جمعه 04 مرداد 1398 - 09:59:37

جوش سر سیاه

 

جوش سر سیاه چیست؟

راهکارهای درمان جوش سرسیاه

 

جوش سر سیاه چیست؟


جوش سر سیاه معمولا دانه های ریز و سیاه رنگی است که ظاهر پوست را دچار اختلال کرده و زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. حتی برخی مواقع این امکان وجود دارد که جوش سر سیاه برای سال های متوالی درون پوست پنهان شده باشد و ظهور آن به طور ناگهانی نباشد. این جوش های قدیمی معمولا روی بینی به وجود می آیند. اکثر افرادی که به جوش سر سیاه دچار هستند، معمولا تلاش بسیاری جهت از بین بردن آن با انواع ماسک و لایه بردار می کنند؛ اما به نتیجه دلخواه دست پیدا نمی کنند. در این مطلب از سایت رژلب قصد داریم به بررسی همه چیز درباره جوش سر سیاه بپردازیم.


جوش سر سیاه چیست؟


جوش سر سیاه به دلیل بسته شدن منافذ پوست توسط سلول های مرده، چربی، آلودگی و پسماندهای آرایشی شکل می گیرد. برای از بین بردن جوش سر سیاه یا جلوگیری از بروز آن باید منافذ باز پوست را به خوبی تمیز نمود. برای این منظور، صورت خود را روزی دو بار با شوینده متناسب با نوع پوست خود بشویید. هفته ای دو مرتبه از انواع ماسک صورت و لایه بردار استفاده کنید. همچنین بهتر است لوازم آرایشی را مورد استفاده قرار دهید که مرغوب بوده و موجب خفه شدن پوست نمی شوند.

 

تفاوت جوش سر سیاه با جوش سر سفید


جوش سر سیاه در برابر هوا باز استو همین موضوع در سیاه شدن جوش موثر استو این در حالی است که جوس سر سفید در پوشش نازکی از پوست قرار داشته و آن را در برابر هوا محافظت می کند. به همین دلیل است که رنگ آن سفید باقی می ماند. معمولا منافذ بسته شدن سلول های پوستی می تواند باکتری های مولد آکنه را جذب کند و منجر به بروز آکنه های بزرگتر شود.


انواع راهکارهای درمان جوش سر سیاه


راهکارهای پزشکی و خانگی بسیاری برای درمان جوش سر سیاه وجود دارند که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

لایه بردار حاوی سالیسیلیک اسید

اگر تاکنون انواع لایه بردارها را برای از بین بردن جوش سر سیاه امتحان کرده اید و نتیجه نگرفته اید، به شما پیشنهاد می کنیم این دفعه لایه بردار حاوی سالیسیلیک اسید و رتینول را امتحان کنید. این لایه بردارها قادرند با داشتن مواد تشکیل دهنده کارآمد، منافذ پوستی را به خوبی تمیز کرده و پوست را لایه برداری اساسی کنند. سالیسیلیک اسید در درمان جوش های غیر ملتهب نیز بسیار مفید است. چرا که به عمق پوست نفوذ کرده و چربی اضافی آن را از بین می برد. علاوه بر این، ذرات آلوده، سلول های مرده و باکتری ها را نیز از منافذ پوست بیرون می کشد. رتینول نیز رشد سلولی و جایگزینی سلول های پوست را تحریک کرده و منجر به باز شدن منافذ پوست می شود. رتینول خاصیت خشک کنندگی پوست را نیز دارد که چربی اضافی پوست را از بین می برد. همان طور که می دانید، وجود چربی بیش از حد، یکی از علل بروز جوش سر سیاه است. کلیه محصولات حاوی این مواد، پوستی یکدست و صاف را به شما هدیه خواهند کرد.

 

درمان جوش سر سیاه در خانه

 

شستشوی روزانه صورت با آب

استفاده بیش از حد از انواع ماسک ها و لایه بردارها می تواند موجب بروز خشکی بیش از حد شود. برای جلوگیری از این مشکل بهتر است محصولات فوق را بیش از سه بار در هفته مصرف نکنید. بهترین درمان برای از بین بردن جوش سر سیاه شستششوی روازنه صورت با آب است. بهتر است این کار را دو یا حتی سه بار در روز انجام دهید. شستن پوست صورت در روز به برطرف کردن زائده های پوستی و همچنین سبوم اضافی کمک شایانی می کند. پس از شستشوی صورت با آب، حتما از مرطوب کننده استفاده کنید تا از خشکی پوست و تولید سبوم اضافی جلوگیری شود.

تعریق صورت

تعریق در کوچک شدن جوش های سر سیاه کمک بسیاری می کند. در واقع زمانی که عرق از پوست جاری می شود، هر چیزی که موجب مسدود کردن منافذ باز پوست شده را با خود به بیرون می آورد. البته قبل و بعد از عرق کردن بهتر است که صورت خود را به خوبی بشویید. چرا که اگر صورت شما قبل از تعریق آرایش داشته باشد، مواد آرایشی روی پوست جذب منافذ شده و آن را مسدود می کند. اگر بعد از تعریق نیز صورت خود را نشویید، عرق روی صورت خشک شده و باز هم موجب مسدود شدن منافذ پوستی می شود. اگر می خواهید صورت شما عرق کند، می توانید از بخور استفاده کنید. ورزش روزانه و رفتن به سونای بخار نیز می تواند کمک بسیاری به شما کند.

استفاده از تونر

کوچک شدن منافذ باز پوست می تواند در درمان جوش سر سیاه کمک بسیاری کند. برای این کار می تواند از تونر صورت استفاده کنید. به این صورت که هر گاه صورت خود را از آرایش پاک و حسابی آبکشی کردید، تونر را مورد استفاده قرار دهید. تونرهای زیادی در بازار موجود هستند که می توانید با توجه به نوع پوست خود آن را خریداری کنید. حتی می توانید خودتان در خانه یک تونر طبیعی تهیه کرده و روزانه مورد استفاده قرار دهید. برای این کار کافیست کمی آبلیموی طبیعی را با آب ترکیب کرده و روی پوست مرطوب اسپری کنید. آبلیمو ماده ای جمع کننده است که علاوه بر روشن کردن پوست، به جمع شدن منافذ باز پوست نیز کمک می کند. البته توجه داشته باشید که با پوست حاوی آبلیمو در معرض نور آفتاب قرار نگیرید؛ چرا که باعث حساسیت و التهاب می شود. اگر پوست شما حساس است، حتما آبلیمو را با آب رقیق کنید.

از بین بردن جوش سر سیاه با شیر و عسل

عسل دارای خاصیت ضد باکتری است و شیر نیز موجب نرمی و لطافت پوست می شود. برای تهیه ماسک شیر و عسل فقط کافیست یک قاشق سوپ خوری عسل را با یک قاشق چایخوری شیر ترکیب کرده و بگذارید 5 تا 10 دقیقه درون مایکروویو گرم شود. سپس دوباره آن را هم بزنید و بگذارید در دمای محیط بماند. لایه نازکی از ماسک شیر و عسل را روی ناحیه حاوی جوش سر سیاه قرار دهید و نوار پارچه ای نخی را روی آن قرار دهید. پس از 20 دقیقه پارچه را بردارید و صورت خود را با آب سرد آبکشی کنید. می توانید از یک مرطوب کننده متناسب با پوست نیز استفاده نمایید.

 

درمان جوش سر سیاه با شیر و عسل

 

از بین بردن جوش سر سیاه با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ تاثیر زیادی در پر کردن منافذ باز پوست دارد که در پیشگیری از بروز جوش سرسیاه نیز بسیار مفید واقع می شود.علاوه بر این، سرشار از مواد مغذی بوده و از خشکی پوست نیز جلوگیری می کند. برای بهره برداری از خواص سفیده تخم مرغ برای از بین بردن و پیشگیری از جوش سر سیاه کافیست سفیده یک عدد تخم مرغ را از زرده جدا کنید. صورت خود را به خوبی شستشو دهید تا عاری از هر گونه آلودگی و پسماند مواد آرایشی شود. سپس لایه نازکی از سفیده تخم مرغ را با استفاده از براش آرایشی روی پوست قرار داده و یک دستمال کاغذی روی آن قرار دهید. دستمال کاغذی را کمی فشار دهید و بگذارید این لایه خشک شود. سپس یک لایه دیگر از سفیده تخم مرغ را روی دستمال کاغذی بزنید و دوباره با دستمال کاغذی بپوشانید. این عمل را تا جایی که سفیده تخم مرغ تان به اتمام می رسد، تکرار کنید. اجازه دهید ماسک به خوبی روی صورت خشک شود و حالت جمع شدگی پیدا کند. سپس آن را بردارید و صورت تان را آبکشی کنید. از یک مرطوب کننده مناسب برای آبرسانی پوست استفاده نمایید.

 

درمان جوش سر سیاه با سفیده تخم مرغ

از بین بردن جوش سر سیاه با عسل و دارچین

ترکیب عسل و دارچین یک معجون فوق العاده برای خلاص شدن از شر جوش سرسیاه است. عسل دارای خاصیت ضد باکتری بوده و موجب از بین رفتن آکنه می شود. همچنین، مانند یک چسب، هر چیز که داخل منافذ پوست مانده باشد را بیرون بکشد. دارچین نیز برای بهبود جریان خون مفید بوده و علاوه بر سلامتی پوست، موجب نرمی و درخشش پوست می شود. برای این کار به یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری دارچین نیاز خواهید داشت. مواد را به خوبی با هم ترکیب کرده و روی منافذ پوست قرار دهید. سپس نوار پارچه ای را روی آن قرار داده و اجازه دهید حدود 5 دقیقه بماند. صورت را آبکشی کنید و از مرطوب کننده استفاده نمایید.

 

درمان جوش سر سیاه با عسل و دارچین

 

ترکاندن جوش سر سیاه

برای این که محتویات جوش سر سیاه را خارج کنید، بهتر است نزد یک متخصص پوست مراجعه کنید. البته می توانید این کار را در خانه هم انجام دهید؛ ولی چندان پیشنهاد نمی شود. دستکاری کردن جوش سر سیاه می تواند موجب التهاب پوستی و بروز جوش و آکنه و حتی عفونت شود. به همین دلیل اگر خواستید در منزل جوش سر سیاه خود را بترکانید، از وسایل استریل استفاده کنید و حتما پس از آن صورت را به خوبی شستشو دهید. بهتر است از وسایل تیز و برنده نیز استفاده نکنید.

درمان جوش سر سیاه در خانه

یکی از روش های از بین بردن جوش سرسیاه این است که چربی پوست خود را کنترل کنید. برای این کار می توانید از محصولات متناسب با پوست چرب استفاده کنید؛ اما سعی کنید رطوبت و آبرسانی به پوست را فراموش نکنید. حتی اگر دارای پوست چرب هستید، باز هم مرطوب کننده استفاده کنید؛ چرا که کرم مرطوب کننده عمل چربی رسانی را به عهده ندارد و وظیفه آن آبرسانی کردن پوست است. اگر پوست تان چرب است، توصیه می کنیم کرم سبک و فاقد چربی را انتخاب کنید که پوست شما را مرطوب نگه دارد.
امروزه چسب جوش سر سیاه در داروخانه ها به فروش می رسد و در تخلیه منافذ بسته شده تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت. برخی اوقات، جوش های سر سیاه روی بینی همراه با موهایی ظاهر شده و ظاهر بینی را تیره تر نشان می دهند. چسب جوش سر سیاه علاوه بر خارج کردن محتویات جوش، موهای زائد را نیز برطرف می کند.
ماسک ذغال نیز از قابلیت نفوذپذیری بالایی برخوردار بوده و پوست را تا حد زیادی از جوش سر سیاه خلاص می کند. البته فقط این راهکارها موثر نبوده و باید مراقبت های بعد از درمان را نیز به خوبی رعایت کنید تا مشکل فوق دوباره بروز پیدا نکند. حتما پس از بازگشت به خانه، صورت خود را با آب و شوینده ملایم بشویید. سپس از تونر و مزطوب کننده مناسب استفاده کنید. استفاده از انواع ماسک های جوش سر سیاه و لایه بردارها را نیز در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید.
متاسفانه درمان کامل و قطعی برای جوش سر سیاه وجود ندارد. برای درمان جوش سر سیاه، پزشک متخصص زیبایی کمک بیشتری به شما خواهد کرد.

 

درمان جوش سر سیاه در خانه

 

رفع جوش سر سیاه با لایه بردار شکر

در صورت ممکن برای این اسکراب از روغن جووجوبا استفاده کنید. زیرا روغن جوجوبا به سبوم که چربی طبیعی پوست و مو است، نزدیک تر از هر روغن طبیعی دیگری است.

• 4 قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یک پیمانه شکر قهوه ای یا سفید ترکیب کرده و آن را به خوبی هم بزنید.
• صورت را خیس کرده و پس از آن که ترکیب شکر و جوجوبا را روی نوک انگشتان خود زدید، آن را به صورت حرکات دایروی شکل روی پوستماساژ دهید.
• این کار را 1 یا 2 بار انجام داده و سپس با آب ولرم صورت را بشویید.
• بهتر است این اسکراب 2 تا 3 بار روی پوست مالیده شود.
• بقیه اسکراب را هم می توان در ظرفی بسته بندی کرد و تا دو ماه نگه داشت.

 

ماسک لایه بردار شکر برای درمان جوش سر سیاه

 

درمان جوش سر سیاه با خاک رس

برای داشتن یک ماسک خاک رس خوب بهتر است از رس بِتونیت استفاده شود. رس بِنتونیت سرشار از مواد معدنی بوده و برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی توصیه می شود.

• 1 قاشق غذاخوری رس بنتونیت را با آب یا سرکه سیب ترکیب کنید.
• خمیر به دست آمده را با نوک انشگتان خود بر روی پوست زده و 10 تا 20 دقیقه صبر کنید تا به خوبی جذب پوست شود.
• سپس ماسک را با آب ولرم شسته و روی بینی از یک مرطوب کننده سبک استفاده کنید.
• این ماسک بهتر است دو بار در هفته تکرار شود.

 

درمان جوش سر سیاه با خاک رس

 

 

در مطلب پیش رویتان به بررسی علت بروز جوش سر سیاه و روش های درمانی آن پرداختیم که امیدواریم مورد پسندتان واقع شده باشد. چنانچه شما هم تجربه جدیدی از درمان جوش سرسیاه دارید، آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت کامنت ها در میان بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
کلمه "خوب" را بدون گیومه وارد کنید؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

چهارشنبه 09 مرداد 1398 - 10:17:40
بدک نیست
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: