دوشنبه 27 خرداد 1398 - 17:52:14

20 راه حل ساده برای درمان تبخال

 

تبخال و آفت دهان

درمان تبخال

 

درمان تبخال از طریق روش های طبیعی در خانه

 

تبخال، مشکل ناخواسته و دردناکی است که زیبایی لب ها را می رباید. تبخال نوعی عفونت است که به صورت زخم یا تاول در اطراف دهان به وجود می آید. این عارضه به علت وجود ویروسی به نام  Herpes Simplex Virus (HSV) است. ویروس هرپس سیمپلکس عامل بیماری تب خال در صورت، آلات تناسلی هر دو جنس، مغز، چشم و گاهی حتی فلج بل نیز می گردد. برای تب خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف دفاعی بدن بروز می نماید. اگرچه در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، به ناگهان تظاهر مجدد تبخال از بین می رود اما همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهند بود.


انواع ویروس تبخال


ویروس تبخال نوع 1 معمولاً از طریق تماس با بزاق آلوده منتقل می شود (برای مثال از طریق بوسیدن، خوردن از یک ظروف و یا به اشتراک گذاری موارد شخصی). این عارضه با عفونت دهان، لب و صورت مرتبط است.
ویروس تبخال نوع 2، از طریق تماس جنسی منتقل می شود و با زخم یا زخم تناسلی مرتبط است.
عفونت منجر به تب خال تناسلی در دهان و تب خال تناسلی در ناحیه تناسلی می شود، و ممکن است از طریق تماس دهانی یا جنسی ایجاد شود. ویروس حتی زمانی که زخم و نشانه ها دیده نمی شوند، می تواند انتقال یابد.
شیوع بیماری تب خال با تب، زخم دهانی و بزرگ شدن غدد لنفاوی مشخص می شود. اولین قسمت شیوع تب خال نیز ممکن است با تب همراه باشد. پس از شیوع بیماری، این ویروس تمایل دارد به سیستم عصبی برگردد و می تواند دوباره به دلیل محرک ها مانند استرس، بیماری، مواد غذایی خاص، تغییرات هورمونی، جراحی و سیستم ایمنی در خطر افتاده و فعال شود. البته در این مطلب، هدف ما درمان ویروس تبخال نوع 1 است که در ادامه درباره آن بیشتر خواهید خواند.

 

علل پیدایش تبخال


وقتی ویروس HSV با بافت آسیب پذیر دهان یا غشا مخاطی دهان تماس پیدا می کند، تبخال به وجود می آید. این ویروس وقتی وارد بدن شود، دیگر خارج نمی شود و از دهان به سیستم عصبی مرکزی رفته و آن جا می ماند. وقتی دوباره فعال می شود به صورت تبخال در اطراف لب ها بروز می یابد.

 

مهم ترین علل بروز تبخال عبارتند از:
- استرس و اضطراب
- قاعدگی زنان
- آفتاب سوختگی
- تب
- کم آبی بدن
- در معرض آفتاب بودن
- تاتو لب
- جراحی عصب یا دندان ها
- ناراحتی زیاد

 

نشانه های بروز تبخال


- سردرد
- درد دراطراف دهان
- ورم غدد روی گردن یا دیگر اعضای بدن
- گلودرد
- حالت تهوع
- احساس خارش روی موضع تبخال
- تاول های کوچک و قرمز
- احساس سوزش
- تورم لب ها
- درد دهان و زبان


درمان خانگی تبخال


اگر تمایل چندانی به مصرف داروهای شیمیایی جهت درمان تبخال ندارید، به شما پیشنهاد می کنیم روش های خانگی زیر را امتحان کنید.

تاثیر یخ در درمان تبخال

یکی از سریع ترین و ساده ترین روش های درمان تبخال، استفاده از کمپرس یخ است. چند تکه یخ بردارید و آن را مستقیما روی تبخال تان قرار دهید. با این کار ورم لبتان زود می خوابد. پس از استفاده از یخ حتما دور تبخال را با وازلین بپوشانید. برای نتیجه بهتر، این کار را 3 بار در روز انجام دهید.

 

درمان خانگی تبخال با یخ و شیرین بیان

 

 

تاثیر ریشه شیرین بیان در درمان تبخال

یکی از بهترین درمان های طبیعی تبخال استفاده از ریشه شیریت بیان است. تمام کاری که لازم است انجام دهید این است که 1 قاشق غذاخوری پودر ریشه شیرین بیان را در نصف قاشق چایخوری آب بریزید. آن ها را مخلوط کنید تا به صورت خمیری در آیند و آن را روی تبخال بمالید. همچنین می توانید پودر ریشه شیرین بیان را دم کرده و به صورت چای بنوشید.

تاثیر برگ ریحان در درمان تبخال

چای ریحان بهترین درمان برای تبخال است. مقداری برگ ریحان را داخل آب جوش بریزید تا دم بیاید. برای درمان تبخال از این چای گرم بنوشید.

 

تاثیر برگ زیتون در درمان تبخال

عصاره برگ زیتون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در درمان تبخال عمل می کند.

 

درمان خانگی تبخال با برگ زیتون و برگ ریحان

 

تاثیر روغن نعناع در درمان تبخال

ابتدا اطراف و روی تبخال را با آب تمیز کنید. سپس سر گوش پاک کن را ابتدا در آب خیس کرده و سپس در روغن نعناع بگذارید. آن را مستقیم روی لبتان مالیده و این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

تاثیر الکل در درمان تبخال

مقداری الکل برداشته و سر گوش پاک کن را در آن خیس کرده و روی تبخال بمالید. استفاده از الکل، خارش و التهاب اطراف آن را کاهش می دهد.

 

درمان تبخال با برگ نعناع و الکل

 

 

تاثیر روغن درخت چای در درمان تبخال

این روغن دارای خواص ضد قارچی، ضدعفونی کنندگی بوده  و نوعی آنتی بیوتیک است. برای درمان می توانید یک گوش پاک کن را داخل مقداری روغن خیس کنید و روی تبخال بگذارید. سپس اجازه دهید خودش خشک شود. برای نتیجه بهتر این کار را 2 بار در روز انجام دهید.

تاثیر سرکه سیب در درمان تبخال

چند قطره از سرکه سیب را روی سر یک گوش پاک کن بریزید و به آرامی روی تاول های اطراف تبخال بزنید. توجه داشته باشید که اگر سرکه سیب را مستقیم روی تبخال بزنید، احساس سوزش شدیدی می کنید.

 

درمان خانگی تبخال

 

 

تاثیر شیر در درمان تبخال

برای از بین بردن درد ناشی از تبخال، شیر راه حل مناسبی است. 1 قاشق غذاخوری شیر و یک گوش پاک کن بردارید و سر آن را داخل شیر کاملا خیس کنید و روی موضع بمالید. در آخر روی تبخال را با یک حوله تمیز پاک کنید.

تاثیر بابونه در درمان تبخال

بابونه خاصیت ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی دارد. می توانید از چای بابونه استفاده کنید و یا مقداری از روغن آن را مستقیم روی تبخال بگذارید. با این کار بیماری تان زودتر درمان می شود.

 

درمان خانگی تبخال با شیر و بابونه

 

 

تاثیر عسل در درمان تبخال

روزی 2 الی 3 بار عسل را روی تبخالتان بمالید.

  
تاثیر روغن اسطوخودوس در درمان تبخال

اسطوخدوس دارای خواص تسکین دهندگی می باشد. برای درمان تبخال، چند قطره از روغن اسطوخدوس را روی یک گوش پاک کن ریخته و مستقیما روی تبخالتان بگذارید.

 

درمان تبخال با عسل و روغن اسطوخدوس

 

تاثیر ویتامین C و Eدر درمان تبخال

ویتامین ها برای درمان تبخال مفید هستند. ویتامین C به افزایش گلبول های سفید کمک کرده که باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می شوند و ویتامینE   ناراحتی های پس از تبخال را از بین می برد. مواد غذایی مانند کلم بروکلی، گوجه فرنگی، کیوی، فلفل دلمه ای سبز و قرمز و اسفناج غنی از ویتامین C هستند. آجیل، آووکادو، غلات کامل و سبزیجات برگ سبز دارای مقادیر فراوانی از ویتامین E  هستند.

 

تاثیر خمیر نشاسته ذرت در درمان تبخال

1 قاشق غذاخوری از نشاسته ذرت را داخل یک کاسه بریزید و آن را با یک قاشق چایخوری آب مخلوط کنید. آن ها را خوب هم بزنید و کم کم آب اضافه کنید تا شبیه خمیر شوند. مواد را قبل از خواب، مستقیم روی تبخال گذاشته و صبح با آب بشویید.

 

درمان تبخال از طریق روش های طبیعی و گیاهی

 

تاثیر ژل آلوورا در درمان تبخال

یک برگ آلوورا را برداشته و از وسط ببرید و ژل آن را روی تبخالتان بمالید. اگر برگ آلوورا در دسترستان نیست، ژل آلوورا را به صورت بسته بندی خریداری کرده و با یک گوش پاک کن آن را روی موضع بگذارید.

 

تاثیر عصاره وانیل در درمان تبخال

وانیل دارای خواص ضدعفونی کنندگی است. یک گوش پاک کن تمیز را داخل عصاره وانیل زده و روزی 4-3 بار روی تبخال هایتان بمالید.

 

روش های طبیعی درمان تبخال با آلوئه ورا و عصاره وانیل

 

تاثیر نمک دریایی در درمان تبخال

کمی از نمک دریایی را روی موضع تبخال بمالید. یادتان باشد که بلورهای نمک باید روی تبخال بچسبند. لب تان را پس از 10 دقیقه بشویید.

 

  تاثیر سیر در درمان تبخال

سیر یکی از سریع ترین درمان ها برای تبخال محسوب می شود. یک حبه سیر را از وسط نصف کنید و یک طرف آن را روی تبخال بگذارید. همچنین می توانید چند حبه سیر را برداشته و بکوبید تا مثل خمیر شوند. خمیر را روی موضع بگذارید و یا اینکه روزی 2 عدد کپسول سیر استفاده کنید.

 

روش های طبیعی درمان تبخال

 

تاثیر وازلین در درمان تبخال

وازلین از موضع آسیب دیده در مقابل باکتری ها محافظت کرده و پوست اطراف و روی تبخال را نرم می کند. روی تبخال تان را با لایه ای از وازلین بپوشانید.

 

تاثیر کمپرس آب گرم در درمان تبخال

یک بطری پر شده با آب گرم را روی تبخال گذاشته و نگه دارید. همچنین می توانید یک حوله ی خیس شده با آب گرم را روی موضع ملتهب بگذارید. این کار درد شما را کم می کند.

مواد غذایی مضر در درمان تبخال

تا اینجای مطلب درباره مواد غذایی مفید در درمان تبخال گفتیم. در ادامه قصد داریم شما را با مواد غذایی مضر در درمان تبخال آشنا کنیم.

غذاهای اسیدی مضر در درمان تبخال

غذاهای اسیدی قبل از این که تبخال التیام یابد، موجب عود کردن آن می شود. از جمله غذاهای اسیدی می توان به آبمیوه کارخانه ای، نوشابه، دلستر و غذاهای فرآوری شده اشاره کرد. به جای این نوشیدنی ها بهتر است از آب استفاده نمایید.

شکر مضر در درمان تبخال

بدن شکر را به اسید تبدیل می کند. بهتر است جهت درمان تبخال خود مصرف شکر را کنار بگذارید. مواد غذایی طبیعی مانند موز و پرتقال می توانند جایگزین خوبی برای شکر باشند.

ال آرژنین مضر در درمان تبخال

شکلات حاوی مقادیر بسیاری از ال آرژنین است که موجب تحریک تبخال می شود. بهتر است مصرف این ماده غذایی را به حداقل برسانید.


پیشگیری از انتقال تبخال


اگر به تبخال دچار شدید، از بوسیدن افراد به خصوص کودکان جدا خودداری کنید. اگر نوزاد دارید، بهتر است زخم خود را به وسیله ماسک جراحی بپوشانید تا از عدم انتقال ویروس تبخال اطمینان حاصل کنید. همچنین، بهتر است از فنجان، قاشق و وسایل مشترک با سایر اعضای خانواده استفاده نکنید. اگر فرزند شما به تبخال مبتلا شده است، بهتر است دست های او را به طور منظم بشویید. سعی کنید مانع دستکاری کودک با زخم شوید. از اشتراک اسباب بازب کودک با سایر کودکان اجتناب کنید. همچنین، آبمیوه و سایر خوراکی های کودک را با دیگران به اشتراک نگذارید. اجازه ندهید فرزندتان سایر کودکان را ببوسد. به یاد داشته باشید که تماس با نور خورشید می تواند منجر به عود تبخال شود. به همین دلیل، بهتر است تا زمانی که مستعد تبخال هستید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین در صورت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، از کلاه لبه دار استفاده نمایید. این موضوع در مورد کودک مستعد تبخال نیز صدق می کند.


پرهیز از استرس


خوب است بدانید که ویروس تبخال اغلب اوقات در حالت غیر فعال به سر می برد و در لا به لای عصب ها پنهان می شود. بسیاری از افراد در محرک های ابتلا به تبخال مشترک هستند که از جمله آن ها می توان به نور خورشید، قاعدگی و استرس اشاره کرد. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال ناشی از استرس می شوند؛ در حالی که برخی دیگر با هر بار استرس دچار تبخال می شوند. اگر شما هم جزء این دسته افراد هستید، به شما پیشنهاد می کنیم تا جای امکان از استرس پرهیز کنید.


تفاوت آفت دهان با تبخال در چیست؟


تبخال معمولا روی پوست خارجی لب شکل می گیرد. این در حالیست که آفت های دهانی معمولا داخل دهان را دچار مشکل می کنند. آفت به دلیل وجود ویروس هرپس رخ نداده و مسری نیست. برخی متخصصان بر این عقیده هستند که وجود میکروب مهم ترین عامل ابتلا به آفت است؛ اما برخی دیگر بر این باورند که بروز آفت هیچ دلیل مشخصی ندارد. اغلب تبخال ها با قرمزی و التهاب همراه هستند و پس از التیام یافتن، سر باز کرده و روی آن ها پوسته می بندد. این در حالیست که آفت یک توده سفید رنگ است که دردناک بوده و پس از گذشت چند روز، کوچک و محو می شود.

 

در مطلب 20 راه حل ساده برای درمان تبخال علاوه بر این که راهکارهای خانگی درمان تبخال را مورد بررسی قرار دادیم، مواد غذایی مضر و تحریک کننده این عارضه را نیز معرفی کردیم. همچنین، تفاوت میان تبخال و آفت را نیز بررسی نمودیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گیرفته باشد.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (13)

سلام ببخشید دختر من 6 ساله هست چندین ماه خست که دو طرف کناره های لبش تبخال زده هر کرمی استفاده کردم حوب نشد تازه بردم دکتر پوست یه مایعی آبکی داده فعلا تازه استفاده مبکنم ولی میخواستم بدونم علاوه بر دارو چه چیزهای گیاهی خوبه یا راهکارهای دیگه اگه میشه راهنمایی کنین ممنون
من از سیر قبلا استفاده کردم انقدر سوزوند منو که صورتم سوخت دیگه اصلا جاش نمی رفت ،نمیدونم دیگه از هر درمان اینجوری واهمه دارم و فقط پماد استفاده میکنم.
من یه عمره که درگیرتبخالم بهترین روش برای ازبین بردن زودهنگام تبخال اینه که بعداز حس تاول حمام کرده ومحل تاول را با اب وصابون خوب شستوشو دهید.بعد خشک کرده وپماد اسیکلوویر استفاده کنید.
من تبخال پلک چشم زدم نمیدونم میتونم از این چیزایی که اومده استفاده کنم یا نه
سلام از مطالب مفیدتون ممنوووووووووووون
سلام تجربه شخصی من از بچگی گذاشتن یخ روی تبخال برای پنج دقیقه بود که رشد تبخال رو کند میکرد ( روز اول این کار رو میکردم که کند بشه ) بعد هم 2 روز دست نمیزدم به تبخال که فعال نشه بعد از چهار روز هم ویروس هرپس فعالیتش تموم میشد و تا کمتر از یه هفته جای تبخال هم خوب میشد.
بعدا با کمی مطالعه متوجه شدم تبخال برای درمان زودتر از یه هفته روند خاصی داره
اول یخ بذارم که رشد تبخال کم بشه
دوم از سیر استفاده کنم ( سیر رو رنده کنم و برای بیست دقیقه روی لبم بذارم)
سوم با الکل طبی شستشو بدم
چهارم استفاده از پماد اسیکلوویر و یا پنسیکلوویر و یا اکسید دوزینک
پنجم شتشوی مجدد با الکل
ششم استفاده از از پماد
به هیچ وجه نباید تبخال رو بخارونین
روشی که دکتر پوست به من گفت این بود که بعد از تبخال پماد رو مداوم مصرف کنم برای چند روز این باعث میشه تعداد دفعات کمتری در آینده تبخال بزنم ولی توضیح این موضوع رو به من نداد.
مصرف پماد اکسید دوزینک در مقاله زیرین مورد تایید قرار گرفته
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2602638
انجمن سلامت آمریکا شستشو با الکل رو توصیه کرده
www.tandfonline.com/doi/abs/10.1517/14656561003691847?journalCode=ieop20
مصرف پماد اسیکلوویر و یا پنسیکلوویر هم در مقاله زیر توصیه شده
medicaljournals.se/acta/content/?doi=10.2340/00015555-0806

شاد و سلامت باشید
دوستان به هیچ وجه برای درمان تبخال از سیر استفاده نکنید. من سیر رو روی تبخالم گذاشتم افتضاح شد. تاول های وحشتناکی الان زده و بدتر شده.
کاش حداقل اطلاع رسانی درستی صورت بگیره!!
ممنونم از راهنمایی که تو سایت گذاشتین من هر چن ماه گرفتار تبخالم الان به ارامش رسیدم خیلی عالی بود ممنونم ممنونم از راهنمایی پماد زیتونیکس
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: