پنجشنبه 05 اردیبهشت 1398 - 08:50:16

لک و پیس چیست و راهکارهای درمان آن

علل ابتلا به لک و پیس

روش های درمان گیاهی و علمی برص

 

لک و پیس چیست و راه های درمان آن


لک و پیس را احتمالا با نام های دیگری همچون برص و ویتیلیگو نیز شنیده اید که در آن لک های سفید رنگ ناشی از کاهش رنگدانه های پوستی به وجود آمده و ممکن است هر جایی از بدن را درگیر خود کند. هنوز علت اصلی ابتلا به لک و پیس شناخته نشده است؛ اما به نظر می رسد که زمینه های ژنتیکی در آن نقش داشته باشد. در ادامه مقاله لک و پیس چیست و راهکارهای درمان آن قصد داریم به تمام نکات در این مورد بپردازیم. با وب سایت رژلب همراه باشید.


لک و پیس چیست؟


لک و پیس یک اختلال تولید رنگدانه است که در آن ملانوسیت ها (سلول هایی که رنگدانه تولید می کنند)، غشاهای مخاطی و شبکیه تخریب شده و لک ای سفید پوست را در نواحی مختلف بدن از خود بر جای می گذارد. معمولا موهایی که در این نواحی رشد می کنند نیز به رنگ سفید خواهند بود. پزشکان چند تئوری برای دلایل ابتلا به برص دارند که یکی از آن ها، آنتی بادی های تولید شده در افراد است که ملانوسیت های بدن خود را تخریب می کنند. تئوری دیگر آن است که ملانوسیت ها خود به خود تخریب می شوند. برخی افراد نیز بر این باور هستند که آفتاب سوختگی یا فشار روحی و استرس نیز در ابتلا به این عارضه پوستی نقش دارند؛ اما هنوز از نظر علمی ثابت نشده است.
لک و پیس هر قسمت از بدن را می تواند تحت تاثیر خود قرار دهد؛ اما معمولا شایع ترین نواحی که درگیر این عارضه می شوند، صورت، گردن، نوک سینه ها، اندام تناسلی، زیربغل، کشاله ران، چشم و ناف هستند. احتمال این که لک و پیس در محل ضربه به پوست ایجاد شود نیز وجود دارد.
لک و پیس گاها می تواند موهای سر، ابرو و مژه ها را نیز به خود درگیر کند. اگر چه بیشتر افراد مبتلا به بیماری لک و پیس از سلامت عمومی خوبی برخوردارند؛ اما احتمال ایجاد سایر بیماری های خود ایمنی مانند دیابت، تیروئید، کم خونی، کچلی، بیماری آدیسون و ... را نیز افزایش می دهد. افرادی که دارای پوست روشن هستند، معمولا در تابستان متوجه از دست رفتن رنگدانه ها می شوند؛ دلیل این امر تابش آفتاب است که موجب اختلاف رنگ بین پوست بیمار و سالم می شود. افراد با پوست تیره ممکن است هر زمان متوجه شروع بیماری خود شوند. حتی در موارد نادر ممکن است بیمار کل رنگ بدن خود را از دست بدهد.
بیماری لک و پیس اغلب با از دست دادن سریع رنگدانه در یک ضایعه آغاز می شود و به مدت طولانی بدون تغییر باقی می ماند. پس از دوران بهبودی نیز ممکن است از دست دادن رنگدانه دوباره آغاز شده و باز هم متوقف شود. این چرخه می تواند به طور نامحدود ادامه داشته باشد. این افراد باید مراقب باشند تا میزان آسیب به پوست آن ها حداقل باشد. به دلیل این که احتمال ایجاد ضایعه جدید در محل آسیب بسیار است. هر آسیبی مانند برش، خراش و سایش می تواند موجب ایجاد ضایعه جدید شود.

 

علائم ابتلا به لک و پیس


علائم ابتلا به لک و پیس


برخی از بیماری ها خاموش هستند و هیچ گونه علائمی را از خود بروز نمی دهند؛ اما به طور پنهانی بدن را درگیر خود می کنند. برخی دیگر نیز با اعلام علائمی، ابراز وجود می کنند. لک و پیس نیز بیماری است که خود را با علائمی نشان می دهد. علامت بارز آن به وجود آمدن لکه هایی سفید، گاها کوچک و گاها بزرگ است که پزشک با معاینه های بالینی خود می تواند متوجه آن شود. البته خود شخص هم می تواند با مشاهده لک های سفید رنگ پی به وجود عارضه فوق ببرد.


درمان عارضه پوستی لک و پیس


برص در تمام دنیا به عنوان بیماری ای که حتما باید درمان شود، شناخته نمی شود. به دلیل این که قابل انتقال و کشنده نمی باشد؛ اما از نظر شأن اجتماعی و مراودات افراد در سطح جامعه و همچنین مشکلاتی که از نظر زیبایی برای این افراد ایجاد می کند، بهتر است این بیماری درمان شود. یکی از درمان های بیماری لک و پیس، سلول درمانی بوده که در حال حاضر مراحل تحقیقی و آزمایشی خود را می گذراند و هنوز قطعیت پیدا نکرده است. سلول درمان به این معنی است که از پوستی که رنگدانه دارد، رنگدانه ها را برداشته و روی پوست تخریب شده می گذارند. یکی دیگر از درمان ها استفاده از لیزر اگزایمر است که هنوز استفاده و تاثیر مثبت آن قطعیت پیدا نکرده است. با این وجود مبتلایان به بیماری برص چندان نگران نباشند؛ چرا که به تازگی درمانی برای لک و پیس یافت شده که بهترین نوع درمان بوده و بهترین پاسخ نیز از آن گرفته شده است. این درمان استفاده از اشعه یو.وی.بی (فوتوتراپی) است و در مراکز متعددی در حال انجام می باشد. همچنین علم جدیدی از این موضوع کشف شده است و آن تغییر رنگ کل بدن به رنگ سفید است. یعنی اگر گسترش لکه ها بسیار زیاد باشد و بین 50 تا 80 درصد پوست بدن را درگیر کرده باشد، از موادی استفاده می شود تا رنگ کل پوست بدن سفید شود.


درمان لک و پیس در کودکان


معمولا در کودکان از روش های درمان شدید و تهاجمی استفاده نمی شود. در بیماران خردسال می توان با استفاده از ضد آفتاب و پوشاندن لک و پیس ها با مواد رنگ کننده، این عارضه را پوشش داد. کورتون های موضعی نیز کاربرد دارد که باید آن را با احتیاط بسیار به کار برد. در دوره سنی 12 سالگی، از نوعی اشعه ماورای بنفش B با طیف باریک می توان در درمان پیسی استفاده کرد.

 

درمان لک و پیس در کودکان به چه صورت است؟


درمان لک و پیس از روش طب سنتی


برای درمان بیماری ویتیلیگو، بیمار ابتدا باید مزاج خود را اصلاح و مجموعه ای از دستورات تغذیه ای را رعایت کند. مبتلایان به بیماری ویتیلیگو باید طی یک دوره سه ماهه از خوردن ماهی، ماست و دوغ پرهیز و ساعات غذایی خود را تنظیم کنند. به طورمثال خوردن ناهار را بین ساعات 12 تا 13 و خوردن شام را بین ساعات 18 تا 19 موکول کنند.
یکی از راه های دفع مواد و مواد بیماری زا که در بدن منجمد شده اند از طریق پوست است؛ اما این ورزش نباید فقط به یک پیاده روی ساده محدود شود. بلکه پیاده روی در حد دویدن به مدت 20 دقیقه که موجب تعریق شود، بهتر است صورت گیرد.

 

درمان لک و پیس در طب سنتی


برای مبتلایان به بیماری ویتیلیگو حتما یک خواب با آرامش ضرورت دارد. معمولا بیماران با دیدن لکه های سفید دچار عصبانیت و نگرانی می شوند و این مساله خود چرخه معیوبی محسوب شده که موجب تشدید بیماری می شود. بیماران برای از بین بردن اضطراب و داشتن خواب آرام ، قبل از خواب (یعنی ساعت 21 یا 22) باید فالوده سیب (یعنی سیب رنده شده همراه عسل و گلاب و عرق بیدمشک)، بخورند. در این صورت بعد از یک ماه رنگ ضایعات پوستی این بیماران خود به خود بدون اینکه داروی خاصی به آنان داشته باشیم بهتر می شود.
احتمال دارد شیوع این بیماری با آغاز فصل سرد و خشک پاییز، بیشتر شود؛ بنابراین به بیماران توصیه می شود حداقل روزی یک انار شیرین بخورند. انار کبد را تقویت می کند. جالب است بدانید که بسیاری از بیماری های پوستی به ضعف کبد بستگی دارند.
گوشت و نخود کوبیده، می تواند خون خوبی را برای افراد فراهم کند. داشتن ذخیره خونی و آهن خوب در بدن از ارکان درمان بیماری ویتیلیگو در طب سنتی به شمار می رود. پس سعی کنید به میزان کافی گوشت قرمز و حبوبات را در برنامه غذایی روزمره خود بگنجانید.

 

غذاهای مفید برای درمان لک و پیس


مبتلایان بیماری ویتیلیگو می توانند در غذاهای خود از ادویه بی خطر زعفران استفاده کنند. سعی کنید به برنج خود زعفران بزنید یا هنگام صبحانه یک لیوان شیر را با یک قاشق مرباخوری عسل و زعفران بجوشانند. زعفران خاصیت رقیق کنندگی خون را دارد و خون رقیق و خوشرنگ به بدن کمک می کند تا رنگ لکه های پوستی را بازگرداند.


انواع ماسک صورت برای از بین بردن لک و پیس


برخی ترکیبات طبیعی روی پوست تاثیر خوبی دارند و باعث کاهش لک ها می شوند. البته باید بدانید که تاثیر این روش های خانگی در افراد مختلف متفاوت است. برای کسب بهترین نتیجه، پیشنهاد ما به شما این است که صبوری به خرج داده و دوره درمان خود را تکمیل کنید. در ادامه مواد طبیعی را به شما معرفی خواهیم کرد که در درمان لک های برص و پیسی مفید واقع می شوند.

درمان پیسی با پاپایا

این میوه حاوی مواد مغذی است که باعث فعال شدن دوباره ی ملانوسیت ها شده و ملانین تولید می کنند. برای اینکار یک برش میوه ی پاپایا را داخل مخلوط کن میکس کنید. خمیر به دست آماده را به طور مستقیم روی پوست بگذارید. اجازه دهید خمیر روی پوست خشک شود. برای رسیدن به نتایج بهتر این کار را به طور منظم (دو بار در روز) انجام دهید. با نوشیدن آب این میوه نیز می توانید تاثیر آن را چند برابر کنید.

 

درمان برص با پاپایا

 

درمان لک و پیس با خاک رس قرمز

خاک رس قرمز حاوی مس است. این ترکیب به احیای رنگدانه های پوست کمک می کند. علاوه بر این، خاک رس به بهبود جریان خون کمک کرده و باعث می شود که پوست سالم تر بماند. می توانید دو قاشق غذا خوری خاک رس قرمز را با یک قاشق غذا خوری آب زنجبیل مخلوط کنید. خمیر را روی مناطق مبتلا به لک و پیس قرار داده و بعد از 15 دقیقه شستشو دهید.

 

درمان لک صورت با خاک رس

 

درمان خانگی برص با زردچوبه

زردچوبه یک ادویه مفید است که برای بهبود سلامت پوست تاثیر مثبتی دارد. از آن جایی که این ادویه طلایی مانند یک رنگدانه طبیعی عمل می کند، در باز گرداندن ملانوسیت ها بسیار مفید واقع می شود. برای تهیه این مخلوط موثر به نیم کیلو زردچوبه، دویست و پنجاه گرم ریشه زنجبیل و آب 5 عدد لیموترش نیاز دارید. تمام ترکیبات را داخل ظرف ریخته، مخلوط کنید و داخل یخچال قرار دهید. قبل از هر وعده ی غذایی، دو قاشق از این ترکیب پرخاصیت را میل کنید. روش دیگر بهره مندی از خواص زردچوبه این است که آن را دم کرده و به طور مستقیم روی پوست صورت تان قرار دهید.

 

درمان خانگی برص

 

درمان لک و پیس با عدس آبی

عدس آبی یک گیاه کوچک آبزی است که معمولا در دریاچه ها و برکه ها رشد می کند و برای مقابله با لک و پیس مفید واقع می شود. مشکل این است که به دست آوردن این گیاه چندان ساده نیست. اگر در مناطقی زندگی می کنید که به این گیاه دسترسی دارید، می توانید آن را له یا آسیاب کرده تا خمیر شود و سپس یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. بعد از هر وعده ی غذایی، یک تا دو قاشق از این خمیر را میل کنید.

 

درمان لک و پیس با عدس آبی

 

از بین بردن پیسی با زنجبیل

این ریشه پرخاصیت دارای شهرت بسیاری بوده و برای مقابله و بهبود لک و پیس نیز موثر واقع می شود. می توانید ریشه زنجبیل را یا یک قاشق کوچک روغن خردل و یک نوک انگشت زردچوبه ترکیب کنید. برای این کار لازم است که ریشه ی زنجبیل را له کنید و با روغن خردل و پودر زردچوبه مخلوط نمایید. این خمیر را به طور مستقیم روی مناطق دچار لک و پیس قرار داده و بعد از 15 تا 20 دقیقه شستشو دهید.
نکته: نوعی تکنیک تاتو به نام میکروپیگمنتیشن وجود دارد که می تواند لک های سفید را پوشانده و تا حدودی پنهان کند. معمولا افرادی که لک و پیس آن ها به سرعت درمان نشده است، اقدام به انجام میکروپیگمنتیشن می کنند تا عیوب چهره یا بدن خود را بپوشانند. اما در عین حال ممکن است که این تکنیک ها موجب گسترش هر چه بیشتر بیماری شوند و لک های سفید جدید ایجاد کنند. با این حساب بهتر است از انجام هر گونه تاتو خودداری کرده و تا بهبودی کامل با استفاده از روش های درمانی که پیش تر ذکر کردیم، صبر کنید.

 

در مطلب لک و پیس چیست و راهکارهای درمان آن به علل ابتلا به این عارضه پوستی و علائم آن پرداختیم. همچنین، روش های درمان علمی، طب سنتی و گیاهی را خدمتتان ارائه کردیم و امیدواریم به کارتان بیایند. چنانچه هر گونه سوال یا تجربه ای در این مورد داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

سلام ببخشید می خواستم ببینم می توان لک های سفید را پوشاند برای همیشه؟
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: