دوشنبه 06 شهریور 1402 - 16:36:39

چرا جوش می زنیم و آشنایی با انواع جوش ها

آشنایی با انواع جوش های سرسیاه، سر سفید و زیر پوستی

جوش زدن قسمت های مختلف صورت نشان دهنده چه بیماری در بدن است؟

 

آشنایی با جوش و انواع آن


همه ما کم و بیش با انواع جوش ها در طول زندگی خود مواجه شده ایم و به خوبی می دانیم که چگونه می توانند زندگی ما را دچار اختلال کنند. اگر شما هم در حال دست و پنجه نرم کردن با این عارضه هستید، پیشنهاد می کنیم ادامه مقاله چرا جوش می زنیم و آشنایی با انواع جوش ها را از دست ندهید.


جوش چیست؟


جوش یک بیماری شایع پوستی می باشد که اکثر افراد با هر نژاد و سنی را به خود درگیر می کند. البته جوش زدن در نوجوانان و جوانان شایع تر است که دلیل آن هم به افزایش هورمون ها بر می گردد. معمولا جوش در 30 سالگی بهبود می یابد؛ اما برخی افراد حتی تا 40 یا 50 سالگی نیز به آن دچار هستند.
در واقع جوش، غدد چربی پوست را درگیر می کند. منافذ کوچک روی پوست با غدد چربی در زیر پوست در ارتباط هستند. این غدد چربی، یک ماده روغنی به نام سبوم تولید می کنند. علاوه بر این، منافذ پوست از طریق کانال هایی به نام فولیکول با غدد در رابطه هستند. سبوم در داخل فولیک ها، سلول های مرده پوست را به سطح پوست منتفل می کنند. زمانی که فولیکول یک غده پوستی مسدود می شود، یک جوش رشد می کند.
به بیانی دیگر، زمانی که مو، سبوم و سلول های پوستی در یک پلاک قرار گیرند، باکتری های موجود در پلاک منجر به تورم شده و هنگامی که پلاک تجزیه می شود، یک جوش رشد می نماید. در حالی که جوش یک مشکل جدی و تهدید کننده زندگی انسان ها نیست؛ اما امی تواند منجر به ایجاد اسکار شود.


تفاوت جوش و آکنه


آکنه ها نیز مانند جوش ها، برجستگی های قرمز کوچکی هستند که روی سطح پوست قابل مشاهده می باشند. در بسیاری از موارد، آکنه و جوش به صورت مترادف با هم مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما خوب است بدانید که تفاوت هایی بین این دو وجود دارد. آکنه معمولا در دوران نوجوانی و در اثر تغییرات هورمونی پیش می آید. در صورتی که جوش به علت التهاب رشته های چربی اطراف ریشه مو تشکیل می شود و می توان آن را در همه سنین مشاهده کرد.
به دلیل تغییرات هورمونی در دوران نوجوانی، ترشح سبوم توسط غدد پوستی در قسمت های مختلف بدن افزایش می یابد و در نتیجه، منافذ پوستی بسته می شوند. با بسته شدن منافذ پوستی و رشد باکتری، برآمدگی های سرخی در ناحیه از پوست تشکیل می شوند که آکنه نام دارند. اندازه آکنه ها به محل و میزان مسدود شدن منافذ مربوط می شود. آکنه های عمیق با عفونت و درد شدیدتر همراه است. معمولا این گونه آکنه های عمیق، رنگ تیره و کبود دارند و آکنه های کیستیک نام گذاری شده اند.


انواع جوش


جوش ها دارای اندازه، رنگ و میزان درد متفاوتی هستند که در ادامه با آن ها بیشتر آشنا خواهید شد.

جوش سر سیاه

جوش سر سیاه کاملا واضح است. به رنگ سیاه بوده و روی سطح پوست ایجاد می شوند. این نوع جوش در صورت مسدود شدن مسیر فولیکول مو، سبوم پوست یا آلودگی به وجود می آید. اکثر اوقات می توان جوش های سر سیاه را روی صورت مشاهده کرد؛ اما نقاط دیگری مانند شانه، سینه، گردن، پشت و کمر نیز از دیگر نقاطی هستند که امکان بروز جوش سر سیاه در آن ها وجود دارد.
زمانی که منافذ پوست به هر وسیله ای بسته شود و راه تنفس برای پوست باقی نماند، منافذ پوست می توانند محلی برای رشد جوش سر سیاه شوند. همان طور که می دانید، منافذ پوست با دارای مو هستند و یا چربی. این منافذ از سبوم و روغن طبیعی که برای صاف و نرم نگه داشتن پوست تولید می شود، پر شده اند. افزایش سبوم و پوست مرده می تواند منجر به ایجاد برجستگی روی سطح صورت شود و موجب ایجاد باکتری و پوست های مرده شود.
دلیل سیاه بودن این گونه جوش ها، برخورد ملانین پوست با اکسیژن و اکسید شدن آن است. چنانچه سبوم پوست با هوا ترکیب نشود، این جوش در رنگ های دیگری از خاکستری تا زرد ظاهر می شود. در جوش سر سیاه، روی جوش باز است و این موضوع بدین معناست که جریان هوا بین منافذ پوست و سطح جوش برقرار است. این نوع جوش دردناک نبوده و دلیل آن نیز به میزان کمتر عفونت و میکروب جمع شده در آن ها باز می گردد.

 

انواع جوش سرسیاه، سرسفید و زیرپوستی

 

جوش سر سفید

جوش سر سفید نیز درست به مانند جوش سر سیاه، منافذ گرفته شده پوست هستند؛ با این تفاوت که سر آن ها برخلاف نوع دیگر باز نبوده و مواد داخل جوش به بیرون نمی ریزد. به دلیل این که منافذ پوست در جوش سر سفید بسته هستند، در علم پزشکی کومدون نیز نام دارند.

جوش زیر پوستی

جوش های زیر پوستی، ضایعات یا التهابات هستند و زمانی رخ می دهند که غده های چربی یا سباسه، توسط باکتری، عفونی و متورم شوند. زمانی که مشکل غیر طبیعی در غده سباسه وجود داشته باشد، جوش پدید می آید. جوش سر سیاه بنا به دلیل بسیاری به وجود می آید که از جمله آن ها می توان به تجمع سلول های مرده پوست اشاره کرد. همان طور که می دانید، پوست لایه ای از سلول های مرده دارد. برخی از این سلول های مرده به سبوم می چسبند و موجب بسته شدن منافذ پوست می شوند. منافذ بسته شده نیز به جوش تبدیل می شوند.
یکی دیگر ازعوامل تاثیرگذار در ایجاد جوش های زیر پوستی، مسئله وراثت است. دلیل آن هم این است که غده های سباسه بیش فعال، سبوم زیادی تولید می کنند که موجب ایجاد جوش می شوند. جهت از بین بردن این نوع جوش ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا درمان در سریع ترین زمان ممکن صورت گیرد. اگر فکر می کنید که نوجوان نیستید و دیگر هیچ گاه جوش نخواهید زد، باید به شما بگوییم که سخت در اشتباه هستید. جوش یا آکنه بزرگسالی به دلیل عدم تعادل هورمون ها در بدن پدید می آید. به عنوان مثال، یکی از علائم شایع سندرم پیش از قاعدگی، جوش است که در دوران قاعدگی به دلیل تغییر هورمون ها به وجود می آید.


دلایل جوش زدن


جوش زدن به عوامل زیادی بستگی دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. اگر شما هم درگیر این مسئله هستید، با مطالعه موارد ذیل می توانید پی به علل جوش زدن خود ببرید.

استفاده از کرم های مخصوص دست و بدن روی صورت

کرم های مرطوب کننده و ضد آفتاب بدن برای پوست صورت مناسب نیستند و برخی به اشتباه کرم ضد آفتاب بدن را به صورت هم میزنند که اینکار منجر به جوش زدن میشود. دیلی این اتفاق این است که در کرم ضد آفتاب مخصوص بدن از روغتهای معدنی استفاده شده که استفاده آن روی پوست صورتبا بستن منافذ ریز صورت موجب جوش زدنمیشود.

نرم کننده مو

شاید برایتان عجیب باشد اما اگر در اطراف صورت و نزدیک به موهایتان جوش میزنید ممکن است مشکل از نرم کننده مو باشد. گاهی ممکن است پوست شما به مواد خاصی واکنش نشان داده و جوش بزند. اگر پزشکتان مصرف ماده خاصی را برای پوستتان منع کرده حتما پیش از خرید شامپو و نرم کننده روی بسته بندی آن را بخواندی تا حاوی آن مواد نباشد. برخی از این مواد شامل: موم عسل، تالک، روغن معدنی، روغن پاستیلاتوم، روغن نارگیل، لانولین و ایزوپروپیل میستاست است.

براش و پد آرایشی

استفاده از براش و پد آرایشی کثیف و شسته نشده است. پد و براش آرایش شما بیش آنچخ در تصور شما بگنجد باکتری و آلودگی حما میکند و به علت مرطوب بودن محل فوق العاده ای برای رشد و تکثیر باکتری است. اگر براش و پد آرایش را زود به زود نشورید در حقیقت کوهی از باکتر یرا روی صورتتان میکشید و اصلا عجیب نیست اگر صورتتان پر از جوش شود. هر چقدر وسایل آرایش شما تمیز تر باشد پوس سما هم تمیز و بدون لک و جوش خواهد شد.

لایه برداری بیش از حد

اگر عدت دارید در حمام روی پوستتان چند دور لیف و کیسه بکشید بهتر است دست از این کار بردارید. استفاده بیش از حد از کرم لایه بردار یا لایه برداری فیزیکی نه تنها کمکی به بهبود شرایط پوستی شما نمیکند. با این کار شما آلودگی و چربی را به عمق پوستتان هدایت میکند. بهتر است حد اکثر هفته ای سه بار به صورت ملایم لایه برداری انجام دهید.

درست نشستن صورت

اگر ابزار شست و شوی شما تمیز نباشد عملکرد آن کاملا برعکس شده و باعث ایجاد جوش و حساست بیشتری میشود بنابر این پیش از استفاده از دستگاه شست و شوی صورت سری آن را به دقت تمیز کنید. همچنین گاهی علیرغم آبکشی صورت برخی نقاط مهم را روی پوست جا میگذارید یا به درستی نمیشویید اطراف بینی و نقاطی کهخ چین خورگی دارند از جمله این نقاط هستند. مطمئن شوید هیچ ردی از لوازم آرایشی روی پوستتان باقی نمانده است.
 

روبالشی کثیف

حد اقل هر دوهفته یکبار روبالشی خود را بشویید و هر هفته بالش را برگردانید و از روی تمیز آن استفاده کنید. باکتری هایی که روی سطح بالش پخش میشوند میتوانند به راحتی تکثیر شده و به پوست شما منتقل شود.

 

دلایل جوش زدن چیست؟

مدل موی چتری

البته این مسئله ارتباط مستقیمی به مدل مو ندارد بلکه این مدل مو بدترین مدلی است که در صورت چرب بودن مو باعث ایجاد جوش میشود. اگر دوس دارید موهایتان را روی صورت و اطراف آن بریزید باید این نکته را در خاطر داشته باشید که حتما مراقب چرب شدن مو باشید. همچنین دست زدن به مو و ور رفتن با موی روی صورت با دستان کثیف از دیگر عوامل تکثیر و تولید جوش است.

کثیف بودن گوشی موبایل

به این فکر کنید که هر دفعه که گوشی را برمیدارید تا با آن صحبت کنید چه مقدار میکروب را به پوست حساس صورت انتقال میدهید. برای پیشگیری از این اتفاق هر روز با دستمال میکروفایبر و چند قطره الکل گوشی خود را تمیز کنید اما با وجود این بهتر است با هندزفری صحبت کنید چرا که گوشی در طول روز باز هم محل تجمع میکروب های فراوانی میشود.

فشار دادن جوش

به حس خوبی که بعد از فشار دادن جوش و تخلیه آن دارید غلبه کنید و به هیچ وجه این کار را انجام ندهید. فشار دادن جوش باکتری های موجود در آن را به اطراف منتشر میکند و تنها سود این کار مقداری جوش بیشتر است. برای تخلیه جوش صورت به متخصص پوستمراجعه کنید.

موارد زیر هم جزو علت های پنهان جوش زدن هستند:

- کمبود ویتامین D
- کافئین
- بی خوابی
- استفاده بیش از حد از لوازم آرایش
- شکر
- تغییر مداوم مارک لوازم آرایشی


جوش زدن قسمت های مختلف صورت نشان دهنده چیست؟


متخصصان پوست و زیبایی پس از مطالعات گسترده خود به این نتیجه رسیده اند که بروز جوش در هر نقطه از صورت می تواند نشان دهنده مشکل خاصی در بدن باشد. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم جوش های هر قسمت از صورت می تواند نشان از چه بیماری داشته باشد؟

  قسمت بالای پیشانی

در بسیاری از موارد وجود جوش در این قسمت نشان دهنده تغذیه نادرست و گوارش بد است. همچنین در برخی موارد دیده شده که کسانی که غذا را به خوبی جذب و هضم نمی کنند نیز در این قسمت جوش می زنند. زیرا غذا و مواد خوراکی به خوبی در بدن تجزیه نشده اند و به صورت سمومی در می آیند که ممکن است منجر به بروز آکنه در قسمت بالایی پیشانی شوند. علاوه بر آن ممکن است این افراد با عفونت های مثانه و گوارشی نیز روبرو شوند.

درمان: از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین ث استفاده کرده و در رژیم غذایی خود حتما چای سبز، انواع مغزها و سبزیجات را قرار دهید.

   قسمت پایینی پیشانی

می توان گفت بیشتر جوش های این قسمت به دلیل استرس، خواب نامناسب، گردش خون نامناسب در بدن و افسردگی است. همچنین در برخی موارد کسانی که در این قسمت جوش می زنند با عفونت های مثانه و سیستم گوارشی روبرو می شوند.

درمان: کسانی که چنین مشکلی دارند، باید حتما 7 تا 8 ساعت در روز استراحت کرده و از استرس و تنش های عصبی دوری کنند.

 

جوش زدن قسمت های مختلف صورت نشانه چیست؟

 

   بین ابروها

جوش های این قسمت نشان دهنده چربی بیش از اندازه در رژیم غذایی ویا مصرف نوشیدنی های الکلی است. همچنین کسانی که در این منطقه جوش می زنند، ممکن است به یک ماده غذایی خاص حساسیت داشته باشند. مشکلات کبدی نیز از دلایل بروز جوش در این قسمت است.

درمان: به جای مواد پرچرب از میوه ها و سبزیجات بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

  اطراف چشم ها

کبودی زیر چشم یکی از نشانه های کمبود آب در بدن است و به همین دلیل بروز جوش در آن نیز ممکن است نشان دهنده مشکلات کلیوی باشد.

درمان: آب بیشتری بنوشید. در صورتی که روزی بین 8 تا 12 لیوان آب بنوشید پوست بی نظیری خواهید داشت.

  بینی

جوش های این قسمت نشان دهنده نوسانات زیاد فشار خون و داشتن استرس زیاد است. همچنین مشکلات قلبی نیز گاهاً در جوش های این قسمت موثر هستند.
درمان: فشار خون خود را کنترل کرده و از راهکارهای تغذیه ای و پزشکی مناسب برای کنترل آن استفاده کنید.


  گونه های راست و چپ

کسانی که آلرژی خاصی داشته و یا از دخانیات استفاده می کنند که برای ریه ها مضر است، بیشتر در این قسمت جوش می زنند. البته جوش در قسمت های پایینی گونه به معنی مشکلات دندان ها نیز می تواند باشد.

درمان: به ریه ها بیشتر توجه کرده و مصرف دخانیات را ترک کنید.

  کناره های لب و اطراف چانه

تغییرات هورمونی به خصوص در خانم ها باعث بروز جوش در این قسمت صورت می شود. بنابراین بیشتر در دوران عادت ماهانه جوش های این قسمت بروز می کنند که ممکن است نشان دهنده مشکلات کلیوی نیز باشند.

  پایین چانه

جوش روی چانه نشان دهنده مشکلات گوارشی است و مشخص می کند که معده شما با مشکل هضم غذا روبروست.

درمان: در غذاهای خود از مواد فیبر دار بیشتری استفاده کرده و بدن خود را سم زدایی کنید.

  اطراف گوش

ممکن است به دلیل کم آب خوردن اطراف گوش های خود جوش هایی مشاهده کنید. البته مصرف کافئین زیاد، نوشابه، الکل و یا نمک نیز از علل بروزجوش در این قسمت است که نشان دهنده مشکلات کلیوی نیز می باشد.

درمان: نوشیدن آب بیشتر و کم استفاده کردن از نمک در غذاها

 

در مقاله چرا جوش می زنیم و آشنایی با انواع جوش ها، شما را با دلایل جوش زدن، انواع جوش ها و نشانه های جوش آشنا کردیم. چنانچه سوال یا نظری در این مورد داشتید، می توانید آن را با رژلب از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.

 

 

 

آموزش دوره های پوست و مو و زیبایی ویژه بیوتی تراپیستها توسط" آقای دکتر جورقانیان"برای بهره مندی ازخدمات ایشان با شماره زیر تماس بگیرید


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: