سه شنبه 31 اردیبهشت 1398 - 10:10:13

شستن پوست صورت با تونر یا شیر پاک کن؟

بهترین محصول برای شستشوی صورت کدام است؟

معرفی انواع شوینده های پوست

 

شستن صورت با تونر یا شیر پاک کن؟


یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش های مراقبت از پوست، شستشوی صورت است که در عین سادگی اگر به درستی انجام نشود، می تواند موجب بروز آسیب هایی از قبیل خشکی و حساسیت شود. برای شستشوی صورت می توان از محصولات گوناگونی همچون تونر، شیر پاک کن، صابون، فیس واش، برس های دستی و برقی و ... استفاده می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آن ها و مزایا و معایب شان خواهیم پرداخت.


اصول اولیه شستشو پوست صورت و چگونه باید پوست صورت را کاملا از آلودگی ها پاک کرد؟


اولین نکته ای که باید هنگام شستشوی صورت به آن توجه کنید، انتخاب شوینده مناسب است. شوینده صورت باید متناسب با نوع پوست انتخاب و مصرف شود تا بدون این که به چربی طبیعی پوست آسیب برساند، آلودگی و باقی مانده آرایش را از روی آن پاک کند. به طور کلی می توان گفت که یک شوینده خوب نباید آن قدر ضعیف باشد که مجبور شوید چند بار صورت تان را بشویید و نباید آن قدر قوی باشد که خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. البته نحوه شستشوی صحیح صورت تنها به انتخاب شوینده خلاصه نمی شود؛ شما باید نکات دیگری را نیز رعایت کنید که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

دمای مناسب آب

یکی از مهمترین نکات در شستشوی صورت، دمای آب است. دمای آب نباید خیلی گرم یا خیلی سرد باشد. برخی افراد بر این باورند که آب گرم منافذ پوست را باز تر و آب سرد، آن را بسته تر می کند؛ اما واقعیت چیز دیگری است. دمای آب نباید به حدی بالا باشد که چربی طبیعی صورت را پاک کند. بهترین دمای آب برای شستشوی صورت، ولرم است.

نحوه صحیح آبکشی صورت

یکی دیگر از نکاتی که همواره مورد غفلت قرار می گیرد، نحوه صحیح آبکشی صورت است. باقی ماندن مواد شوینده در سطح پوست به خصوص خط رویش مو می تواند موجب بروز حساسیت های پوستی شود. اگر می خواهید از انواع حساسیت های پوستی در امان باشید، حتما حین شستشوی صورت از پاک شدن کامل صورت از مواد شوینده اطمینان حاصل کنید.

نحوه صحیح خشک کردن صورت

پس از این که صورت خود را به خوبی شستشو دادید، برای گرفتن آب اضافی آن از حوله نرم استفاده کنید. پوست پس از شستشو حساس تر از شرایط عادی شده و حوله زبر می تواند به آن آسیب برساند. همچنین نباید حوله را به صورت خشن روی پوست بمالید؛ بهتر است برای این کار از ضربه های آهسته حوله کمک بگیرید.

استفاده از مرطوب کننده مناسب

همه انواع پوست باید از مرطوب کننده مناسب استفاده کنند؛ به خصوص افراد دارای پوست خشک و حساس. البته افراد دارای پوست چرب نیز می بایست از کرم های مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنند. استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از شستشوی صورت می تواند برای محافظت از پوست بسیار تاثیرگذار باشد.

 

 

نحوه صحیح شستشوی صورت

 

استفاده از برس های شستشوی دستی و برقی

اخیرا شاهد عرضه انواع برس های شستشوی صورت به بازار آرایش و زیبایی هستیم. اگر شما هم قصد دارید از این لوازم برای شستشوی پوست خود استفاده کنید، حتما باید سازگاری آن را با پوست خود بسنجید. برس های شستشو در صورتی که در حد متعادل در هفته مورد استفاده قرار گیرند و خیلی هم زبر نباشند، گزینه خوبی هستند. اما اگر برس شما زبر باشد یا به طور مرتب مورد استفاده قرار گیرد، موجب بروز آسیب هایی همچون قرمزی و خشکی پوست خواهد شد. سعی کنید به جای اولویت قرار دادن خرید محصولات گران قیمت، از استاندارد و سازگاری آن با پوست خود اطمینان حاصل کنید.
از مزایای برس شستشوی صورت می توان به اسکراب و لایه برداری پوست اشاره کرد. با این حال، استفاده از آن ها برای نهایتا دو تا سه بار در هفته برای پوست های معمولی و دو تا سه بار در ماه برای پوست های حساس کفایت می کند. همواره به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده بی رویه از این محصول می تواند موجب آسیب رساندن به پوست شود.


اگر شستشو و پاک کردن پوست با دقت انجام نشود، چه عواقبی برای پوست به همراه دارد؟


انواع پوست های خشک، چرب و حساس، با محصولات و توصیه های گوناگونی برای تمیز کردن صورت خود روبرو هستند. در این وضعیت، دانستن این موضوع که صورت را باید چگونه شستشو داد و از چه محصولاتی استفاده کرد، می تواند گیج کننده باشد. از طرفی، پاک کردن بیش از حد صورت با انواع شوینده ها نیز می تواند موجب تخریب سد حفاظتی پوست شده و به قرمزی یا خشکی بیش از حد منجر شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که در صورت عدم شستشوی اصولی صورت، چه عواقبی در انتظار شما خواهد بود؟

شستشوی پوست با دمای نامناسب

شستشوی صورت با آب داغ می تواند چربی های طبیعی و لایه محافظتی سطح پوست را از بین برده و موجب خشکی بیش از حد آن شود. همچنین می تواند موجب تولید بیش از حد سبوم یا چربی پوست نیز شود. برای شستشوی صورت بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.

عدم رطوبت رسانی به پوست

جهت افزایش میزان جذب رطوبت، بهتر است مرطوب کننده صورت را بلافاصله پس از شستشو و زمانی که پوست هنوز کمی نم دارد، استفاده کنید. سایر محصولات محافظت از پوست مانند سرم را نیز باید بلافاصله پس از شستشو مورد استفاده قرار دهید. اگر این محصولات را پس از خشک شدن کامل پوست مصرف کنید، عناصر فعال مرطوب کننده سخت تر جذب پوست شده و پوست را چرب و براق جلوه می دهد.

 

اهمیت آبرسانی پوست پس از شستشو

 

عدم مصرف روغن ها

حتی پوست های چرب و آسیب پذیر نیز می توانند از انواع روغن های مفید برای پاکسازی پوست از آرایش استفاده کنند. یک روغن خوب می تواند منافذ پوست را از کثیفی ها و آلودگی ها پاکسازی کرده و به تعادل پوست کمک شایانی کند. برای این کار بهتر است به دنبال یک محصول پاک کننده روغنی باشید که از چربی های گیاهی و طبیعی تشکیل شده باشد. روغن را روی پوست بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز و آغشته به آب ولرم، صورت خود را پاک کنید.

انتخاب محصول اشتباه

اگر محصولی را تهیه کنید که بیش از حد ملایم باشد، مجبور می شوید صورت خود را چند بار بشویید یا پوست خود را محکم بکشید. اگر محصول انتخابی شما بیش از حد سفت باشد نیز موجب تحریک و قرمزی پوست خواهد شد.

استفاده از مواد تحریک کننده پوست

استفاده از محصولات تحریک کننده پوست معمولا حاوی انواع عطرها، رنگ ها، پارابن و سدیم لوریل سولفات هستند. برای دوری از محصولات حاوی این مواد تخریب کننده بهتر است پیش از خرید برچسب آن ها را به خوبی مطالعه کرده و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

افراط در شستشوی صورت

یک یا دو بار شستشوی صورت در روز کفایت می کند و افراط در این مورد می تواند تحریک پوست یا حتی تولید بیش از اندازه چربی را به دنبال داشته باشد. توصیه ما به شما این است که اگر در طول روز از محصولات آرایشی استفاده نکرده اید، صورت خود را تنها با آب ولرم شستشو دهید و از شوینده ها استفاده نکنید. بهتر است هر از چند گاهی این اجازه را به پوست خود بدهید که از چرخه لوازم آرایش و بهداشتی به دور باشد.

عدم آبکشی صحیح پوست

خوب آبکشی نکردن پوست باعث می شود منافذ پوست مسدود شده و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد. حتما صورت تان را کامل و به صورت صحیح آبکشی کنید. توجه داشته باشید که خط رویش مو، زیر چانه و سطح بینی از جمله نقاطی هستند که در شستشو فراموش می شوند. حتی اگر سر کارتان دیر شده یا شب هنگام بسیار خسته هستید نیز آبکشی اصولی صورت را از یاد نبرید.

افراط در لایه برداری پوست

اسکراب های دانه دار انتخاب بسیار خوبی برای لایه برداری پوست هستند. اگر می خواهید از اسکراب های کارخانه ای استفاده کنید، بهتر است این کار را حداکثر یک بار در هفته انجام دهید. در صورتی هم که قصد استفاده از لایه بردارهای طبیعی مانند شکر را دارید، بهتر است آن را حداکثر دو یا سه بار در هفته استفاده نمایید. در لایه برداری از انگشت خود به جای لیف استفاده کنید تا از کشیده شدن پوست و آزار آن جلوگیری کرده باشید.


انواع محصولات برای شستشوی صورت و مزایا و معایب هر کدام


محصولات متنوعی برای شستشوی صورت وجود دارند که در ادامه به بررسی ویژگی های هر کدام و مزایا و معایب شان اشاره خواهیم کرد.

صابون شستشوی صورت

محققان پوست و مو بر این نکته تاکید دارند که شناخت نوع پوست برای تهیه بهترین صابون متناسب برای شستشو بسیار حائز اهمیت است. البته افرادی که دارای پوست خشک هستند، به هیچ عنوان از صابون استفاده کنند. علاوه بر این، نیازی نیست صورت خود را بیش از یک بار در روز بشویند. برعکس، شستشوی صورت با صابون برای افرادی که دارای پوست چرب هستند، مشکلی ایجاد نمی کند. این در حالیست که پاک شدن آلودگی های روی پوست به وسیله صابون، موجب از دست رفتن چربی پوست خواهد شد. اگر میزان اندکی از چربی مفید هم روی پوست وجود داشته باشد، با مصرف صابون همان میزان نیز از بین خواهد رفت.
اکثر محققان بر این عقیده هستند که صابون گزینه مناسبی برای شستشوی پوست نیست. این محصول عوارض بسیاری را برای پوست به دنبال خواهد داشت. صابون، ماهیت اسیدی و رطوبت آن را کاهش می دهد. ماهیت اسیدی پوست برای از بین بردن باکتری ها و جلوگیری از افزایش آن ها ضروری است که با مصرف صابون از بین می رود.علاوه بر این، استفاده از صابون در دراز مدت موجب خشکی بیش از حد پوست شده و احتمال بروز چین و چروک و همچنین پیری زودرس پوست را افزایش می دهد. همان طور که می دانید، صابون ها از مواد شیمیایی قوی ساخته شده اند که پوست همه افراد در برابر اثرات تخریبی آن مقاوم نیست. معمولا افراد دارای پوست های حساس تحمل مواد شیمیایی را نداشته و اغلبا با وکنش های آلرژیک مواجه خواهند شد.

 

مزایا و معایب شستشوی صورت با صابون

 

فیس واش برای شستشوی صورت

اخیرا شوینده های جدیدی برای پاک کردن صورت وارد بازار شده اند که در عین پاکسازی اصولی پوست، به آن آسیبی نمی رسانند و همچنین موجب خشکی پوست نمی شوند. از طرف دیگر، به راحتی با استفاده از آب از روی صورت پاک می شوند. با استفاده از انواع فیس واش های مناسب پوست می توان آرایش، چربی و آلودگی های محیط را بدون از بین بردن چربی طبیعی پوست، پاک کرد. این نوع شوینده ها به خوبی منافذ پوست را پاکسازی کرده و حتی برای پوست های دارای آکنه نیز مفید واقع می شوند. همه افراد با در نظر گرفتن نوع پوست خود و تهیه فیس واش مناسب برای آن می توانند از این محصول استفاده کنند.

تونر صورت

تونرها پاکسازی پوست را به گونه ای انجام می دهند که منافذ پوست را از هر گونه آلودگی و گرد و غبار پاک کرده و آن را شفاف می کنند. این در حالیست که بسیاری از شوینده های صورت قادر به نفوذ در منافذ پوست و پاکسازی کامل آن نیستند. اکثر تونرها بر پایه آب هستند و از عناصر تشکیل دهنده فعال مانند عصاره گیاهان یا اسانس های روغنی تولید می شوند. ظاهر تونر ها معمولا آبکی است؛ اما می توان مدل های ژلی و سرمی آن را نیز در فروشگاه ها پیدا کرد. از جمله مزایای تونر می توان به تمیز کردن اساسی پوست از گرد و غبار و آلاینده های هوا اشاره کرد که موجب شفافیت هر چه بیشتر پوست می شود. البته تونر را به تنهایی نمی توان مورد استفاده قرار داد. ابتدا باید با استفاده از شوینده مناسب پوست اقدام به شستشو کرده و سپس از تونر برای پاکسازی هر چه بیشتر و بهتر استفاده کرد.

 

شستشوی صورت با تونر

 

شیر پاک کن برای پاک کردن صورت

شیر پاک کن یکی دیگر محصولات مفید برای شستشوی صورت است که بسیار لطیف بوده و چربی های مفید پوست را از بین نمی برد. شیر پاک کن از پوست در برابر دهیدراته شدن محافظت می کند. برخلاف سایر شوینده ها، شیر پاک کن کف نمی کند. این محصول از روغن های طبیعی و ویتامین ای تشکیل شده و موجب پاکسازی پوست از گرد و خاک، آرایش و تعریق می شود. یکی از خواص شیرپاک کن این است که علاوه بر تمیز کردن پوست، رطوبت آن را نیز افزایش داده و کمک می کند پوست نرم و لطیفی داشته باشید. همچنین به مرور زمان موجب روشن تر شدن پوست نیز خواهد شد.

 

شستشوی صورت با شیر پاک کن

 

در مقاله شستن پوست صورت با تونر یا شیر پاک کن؟ به معرفی و بررسی انواع شوینده های پوست و مزایا و معایب آن ها پرداختیم. چنانچه شما هم تجربه ای در استفاده از شوینده های پوست دارید، آن را با ما و سایر کاربران از طریق قسمت نظرات در میان بگذارید.
 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: