شنبه 18 بهمن 1399 - 13:21:43

راهکارهای خانگی درمان تبخال دستگاه تناسلی

 

تبخال دستگاه تناسلی چیست و چگونه به وجود می آید؟

روش های خانگی درمان تبخال تناسلی

 

درمان تبخال دستگاه تناسلی

 

تبخال دستگاه تناسلی یک بیماری مقاربتی است که از طریق ویروس تبخال سیمپلکس به وجود می‌آید. به طور کلی دو نوع تبخال تناسلی HSV-1 و HSV-2 وجود دارد. ویروس تبخال نوع 2 اغلب باعث ایجاد زخم در دستگاه تناسلی می شود. HSV-1 می تواند از طریق رابطه جنسی دهانی به دستگاه تناسلی سرایت کند. در این نوع تبخال، ممکن است تاول های فعال وجود نداشته باشد. به بیانی دیگر، تبخال بروز پیدا می کند اما هیچ علائمی ندارد.


ویروس تبخال می تواند با علائم خارش یا سوزش بروز یابد و همچنین می تواند با زخم ها ظاهر شود. علاوه بر این، بزاق دهان نیز می تواند ویروس را حمل کند. بخش اول بیماری معمولا طی دو هفته از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود و می تواند بسیار دردناک باشد. از جمله علائم بروز اولیه تبخال تناسلی می توان به زخم های دردناک، علائم پوستی، تب و تورم اشاره کرد. اما گاهی اوقات علائم خفیف است و کمی بیشتر از گزش حشرات یا بثورات ظاهر می شود.


تبخال تناسلی بعد از گذشت مدت زمانی از بروز، به حالت خفته در می آید؛ اما اغلب چهار یا پنج بار در سال عود می کند. اگر فکر می کنید به تبخال تناسلی مبتلا هستید، ابتدا نزد پزشک مراجعه کنید. پزشک شما تنها فردی است که می تواند با انجام آزمایش مناسب به شما اطمینان دهد که به ویروس مبتلا شده اید یا خیر. انواع مختلفی از دارو در دسترس است و دکتر می تواند بر اساس علائمی که دارید، نوع بهتر را برایتان تجویز کند. پزشک شما در صورت لزوم می تواند داروهایی را برای شما تجویز کند که در صورت مصرف روزانه، شدت شیوع و علائم تبخال تناسلی را کاهش دهد و احتمال ابتلا به بیماری تبخال را نیز کاهش دهد.

 

تبخال دستگاه تناسلی

 


اگرچه بهترین گزینه این است که به پزشک متخصص مشور کنید؛ اما چند روش درمان خانگی تبخال تناسلی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.


10. حمام آب گرم


دوش یا وان آب گرم می تاند درد ناشی از زخم های تبخال تناسلی را کاهش دهد. حمام آب گرم با دو کار به شما کمک می کند: تمیز نگه داشتن زخم ها و دادن آرامش به شما. افزودن مقداری نمک به وان آب گرم نیز می تواند به بهبودی زخم تبخال تناسلی کمک زیادی کند. پس از حمام کردن، نواحی زخم را کاملا خشک کنید؛ زیرا رطوبت اضافی می تواند مدت ماندگاری زخم ها را افزایش دهد. اگر استفاده از حوله برای شما دردناک است، از سشوار برای خشک کردن استفاده نمایید. لباس زیر پنبه ای بپوشید؛ چون پنبه بهتر از پارچه های مصنوعی رطوبت را جذب می کند.


9. استفاده از صابون و آب گرم


نکته مهم دیگر برای کمک به تسریع بهبود تبخال دستگاه تناسلی، تمیز نگه داشتن ناحیه آلوده است. شیوع تبخال برای هر فرد آلوده متفاوت است؛ اما تمیز کردن با مواد ضد عفونی کننده خفیف مانند صابون، بهترین راه برای تمیز کردن مناطق است. بعد از هر بار ورزش کردن، نواحی اندام تناسلی خود را با صابون تمیز کنید.


8. استفاده از جوش شیرین


همانطور که اشاره کردیم، خشک کردن مناطق آلوده برای تقویت بهبود از اهمیت زیادی برخوردار است. جوش شیرین از خاصیت خشک کنندگی برخوردار است. علاوه بر جوش شیرین از پودر ذرت نیز می توانید استفاده کنید. هر دو نوع پودر ارزان و در دسترس هستند. مقداری جوش شیرین را در شیر ترکیب کنید و با توپک پنبه ای روی نواحی دارای زخم تبخال دستگاه تناسلی بمالید.


7. استفاده از لیزین


درمان خانگی بعدی که در لیست ما قرار دارد، یک مکمل طبیعی به نام لیزین است که در فروشگاه های مواد غذایی یافت می شود. لیزین یک اسید آمینه ضروری است که بدن آن را به طور طبیعی دریافت نمی کند. لیزین را می توان از طریق گوشت یا حبوبات دریافت کرد؛ اما مکمل های بدون نسخه نیز برای افرادی که به این ماده نیاز دارند، در دسترس است. برخی مطالعات حاکی از آن هستند افرادی که یک گرم لیزین در روز مصرف می کنند، مدت زمان بهبود بیماری تبخال تناسلی در آن ها کاهش می یابد.


6. چای کیسه ای


چیزی مانند یک فنجان چای داغ در یک روز سرد زمستانی نمی چسبد. استفاده از چای کیسه ای می تواند به بیماری تبخال دستگاه تناسلی کمک کند. اما نمی توان هر نوع چای را مورد استفاده قرار داد؛ باید چای سیاه باشد. چای سیاه حاوی تانیک اسید است که از خاصیت ضد ویروسی برخوردار می باشد. چای سیاه کیسه ای را حدود یک ساعت در آب داغ بگذارید. بگذارید خنک شود و به طور مستقیم روی ضایعه قرار دهید. چند دقیقه بماند و سپس محل را کاملا خشک کنید. چای کیسه ای را بلافاصله دور بیندازید.

 

راهکارهای خانگی درمان تبخال تناسلی


5. استفاده از یخ


یکی از بهترین راه های تسکین درد و خارش ناشی از شیوع تبخال دستگاه تناسلی، استفاده از یخ است. مقداری یخ را به طور غیر مستقیم روی ناحیه آسیب دیده بمالید. به این صورت که کمی یخ خورد شده را درون کیسه پلاستیکی ریخته و به مدت 10 دقیقه روی ضایعه قرار دهید. روزانه چند بار این کار را تکرار کنید. پس از استفاده، کیسه را بلافاصله دور بیندازید.


4. استفاده از آلوئه ورا


مردم هزاران سال است که از آلوئه ورا برای خواص دارویی استفاده می کنند. یکی از اساسی ترین خواص آلوئه ورا، التیام بخشیدن پوست است. این ماده عوارض جانبی ندارد. استفاده از کرم آلوئه ورا برای متوقف کردن شیوع تبخال تناسلی، تا 70 درصد موثر واقع می شود. کرم یا ژل آلوئه ورا را مستقیما روی زخم تبخال بمالید. اثر خنک کنندگی آلوئه ورا، به کاهش درد کمک کرده و روند بهبودی را تسریع می دهد.


3. استراحت کردن


پس از ابتلا به تبخال تناسلی، معمولا پزشک توصیه می کند که استراحت زیادی داشته باشید. ویروس ممکن است مدت زمانی خفته باشد، اما به محض بیدار شدن دوباره همان نقطه ای که برای اولین بار بروز یافته بود را درگیر می کند. سعی کنید در طول روز استراحت بیشتری کنید. انجام فعالیت های شدید بدنی مانند ورزش های سنگین را برای مدتی کنار بگذارید.


2. مدیریت استرس


اکثر افرادی که به تبخال تناسلی دچار می شوند، استرس می گیرند و نگران وضعیت بهبود خود هستند. استرس به طور مستقیم با سرکوب سیستم ایمنی بدن در ارتباط است. شما می توانید با مدیریت موفقیت آمیز استرس، تعداد دفعات بروز تبخال تناسلی را کاهش دهید.

 

مدیریت استرس در هنگام ابتلا به تبخال تناسلی


1. پوشیدن لباس آزاد


تمام صحبت های قبلی ما را در مورد خشک نگه داشتن زخم ها در هنگام شیوع ویروس تبخال را به یاد دارید؟ بخش عمده آن مربوط به نوع لباسی است که می پوشید. پوشیدن لباس آزاد و خنک به کاهش علائم شیوع بیماری کمک بسیاری می کند. هنگام برخورد با زخم ها، به یاد داشته باشید که حتما از لباس های آزاد استفاده کنید. لباس آزاد به گردش هوا کمک کرده و عرق و رطوبت را از مناطق آسیب دیده دور نگه می دارد. لباس نخی و پنبه ای بهترین گزینه است. از پوشیدن لباس هایی با پارچه های مصنوعی و ابریشمی خودداری کنید. همچنین از شلوارهای تنگ استفاده نکنید.

 

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: