شنبه 05 مرداد 1398 - 08:46:09

دستمال مرطوب

 

مزایا و معایب دستمال مرطوب

استفاده از دستمال مرطوب برای کودکان

 

نکاتی درباره دستمال مرطوب


شاید با خود فکر کنید که دستمال مرطوب جایگزین بسیار خوبی برای پاک کردن صورت در مواقع خستگی و کمبود وقت است؛ اما ما در این مطلب از سایت رژلب به شما خواهیم گفت که تفکر شما کاملا اشتباه است. دستمال مرطوب حاوی مواد شیمیایی است که فرآیند پاک کردن لوازم آرایشی از روی صورت را آسان تر می کند. اما از طرفی، مواد شیمیایی پس از پاک کردن صورت همچنان روی صورت باقی خواهند ماند و استفاده مداوم و نادرست از آن می تواند فرد مصرف کننده را در معرض مشکلات پوستی از قبیل جوش و لکه قرار دهد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به بررسی همه چیز درباره دستمال مرطوب بپردازیم.


دستمال مرطوب چیست؟


دستمال مرطوب از الیاف لطیفی تشکیل شده است که در محفظه های مرطوبی نگهداری شده و جهت پاک کردن دست و صورت مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی می توان گفت که این محصول صرفا جهت تمیز کردن موقتی کاربرد داشته و هیچ گاه نمی توان از آن جهت جایگزینی آب و شوینده استفاده کرد.
همه ما حداقل یک بار از دستمال مرطوب به جای پاک کننده لوازم آرایشی استفاده کرده ایم که عمده ترین دلیل آن نیز کمبود زمان بوده است. البته اگر دارای پوست خشک هستید، به شما توصیه می کنیم که مصرف دستمال مرطوب را به حداقل برسانید. چرا که این محصول موجب تشدید خشکی پوست می شود. اکثر دستمال مرطوب های موجود در بازار، حاوی مواد استریل کننده و ضد باکتری نیستندو البته اگر حاوی این مواد بودند نیز باید الکل به آن اضافه می شد که خود عاملی برای تشدید خشکی پوست است.
افراد دارای پوست خشک بهتر است به جای مصرف دستمال مرطوب و صابون، از شوینده های مخصوص نوع پوست خود استفاده کنند. همچنین، پس از شستشو باید صورت خود را با یک مرطوب کننده پوشش دهند تا رطوبت از دست رفته جایگزین شود.


جنس دستمال مرطوب


انواع مختلف دستمال مرطوب دارای جنس های متفاوتی نیز هستند که هر چه پنبه ای تر و لطیف تر باشد، جنس آن نیز بهتر خواهد بود. در برخی شرکت های هواپیمایی، دستمال مرطوب را به صورت گرم به مسافران خود می دهند که این گرما فقط حس خوشایندتری را انتقال داده ولی ربطی به مرغوب تر بودن این محصول نخواهد داشت.
دستمال مرطوب معمولا حاوی آب، مواد شوینده، مرطوب کننده و گاها الکل می باشد. علاوه بر این، برخی از آن ها نیز حاوی گلیسیرین هستند که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. بافت های به کار رفته در دستمال مرطوب از الیاف پنبه، پلی استر و ویسکوز می باشد.


استفاده از دستمال مرطوب برای نوزادان


بسیاری از والدین همواره با این پرسش مواجه هستند که آیا می توان بدن کودک را با استفاده از دستمال مرطوب پاک کرد؟ بهترین ماده برای تمیز کردن پا و بدن نوزاد، استفاده از آب ولرم است. دستمال مرطوب قادر به از بین بردن کامل ادرار و مدفوع از بدن نوزاد نیست؛ مگر این که برای این کار از تعداد زیادی دستمال استفاده شود. البته باید به این نکته توجه داشت که مالیدن دستمال مرطوب روی پوست نوزاد می تواند حساسیت پوستی را تشدید کرده و حتی خراش های میکروسکوپی را نیز پدید بیاورد. از آن جایی پوست مستعد حساسیت به ادرار و مدفوع است و پوست نوزاد نیز بسیار حساس می باشد، استفاده از دستمال مرطوب برای پاک کردن بدن نوزاد می تواند صدمات پوستی را برای نوزاد به همراه داشته باشد. به همین دلایل بهتر است دستمال مرطوب را تنها در مواقع حساس و زمان مسافرت مورد استفاده قرار دهید. استفاده از صابون نیز چندان برای نوزادان پیشنهاد نمی شود؛ چرا که پوست را خشک و مستعد آسیب می کند. بهترین گزینه استفاده از آب ولرم است.

 

نکاتی در رابطه با دستمال مرطوب


مزایای دستمال مرطوب


از جمله مزایای استفاده از دستمال مرطوب می توان به پاکسازی آسان پوست، ایجاد لطافت در صورت استفاده صحیح، عدم نیاز به استفاده از ترکیبات شوینده دیگر، مقرون به صرفه بودن و صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد. تولیدکنندگان دستمال مرطوب ادعا می کنند که استفاده از این محصول باعث صرفه جویی در مصرف آب به میزان سه برابر شستشو صورت با شوینده خواهد بود. علاوه بر این، به میزان 5 برابر آب را کمتر آلوده می کند.


مضرات دستمال مرطوب


دستمال مرطوب حاوی فنوکسی اتانول است که برای کبد مضر بوده و می تواند سیستم عصبی و گوارشی را نیز با مشکل مواجه کند. به همین دلیل بهتر است از مصرف این محصول برای نوزادان و خانم ها باردار امتناع کرد. علاوه بر این، دستمال مرطوب حاوی مواد ضد باکتریایی نیست و نمی تواند آلودگی ها را به طور کامل از سطح پوست پاک کند.
افراد دارای پوست خشک نباید در مصرف دستمال مرطوب زیاده روی کنند چرا که خشکی پوست را تشدید می کند. در صورتی که مجبور به استفاده از دستمال مرطوب شدید نیز از کرم مرطوب کننده مصرف کنید تا رطوبت به پوست بازگردد. اغلب دستمال های مرطوب بر پایه آب هستند؛ یعنی در تهیه آن ها از الکل استفاده نمی شود. به همین دلیل، احتمال آلوده شدن آن ها بسیار است و جهت جلوگیری از این موضوع، نگهدارنده هایی که معروف ترین آن ها فنوکسی اتانول است، مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده شیمیایی خاصیت ضد میکروبی دارد و از رشد باکتری ها پیشگیری می کند. برخی دستمال مرطوب ها نیز از 60 درصد پلی استر و 40 درصد سلولز تهیه شده اند که متخصصان توصیه می کنند از انواع صد در صد سلولزی استفاده کنید. زیرا پلی استر چهار برابر سلولز، دی اکسید کربن تولید می کند و برای محیط زیست بسیار مضر است.
در سال 2003 محققان انگلیسی از ارتباط میان مصرف دستمال مرطوب و ابتلا به سرطان سینه خبر دادند. یکی دیگر از مواد مضر موجود در دستمال های مرطوب، فتالات ها هستند. از این مولکول های شیمیایی به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود. فتالات ها موجب کاهش قدرت باروری و اختلالات هورمون های کبدی می شوند. البته تولید کنندگان دستمال مرطوب اظهار دارند که از فتالات به میزان بسیار کمی استفاده می کنند تا ضرر کمتری داشته باشد؛ اما محققان به این نتیجه رسیده اند که همین میزان اندک نیز می تواند در ابتلا به سرطان بسیار موثر باشد. به همین دلیل است که توصیه می کنند مصرف انواع دستمال مرطوب را به ویژه برای کودکان و بارداران کاهش دهید.
مصرف کوتاه مدت دستمال مرطوب می تواند عوارضی را در پی نداشته باشد؛ اما مصرف مداوم آن موجب سوزش و خارش چشم ها خواهد شد. به طور کلی توصیه می کنیم برای پاک کردن آرایش چشم از دستمال مرطوب کننده استفاده نکنید. بهتر است برای پاک کردن آرایش چشم از شیر پاک کن و پاک کننده های مخصوص استفاده کنید تا بروز آسیب در آن به حداقل برسد. درست است که کاربرد دستمال مرطوب آسان است؛ اما عواقب منفی در پشت آن نهفته شده است که استفاده از آن را محدود می کند.
استفاده مداوم از دستمال مرطوب باعث به وجود آمدن آکنه و چین و چروک هم می شود. کارشناسان پوست طی مطالعات خود به این نتیجه رسیده اند که دستمال مرطوب پوست را به طور کامل تمیز نکرده و آلودگی را روی پوست افزایش می دهد.

 

مضرات دستمال مرطوب


مضرات دستمال مرطوب برای افراد دارای پوست خشک


پس از مصرف دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش، مقداری از آن روی پوست می ماند و به مرور حساسیت های زیادی را پدید می آورد. از جمله حساسیت های ناشی از مصرف دستمال مرطوب می توان به عفونت، لکه، جوش و آکنه، قرمزی پوست، التهاب، کهیر و ... اشاره کرد. حتی اگر وادار به استفاده از دستمال مرطوب شدید نیز سعی کنید حتما صورت خود را آبکشی کنید تا مواد شیمیایی از روی پوست پاک شوند.
اگر پوست شما خشک است، حتما از دستمال های مرطوب فاقد الکل استفاده کنید. الکل موجود در دستمال مرطوب، لایه نازکی را روی پوست شما باقی می گذارد که میزان تاثیر کرم های مرطوب کننده مورد استفاده شما را بسیار کاهش می دهد.

 

مضرات دستمال مرطوب برای افراد دارای پوست خشک


بهترین دستمال مرطوب چه ویژگی هایی دارد؟


اگر داشتن پوست صاف و درخشان برایتان حائز اهمیت است، به هیچ عنوان نباید از دستمال مرطوب استفاده کنید. دستمال مرطوب نه تنها پوست شما را از لوازم آرایشی و آلودگی تمیز نمی کند، بلکه یک لایه روغن و الکل نیز روی آن به جا می گذارد. در صورت تمایل به خرید دستمال آرایش، نوع حاوی سالیسیک اسید آن را خریداری کنید تا پوست، منافذ و آرایش شما را به سرعت تمیز کند. حتما حین خرید دستمال مرطوب به محتویات آن توجه ویژه ای داشته باشید. به طور مثال، متیلیسوتیازولینون می تواند منجر به بروز تاول، ورم و قرمزی پوست شود.


استفاده از دستمال مرطوب برای کودکان


آژانس ملی امنیت دارویی و محصولات بهداشتی فرانسه از خطر وجود ماده شیمیایی فنوکسی اتانول در دستمال مرطوب خبر داده و مصرف آن را برای کودکان زیر سه سال ممنوع اعلام کرده است. زیرا در این صورت احتمال بروز مسمومیت و حساسیت های شدید پوستی وجود دارد. کارشناسان توصیه می کنند که در تولید دستمال مرطوب برای کودکان نباید از ماده شیمیایی فنوکسی اتانول استفاده شود.
فنوکسی اتانول قابلیت جذب بالایی داشته و از طریق پوست به بدن نوزاد جذب می شود. اگر برای پاک کردن ادرار و مدفوع کودک خود از دستمال مرطوب استفاده می کنید، حتما پس از آن از آب برای پاک کردن نهایی استفاده کرده یا حتی با یک پارچه خیس، محل را تمیز نمایید.
میزان ابتلا به حساسیت در کودکانی که از دستمال مرطوب استفاده می کنند و به آلرژی های مرتبط با بیماری هایی همچون اگزما دچار هستند، نسبت به سایر کودکان بیشتر است. دستمال مرطوب از طریق ایجاد رخنه در لایه حفاظتی پوست که آن را در برابر مواد شیمیایی حساس می کند، کودک را در معرض واکنش های آلرژیک قرار می دهند.
محققان در آزمایش هایی که روی صابون به کار رفته در دستمال مرطوب انجام دادند و سپس آن را در معرض خوراکی ها و دیگر مواد آلرژی قرار دادند، به این نتیجه دست یافتند که در محل مورد نظر جوش های پوستی ظاهر می شود. به همین دلیل، پزشکان به والدین توصیه می کنند از دستمال مرطوب برای کودکان استفاده نکنند.

 


نکات تکمیلی استفاده از دستمال مرطوب


- از دستمال مرطوب تنها در مواقع خاص و ضروری استفاده کنید.
- در صورتی که امکان استفاده از آب و مواد شوینده صورت را دارید، از دستمال مرطوب استفاده نکنید.
- هنگام خرید دستمال مرطوب به محتویات آن دقت داشته باشید و نوع بدون آلرژی آن را تهیه نمایید.
- استفاده از دستمال مرطوب حاوی الکل را به حداقل برسانید؛ چرا که منجر به خشکی شدید پوست می شود.
- اگر برای پاک کردن بدن نوزاد مجبور به استفاده از دستمال مرطوب شدید، حتما پس از آن آبکشی کنید یا از یک پارچه نمدار استفاده نمایید.
- دستمال مرطوب را هرگز برای پاک کردن آرایش چشم استفاده نکنید؛ زیرا مواد شیمیایی موجود در آن موجب بروز سوزش و خارش می شود.
- زمانی که برای پاک کردن پوست دستمال را روی صورت می کشیم، گاها حرکات تهاجمی و بعضا خشنی روی پوست ایجاد می شود که منجر به بروز چین و چروک های ریز خصوصا دور چشم می شود. علت بروز این مشکل نیز پوست نازک و آسیب پذیر دور چشم است.
- توجه داشته باشید که دستمال مرطوب نه تنها پوست را کاملا تمیز نمی کند، بلکه باعث تجمع آلودگی روی پوست نیز شده و مواد تشکیل دهنده این محصول را نی روی پوست منتقل می کند.

 

در این مطلب از سایت رژلب به بررسی تمام ویژگی های دستمال مرطوب پرداختیم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. چنانچه شما هم تجربه جدیدی از مصرف دستمال مرطوب دارید، آن را از طریق کامنت با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.


نظردهید

نام شما:
آدرس ایمیل:
سومین ماه سال را وارد کنید
لطفا در پاسخ از حروف الفبای انگلیسی استفاده نکنید.
نظر شما:

نظرات (0)

رژلب - سایت تخصصی آرایشی

سایت تخصصی آرایشی - رژلب
عنوان مطلب:
ژورنال: