دوشنبه 25 شهریور 1398 - 10:22:55

ترک بارداری

 

روش های خانگی جلوگیری از بروز ترک بارداری

درمان ترک بارداری با لیزر

 

پیشگیری و درمان ترک بارداری

 


یکی از مشکلات رایج خانم های باردار، ترک های پوستی است که در نواحی مختلف بدن ایجاد می شود. ممکن است حس ناخوشایندی از این ترک ها به وجود بیاید؛ اما خبر خوب این است که می توان از بروز آن پیشگیری یا حتی درمان کرد. با وب سایت رژلب همراه باشید تا به بررسی تمام راهکارهای پیشگیری و درمان ترک بارداری بپردازیم.


علت بروز ترک بارداری


بروز ترک بارداری به علت تغییر وزن ناگهانی و رشد نوزاد است که غالبا با نوارهای موازی و رنگ و بافت کاملا متفاوت نمایان می شوند. رنگ ترک های پوستی ممکن است از بنفش تا صورتی روشن، خاکستری روشن و قهوه ای باشد. گاهی اوقات نیز علائم کشش ممکن است احساس خارش در فرد ایجاد کند. متاسفانه بین 75 تا 90 درصد زنان در طول بارداری به ترک پوستی دچار می شوند. این علائم روی شکم، سینه، ران و باسن به وجود می آیند و بروز آن در دومین و سومین دوره از بارداری بیشتر باب است. اگر زودتر بابت پیشگیری از ترک بارداری اقدام کنید، خبری از علائم کشش پوست نخواهد بود. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید پوستتان حداکثر الاستیسیته را در دوران بارداری حفظ کند.


روش های جلوگیری از ترک بارداری


روش های بسیاری برای جلوگیری یا حداقل کاهش ترک بارداری وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا خواهید شد.

رطوبت رسانی به پوست

زمانی که احساس کشش در پوست کردید، باید از مرطوب کننده استفاده کنید. ما به شما مصرف روغن نارگیل، کره کاکائو، روغن شی باتر، روغن آرگان و عصاره کپسول ویتامین ای را پیشنهاد می کنیم. این روغن ها در خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی پوست مفید هستند و در بازسازی بافت های جدید پوست مفید واقع می شوند. شما می توانید پوست خود را صبح بعد از استحمام و شب قبل از خواب مرطوب کنید. اگر پوست شما خارش زیادی داشت، ناحیه مورد نظر را بیشتر مرطوب کنید. روش استفاده از روغن نیز به این صورت است که مقداری از آن را روی پوست قرار داده و با حرکات دایره ای به آرامی ماساژ دهید. بدین صورت روغن به عمق پوست نفوذ خواهد کرد. گزینه مفید دیگر در جلوگیری از بروز ترک بارداری استفاده از ژل آلوئه ورا است.

جلوگیری از بروز اضافه وزن

یک راه دیگر برای جلوگیری از ترک بارداری مراقبت از وزن است. در دوران بارداری، وزن شما به وضوح در مدت زمان نسبتا کوتاهی بالا خواهد رفت. این افزایش وزن ناگهانی موجب کشیده شدن پوست و بروز ترک های پوستی خواهد شد. توجه داشته باشید که کالری دریافتی شما باید نسبت به زمان قبل از بارداری افزایش یابد؛ اما به این معنی نیست که آن را دو برابر کنید. علاوه بر این، کالری خود را باید از غذاهای مقوی تامین کنید نه از اسیدهای چرب. سعی کنید با توصیه پزشک، رژیم غذایی سالم و تمرینات ورزشی را دنبال کنید.

انجام حرکات ورزشی

ورزش کردن در دوران بارداری بسیار حائز اهمیت است. ورزش کردن با بهبود گردش خون، کمک شایانی به الاستیسیته پوست می کند. همچنین، سموم را از بدن دفع کرده و کمک می کند به سرعت وزن کم کنید. البته حتما باید در مورد نوع تمرینات ورزشی با پزشک خود مشورت کنید. تمرین های سبک مانند یوگا یا ورزش های مخصوص خانم ها باردار می تواند کمک بسیاری به شما کند. پس از این که نوزاد خود را به دنیا آوردید نیز می توانید از استقامت و ورزش های مخصوص برای سفت شدن پوست و کاهش ترک بارداری استفاده نمایید.

 

تاثیر تمرینات ورزشی در جلوگیری از ترک بارداری

 

نوشیدن آب به میزان کافی

فرقی نمی کند باردار باشید یا نه؛ در هر صورتی باید آب به میزان کافی بنوشید. نوشیدن آب به میزان کافی برای داشتن پوست سالم و شاداب حائز اهمیت است. آب در سم زدایی پوست کمک کرده و پوست را هیدراته می کند. علاوه بر این، در حفظ قابلیت کشش پوست نیز موثر است. شما باید روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید. نیازی نیست که در یک زمان معین این میزان آب را بنوشید؛ اما می توانید کم کم در طول روز آب بنوشید. به همین اندازه باید از میوه و سبزیجات نیز استفاده نمایید. میوه ها و سبزیجات تازه مانند خیار، کاهو، کرفس، فلفل دلمه ای و انواع میوه برای نوزاد و مادر بسیار مفید هستند.

جلوگیری از ترک بارداری با سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است و استفاده از آن کمک زیادی به درمان ترک های پوستی خواهد کرد. برخی افراد بر این باورند که سفیده تخم مرغ موجب جوانسازی پوست می شود. علاوه بر این، سفیده تخم مرغ حاوی مواد مغذی بسیاری نظیر پروتئین، پتاسیم، ریبوفلاوین و منیزیم است که همگی برای سلامت پوست گزینه عالی هستند و می توان از آن جهت بهبود ترک های پوستی استفاده کرد. در ادامه با فواید سفیده تخم مرغ برای پوست آشنا خواهید شد:

- پروتئین موجود در تخم مرغ موجب الاستیسیته پوست، ترمیم و رشد بافت می شود.
- پتاسیم، رطوبت را به پوست انتقال می دهد و از تبخیر آن جلوگیری به عمل می آورد.
- ریبوفلاوین موجود در تخم مرغ، رادیکال های آزاد سمی در پوست را از بین می برد.
- منیزیم موجود در سفیده تخم مرغ، پروسه پیری را به تاخیر می اندازد و پوست را جوان و روشن می کند.

برای استفاده از سفیده تخم مرغ کافیست سفیده دو عدد تخم مرغ را از زرده جدا کنید. توجه داشته باشید که دو سفیده تخم مرغ برای منطقه ای از بدن به اندازه صورت کافی است و اگر قصد دارید محدوده بزرگتری را تحت پوشش قرار دهید، باید میزان بیشتری سفیده استفاده نمایید. سفیده ها را آن قدر هم بزنید تا مانند فوم شوند. منطقه مورد نظر را با آب گرم و شوینده ملایم شستشو دهید. سپس سفیده را روی آن قرار دهید و 15 دقیقه زمان دهید تا خشک شود. پس از گذشت این زمان، با آب گرم شستشو داده و با یک حوله تمیز خشک کنید. این کار را می توانید یک روز در میان انجام دهید.

 

پیشگیری از ترک بارداری با استفاده از سفیده تخم مرغ

 

جلوگیری از ترک بارداری با روغن کرچک

روغن کرچک را روی ترک های پوستی خود بمالید. سپس روی آن را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. یک بطری حاوی آب داغ را روی نواحی مورد نظر قرار داده و چند دقیقه صبر کنید تا روغن جذب پوست شود. این کار به درمان ترک های پوستی کمک شایانی می کند. گرما باعث می شود منافذ پوست باز شود و جذب روغن راحت تر صورت بگیرد.

 

جلوگیری از ترک بارداری با روغن کرچک

 

تاثیر آب لیمو ترش در جلوگیری از ترک بارداری

آب لیمو ترش از خاصیت اسیدی برخوردار بوده و می تواند موجب کاهش ترک های پوستی شود. روی ترک های پوستی را آب لیمو بمالید. اجازه دهید آب لیمو ترش طبیعی به خوبی جذب بدن شود و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا به نتیجه دلخواه دست یابید.

 

درمان ترک بارداری با لیمو ترش

 

تاثیر آب سیب زمینی در جلوگیری از ترک بارداری

سیب زمینی نیز از دیگر مواد مفید برای جلوگیری از ترک بارداری است که می توانید مورد استفاده قرار دهید. کافیست یک سیب زمینی متوسط را به دو قسمت تقسیم کرده و روی ترک های پوستی بمالید. چند دقیقه به همین صورت پوست را ماساژ دهید و صبر کنید تا جذب پوست شود. سپس ناحیه مورد نظر را با آب ولرم شستشو دهید.

 

جلوگیری از ترک بارداری با سیب زمینی

 

تاثیر اسکراب شکر در جلوگیری از ترک بارداری

اسکراب شکر نیز در درمان ترک های پوستی بسیار مفید است. برای این کار می توانید یک قاشق غذاخوری شکر را با چند قطره آب لیمو ترش و مقدار اندکی روغن بادام به خوبی ترکیب کنید. مخلوط به دست آمده را روی ترک های پوستی قرار دهید و آرام ماساژ دهید. این اسکراب علاوه بر این که ترک های پوستی را کاهش می دهد، باعث لایه برداری پوست های مرده نیز می شود. هر روز پیش از حمام از این اسکراب طبیعی استفاده کنید و به مرور شاهد کاهش ترک های پوستی باشید.

 

جلوگیری از ترک بارداری با اسکراب شکر

 

استفاده از یخ برای کاهش التهاب ترک های پوستی

همان طور که احتمالا می دانید، ترک ناشی از کشش پوست است که اغلب اوقات می تواند موجب التهاب و تورم نیز شوند. استفاده از یخ می تواند در کاهش تورم و التهاب پوست بسیار مفید واقع شود. روش استفاده از این راهکار کم هزینه به این صورت است که چند تکه یخ را در یک حوله بپیچید تا به طور مستقیم با پوست در تماس نباشد. کار را از شکم شروع کنید و یخ را حدود 10 دقیقه روی شکم نگه دارید. سپس حوله حاوی یخ را روی ران قرار داده و به همین ترتیب، 10 دقیقه نگه دارید. این کار را برای قسمت هایی از بدن که احتمال ترک در آن وجود دارد، انجام دهید.

 

جلوگیری از ترک بارداری با استفاده از یخ

 

درمان ترک بارداری با استفاده از محصولات بهداشتی

محصولات آرایشی و بهداشتی بسیاری از قبیل کرم ها و لوسیون ها برای رفع یا پیشگیری از ترک های پوستی در داروخانه ها وجود دارند. همچنین، عمل های جراحی زیبایی نیز بسیار رواج دارد که البته پرهزینه بوده و نیاز به دوره نقاهت بالایی دارد. علاوه بر این، ممکن است نتیجه اش آن طور که مورد انتظار شما است از آب در نیاید. اگر ترک های پوستی در دوران بارداری به وجود بیاید، درمان آن به این آسانی ها امکان پذیر نیست. بهترین زمان برای درمان ترک های پوستی زمانی است که آن را برای اولین بار مشاهده می کنید یا حتی پیش از ایجاد و رویت ترک ها است. بهترین راهکار این است که با پزشک خود مشورت کنید و از محصولات بهداشتی متناسب با پوست خود استفاده نمایید.

درمان ترک بارداری با لیزر

برای درمان ترک بارداری می توان از نور لیزر CO2 برای دستیابی به عمق زیر سطح پوست استفاده کرد. در واقع، نور لیزر سیستم ایمنی را برای تولید سلول های پوستی جدید که ترک های پوستی را از بین می برند، تحریک می کند. با تولید بافت های جدید، این ترک ها به طور طبیعی احیاء می شوند و بدون این که به پوست پیرامون خود آسیب برسانند، از بین می روند. این روش درمان برای اکثر انواع پوست ها بدون خطر خواهد بود. بسته به نوع پوست بیمار، معمولا سه تا پنج جلسه درمان برای دستیابی به بهترین نتیجه توصیه می شود. البته ممکن است این روش درمانی کمی ناراحتی ایجاد کند که با استفاده از کرم خنک کننده قابل حل خواهد بود. اکثر افراد بلافاصله پس از درمان با لیزر می توانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند.


توصیه های مفید برای درمان ترک بارداری


احتمال این که برخی ترک های پوستی به طور طبیعی محو و کمرنگ شوند و رفته رفته به خطوط نقره ای تبدیل شوند، وجود دارد. اما برخی دیگر از آن ها نیز به رنگ تیره و مشخص باقی خواهند ماند. بهترین زمان برای درمان ترک بارداری موقعی است که هنوز قرمز هستند. ژل های تهیه شده از مخلوط عصاره پیاز و اسید هیالورونیک نیز در درمان این عارضه بسیار مفید واقع می شود. خبر خوش این است که ترک های پوستی حاصل از بارداری پس از 12 هفته متداول استفاده از روش های درمانی، از بین می روند.
مصرف رتینوئید البته با تجویز پزشک نیز کمک بسیاری به از بین بردن ترک بارداری می کند. این دارو تبدیل سلولی را تسریع بخشیده و رشد کلاژن را تحریک می کند. به همین دلیل، پوستی سالم و شاداب تر را به ارمغان خواهد آورد. البته مصرف این دارو در دوران بارداری یا شیردهی ممنوع است.
علاوه بر لیزر درمانی، روش های ملایم تری مانند درم ابریژن نیز برای بازسازی پوست و درمان ترک بارداری وجود دارد. البته قابل ذکر است که این روش تغییر چشمگیری را در پوست ایجاد نخواهد کرد. البته برخی بانوان نیز این ترک ها را به عنوان یادگار دوران بارداری خود می پذیرند و با این قضیه به خوبی کنار می آیند. این افراد باید بدانند که اگر از موعد آن بگذرد، هیچ روش معجزه آسایی برای از بین بردن ترک های پوستی وجود نخواهد داشت.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: