سه شنبه 28 خرداد 1398 - 09:37:27

کرم لایه بردار چیست و چه کاربردهایی دارد؟

انتخاب کرم لایه بردار متناسب با پوست

عملکرد لایه بردار پوست

 

کرم لایه بردار چیست و چه کاربردی دارد؟


استفاده صحیح از کرم لایه بردار، می تواند بسیاری از مشکلات پوستی را برطرف کند. حتی لایه بردارها می توانند نسبت به برخی شوینده های پوست، ملایم تر باشند. انواع مختلفی از لایه بردار وجود دارد که برخی از آن ها شیمیایی بوده و برخی دیگر را می توان به راحتی در منزل و با استفاده از مواد طبیعی درست کرد. در ادامه مطلب کرم لایه بردار چیست و چه کاربردهایی دارد؟ قصد داریم شما را با این مقوله بیشتر آشنا کنیم.


عملکرد کرم لایه بردار


پوست ما به طور معمول روزانه میلیاردها سلول را از دست می دهد. از دست رفتن سلول ها معمولا با پوسته ریزی طبیعی همراه است که می تواند ناشی از دلایلی همچون آفتاب سوختگی، پسوریازیس، خشکی پوست، بسته بودن منافذ پوست و ... پدید بیاید. پوسته ریزی صورت منجر به ناهمواری پوست شده و حالت طبیعی آن را از بین می برد. همچنین، موجب می شود آرایش به خوبی روی پوست ننشیند. شما با کمک کرم لایه بردار می توانید سلول های مرده سطح پوست را از بین برده و داشتن پوست شفاف و زیبایی را تجربه کنید. استفاده از کرم لایه بردار می تواند مزایایی همچون از بین بردن جوش سرسیاه، چین و چروک، باز کردن منافذ صورت، بازگرداندن رطوبت پوست و شادابی را به همراه داشته باشد.
این محصولات با ایجاد پوسته ریزی سطح پوست و نفوذ به لایه شاخی آن، اتصال بین سلول های مرده را شکسته و موجب ریزش سریع تر آن ها می شود. مصرف صحیح کرم های لایه بردار در جوانسازی پوست، روشن شدن آن و کاهش لکه های تیره بسیار موثر است.


انتخاب کرم لایه بردار متناسب با نوع پوست


زمان خرید کرم لایه بردار، این موضوع را به خاطر داشته باشید که هر محصول متناسب با یک نوع پوست ساخته شده است. توجه به نوع پوست در هنگام خرید کرم لایه بردار و سایر محصولات پوستی بسیار حائز اهمیت است؛ چرا که در صورت بروز اشتباه می تواند وضعیت پوست شما را از این هم بدتر کند. در ادامه، کرم لایه بردار متناسب با انواع پوست ها را مورد بررسی قرار می دهیم تا با دانش بیشتری نسبت به خرید آن اقدام کنید.

کرم لایه بردار متناسب با پوست خشک

اگر دارای پوست خشک هستید، بهتر است با مشورت پزشک نسبت به خرید کرم لایه بردار اقدام کنید. چرا که لایه بردارها می توانند خشکی پوست شما را افزایش داده و مشکلات بیشتری را برایتان رقم بزنند. به طور کلی، کرم لایه بردار دارای AHA برای پوست خشک مناسب تر هستند؛ چرا که تنها سلول های مرده را از روی پوست برداشته و خشکی بیش از حد را به دنبال نخواهند داشت.

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست خشک

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست مستعد آکنه

افراد دارای پوست مستعد آکنه بهتر است از کرم لایه بردار حاوی BHA استفاده کنند. اگر با خود فکر می کنید که پوست تان نیاز به درمان جدی دارد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست آکنه دار

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست حساس

افراد دارای پوست حساس بهتر است بیش از دو بار در هفته از کرم لایه بردار استفاده نکنند. بهتر است از لایه بردارهای حاوی مواد اسیدی مانند اسید گلیکول استفاده نکنید. همچنین، توصیه ما به شما این است که پیش از خرید کرم لایه بردار حتما مقداری از آن را روی قسمت کوچکی از پوست تست کنید تا از عدم حساسیت اطمینان حاصل کنید. بهتر است از انواع اسکراب ها و لایه بردارهای مناسب برای پوست حساس استفاده کرده و این کار را یک بار در هفته انجام دهید.
افراد دارای پوست های حساس، ممکن است با مصرف کرم های  AHA، پوست شان تحریک شود. تحریک های پوستی دارای میزان شدت و ضعف مختلفی است. اگر تحریک پوستی در حد قرمزی اندک پوست بود که قابل تحمل باشد، نه تنها نگران کننده نیست، بلکه نشانه اثر بخشی کرم است و می توان با خیال راحت به مصرف کرم لایه بردار ادامه داد. ولی اگر تحریکات پوستی شدید بود به این معنی که با قرمزی شدید، سوزش و خارش همراه بود، باید مصرف کرم لایه بردار را قطع کرده و با پزشک متخصص پوست در این باره مشورت کرد.

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست حساس

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست چرب

BHA موجود در برخی از کرم لایه بردار منجر به لایه برداری از سطح پوست و منافذ پوستی می شود. شما می توانید هر یک روز در میان از کرم لایه بردار استفاده نمایید.

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست چرب

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست نرمال

افراد دارای پوست نرمال یا مختلط می توانند از لایه بردار حاوی BHA استفاده کنند. استفاده از روش میکرودرم ابریژن نیز می تواند برای پوست های نرمال مفید واقع شود. پس از مصرف کرم لایه بردار پوست شما مواد مغذی را بهتر دریافت می کند.

 

کرم لایه بردار متناسب با پوست نرمال

طرز صحیح استفاده از کرم لایه بردار


جهت استفاده صحیح از کرم لایه بردار و نتیجه گیری بهتر می توانید به صورت دستور زیر عمل کنید:
بهتر است ابتدا کرم لایه بردار را روی پوست ساعد یا استخوان زیر فک امتحان کنید و در صورتی که هیچ گونه خارش یا تحریکی رخ نداد، مصرف آن را ادامه دهید. پس از این که از عدم وجود حساسیت اطمینان حاصل کردید، مقدار اندکی از کرم را نوک انگشت سبابه ریخته و آن را به صورت دورانی روی پوست صورت ماساژ دهید. توجه داشته باشید که حتما حتما از برخورد کرم لایه بردار به پوست پلک چشم و اطراف دهان خودداری کنید.
توجه داشته باشید که بهتر است کرم لایه بردار را بیش از دو بار در هفته استفاده نکنید. در صورتی که پوست شما حساس است، این میزان استفاده را به یک بار در هفته برسانید. از آن جایی که پوست طی عمل لایه برداری نازک و حساس تر می شود، سعی کنید آن را در شب استفاده کنید تا اشعه مضر نور خورشید باعث تحریک آن نشود. همچنین، در طول روز به میزان کافی از کرم ضد آفتاب استفاده کرده و آن را هر 4 ساعت تمدید نمایید.


در روزهای اولیه مصرف کرم لایه بردار چه اتفاقی می افتد؟


در بیشتر مواقع پس از مصرف کرم لایه بردار دچار آکنه خواهید شد. عمل لایه برداری با برداشتن سلول های سطحی پوست، آسیب های زیر پوست را هویدا کرده و فرد مصرف کننده احساس می کند که وضعیت پوست اش وخیم شده است. در صورتی که این گونه نیست و لایه های عمیق تر پوست نیز خودشان را نشان داده و به مرور زمان التیام خواهد یافت. به محض آن که اسکارها و جوش ها بهبود یافتند، پوست سالم کم کم خودش را نشان خواهد داد.


تفاوت لایه بردار با اسکراب


اسکراب نیز یکی دیگر از انواع لایه بردارها است؛ با این تفاوت که تنها روی لایه های سطحی پوست تاثیر دارد و قادر به پاکسازی لایه های عمیق تر پوست نخواهند بود. علاوه بر این، اسکراب ها حاوی ذرات زیر و خشنی هستند که روی پوست خراش ایجاد کرده و به آن آسیب می رساند. برای کاهش این عارضه می توان از اسکراب های خانگی استفاده کرد.

 

لایه برداری پوست با اسکراب یا کرم؟


معایب کرم لایه بردار


مصرف بیش از اندازه کرم لایه بردار می تواند واکنش های پوستی را در پی داشته باشد. در صورتی که روش استفاده صحیح از کرم لایه بردار را بدانید، مضرات چندانی را برایتان به دنبال نخواهد داشت. برعکس، باعث می شود کلاژن سازی پوست بهبود یافته و رطوبت آن را افزایش دهد.


ساخت لایه بردار طبیعی در منزل


اگر تمایل دارید خودتان در خانه لایه بردار بسازید، ما راهکار ساخت آن را به شما خواهیم گفت:
برای ساخت لایه بردار خانگی به سنگ پا، لیف یا برس بدن یا دستکش های لایه بردار و همچنین لوسیون بدن نیاز خواهید داشت. روش استفاده از لایه بردار خانگی به این صورت است که قبل از ورد به حمام، پوست خشک خود را با لیف، برس یا دستکش مخصوص پاک کنید. انجام این کار به شما کمک می کند که پوسته های سطحی را از بین ببرید و پوست را برای فرایند لایه برداری آماده سازید. لایه برداری را می توانید هم برای صورت و هم بدن انجام دهید. البته بهتر است برای صورت از لایه بردار خفیف و مخصوص و برای بدن نیز از لایه بردار مخصوص به خود استفاده نمایید. پس از آن، دوش بگیرید تا کل بدن مرطوب شود.
توجه داشته باشید که در صورت آفتاب سوختگی یا وجود هر گونه بریدگی و زخم، بهتر است از لایه برداری خودداری کنید. چرا که احتمال وسعت آسیب دیدگی، خونریزی و سوختن پوست بسیار افزایش می یابد. اگر بر روی پوست خود لکه های زبر یا پینه دارید، مانند کف پا، می توانید از سنگ پا برای لایه برداری استفاده نمایید. این کار را قبل از حمام کردن انجام داده و پاها را به مدت 30 دقیقه در تشت آب گرم و شیر خیس کنید.
در مرحله بعد، کرم لایه بردار را روی لیف یا دستکش ریخته و آن را به صورت دورانی از کف پا تا بالای بدن ماساژ دهید. بهتر است نواحی حساس پوست را به سختی ماساژ ندهید تا پوست دچار آسیب دیدگی نشود. لایه برداری دست ها را فراموش نکنید؛ اگر می خواهید پوست دست تان صاف و یکدست به نظر برسد، حتما آن را لایه برداری نمایید.
پس از پایان لایه برداری، بدن و صورت را با آب ولرم شستشو دهید. هر چه آب سردتر باشد، بهتر است. پس از شستشوی صورت، با استفاده از یک لوسیون مرطوب کنند، بدن را آبرسانی و مرطوب کنید. لوسیون بدن و مرطوب کننده های صورت که حاوی اسید هیدروکسی آلفا یا بتا هستند، گزینه بهتری برای آبرسانی هستند؛ چرا که قادرند سلول های مرده پوست را از بین ببرند. پس از انجام لایه برداری، یک بار الی دو بار در روز از مرطوب کننده استفاده نمایید. بهتر است پوست شما هیدراته باشد.
معمولا کرم لایه بردار طبیعی حاوی نمک دریایی، بادام زمینی، گردو و هسته میوه ها هستند. برای داشتن پوست نرم و ابریشمی، یک بار یا دو بار لایه برداری در هفته کافی است. اما خانم های دارای پوست چرب می توانند این کار را یک روز درمیان هم انجام دهند. اگر پوست تان بعد از لایه برداری خشک یا حساس شد، آن را با شدت تمیز نکنید. بهتر است روش لایه برداری خود را تغییر دهید.

 

ساخت لایه بردار طبیعی در خانه


لایه برداری مکانیکی چیست؟


در لایه برداری به روش مکانیکی، مواد ساینده ای مثل سنباده روی سطح پوست کشیده می شوند تا سلول های مرده از روی آن برداشته شود. به دنبال استفاده از لایه برداری مکانیکی، تاثیر و نفوذ داروهای پوستی چند برابر شده و کمک مهمی برای درمان دارویی نظیر بهبود لک های صورت خواهد کرد. روش میکرو درم‌ ابریژن، یکی از متداول ‌ترین لایه‌ برداری مکانیکی است که اثرات خوبی بر کیفیت پوست می‌ گذارد .
در این روش با استفاده از دستگاهی خاص، نوعی کریستال بسیار ظریف از جنس اکسید آلومینیوم با فشار تنظیم شده ای روی سطح پوست قرار می‌ گیرد و تراش بسیار سطحی را در لایه ‌های فوقانی شاخی پوست ایجاد می‌ کند. علاوه بر این، یک مکشی نیز روی پوست انجام می ‌شود که باعث جمع‌ شدن کریستال ‌ها از سطح پوست و همچنین بهتر شدن جریان خون به منطقه خواهد شد که فعال ‌شدن سلول ‌های فیبروبلاست را به ارمغان آورده و در نتیجه موجب ترمیم و طراوت پوست می ‌شود. بسیاری از افراد از جای جوش‌ های خود در صورت ‌شان ناراضی‌ هستند و همه روش های درمانی به خصوص داروهای شیمیایی را امتحان کرده اند و جواب نگرفته اند. از روش میکرودرم ابریژن می ‌توان برای رفع جای ‌جوش‌ ها در درمان جای آکنه و آبله ‌مرغان نیز استفاده کرد. جوش های ناشی از اسکارها نباید زیاد عمیق باشد و اغلب بر حسب نوع اسکار (جای جوش) و محل و عمق آن به چند جلسه درمان هفتگی نیاز دارد. درصورت عمیق بودن جای جوش و دفعات زیاد انجام میکرودرم می توان از لیزر نیز استفاده کرد.

 

لایه برداری پوست به روش میکرودرم ابریژن

 

در مطلب کرم لایه بردار چیست و چه کاربردهایی دارد؟ به بررسی تمام جوانب این محصول پرداختیم. همچنین، روش لایه برداری پوست در خانه را نیز مورد بررسی قرار دایم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. چنانچه شما هم تجربه جدیدی از مصرف انواع کرم لایه برداری دارید، آن را با ما و سایر کاربران وب سایت رژلب به اشتراک بگذارید.

 


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
اولین ماه پاییز چه نام دارد؟
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: