های طبیعی و مفیدی برای از بین بردن جوش های چرکی وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:

استفاده از یخ

با قرار دادن یخ به طور مستقیم روی جوش ها، رگ های خونی کوچک که کیست دردناک اطراف جوش ها را تغذیه می کنند، منقبض شده و بالافاصله اندازه و قرمزی جوش ها را کاهش می دهد.

عدم ترکاندن جوش ها

سعی کنید به جوش ها دست نزنید و محتویات آن را خارج نکنید. معمولا جوش های چرکی عمیق و عفونی هستند و کندن آن می تواند دوره درمان را به تعویق اندازد. با ترکاندن جوش تنها محل مورد نظر را دردناک تر و ناخوشایندتر می کند. از همه مهم تر این که ترکاندن جوش موجب پخش شدن عفونت و سرایت آن به بخش های دیگر پوست می شود. این امکان نیز وجود دارد که جای خالی جوش برای همیشه باقی بماند.

تمیز نگاه داشتن بالشت و حوله

حوله، روبالشتی، براش های آرایشی و سایر لوازمی که به طور مستقیم با صورت تان در تماس هستند را مرتب شسته یا عوض کنید. برای شستشوی این وسایل به جای مصرف شوینده های قوی می توانید از صابون های طبیعی و غیر معطر استفاده کنید.

 

روش های درمان جوش چرکی

 

حفظ آرامش

استرس به خودی خود باعث ایجاد همه مشکلات پوستی به ویژه جوش است. علاوه بر این، موجب آزاد شدن هورمون هایی می شود که جوش ها را بدتر می کنند. هر چه آرامش بیشتری داشته باشید، پوست زیباتر و درخشان تری نیز خواهید داشت. برای دست یافتن به آرامش می توانید از روش های طبیعی مانند مدیتیشن، نوشیدن قهوه و دمنوش و ... استفاده کنید.

خواب کافی

داشتن خواب کافی در طول شبانه روز می تواند در سلامت کلی شما و تعادل سطح هورمون ها موثر واقع شود.

ورزش مداوم

انجام تمرینات ورزشی به طور منظم می تواند برای سلامت دستگاه لمفاتیک و سم زدایی کل بدن مفید باشد. علاوه بر این، در ایجاد حس خوب و غزت نفس نیز تاثیر شگرفی دارد. با ورزش کردن می توانید در کاهش جوش های چرکی نیز نقش به سزایی ایفا کنید.

 

درمان خانگی جوش های چرکی و دردناک


اگر تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارید، می توانید روش های خانگی و انواع ماسک های طبیعی را برای درمان جوش های چرکی برگزینید.

استفاده از روغن های ارگانیک

با مصرف روغن های درخت چای و اسطوخدوس می توانید به مقابله با جوش های چرکی بپردازید. دو تا سه قطره از روغن های مذکور را روی ناحیه حاوی جوش ریخته و این کار را تکرار کنید. اگر پوست حساسی دارید، می توانید روغن ها را با روغن دیگری مانند جوجوبا یا نارگیل ترکیب کنید. هنگامی که در حال استفاده از روغن برای درمان جوش های چرکی خود هستید، در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید؛ چرا که اشعه ماوراء بنفش می تواند پوست شما را حساس کند و آثار قرمزی و سوزش از خود به جای بگذارد.

 

درمان خانگی جوش چرکی با روغن های ارگانیک

 

استفاده از ماسک جعفری و زیتون

جعفری را به خوبی له کنید و کمی نمک و روغن زیتون به آن بیفزایید. سپس ترکیب به دست آمده را روی پوست قرار داده و پس از چند دقیقه با آب ولرم شستشو دهید.

 

 

ماسک اسفناج و سفیدآب

در گذشته استفاده از سفیدآب در بین خانم ها بسیار رواج داشته است؛ اما متاسفانه امروزه جای خود را به انواع محلول ها و لوسیون های شیمیایی داده است. برای تهیه این ماسک و بهره برداری از خواص سفید آب می توانید کمی اسفناج را پخته و له کنید. سپس آن را به سفیداب پودر شده اضافه کرده و اجازه دهید ترکیب به مدت 20 دقیقه روی صورت قرار گیرد.

 

درمان خانگی جوش چرکی با اسفناج و سفیداب

 

ماسک عسل و دارچین

درمان مشکلات پوستی از جمله جوش با عسل از روش های طبیعی است که از گذشته تاکنون مورد توجه قرار می گرفته است. عسل حاوی مواد طبیعی با خواص ضد عفونی کننده است که در از بین بردن میکروب ها بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. کمی عسل را با پودر دارچین ترکیب کرده و روی جوش های چرکی قرار دهید. اجازه دهید این ترکیب برای چند دقیقه روی پوست بماند و سپس آبکشی نمایید.

 

از بین بردن جوش چرکی با سیر

سیر یک ماده ضد میکروب و قارچ است که در درمان جوش صورت بسیار مفید واقع می شود. برای بهره بردن از خواص سیر، کافیست یک حبه را به دو نیم تقسیم کرده و روی جوش بمالید. بعد از 5 دقیقه صورت خود را با آب فراوان بشویید و تا زمان بهبودی، این عمل را روزی دو مرتبه انجام دهید.

 

درمان خانگی جوش چرکی با سیر


مواد غذایی مضر در درمان جوش چرکی


اگر می خواهید از شر جوش های چرکی خود خلاص شوید، به شما پیشنهاد می کنیم از مصرف مواد غذایی ذیل خودداری کنید.

کافئین و شکلات

مصرف کافئین، تاثیر مستقیم با تعادل هورمون ها دارد. مصرف بیش از حد این ماده می تواند میزان کورتیزول را افزایش دهد. با کاهش مصرف محصولات حاوی کافئین می توانید به سطح متعادلی از هورمون ها دست یابید.

لبنیات کارخانه ای

انواع محصولات لبنی به سختی در دستگاه گوارش هضم می شوند. جهت آن که متوجه شوید لبنیات در کاهش جوش های چرکی موثر هستند یا خیر، مصرف آن را به مدت 2 هفته کاهش دهید. پس از گذشت این مدت، نتیجه را مورد بررسی قرار دهید؛ چنانچه جوش ها بهتر شده بودند، لبنیات را با خیال راحت از برنامه غذایی روزانه خود حذف کنید.

انواع فست فودها

فست فودها علاوه بر این که فرآوری شده هستند، دارای فیبر بسیار اندکی نیز هستند. این مواد غذایی موجب بروز التهاب در بدن نیز می شوند. در نتیجه برای کاهش جوش های چرکی، دور فست فودها را خط بکشید.

شکر

مواد غذایی با مقادیر بالایی از قند می تواند میزان التهاب بدن شما را تشدید کند. همان طور که می دانید، التهاب موجب افزایش جوش های چرکی می شود. زیاده روی در مصرف شکر و غلات می تواند موجب افزایش مخمر و باکتری های بدن شود و جوش ها را تشدید کند. برای تامین میزان قند مورد نیاز بدن خود می توانید از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید.

غذاهای فرآوری شده

مصرف غذاهای فرآوری شده می تواند روی دستگاه گوارش و در نتیجه روی پوست، تاثیر منفی بگذارد. این مواد مضر، موجب ایجاد تغییر نامناسب در باکتری های داخل دستگاه گوارش شده و التهاب را در پی خواهد داشت. افزایش التهاب نیز موجب بروز جوش های چرکی در بدن شده و وضعیت جوش ها را بدتر می کند.

 

نقش تغذیه در درمان جوش چرکی


مواد غذایی مفید در درمان جوش چرکی


مواد غذایی مفیدی نیز در طبیعت موجود هستند که درمان جوش چرکی را تسهیل می بخشند.

مواد غذایی حاوی زینک

افراد دارای جوش باید مواظب کاهش زینک در بدن خود باشند. برای افزایش میزان زینک در بدن می توانید از منابع غذایی مانند گوشت تازه، نخود، تخم کدو و بادام هندی استفاده کنید.

مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک

برای داشتن دستگاه گوارش سالم، باید بین باکتری های بد و خوب بدن تعادل ایجاد شود. مواد غذایی همچون کفیر، سبزیجات و ... در کاهش التهابات بدن و در نتیجه جوش چرکی مفید هستند.

مواد غذایی حاوی پروتئین

مواد غذایی حاوی پروتئین مانند گوشت تازه گاو، ماهی آزاد و تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از پروتئین هستند که در تعادل قند خون و کاهش جوش های چرکی بسیار موثر هستند.

مواد غذایی سرشار از فیبر

مواد غذایی حاوی فیبر موجب پاکسازی کولون شده و به باکتری های خوب روده اجازه رشد می دهد. از جمله این مواد می توان به سبزیجات، میوه ها، مغزها و دانه ها اشاره کرد. کارکرد صحیح روده موجب کاهش بروز جوش های چرکی می شود.

 

غذاهای مفید در درمان جوش های چرکی


جوش چرکی ناحیه تناسلی به چه علت پدید می آید؟


جوش های چرکی اطراف ناحیه تناسلی، یکی از بیماری های شایع است که به دلایل مختلف ایجاد می شود. این جوش ها با این که ناراحت کننده هستند، اما در اکثر موارد چندان جدی هم نیستند. جوش های ناحیه تناسلی در ظاهر شبیه به سایر نقاط بدن هستند؛ اما دارای اندازه های مختلف و میزان بالاتری از سوزش و درد هستند. در ادامه به بررسی عوامل موثر در ایجاد جوش چرکی در اندام تناسلی خواهیم پرداخت.

درماتیت تماسی

درماتیت تماسی به نوعی التهاب پوست گفته می شود که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی، تماس مستقیم با محرک ها و آلرژن ها، بروز می یابد. بهبود این نوع حساسیت معمولا روزها و هفته ها به طول می انجامد. درماتیت تماسی زمانی از بین می رود که پوست دیگر با ماده حساسیت زا یا محرک تماس نداشته باشد.

فولیکولیت

جوش های ناحیه تناسلی زنان ممکن است به دلیل عفونت فولیکول مو با باکتری باشد. اصلاح مو با تیغ یا روش های دیگر، یکی از علل فولیکولیت است. زمانی که موها در خارج از فولیکول رشد می کنند، به سمت پوست حلقه می زنند و موجب تحریک می گردند. در برخی موارد نیز مو به داخل پوست باز می گردد.

 

علل ایجاد جوش چرکی در ناحیه تناسلی

 

هیدرآدنیت سوپراتیو

این علت که به نام آکنه اینورسا نیز مشهور است، بیماری مزمن غدد عرق است که موجب ایجاد ضایعات جوش مانند در اطراف بدن از جمله منطقه فرج می شود. این بیماری بسیار نادر بوده و هنوز علت بروز آن روشن نشده است.


بهتر است جوش های چرکی موجود در ناحیه واژن را به هیچ عنوان نترکانید؛ چرا که احتمال گسترش باکتری ها و بروز عفونت بسیار زیاد است. بهتر است جوش ها خود به خود پاره شوند یا پزشک آن ها را درمان کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود. جوش های ناشی ازتحریک جزئی ممکن است خود به خود برطرف شوند؛ اما در صورتی که برطرف نشدند یا بدتر شدند، هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

سلام و ممنون بابت مقاله خوبتون
میخواستم بدونم از خواص عرق رازیانه طوبی گستر برای جوش صورت و درمان لکه‌های پوستی میشه کمک گرفت؟ راهنمایی کنید لطفا
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: