دوشنبه 30 اردیبهشت 1398 - 11:43:23

سلولیت چیست و راه های درمان آن

سلولیت چیست؟

انواع راهکارهای درمان سلولیت

 

سلولیت و راه های درمان آن


افراد بسیاری مبتلا به سلولیت بوده و از وجود آن در بدن خود، ناراضی هستند. آن ها معمولا اظهار دارند که سلولیت اعتماد به نفس آن ها را تحت تاثیر قرار داده و قادر به پوشیدن لباس های دلخواه خود نیستند. اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید و همیشه سلولیت ها خود را از دید سایرین پنهان می دارید، در ادامه مقاله سلولیت چیست و راه های درمان آن با ما همراه باشید تا راهکارهایی به ما ارائه دهیم.


سلولیت چیست؟


سلولیت نوعی چربی است که در زیر پوست قرار داشته و به شکلی متفاوت خود را نشان می دهد. در واقع، این چربی زیر پوستی بین عضلات و فیبرهایی که پوست را به عضله وصل می کنند، گیر کرده و با فشاری که به بافت پوست وارد می کنند، موجب تغییر شکل ظاهری آن به پوست پرتقالی شکل می شود. سلولیت ها معمولا در خانم ها بیشتر مشاهده می شود. دلیل این امر نیز زیاد بودن حجم فیبر در بافت های مفصلی و ارتباط دهنده آن ها است. همچنین از آن جایی که پوست زنان با افزایش سن نازک تر می شود، احتمال بروز این عارضه بیشتر است. به بیانی دیگر، با افزایش چربی و شل شدن عضلات بدن، درصد بروز سلولیت نیز افزایش می یابد.
سلولیت را می توان در هر قسمت از بدن مانند شکم، بازو و ... مشاهده کرد؛ اما این عارضه بیشتر در نواحی باسن و ران اتفاق می افتد. این نواحی دارای چربی بیشتری هستند و به همین دلیل، احتمال ایجاد سلولیت نیز افزایش می یابد. البته این موضوع بدین معنی نیست که تنها افراد دارای اضافه وزن به سلولیت دچار می شوند؛ حتی افراد لاغر نیز ممکن است به سلولیت دچار شوند.
سلولیت ها یا تجمع چربی زیر پوست تنها به دلیل چربی های زیاد پدید نمی آیند. عوامل دیگری همچون رژیم ناسالم، کاهش یا افزایش ناگهانی وزن، متابولیسم ضعیف بدن و کم آبی نیز می تواند موجب این عارضه شود. ژنتیک را نیز می توان یکی دیگر از دلایل بروز سلولیت دانست. خوب است بدانید که سلولیت مشکلی برای سلامت کلی بدن به وجود نمی آورد؛ ولی بهتر است برای ظاهر زیبای پوست، نسبت به درمان این مشکل اقدام کرد.

 

سلولیت چیست و راه های درمان آن


درمان گیاهی و خانگی سلولیت


خوشبختانه روش های خانگی و گیاهی بسیاری برای درمان سلولیت وجود دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت:

درمان گیاهی سلولیت با روغن کرچک

روغن کرچک در تولید کلاژن و الاستین بسیار مفید واقع می شود. این روغن دارای نفوذپذیری بالایی است و می تواند به عنوان یک مرطوب کننده عالی عمل کند. برای بهره مندی از فواید روغن کرچک می بایست ابتدا آن را کمی ولرم کرده و روی قسمت مورد نظر ماساژ داد. بهتر است قسمت های دارای سلولیت را به مدت 20 دقیقه ماساژ دهید و صبر کنید به مدت یک ساعت روی پوست بماند. سپس به حمام رفته و پوست را با آب ولرم شستشو دهید. می توانید همزمان همراه با روغن کرچک از عصاره لیمو، گریپ فروت و سنبل نیز استفاده نمایید.

 

درمان سلولیت با روغن کرچک

 

درمان خانگی سلولیت با کپسول ویتامین ای

ویتامین ای نقش به سزایی در تغذیه پوست دارد. این ویتامین قادر است پوست شما را سالم و مرطوب نگه داشته و آن را از مشکلاتی نظیر خارش، التهاب، قرمزی و کشش در امان نگه دارد. روغن ویتامین E را روی پوست ماساژ داده و سپس شستشو دهید.

 

درمان سلولیت پوست با ویتامین ای

 

درمان خانگی سلولیت پوست با سرکه سیب

روش های مختلفی برای استفاده از فواید این سرکه جادویی وجود دارد. روش اول بدین صورت است که مخلوط دو قاشق سرکه خالص را با عسل و آب سرد ترکیب کرده و هر روز صبح بنوشید. اسن کار را می توانید به مدت یک ماه تکرار کنید.
در روش دوم می توانید سه قاشق سرکه سیب، روغن زیتون و سرکه انگور را به نسبت برابر به هم ترکیب کرده تا به شکل اسکراب در بیاید. سپس آن را روی پوست ماساژ دهید تا علاوه بر لایه برداری پوست در از بین بردن سلولیت ها نیز موثر واقع شود.

 

از بین بردن سلولیت با سرکه سیب

 

درمان خانگی سلولیت با گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که در جلوگیری از تجمع چربی و تجزیه کلاژن بسیار سودمند است. روش استفاده از خواص گوجه فرنگی برای از بین بردن سلولیت پوست به این صورت است که یک قاشق غذاخوری آب لیمو ترش تازه را با دو عدد گوجه فرنگی له شده ترکیب کرده و به مدت 15 دقیقه روی محل مورد نظر ماساژ دهید. پس از آن باید پوست را به خوبی آبکشی کرد. با تکرار این روش می توان به مرور شاهد درمان سلولیت بود.

 

درمان سلولیت با گوجه فرنگی

 

درمان خانگی سلولیت با قهوه

از قهوه، شکر، روغن و نارگیل یک خمیر تهیه کرده و آن را کمی حرارت دهید. اسکراب به دست آمده را روی بدن قرار داده و ماساژ دهید. این کار در رفع سلولیت پوست کمک شایانی خواهد کرد.

 

درمان سلولیت با قهوه

 

درمان خانگی سلولیت با جلبک دریایی

جلبک دریایی به مانند یک سم زدای قوی و طبیعی عمل کرده و موجب تحریک گردش خون می شود. همچنین، بافت پوست را بهبود بخشیده و دفع سموم از بدن را به دنبال دارد. این موضوع در کاهش سلولیت بسیار موثر است. برای استفاده از جلبک دریایی می توانید سه قاشق غذاخوری از آن را با یک چهارم فنجان نمک دریایی و چند قطره روغن زیتون ترکیب کرده و ده دقیقه پیش از رفتن به حمام، روی ناحیه مورد نظر بمالید. پس از استحمام، پوست خود را همواره مرطوب نگه دارید. این درمان را یک بار در روز به مدت چند هفته تکرار کنید. حتی می توانید جلبک دریایی را به وان حمام خود اضافه کرده و به مدت 20 دقیقه در آن قرار بگیرید. این کار را هم می توانید دو بار در هفته انجام دهید.

 

درمان سلولیت با جلبک دریایی

 

درمان خانگی سلولیت با خاک رس

خاک رس از توانایی تحریک خون و غدد لنفاوی برخوردار است. این ماده قادر است سلول های مرده را از بین برده و چربی ها را به خود جذب کند. به دلیل این عوامل، می توان گفت که خاک رس یکی از بهترین مواد برای درمان طبیعی سلولیت است. برای مصرف این ماده مفید، یک چهارم فنجان از خاک رس و جلبک دریایی را با هم ترکیب کرده و به آن یک چهارم فنجان آب لیمو تازه اضافه کنید. برای غلیظ کردن ترکیب فوق می توانید یک قاشق غذاخوری عسل نیز اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را به صورت دایره ای روی ناحیه مورد نظر ماساژ داده و یک پوشش پلاستیکی روی آن قرار دهید. پس از مدت مکث 30 دقیقه، محل را با آب ولرم آبکشی کنید.

 

درمان سلولیت پوست با خاک رس


درمان سلولیت با ورزش


همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردیم، سلولیت ناشی از اضافه وزن است و یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن آن، ورزش می باشد. اگر می خواهید برای همیشه از شر سلولیت های بدن خود خلاص شوید، به طور منظم ورزش کنید و سعی کنید این کار را سه بار یا بیشتر در طول هفته تکرار کنید. بدن شما با عرق کردن در حین ورزش، مواد سمی را از خود دفع کرده و سلولیت از بین می رود. در ادامه قصد داریم شما را با چند حرکت ورزشی که در از بین بردن سلولیت موثر هستند، آشنا کنیم.

حرکت پل تک پا موثر در درمان سلولیت

به پشت روی زمین بخوابید. زانوها را خم کرده و پاشنه پا را تا نزدیکی باسن بیاورید. حال یکی از پاها را بالا آورده و زانو را صاف کنید. پا را به شکل عمودی نگه داشته و با سفت کردن عضلات سرینی، باسن را از روی زمین بلند کنید. این حرکت شبیه به پل می ماند و بهتر است آن را در چند ست انجام دهید.

حرکت اسکوات پا باز برای از بین بردن سلولیت

بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه ها باز کنید. پنجه پا را رو به بیرون قرار دهید. زانوها را خم کرده و بالا تنه را به سمت پایین بکشید. ستون فقرات شما باید کاملا صاف باشد و شکم را سفت کنید. عضلات سرینی نیز باید سفت باشد. دوباره بایستید و بالا بروید.

تاثیر اسکوات تپانچه ای در از بین بردن سلولیت

بایستید و پاها را کمی از هم باز کنید. یکی از پاها را رو به سمت جلو آورده و زانو را خم نکنید. دو دست را رو به سمت جلو آورده و به هم برسانید تا تعادل تان حفظ شود. بدن را به صورت نشسته در آورید و به پایین بیایید. وزن خود را روی پاشنه پا بیندازید. مجددا با سفت کردن عضلات سرینی بایستید. این حرکت را باید برای هر دو پا و در چندین ست انجام دهید.

حرکت لانج به طرفین مفید در درمان سلولیت

پاها را بیشتر از عرض شانه باز کرده و پنجه ها را به سمت روبرو قرار دهید. یکی از زانوها را با زاویه 90 درجه خم کرده و سعی کنید با کشیدن بدن به سمت زانوها، وزن بدن خود را روی همین پا بیندازید. پای دیگر را صاف نگه دارید و حتما عضلات سرینی را سفت کنید. بعد از چند ثانیه بلند شده و روی پای دیگر بروید.

تاثیر حرکت لانج به عقب روی استپر بر درمان سلولیت

همان طور که احتمالا می دانید، استپر مانند یک پله می ماند که از زمین فاصله داشته و می توان حرکات ورزشی مختلفی را روی آن پیاده سازی کرد. اگر در منزل استپر ندارید، می توانید از چهار پایه استفاده کنید. برای انجام حرکت لانج به عقب، یک تا دو قدم جلوتر از استپر بایستید. یکی از پاها را روی استپر قرار داده به صورتی که شصت پا روی سطح و پاشنه رو به بالا قرار گیرد. زانوی دیگر خود را خم کنید و بدن را به سمت زمین بکشید؛ به گونه ای که هر دو زانو در زاویه 90 درجه قرار گیرد. زانو نباید جلوتر از مچ پا باشد. عضلات سرینی خود را سفت کنید و وزن را روی زانویی که به سمت جلو خم شده، بیندازید. این حرکت را برای هر دو پا انجام دهید.

 

درمان سلولیت پوست با ورزش


درمان سلولیت با ماساژ در خانه


نواحی بدن که دچار سلولیت هستند را هر روز ماساژ دهید تا خون در آن ها جریان پیدا کرده و مایع میان بافتی آن ها کاهش یابد. با گذشت زمان و تکرار این حرکت، پوست به مرور زمان سطح صاف تری پیدا می کند. علاوه بر این، جریان لنفاوی در پوست موجب از بین بردن مواد سمی در لایه چربی می شود که احتمال دارد موجب افزایش میزان التهاب و تورم شود. ماساژ سلولیت را می توانید با یک برس مخصوص نیز انجام دهید. برس مخصوص سلولیت، دارای برجستگی های متعددی است می باشد که ماساژ آن روی نواحی سلولیت، چربی ها را به مرور زمان از بین می برد. پیشنهاد می شود ماساژ دادن را پیش از رفتن به حمام انجام دهید. یکی دیگر از راهکارهای از بین بردن سلولیت این است که پس از حمام کردن با آب گرم، یک دوش آب سرد نیز بگیرید. با انجام این کار، گردش خون در بدن افزایش یافته و سلول ها را از بین می برد.


درمان سلولیت با انواع ژل و کرم های ضد سلولیت


کارخانه های تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، برای هر عارضه پوستی یک محصول دارند که سلولیت نیز یکی از همین موارد است. استفاده از کرم یا ژل ضد سلولیت می تواند در درمان سلولیت مفید واقع شود؛ البته باید در کنار آن از سایر روش ها مانند حرکات ورزشی، رژیم غذایی و ماساژ دادن نیز استفاده کرد. این محصولات معمولا حاوی کافئین، ویتامین و مواد معدنی هستند که مصرف آن ها از بین بردن چربی را به دنبال خواهد داشت. انواع اسکراب های مفید در درمان سلولیت نیز در بازار موجود هستند که ماساژ آن ها روی پوست موجب سفت شدن آن می شود.


درمان سلولیت بدن با لیزر


شاید با خود بگویید که سلولیت که خطری ندارد؛ پس چه لزومی به لیزر آن است؟ خوب است بدانید که محل دارای سلولیت به مرور زمان سخت شده و به رگ ها آسیب می رساند. این امر احتمال بروز خونریزی را افزایش می دهد. برای از بین بردن سلولیت، راهکارهای بسیاری وجود دارد که در بخش های قبل به آن ها اشاره کردیم. یکی دیگر از جدیدترین متدهای درمان این عارضه که در کمترین زمان ممکن نتیجه خواهد داد، لیزر است که به روش زیر انجام می شود:

- پس از تائید پزشک متخصص نسبت به درمان از طریق لیزر، فرد برای انجام این کار آماده می شود. در محل انجام لیزر نباید هیچ گونه موی زائدی وجود داشته باشد؛ چرا که تاثیر امواج را کاهش می دهد.
- در قسمتی که سلولیت وجود دارد، یک شکاف کوچک ایجاد می کنند و امواج لیزر را از طریق آن وارد آن می کنند.
- درواقع، در محل شکاف یک ابزار مخصوص جراحی قرار گرفته و پرتوهای لیزر از این مسیر به بافت چربی تابیده می شود.
- زمانی که امواج لیزر به بافت چربی برخورد می کند، به گرما تبدیل شده و چربی ها را می سوزانند.

 

درمان سلولیت پوست با لیزر

 


با لیزر سلولیت های بدن، چربی ها در مدت زمان کوتاهی از بین رفته و هیچ گونه عوارض جانبی برای بیمار به دنبال نخواهد داشت. در مقاله سلولیت چیست و راه های درمان آن، به بررسی عارضه فوق و راهکارهای درمان آن پرداختیم. چنانچه هر گونه سوالی در این رابطه داشتید، برای ما کامنت بگذارید تا کارشناسان در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.


 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: