یکشنبه 30 تیر 1398 - 10:11:59

خشکی پوست دست

 

روش های از بین بردن خشکی و زبری پوست دست

موارد موثر در خشکی پوست دست

 

علل پیدایش خشکی پوست دست

 


خشکی پوست دست یک عارضه خطرناک نیست؛ اما می تواند محرک و دردناک باشد. معمولا خشکی پوست دست ناشی از شستشوی بیش از حد دست ها، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، استرس، شرایط آب و هوایی و ... است. این نوع مشکل پوستی می تواند عوارضی همچون خارش و سوزش، کدر شدن رنگ پوست، ترک خوردن و خونریزی، عفونی شدن زخم ها و به طور کلی از بین رفتن طراوت و زیبایی دست ها را به دنبال داشته باشد. در ادامه این مطلب از سایت رژلب قصد داریم شما را با روش های درمان خشکی پوست دست آشنا کنیم. با ما همراه باشید.


درمان خشکی پوست دست


برای درمان این عارضه، روش های خانگی و پزشکی بسیاری وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. شما با درمان به موقع خشکی پوست دست خود می توانید از بروز بسیاری مشکلات دیگر همچون عفونت کنار ناخن، ترک خوردن بند انگشت ها، چین و چروک زودهنگام، زخم و ... جلوگیری کنید.


درمان خشکی پوست دست با مصرف مرطوب کننده


یکی از ساده ترین و در دسترس ترین روش ها برای درمان این عارضه، استفاده از مرطوب کننده است. اگر پوست دست شما خیلی خشک و شکننده است، می توانید از انواع کرم های حاوی چربی و رغن استفاده کنید. سعی کنید کرم خود را هر 5 ساعت تمدید نمایید. کرم مرطوب کننده موجب هیدراته شدن پوست می شود.


پیشگیری از خشکی پوست دست با کنترل شوینده ها


استفاده از شوینده های حاوی PH بالا، یکی دیگر از گزینه های خشک شدن پوست دست است. این نوع شوینده ها علاوه بر گندزدایی، موجب آبگیری و خشک شدن پوست نیز می شوند. برای در امان ماندن از خشکی پوست دست، بهتر است قبل از خرید انواع مایع دستشویی و ظرفشویی به PH آن توجه داشته و نوع پایین آن را خریداری کنید.

 

جلوگیری از خشکی پوست دست


پیشگیری و درمان خشکی پوست دست با دستکش


هنگام استفاده از انواع مایع ظرفشویی و همچنین مواد شیمیایی، از دستکش استفاده کنید. همچنین، در ماه های گرم سال می توانید جهت عدم تبخیر آب در پوست دست از دستکش نخی استفاده کنید.


درمان خشکی پوست دست با غلبه بر استرس


کارشناسان پوست طی بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که استرس رابطه مستقیمی با بروز مشکلات پوستی نظیر اگزما و خشکی پوست دارد. به همین دلیل، بهتر است جهت پیشگیری و درمان خشکی پوست دست خود، سعی کنید بر استرس خود غلبه نمایید.

 

درمان خشکی پوست دست با وازلین


وازلین از گذشته تاکنون برای درمان خشکی شدید پوست استفاده می شود. برای این کار می توانید پیش از خواب دست های خود را بشویید و قبل از آن که کاملا خشک شوند، وازلین بمالید. سپس دستکش پلاستیکی به دست کنید و صبح روز بعد دست های خود را آبکشی کنید. حتی می توانید در کنار وازلین از مقداری روغن زیتون یا کپسول ویتامین ای نیز استفاده کنید. استفاده از این روغن ها در درمان پوسته های کنار ناخن و همچنین کوتیکول ها بسیار مفید واقع می شود.

 

درمان خشکی پوست دست با وازلین


درمان خشکی پوست دست با کرم هیدروکورتیزون


خشکی پوست دست در صورت حاد شدن می تواند به درماتیت منجر شود. در این هنگام، پوست قرمز و ملتهب می شود و نیاز به درمان جدی تری خواهد داشت. هیدروکورتیزون می تواند قرمزی و التهاب را از بین برده و تحریکات پوستی را کاهش دهد.


درمان خشکی پوست دست با کرم های دست ساز


در صورت شدید بودن خشکی پوست دست، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه و از کرم های دست ساز استفاده کنید. کرم های دست ساز معمولا حاوی اوره، لاکتیک اسید و ... است که مشکل پوسته پوسته شدن و خشکی دست ها را به خوبی درمان می کند.


درمان ترک پوست دست با بالم لب


ترک های بند انگشت از جمله مواردی هستند که باید هر چه زودتر نسبت به درمان آن ها اقدام کرد. چرا که کاربرد روزمره انگشتان دست بسیار زیاد است و در صورت خشک بودن می تواند منجر به خونریزی و زخم شود. برای درمان ترک پوست انگشتان دست، استفاده از بالم لب بسیار پیشنهاد می شود. این محصول را همیشه همراه خود داشته باشید و در صورت نیاز مورد استفاده قرار دهید. البته برای کسب نتیجه بهتر، توصیه می کنیم از بالم لب بی بو و بی رنگ استفاده کنید؛ به دلیل این که اسانس و رنگ مصنوعی موجود در آن می تواند منجر به حساسیت های پوستی و آلرژی در شما شود.


درمان خشکی پوست دست با روش پارافین تراپی


پارافین تراپی یکی از روش های نوین درمان خشکی پوست دست و پا است که در بسیاری از سالن های زیبایی ارائه می گردد. پارافین حاوی اسیدهای چرب مفید است که در درمان خشکی پوست و همچنین جوانسازی کمک شایانی می کند. علاوه بر این، روش فوق برای درمان دردهای رماتیسمی نیز کاربرد بسیاری دارد.


درمان خشکی پوست دست با روغن نارگیل


اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل در مقابله با خشکی پوست و زبری دست ها بسیار موثر است. روغن نارگیل در درمان آسیب های ناشی از اشعه مضر خورشید و آفتاب سوختگی نیز بسیار مفید واقع می شود. برای کسب بهترین نتیجه از روغن نارگیل، آن را شب قبل از خواب روی دست ها ماساژ دهید و دستکش بپوشید. سپس صبح روز بعد آبکشی کنید. می توانید درمان فوق را هر شب تکرار کنید تا خشکی پوست دست به طور کامل برطرف شود. علاوه بر مصرف روغن نارگیل، روغن آووکادو، جوجوبا، هسته انگور و بادام نیز می تواند کمک بسیاری کند.

 

درمان خشکی پوست دست با روغن زیتون و روغن نارگیل


درمان خشکی پوست دست با روغن زیتون


آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون می تواند به درمان خشکی پوست کمک شایانی کند. روغن زیتون پوست شما را نرم و مرطوب می کند و در پیشگیری از پیری زودرس پوست مفید واقع می شود. برای بهره مندی از خواص این روغن شگفت انگیز، کافیست مقداری از آن را روی پوست دست زده و به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. روش دیگر برای نرم شدن پوست دست با روغن زیتون این است که به مقدار برابر از این روغن و شکر را با هم ترکیب کنید. اسکراب خانگی به دست آمده را روی دست بمالید و به مدت چند دقیقه به صورت حرکات دایره ای ماساژ دهید. سپس دست ها را با آب گرم بشویید و خشک کنید. در آخر، کمی مرطوب کننده روی دست بزنید. اسکراب خانگی روغن زیتون و شکر را می توانید دو بار در هفته استفاده کنید تا پوست دست تان نرم و لطیف شود.


درمان خشکی پوست دست با عسل


عسل یک مرطوب کننده طبیعی است که حاوی آنتی اکسیدان و ضد میکروب است. عسل در حفظ شدن رطوبت پوست نیز بسیار مفید بوده و اثرات ضد پیری دارد. برای بهره مندی از خواص عسل می توانید مقداری از آن را روی پوست بمالید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه به همان حال بماند. سپس با آب ولرم بشویید و این پروسه را دو بار در روز تکرار کنید تا نتیجه دلخواه به دست بیاید. یک روش دیگر برای درمان خشکی پوست با استفاده از عسل این است که مقدار مساوی از عسل و گلیسیرین را با هم ترکیب کرده و روی دست بمالید. 10 دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود. سپس با آب ولرم شستشو دهید. این روش درمانی را می توانید یک بار در روز انجام دهید.
عسل را می توانید با چند قطره آبلیمو و روغن زیتون ترکیب کرده و روی دست ها قرار دهید. 5 الی 10 دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این روش را نیز می تواند سه بار در هفته انجام دهید.


درمان خشکی پوست دست با آووکادو


آووکادو حاوی ویتامین های A، C و E است که در درمان خشکی پوست بسیار موثر واقع می شود. مصرف مداوم آووکادو به درمان شل شدگی پوست دست و جلوگیری از پیری زودرس نیز کمک شایانی می کند. برای استفاده از خواص این میوه شگفت انگیز، کافیست نصف یک عدد آووکادو را با یک قاشق غذاخوری عسل ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را روی دست ها قرار دهید. اجازه دهید ترکیب به مدت 10 دقیقه روی پوست دست بماند و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این روش را سه بار در هفته تکرار کنید. بهتر است ماساژ آووکادو را قبل از حمام کردن انجام دهید.

 

درمان خشکی پوست دست با آووکادو


درمان خشکی پوست دست با آبلیموی طبیعی


آبلیمو علاوه بر این یک پاک کننده قوی برای دست ها است، آن را نرم و صاف نیز می کند. علاوه بر این، در روشن کردن لک های دست نیز موثر است. به مقدار مساوی از عسل و جوش شیرین را در ظرفی ریخته و به خوبی ترکیب کنید. ترکیب را به مدت یک دقیقه روی دست ماساژ داده و اجازه دهید حدود 5 دقیقه به همان حال بماند. سپس دست ها را با آب گرم آبکشی کنید. روش دیگر برای استفاده از خواص آبلیمو این است که به مقدار مساوی از این ماده و عسل را به یک لگن حاوی آب ولرم اضافه کنید. دست ها را به مدت 10 دقیقه درون این لگن قرار دهید. سپس آن ها را بیرون آورده و با حوله خشک کنید. در آخر، مقداری روغن زیتون یا روغن نارگیل روی دست ها بمالید تا رطوبت پوست به خوبی حفظ بماند.


درمان خشکی پوست دست با آلوئه ورا


آلوئه ورا یکی از گیاهان مفید در درمان مشکلات پوستی است که در از بین بردن خشکی نیز مفید واقع می شود. این ماده حاوی مرطوب کننده است که در حفظ آب و از بین بردن زبری کمک بسیاری می کند. برای درمان خشکی پوست می توانید مقدار دلخواه ژل آلوئه ورا را از برگ گیاه خارج کنید و روی دست ها قرار دهید. چند دقیقه پوست دست را ماساژ دهید و اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه روی پوست بماند تا جذب پوست شود. سپس با آب ولرم بشویید. این روش درمانی را می توانید هر روز انجام دهید.

 

درمان پوست دست با آبلیمو و آلوئه ورا


درمان خشکی پوست دست با ماست


ماست یکی دیگر از مواد طبیعی موثر در از بین بردن خشکی پوست دست است. اسید لاکتیک موجود در ماست مانند یک پاک کننده طبیعی عمل کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد. برای بهره مندی از خواص ماست می توانید یک قاشق غذاخوری از آن را روی دست بمالید و به مدت 5 دقیقه ماساژ دهید. بگذارید 10 دقیقه روی پوست بماند و سپس با آب گرم آبکشی کنید. این روش درمانی را می توانید یک روز درمیان مورد استفاده قرار دهید. یک روش دیگر این است که 3 قاشق چای خوری ماست ساده را با 1 قاشق غذاخوری آرد نخودچی ترکیب کرده و ترکیب به دست آمده را روی دست قرار دهید. بگذارید مواد خود به خود روی دست ها خشک شود و سپس با آب ولرم شستشو دهید. این راهکار را می توانید یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.


درمان خشکی پوست دست با موز


موز رسیده حاوی مرطوب کننده طبیعی است که در درمان پوست خشک و زبر مفید واقع می شود. از این میوه می توانید برای از بین بردن چین و چروک سطح پوست نیز استفاده کنید. برای استفاده از موز برای درمان خشکی پوست می توانید از چند روش عمل کنید. اول این که یک عدد موز را به خوبی له کرده و روی پوست دست پخش کنید. بگذارید 30 دقیقه به همان حال بماند و سپس با آب گرم شستشو دهید. پس از شستن دست ها نیز می توانید از مرطوب کننده استفاده کنید. راهکار دوم به این صورت است که نصف یک عدد موز رسیده را به خوبی له و با کمی عسل و روغن زیتون ترکیب نمایید. مواد را به خوبی هم بزنید و روی دست ها قرار دهید. بگذارید حدود 10 الی 20 دقیقه به همان حال بماند و سپس با آب ولرم آبکشی کنید. دوباره دست ها را با آب سرد بشویید تا بدین صورت رطوبت درون پوست محفوظ بماند.

 

درمان خشکی پوست دست با موز و ماست

 


در این مطلب راجع به خشکی پوست دست و راهکارهای درمان آن صحبت کردیم و امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. چنانچه شما هم تجربه ای از درمان خشکی پوست داشتید برای ما و سایر کاربران سایت کامنت بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
پنجمین ماه سال را وارد کنید.
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (1)

دوشنبه 31 تیر 1398 - 14:58:26
ممنون از این آیتم
رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: